AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #1 Skrevet 4. desember 2015 Ja, overskriften sier vel det meste. Jeg har siden jeg var liten hatt så utrolig lyst til å drive med avl og hundeoppdrett!Vi holder på å flytte til et stort hus som har en nyoppusset låve hvor det både er varme, strøm og god plass. Jeg ønsker faktisk å drive med dette som yrke! Det høres kanskje sært ut, men selv som utdannet voksen kvinne klarer jeg ikke finne noe annet yrke jeg heller ønsker å jobbe med!Jeg har alltid hatt hund (kongepuddel) og det er vel hovedsakelig de jeg ønsker å drive avl på. Problemet er at jeg ikke har noe erfaring innenfor området. Vi har god økonomi og mye tålmodighet, så er det noen der ute som kan hjelpe meg litt med hvordan å "starte" dette?Ønsker å drive et seriøst oppdrett hvor valpene er i god stand og alle forhåndsregler er tatt. Problemet er at jeg egentlig ikke vet hva som må gjøres for å få dette til... Jeg har aldri i mitt liv hatt valper, så tenkte vel i første omgang å starte med et kull for å se om dette er noe for meg/oss.Er det noen dere ute som har erfaringer, tips og råd til hvordan å bli en god oppdretter? Tenker at jeg mangler erfaring, men alle må vel starte et sted, og hvis jeg er villig til å bruke all min tid og mye penger på å få dette til å bli noe seriøst og bra så burde jeg vel klare det?Alt tas imot med tips!(Gjerne ikke kom med at jeg ikke må avle på hunder eller at jeg ikke vet hva jeg driver med, for jeg er klar over det og det er vel akkurat derfor jeg ikke har fått noe kull tidligere - for jeg vil gjøre dette riktig og seriøst!) Anonymkode: 3b66f...2e6
Gjest O.G. Skrevet 4. desember 2015 #2 Skrevet 4. desember 2015 Du har en jobb foran deg når det kommer til det her med avl ja. En hel del du må lære, mht kynologi.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #3 Skrevet 4. desember 2015 Til å begynne med kan du melde deg på et kurs om avl i regi NKK og ta kontakt med avlsrådet i rasrklubben din. Før du begynner synes jeg du skal tenke på hva du synes er viktig for din rase, hva vil du forbedre, hvilke sykdommer er det viktig å sjekke både potensielle foreldre og tidligere generasjoner for. I tillegg til dette, og dette er bare min personlige mening, så ønsker jeg valper som har bodd de første ukene av sitt liv innendørs i et vanlig hjem. Det er noe med å gjøre de vant til besøk, støvsugere og alle andre lyder i et vanlig hus fra de er helt små. Anonymkode: 0b9e7...2f6 9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #4 Skrevet 4. desember 2015 Du har en jobb foran deg når det kommer til det her med avl ja. En hel del du må lære, mht kynologi.Ja, er klar over at det er en stor jobb å ta over meg, men merker jeg virkelig ønsker dette og er villig til å bruke mye tid og penger på å få det til. Andre mennesker klarer det jo, så da gjør vel jeg det også! Tenker spesielt fordi jeg er villig til å ta alle forhåndsregler og gjøre ting "riktig" før jeg begynner. Anonymkode: 3b66f...2e6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #5 Skrevet 4. desember 2015 Du kan ikke ha det som yrke, det er helt sikkert. Tjener så godt som ingenting på det, og du kan ikke drive avl i en låve, kjære vene. Anonymkode: 8bb12...3af 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #6 Skrevet 4. desember 2015 Til å begynne med kan du melde deg på et kurs om avl i regi NKK og ta kontakt med avlsrådet i rasrklubben din. Før du begynner synes jeg du skal tenke på hva du synes er viktig for din rase, hva vil du forbedre, hvilke sykdommer er det viktig å sjekke både potensielle foreldre og tidligere generasjoner for. I tillegg til dette, og dette er bare min personlige mening, så ønsker jeg valper som har bodd de første ukene av sitt liv innendørs i et vanlig hjem. Det er noe med å gjøre de vant til besøk, støvsugere og alle andre lyder i et vanlig hus fra de er helt små. Anonymkode: 0b9e7...2f6Takk for godt svar!Skal ta kontakt med de neste uke og melde meg på et kurs! Jeg kan ikke så mye om rasen annet enn at jeg har hatt flere slike hunder opp igjennom, er det noe jeg lærer om på dette kurset? - Eller er det noe jeg burde ta med veterinær? Tenkte å ta hunden inn for en god sjekk og høre litt at alt er i orden. Hun er forresten en rasehund med god og lang stamtavle fra en av Norges mest kjente oppdrettere innenfor rasen så utgangspunktet hennes er jo godt - men man vet jo aldri.. Har aldri brukt hun til utstilling, er det noe jeg burde? (Hun er ikke gammel forresten, litt over 1 år, så har ikke tenkt å avle på henne enda og har god tid til å "forberede" det )Takk også for godt råd angående det med å ha de inne! Har bare opplevd og lest om at de fleste bruker en låve (eller lignende) fordi det er mest praktisk, men vi har et stort hus og veldig stor tomt, så tenkte å lage et gjerde på tomten så valpene etterhvert kan løpe ganske fritt. Anonymkode: 3b66f...2e6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #7 Skrevet 4. desember 2015 Du kan ikke ha det som yrke, det er helt sikkert. Tjener så godt som ingenting på det, og du kan ikke drive avl i en låve, kjære vene. Anonymkode: 8bb12...3afJeg er ikke TS, men herregud kom deg av din høye hest.Du vet vel ikke noe om TS sin økonomiske situasjon, noen tjener faktisk godt på å drive oppdrett. Og hvor enn du har det fra at ikke valper kan bo i en låve med oppvarming, strøm og god plass aner jeg ikke. Der hvor jeg kjøpte hunden min fra bodde valpene i noe ala en låve og de hadde det helt fint. Anonymkode: 47862...cd8 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #8 Skrevet 4. desember 2015 Nkk har flere kurs som er verd å ta. Jeg ville også tatt kontakt med raseklubben og fått råd og tips derfra. Å være hundeoppdretter som fulltidsjobb, tror jeg ikke vil gi deg nok inntekt. Ihvertfall ikke hvis du skal gjøre det ordentlig, og ikke drive metador avl på dyrene. Men å ha det som en bi inntekt er fullt mulig Merk at dette er bare hva jeg tror, ikke hva som er riktig http://web2.nkk.no/no/tjenester/helse/avl_og_oppdrett/ Lykke til TS Anonymkode: 34695...276 1
Gjest Gia_ Skrevet 4. desember 2015 #9 Skrevet 4. desember 2015 Først og fremst, man kan ikke jobbe som oppdretter på fulltid. De som driver seriøst med hundeavl har en jobb ved siden av, for de som oftest ender opp med å bruke mer på kullet enn de tjener. De går faktisk i minus om man regner på hva det koster å stille ut foreldredyra, reise rundt på utstillinger, undersøke og teste hundene som skal avles på, keisersnitt dersom det trengs (kan fort komme opp i 20.000kr her hvor jeg bor, om det skjer en natt/helg og da må man ha buffer) evt om tispa dør, morsmelkerstatning om tispa ikke klarer å amme, så tørrfor til valpene ved 4-6ukers alder, så skal de registreres i NKK, etter det skal de ha helsesjekk og chip hos veterinær pluss en god forsikring på hundene. Oppdrett skal være en hobby, ikke en jobb. Hvor mange tisper har du tenkt å ha? De må først ha gjort det bra på utstilling, før du finner ut at de er noe å avle videre på, dermed finne den perfekte hannhund, og betale eier penger for parring. Tispene dine kan jo ikke ha kull hele tiden heller, så hvor skal du få inntekt fra utenom? Meld deg på avlskurs via NKK, snakk med oppdrettere av rasen din. Hvorfor vil du avle? Hva har du lyst å tilføye din rase? Å ha valper er ikke bare fryd og gammen. Det er koselig ja, men steike det er mye jobb, både for eiere og hundemor. Våken netter dersom noe går galt under fødsel, om valpene ikke vil die (må amme de med morsmelkerstatning ofte de første par ukene, om hundemor er urolig må du ta vare på henne også, finne seriøse og gode for-alltid-hjem til enhver valp i etthvert kull. Kjenner endel oppdrettere, og de vier livet sitt til hundene, de har de i stua, slik at valpene vokser opp slik de skal bo resten av livet, tørker opp dammer med tiss, og hauer med valpebæsj. Ofrer ferier fordi de har flere hunder å ta seg av dersom bekjente ikke kan bo hos de, og må ta seg fri fra jobb dersom noe skjer under/etter fødsel. Tenk deg godt om, det er ikke bare å sette valper til verden, har mange nok hunder som sliter fra før.Har du brennende interesse for hund, så hvorfor ikke innrede denne låven som kennel/omplasseringssenter heller?
Gjest Uhumskheter Skrevet 4. desember 2015 #10 Skrevet 4. desember 2015 Her, dette er noen småting av det du bør sette deg inn i.Oppdretterskolen Info om hundeavlOppdretteren del 1Del 2Del 3Del 4Del 5Etiske grunnregler Avlsanbefalinger fra puddelklubben
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #11 Skrevet 4. desember 2015 Jeg er ikke TS, men herregud kom deg av din høye hest.Du vet vel ikke noe om TS sin økonomiske situasjon, noen tjener faktisk godt på å drive oppdrett. Og hvor enn du har det fra at ikke valper kan bo i en låve med oppvarming, strøm og god plass aner jeg ikke. Der hvor jeg kjøpte hunden min fra bodde valpene i noe ala en låve og de hadde det helt fint. Anonymkode: 47862...cd8Har ikke noe med om jeg vet noe om ts, men jeg vet en hel del om oppdrett. Kan man ha det som fulltidsjobb så gjør man det feil. Det er ikke noe man tjener nok på til å kunne leve av. Sier ikke de ikke kan bo i en låve. Men tenker da at familien til ts bør flytte inn i låven også. Hvordan skal de ellers bli vant til støvsugerlyder, gå på vanlig gulv, hvordan oppføre seg når det kommer besøk. Om hundene skal til hjem hvor de skal bo innendørs så er det en fordel at de er vant og trygge innendørs med alt det innebærer av lyder og kaos og lukter. Anonymkode: 8bb12...3af 2
Gjest Gia_ Skrevet 4. desember 2015 #12 Skrevet 4. desember 2015 Takk for godt svar!Skal ta kontakt med de neste uke og melde meg på et kurs! Jeg kan ikke så mye om rasen annet enn at jeg har hatt flere slike hunder opp igjennom, er det noe jeg lærer om på dette kurset? - Eller er det noe jeg burde ta med veterinær? Tenkte å ta hunden inn for en god sjekk og høre litt at alt er i orden. Hun er forresten en rasehund med god og lang stamtavle fra en av Norges mest kjente oppdrettere innenfor rasen så utgangspunktet hennes er jo godt - men man vet jo aldri.. Har aldri brukt hun til utstilling, er det noe jeg burde? (Hun er ikke gammel forresten, litt over 1 år, så har ikke tenkt å avle på henne enda og har god tid til å "forberede" det )Takk også for godt råd angående det med å ha de inne! Har bare opplevd og lest om at de fleste bruker en låve (eller lignende) fordi det er mest praktisk, men vi har et stort hus og veldig stor tomt, så tenkte å lage et gjerde på tomten så valpene etterhvert kan løpe ganske fritt.Anonymkode: 3b66f...2e6Nei, du lærer ikke spesifikk om rasen din på avlskurs. Du lærer om avl, hva er verdt å avle på, og hva ikke, hvordan fødsel foreløper og faretegn når ting går galt. Du får nok også verktøy om hvordan å finne den perfekte hannhund, uten for stor innavlsgrad. Ville heller ikke rådet deg å snakke med veterinæren ang rasen din. Les deg opp på nett og ta kontakt med mange oppdrettere av rasen din. Få hjelp til å bedømme om tispen din er noe å avle på, av dyktige oppdrettere, dommere på utstilling, og helsemessig av veterinær.God sjekk hos veterinær for avl er å røngte hofter og kneskåler, øyelysning og andre helseproblemer som kan være rasetypisk. Du burde absolutt stille henne ut før du setter kull på henne, hvertfall om du ønsker å være en seriøs oppdretter. Få bekreftet at mentaliteten hennes er ok, pelskvalitet ok, at kroppsbygning stemmer, at hun går fint nok osv osv. Anbefaler deg å bli kjent med flere oppdrettere av rasen, dette kan være svært lønnsomt når du etterhvert muligens skal begynne med utstilling, da kan du få hjelp til pelsstell som kreves, ringtrening osv osv. Dersom de er flinke og seriøse oppdrettere vil du også kunne få hjelp av de til å finne passende hannhund, og få hjelp til evt valpefødsel de første par gangene
Gjest janne m Skrevet 4. desember 2015 #13 Skrevet 4. desember 2015 Ja, overskriften sier vel det meste. Jeg har siden jeg var liten hatt så utrolig lyst til å drive med avl og hundeoppdrett!Vi holder på å flytte til et stort hus som har en nyoppusset låve hvor det både er varme, strøm og god plass. Jeg ønsker faktisk å drive med dette som yrke! Det høres kanskje sært ut, men selv som utdannet voksen kvinne klarer jeg ikke finne noe annet yrke jeg heller ønsker å jobbe med!Jeg har alltid hatt hund (kongepuddel) og det er vel hovedsakelig de jeg ønsker å drive avl på. Problemet er at jeg ikke har noe erfaring innenfor området. Vi har god økonomi og mye tålmodighet, så er det noen der ute som kan hjelpe meg litt med hvordan å "starte" dette?Ønsker å drive et seriøst oppdrett hvor valpene er i god stand og alle forhåndsregler er tatt. Problemet er at jeg egentlig ikke vet hva som må gjøres for å få dette til... Jeg har aldri i mitt liv hatt valper, så tenkte vel i første omgang å starte med et kull for å se om dette er noe for meg/oss.Er det noen dere ute som har erfaringer, tips og råd til hvordan å bli en god oppdretter? Tenker at jeg mangler erfaring, men alle må vel starte et sted, og hvis jeg er villig til å bruke all min tid og mye penger på å få dette til å bli noe seriøst og bra så burde jeg vel klare det?Alt tas imot med tips!(Gjerne ikke kom med at jeg ikke må avle på hunder eller at jeg ikke vet hva jeg driver med, for jeg er klar over det og det er vel akkurat derfor jeg ikke har fått noe kull tidligere - for jeg vil gjøre dette riktig og seriøst!)Anonymkode: 3b66f...2e6HeiVi hadde våre første valper i sommer (staff) på vår tispe på to år. Mamma gikk på to kurs i regi av Veterinærhøgskolen tror jeg det var. Hun har også god og tett kontakt med eier av hannhunden (også ppdretter.) Først og fremst skal du sette deg veldig mye inn i oppdrett og avl før du bare setter i gang. Du må sjekke stamtavler av de hundene du bruker nøye, sjekke at de er fri for alle slags sykdommer, allergier eller muskel/ledd-feil. Rasestanderen må opprettholdes og det skal ikke avles bare for å avles og tjene penger. Vet at mamma brukte noen tusen kroner bare få å testet og røngtet alt som skulle sjekkes. Veldig fint å høre at du har økonomien i orden. Når du sier du bor i et stort med låve høres det ut som dere har en stor tomt til hundene, og det er flott. Når det er sagt kom vår tispe fra en oppdretter som bodde på landet, og resultatet var en hund livredd enhver lyd av trafikk og så videre. Dette er så kjedelig. Og så et tips: Hvis du har masse fysisk kontakt med alle valpene fra dag en, blir de helt utrolig kosete og kontaktsøkende. Stor forskjell på mor og valp her hos oss, da tispa hadde bodd alene med søskenvalpene på et soverom til vi henta henne. Du burde ha valpebingen i stua sånn at de etter hvert som de vokser blir vant til alle slags lyder. Vi fikk også en valp i retur da de etter en måned med valpen bestemte seg for å gå fra hverandre. Denne valpen hadde også blitt mageoperert i 8-ukers alder pga de slapp han løs i en park og han svelget en gjenstand. Det bringer meg til neste punkt: bruk myye tid på valpekjøperne; det er verdt det. Men poenget mitt er at du må ta høyde for at du kan få alle valpene i retur, selv om dette er usannsynlig. En god kjøpskontrakt som frarøver valpekjøper all rett til videre salg eller avlivning uten ditt samtykke er også viktig. En av valpene våre var født med hareskår og vi var oppe døgnet rundt for å mate henne. Hun er i dag en herlig lita jente prikk lik mammaen sin, i tipp topp form. Mange oppdrettere mamma snakket med sa de bare ville latt valpen dø, men jeg råder deg til å gi det hvert fall to dager dersom dette skjer med ditt kull. Hvis valpen fremdeles ikke klarer seg eller ikke tar til seg næring, må du så klart la den gå. Dette ble utrolig langt haha, men du må bare si ifra hvis du vil vite mer fra meg eller ha kontakt med mamma. Ha en god helg
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #14 Skrevet 4. desember 2015 Du kan ikke holde på med det som et yrke. Da må du isåfall skaffe deg en hau flere hunder. De aller fleste tjener lite eller ingeting på det. Jeg hadde heller aldri kjøpt en hund som hadde bodd på en love, sosialisering er veldig viktig i valpetiden. Anonymkode: f4ede...839 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #15 Skrevet 4. desember 2015 Jeg skulle ønske flere kunne ha det som yrke og fulltidsjobb. For det er egentlig det det er dersom oppdrettere hadde giddet å faktisk gjøre den jobben som burde blitt gjort - for å unngå alle atferdsproblemene mht dårlig sosialisering osv senere.Jeg slår et slag for oppdrettere som er mer opptatt av å gjøre en god jobb med den uhyre viktige sosialiseringen istedenfor å kjøre land og strand rundt på utstillinger hele tiden. Anonymkode: 74628...c1e 2
Gjest Skrevet 5. desember 2015 #16 Skrevet 5. desember 2015 Jeg kjenner flere som har mange valper i løpet av året, og driver med "stor-oppdrett", men selv de må ha jobb ved siden av, for de sitter kun igjen med et par tusen etter at valpene er ute av redet. Ser du har fått mange linker over her, anbefaler deg alle kursene fra NKK, og bli gjerne aktiv i raseklubben din, min har ofte foredrag om diverse ved utstillinger o.l. NKK er jo generelt, mens raseklubben har spesifikt.For å avle må du stille ut føler jeg, da får man en pekepinn på hvordan hunden din er og hva du evt må ha fra en hannhund. Jeg har selv en liten hannhund, og oppdretter vil da finne en store tispe til han når den tid kommer slik at de utfyller hverandre. Han er også PRA bærer, og må derfor ha ei tispe som er fri. Så det er litt å sette seg inn i, men vel verdt det. Heltidsjobb derimot er det lite lønnsomt som, med mindre du bygger om låven din til pensjonat i samme slengen
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #17 Skrevet 9. desember 2015 Jeg skulle ønske flere kunne ha det som yrke og fulltidsjobb. For det er egentlig det det er dersom oppdrettere hadde giddet å faktisk gjøre den jobben som burde blitt gjort - for å unngå alle atferdsproblemene mht dårlig sosialisering osv senere.Jeg slår et slag for oppdrettere som er mer opptatt av å gjøre en god jobb med den uhyre viktige sosialiseringen istedenfor å kjøre land og strand rundt på utstillinger hele tiden.Anonymkode: 74628...c1eUtstilling er sosialisering på høyt nivå. Og der blir de bedømt for gemytt i tillegg, noe som er innmari viktig. Pluss at oppdrettermiljøene til de forskjellige rasene er veldig små, alle ser alle, alle vet alt om alles hunder. Har du en hund med dritdårlig gemytt og dårlige sosiale evner, så drar du ikke på utstilling og viser det frem. Da vet alle at den hunden må holdes et ekstra øye med, og om planen var å noen sinne få parret den hunden, så har det toget gått med alle som var i det rommet med samme rase som din. Anonymkode: 8bb12...3af
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #18 Skrevet 9. desember 2015 Utstilling er sosialisering på høyt nivå. Og der blir de bedømt for gemytt i tillegg, noe som er innmari viktig. Pluss at oppdrettermiljøene til de forskjellige rasene er veldig små, alle ser alle, alle vet alt om alles hunder. Har du en hund med dritdårlig gemytt og dårlige sosiale evner, så drar du ikke på utstilling og viser det frem. Da vet alle at den hunden må holdes et ekstra øye med, og om planen var å noen sinne få parret den hunden, så har det toget gått med alle som var i det rommet med samme rase som din. Anonymkode: 8bb12...3afDet er dessverre ikke helt sånn. Da jeg stilte min hund så utagerte han mot en hund utenfor ringen. Dommeren så det og dikterte til skriveren: "Bra temperament...". (Jeg vil ikke kalle utagering for noe bra temperament).I tillegg var det en i styret som spurte om å bruke min hannhund i avl uten å spørre om at jeg hadde tatt noen helsesjekker (min hund har en av de arvelige sykdommene som ikke skal avles videre på), uten å spørre om gemytt (min hund er utrygg mot både folk og hunder) og uten å spørre noe om linjer. Ikke hadde han gjort noen slike tester på egen hund heller. Og dette var en som satt i styret i raseklubben. Anonymkode: b66c0...63a 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #19 Skrevet 10. desember 2015 Utstilling er sosialisering på høyt nivå. Og der blir de bedømt for gemytt i tillegg, noe som er innmari viktig. Pluss at oppdrettermiljøene til de forskjellige rasene er veldig små, alle ser alle, alle vet alt om alles hunder. Har du en hund med dritdårlig gemytt og dårlige sosiale evner, så drar du ikke på utstilling og viser det frem. Da vet alle at den hunden må holdes et ekstra øye med, og om planen var å noen sinne få parret den hunden, så har det toget gått med alle som var i det rommet med samme rase som din. Anonymkode: 8bb12...3afDet er dessverre ikke helt sånn. Da jeg stilte min hund så utagerte han mot en hund utenfor ringen. Dommeren så det og dikterte til skriveren: "Bra temperament...". (Jeg vil ikke kalle utagering for noe bra temperament).I tillegg var det en i styret som spurte om å bruke min hannhund i avl uten å spørre om at jeg hadde tatt noen helsesjekker (min hund har en av de arvelige sykdommene som ikke skal avles videre på), uten å spørre om gemytt (min hund er utrygg mot både folk og hunder) og uten å spørre noe om linjer. Ikke hadde han gjort noen slike tester på egen hund heller. Og dette var en som satt i styret i raseklubben.Anonymkode: b66c0...63aStrengt tatt har dere vel helt rett begge to, men jeg gjetter på at dere har forskjellige raser. Min opplevelse er at utstillingsmiljøet rundt forskjellige raser er totalt ulikt. Noen er støttende og noen preget av utpreget konkurranse, noen er preget av kvalitetsavlt, mens noen avler på alt mulig rart. Anonymkode: 0b9e7...2f6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå