AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #1 Skrevet 4. desember 2015 Jeg blir trøtt en eller annen gang. Da pleier jeg å ligge meg ned for å sove litt. Ofte inntreffer en stor panikk/angst/stress i det jeg prøver å sove. Får tusen tanker i hode om ting jeg må eller burde gjøre, hvordan livet mitt er sosial og slik. Til slutt så sovner jeg og er temmelig trøtt. Men etter 1 time våkner jeg, lys våken..Søvnen min er veldig oppdelt. Om natten ligger jeg våken i timesvis. Stresser med å sovne. Ligger å vrir meg, blir ikke komfortabel. Restless leg sydrome eller noe som skjer. Våkner igjen etter 1 time, ligger våken og er halvtrøtt. Sovner, våkner, sovner.Får mellom 3-4 timer søvn i løpet av dagen. Blir til at jeg prøver å sove etter jobb i 1 time, for da er jeg trøtt. Vet det ikke er lurt, men det er så deilig å endelig få sove litt. Viss jeg ikke sover på ettermiddagen blir jeg overtrøtt og døgner hele natten.Synes det er helt ok å ha det slik. Untatt alt stresset som kommer når jeg prøver å slappe av. Men kommer det til å skade hjernen og kroppen med så lite søvn? Redd for hjerteinnfarkt og slike sykdommer. Spesielt på grunn av angst og stress. Anonymkode: e2056...757
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #2 Skrevet 4. desember 2015 Håper ikke det, jeg har levd på minimalt med søvn i mange år. Jeg har insomnia og sliter som fy. Ingenting av dette funker for meg, men du bør prøve det allikevell.Legg deg til samme tid, ha rutiner før leggetid slik at kroppen forstår at snart skal du legge deg (f. eks drikk en kopp te, ta en dusj, puss tenner osv.) gjør dette hver eneste dag. Legg deg, stå opp når du skal, bruk lysterapi (dagslyslampe) IKKE sov når du kommer hjem fra jobb. Gå og legg deg, osv. Søvnterapauten min sa at rommet bare skulle brukes til søvn og sex, ikke sitt på pc i sengen. Ikke drikk kaffe eller koffein, spis kiwi eller banan om kvelden (inneholder et eller annet søvndyssene). Last ned f. lux på pc, dette tar vekk det blå lyset som er ødeleggende for melatoninproduksjonen.Det finnes en del du kan kjøpe på helsekost, eller du kan få resept på ufarlige hjelpemidler som melatonin eller vallagan. Anonymkode: edd66...97e 1
Haru Skrevet 5. desember 2015 #3 Skrevet 5. desember 2015 Last ned f. lux på pc, dette tar vekk det blå lyset som er ødeleggende for melatoninproduksjonenAnonymkode: edd66...97esay what the fuck?!?!?!høres ut som solsystemets største kvakksalveri spør du meg 4
Chizue Skrevet 5. desember 2015 #4 Skrevet 5. desember 2015 Jeg pratet med en venn av familien for noen dager siden.. Hun bor i England og fortalte meg at det er bare de siste 100årene hvor det virker som om vi trenger mer søvn...Hun fortalte at f.eks. på slutten av 1800 tallet, så var det vanlig å sove 2 ganger. Ikke som nattens søvn og middagshvil. Dela seg også sto de opp rundt midnatt, gjorde forskjellige ting, bl.a dra på besøk eller hva de nå enn gjorde For så å komme tilbake igjen og sove ett par timer mer Er gjort en del forskning på det området og mange forskere mener at vi ikke er skapt for å sove 7-8t i strekk..De aller aller fleste våkner av seg selv etter 3-5t (Gjelder ikke om du er utslitt, syk, sliter psykisk eller går på medisiner, alkohol...-Men med alkohol så våkner du gjerne flere ganger om natten også..)Du kan lese om "Segmented Sleep" her:https://en.wikipedia.org/wiki/Segmented_sleep(Oppdelt søvn) 1
ajarRun Skrevet 5. desember 2015 #5 Skrevet 5. desember 2015 Jeg sover 8, noen ganger 9 timer hver dag, og jeg lever i beste velgående. Så jeg regner med at 4 timer ikke er farlig, du kan nok trygt sove dobbelt så mye. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #6 Skrevet 5. desember 2015 say what the fuck?!?!?!høres ut som solsystemets største kvakksalveri spør du megDu kan jo lese om det hos "kvakksalverene" på Harvard Medical School. http://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-side Anonymkode: d5774...7fc 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #7 Skrevet 5. desember 2015 Nei. Tenk småbarnsforeldre som ikke sover nesten på tre år. Det er naturlig og helt ok. Anonymkode: 53bc2...c34 1
minister-mio Skrevet 5. desember 2015 #8 Skrevet 5. desember 2015 Jeg sover 8, noen ganger 9 timer hver dag, og jeg lever i beste velgående. Så jeg regner med at 4 timer ikke er farlig, du kan nok trygt sove dobbelt så mye.det er åpenbart bedre å sove åtte timer enn fire. Fire timer søvn er for lite.
Vattenflaska Skrevet 5. desember 2015 #9 Skrevet 5. desember 2015 Det er lite men det er ikke farlig. Snakk med en lege.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #10 Skrevet 5. desember 2015 Over tid gir lite søvn økt fare for mange lidelser, bl.a. tidlig demens. Det er sannsynligvis det siste TS ønsker å høre, men det er ikke nødvendigvis bedre å komme med trøstende svar som ikke er sanne, slik flere andre i denne tråden gjør. TS bør ta det opp med legen sin. Anonymkode: d5774...7fc
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #11 Skrevet 5. desember 2015 Snakk med fastlegen så får du nok en henvisning til psykolog. Anonymkode: 0d204...ad3 1
Beach Skrevet 6. desember 2015 #12 Skrevet 6. desember 2015 Jeg pratet med en venn av familien for noen dager siden.. Hun bor i England og fortalte meg at det er bare de siste 100årene hvor det virker som om vi trenger mer søvn...Hun fortalte at f.eks. på slutten av 1800 tallet, så var det vanlig å sove 2 ganger. Ikke som nattens søvn og middagshvil. Dela seg også sto de opp rundt midnatt, gjorde forskjellige ting, bl.a dra på besøk eller hva de nå enn gjorde For så å komme tilbake igjen og sove ett par timer mer Er gjort en del forskning på det området og mange forskere mener at vi ikke er skapt for å sove 7-8t i strekk..De aller aller fleste våkner av seg selv etter 3-5t (Gjelder ikke om du er utslitt, syk, sliter psykisk eller går på medisiner, alkohol...-Men med alkohol så våkner du gjerne flere ganger om natten også..)Du kan lese om "Segmented Sleep" her:https://en.wikipedia.org/wiki/Segmented_sleep(Oppdelt søvn)Det der stemmer vel ikke helt?
Chizue Skrevet 6. desember 2015 #13 Skrevet 6. desember 2015 Det der stemmer vel ikke helt?Hva?med alkohol?Eller våkne av seg selv etter, 4-6timer? (Beklager, kraftig skriveleif der, 3-5t, skulle være 4-6t! Sånn går det når jeg ligger med laptopen rett under nesa )Eller at enkelte medisiner forstyrrer søvn? Eller Depresjon, ADHD?For meg...Jeg vet at jeg har sovet godt, når jeg føler meg uthvilt når jeg våkner.. Da sover jeg 3-4t. Ingen alarmklokke på, jeg våkner av meg selv. Men sover jeg mer enn det, så blir jeg mer trøtt og utslitt og da kan jeg gjerne sove 12t. Er gjerne oppe i ett par timer, før jeg legger meg igjen Er mange forskningsartikler der ute angående søvn.Hvor de fleste artiklene mener at 8t sammenhengende søvn er en myte Nå skrev jo jeg om oppdelt søvn, les denne artikkelen, den er litt interessant å lese: http://www.nrk.no/livsstil/_-atte-timers-sovn-er-en-myte-1.8014570(La merke til at det sto at de fleste gikk å la seg rett etter at solen gikk ned...Betyr det da at nordmenn aldri sov på sommeren?Hvordan kunne de vite om det var natt eller ikke? )
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #14 Skrevet 6. desember 2015 Vi hadde en av Norges fremste søvnforskere til foreleser, og han sa at man bør aller helst sove 7-8t sammenhengende. Søvn "renser" hjernen, og uten søvn kan man faktisk dø om man går for lenge. Hjernen trenger hvile. Som en annen nevner her, er demens en risiko ved for lite søvn. Snakk med legen din og få henvisning til en psykolog med ekspertise på søvn. Anonymkode: 5d07a...c6c
Frøken Smilla Skrevet 6. desember 2015 #15 Skrevet 6. desember 2015 Nei. Tenk småbarnsforeldre som ikke sover nesten på tre år. Det er naturlig og helt ok.Anonymkode: 53bc2...c34Hvor "naturlig og helt ok" det er, vet jeg ikke. Det jeg derimot vet, er at etter 8 måneder uten en eneste natt med mer enn fire timers søvn i ett strekk, var både psyke og fysikk rimelig frynsete ... Så jo, søvn er viktig for mange av oss (småbarnsforeldre eller ei).
Epleskall Skrevet 6. desember 2015 #16 Skrevet 6. desember 2015 Akkurat dette med søvn er det faktisk veldig mye uenighet om. Mye av det som får mest oppmerksomhet, går på at lite søvn er skadelig (jf. ukentlige oppslag i VG og Dagbladet om at lite søvn omtrent dreper deg sakte, men sikkert). Det hevdes imidlertid å være "bedre" å sove 4 timer sammenhengende, enn 7 timer med veldig oppstykket søvn. Dette begrunnes med at det tar ca 90 minutter å fullføre en søvnsyklus (stadie 1-4 + eventuell REM-søvn), så hvis man ikke får sovet i en lengre periode, vil man ikke nå de dypere stadiene av søvnen (stadie 3 og 4). Forskning peker på at barn og unge kan "ta igjen" søvn, i den forstand at dersom de sover lite en stund, vil de senere sove mer (derfor sover de gjerne veldig mye mer i helgene). Jo eldre man blir, jo mer mister man denne evnen. Voksne "taper" sånn sett søvnen for godt. Sånn sett kan man kanskje tenke seg at det er verre å sove lite jo eldre man blir, fordi man aldri får tatt den igjen, men på en annen side så trenger man mindre søvn når man er eldre også. Eldre har for eksempel langt mindre søvn i de dypere stadiene, og sover sånn sett lettere. Og så er det store individuelle forskjeller. Noen trenger mer søvn enn andre, men i snitt trenger vi mellom 6 og 8, i alle fall er det det som oftest blir hevdet fra forskere og i fagmiljøet. Men igjen; det er ikke en unison enighet om dette. Det eneste jeg vet alle er enige om, er at det ikke er identifisert og dokumentert ett eneste tilfelle der et menneske ALDRI sover. Selv om det ble forsket en del på en dame fra England som kun sov 1,5 time per døgn. Men lite søvn over tid er generelt ansett å være en risikofaktor for å utvikle psykiske lidelser og ulike degenerative lidelser.Men TS; synes du at du fungerer greit med lite søvn? Mange får sterke symptomer på lite søvn, de føler seg skjelven, svimmel, glemmer lett, ser og hører dårlig, omgivelsene virker å være "fjerne", de blir nedstemt, gråter lett og føler de tåler lite. Har du det sånn? Den anbefalte mengden søvn på 6-8 timer baserer seg jo på en gjennomsnittsverdi på gruppenivå, det er altså helt greit å sove mindre, eller mer for den del, hvis det er det som er behovet. Du skriver at du synes det er helt OK å ha det sånn, men samtidig beskriver du jo å knytte veldig mye stress og tanker opp til dette. Er det sånn at du er motivert for å etablere et strengere søvnregime for å prøve å stabilisere søvnen din? Hvor lenge har du hatt det slik, og hvordan sov du før? 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #17 Skrevet 6. desember 2015 Det er lite men det er ikke farlig. Snakk med en lege.Jovisst kan det være farlig! Noen veldig få har genetisk bare behov for 4-5 timer søvn i døgnet, men de fleste trenger 7-8 timer for å fungere optimalt. Å sove mindre enn 7 timer i døgnet over lengre perioder, som mange måneder eller enda verre, mange år, øker signifikant risikoen for en hel drøss med alvorlige sykdommer: Noen krefttyper, hjerte- og karsykdommer osv.TS: Det høres ut som du har problemer med å takle stress og hendelser i hverdagen, og at dette ødelegger søvnen din. Du burde absolutt oppsøke hjelp, det kan være veldig skadelig for deg å ha det slik over lengre tid. Anonymkode: 7efa0...972
lillsunshine Skrevet 8. desember 2015 #18 Skrevet 8. desember 2015 Jeg merker selv at kvaliteten på søvnen er viktigere for meg en antall timer. Så 4 t sammenhengende søvn kan være veldig bra for noen. Jeg tror også på at det er gunstig å våkne i en av de lette fasene, det gjør det enklere å stå opp. Føler også at jeg bare blir trøtt om sover for mye. Jeg har slitt mye med søvn jeg også, men akkurat nå er jeg inn i en rimelig grei periode. Jeg sliter med å sovne tidlig og sovner som regel etter midnatt, men når jeg først sovner, så sover jeg veldig dypt med veldig mye rare drømmer og får iallfall det jeg ser på som kvalitetssøvn. Jeg har nettopp begynt å ta tran på fast basis og jeg merker at det har forbedret søvnen min betraktelig. Kan muligens sees i sammenheng med at jeg har hatt D-vitamin-mangel før, noe som kan gi mange symtomer, blant anna søvnproblemer. Ikke vet jeg, men det ser ut til å fungere bra i denne mørketiden
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå