AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #1 Skrevet 4. desember 2015 Hva synes dere om at enkelte foreldre konsekvent ikke bidrar ved barnas aktiviteter, synes dere det er greit at barna da er med? På håndballaget til datteren min (13 år) er det en familie som konsekvent ikke bidrar og jeg kjenner jeg begynner å bli lei, når jeg vet de har både mer økonomiske ressurser og tid enn flere av oss andre foreldre, som er alene. De er to voksne, i full jobb, så de er ikke uføre og de bor sammen. Datteren må likevel alltid ha skyss, både til treninger og alt av kamper. Selv kjører de aldri. De stiller av og til opp på arbeidsoppgaver når de settes opp på liste, men langt i fra alltid. De melder seg heller aldri frivillig til noe som helst. Jeg kjenner at jeg er ganske så lei, men er det riktig å stille ultimatum og be dem stille opp eller ta datteren ut av laget? Man har jo ikke lyst til å ekskludere et barn. Samtidig faller det ganske mye mer på oss andre når man har denne familien pluss et par andre familier som bidrar mindre enn resten. Med tre treninger i uka og en-to kamper hver helg, kjenner jeg at det hadde vært godt om datteren min kunne sittet på med andre en gang i ny og ne. På direkte forespørsel om de kan kjøre neste gang, passer det aldri.. Anonymkode: 90ace...7fe
Gjest Franke Ann Skrevet 4. desember 2015 #2 Skrevet 4. desember 2015 Disse menneskene, altså "unnasluntrerne", er faktisk undervurderte i sosiale sammenhenger, vil jeg påstå. Ja, de overlater nok en del praktisk arbeide til dere, men samtidig ofrer de sin egen sosiale rang for å gi resten av gruppen noe den kan forenes imot; nemlig dem selv. Og sånn sett kan man si de er selve limet i enhver sosial gruppe. Alle "samfunn" i ymse størrelser trenger noen som frivillig stiller seg på bunnen av hierarkiet. Derfor mener jeg at dere bør fortsette med å skolde dem, baksnakke dem og irritere dere i plenum over hvor lite de bidrar. Men respekter også den rollen de spiller for gruppedynamikken, og ikke støt dem fra dere. I så fall vil dere kun oppnå at noen andre må ta deres plass på bunnen. Alt er tross alt relativt til syvende og sist.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #3 Skrevet 4. desember 2015 Hva synes dere om at enkelte foreldre konsekvent ikke bidrar ved barnas aktiviteter, synes dere det er greit at barna da er med? På håndballaget til datteren min (13 år) er det en familie som konsekvent ikke bidrar og jeg kjenner jeg begynner å bli lei, når jeg vet de har både mer økonomiske ressurser og tid enn flere av oss andre foreldre, som er alene. De er to voksne, i full jobb, så de er ikke uføre og de bor sammen. Datteren må likevel alltid ha skyss, både til treninger og alt av kamper. Selv kjører de aldri. De stiller av og til opp på arbeidsoppgaver når de settes opp på liste, men langt i fra alltid. De melder seg heller aldri frivillig til noe som helst. Jeg kjenner at jeg er ganske så lei, men er det riktig å stille ultimatum og be dem stille opp eller ta datteren ut av laget? Man har jo ikke lyst til å ekskludere et barn. Samtidig faller det ganske mye mer på oss andre når man har denne familien pluss et par andre familier som bidrar mindre enn resten. Med tre treninger i uka og en-to kamper hver helg, kjenner jeg at det hadde vært godt om datteren min kunne sittet på med andre en gang i ny og ne. På direkte forespørsel om de kan kjøre neste gang, passer det aldri..Anonymkode: 90ace...7feSånne folk finnes i alle ulike hjørner av livet, skolesammenheng, bhg, venner seg imellom, kollegaer, osv osv. Innfinn deg med det, og ikke bruk mer energi på de. Fokuser heller på at det er hyggelig at BARNA får delta, eller tenker du å straffe dem ogsÅ? Anonymkode: 4e5f8...318 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #4 Skrevet 4. desember 2015 Disse menneskene, altså "unnasluntrerne", er faktisk undervurderte i sosiale sammenhenger, vil jeg påstå. Ja, de overlater nok en del praktisk arbeide til dere, men samtidig ofrer de sin egen sosiale rang for å gi resten av gruppen noe den kan forenes imot; nemlig dem selv. Og sånn sett kan man si de er selve limet i enhver sosial gruppe. Alle "samfunn" i ymse størrelser trenger noen som frivillig stiller seg på bunnen av hierarkiet. Derfor mener jeg at dere bør fortsette med å skolde dem, baksnakke dem og irritere dere i plenum over hvor lite de bidrar. Men respekter også den rollen de spiller for gruppedynamikken, og ikke støt dem fra dere. I så fall vil dere kun oppnå at noen andre må ta deres plass på bunnen. Alt er tross alt relativt til syvende og sist.Ha ha ha, dagens! Anonymkode: 90ace...7fe 3
Gjest Gjest_TSX80 Skrevet 4. desember 2015 #5 Skrevet 4. desember 2015 Be ansvarlige for håndballgruppen sende et skriv, hvor det påpekes at alle foreldre som har barn som bruker klubben aktivt, må forvente å delta i kjøring/henting til og fra, stille opp på kakelotterier etc. Begrunnelsen er for at alle skal få en hyggeligst mulig opplevelse av klubbaktivitene.Dere kan jo ikke plutselig bare komme med et ulitmatum! Da får dere jo nesten ta det opp med dem på en ordentlig måte først. 15
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #6 Skrevet 4. desember 2015 Be ansvarlige for håndballgruppen sende et skriv, hvor det påpekes at alle foreldre som har barn som bruker klubben aktivt, må forvente å delta i kjøring/henting til og fra, stille opp på kakelotterier etc. Begrunnelsen er for at alle skal få en hyggeligst mulig opplevelse av klubbaktivitene.Dere kan jo ikke plutselig bare komme med et ulitmatum! Da får dere jo nesten ta det opp med dem på en ordentlig måte først.Ultimatum skader bare barna, og man skulle tro at voksne mennesker kan ha nestekjærlighet for andres barn selvom foreldrene er noen unnasluntere. Anonymkode: 4e5f8...318 15
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #7 Skrevet 4. desember 2015 Har de ikke au pair? Jeg hadde aldri gidda å være med på sånt, høres såå kjedelig ut. Hadde lett ansatt en au pai til det ja.. gjelder forøvrig foreldremøter og alt. Anonymkode: 7c53a...c61 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #8 Skrevet 4. desember 2015 Har de ikke au pair? Jeg hadde aldri gidda å være med på sånt, høres såå kjedelig ut. Hadde lett ansatt en au pai til det ja.. gjelder forøvrig foreldremøter og alt. Anonymkode: 7c53a...c61Og nå var tenåringene hjemme fra fredagsklubben, på tide å legge seg lillegutt... Anonymkode: 4e5f8...318 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #9 Skrevet 5. desember 2015 Og hva vet dere om hjemmesituasjonen til jenta? Selv om foreldrene er gift og har god økonomi så kan det være mye som skurrer likevel..Jeg ble aldri kjørt eller hentet, foreldrene mine deltok aldri. Takk Gud for andre foreldre som stilte opp og lot meg sitte på sånn at jeg fikk være med. Utad så virket nok familien min som en kjernefamilie, og ingen kunne forstå hvorfor de aldri involverte seg i min fritidsaktivitet, hverken med kjøring, dugnad, kamper eller kiosksalg... Men: mamma led av sosial angst, og var avhengig av tabletter/pillemisbruker. Pappa jobbet 24/7 for å holde alt i gang, i tillegg så ble det han som måtte ta alt ansvar for mine 3 småsøsken, så han hadde rett og slett ikke kapasitet til å følge opp meg. Ingenting syntes utad... Anonymkode: fbf18...f5f 37
nelipot Skrevet 5. desember 2015 #10 Skrevet 5. desember 2015 Og hva vet dere om hjemmesituasjonen til jenta? Selv om foreldrene er gift og har god økonomi så kan det være mye som skurrer likevel..Jeg ble aldri kjørt eller hentet, foreldrene mine deltok aldri. Takk Gud for andre foreldre som stilte opp og lot meg sitte på sånn at jeg fikk være med. Utad så virket nok familien min som en kjernefamilie, og ingen kunne forstå hvorfor de aldri involverte seg i min fritidsaktivitet, hverken med kjøring, dugnad, kamper eller kiosksalg... Men: mamma led av sosial angst, og var avhengig av tabletter/pillemisbruker. Pappa jobbet 24/7 for å holde alt i gang, i tillegg så ble det han som måtte ta alt ansvar for mine 3 småsøsken, så han hadde rett og slett ikke kapasitet til å følge opp meg. Ingenting syntes utad...Anonymkode: fbf18...f5fSignerer denne! Blir for dumt å ekskludere et barn når det ikke er barnet sin feil. 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #11 Skrevet 5. desember 2015 Som skrevet over her, så er det virkelig ikke alt som synes utad. Det er så mange som tror de vet alt om alle og enhver, men det er mye folk ikke ønsker og dele!Selv gruer jeg meg som pesten til neste år, fordi vi da er satt opp som klassekontakter. Ikke fordi jeg ikke ønsker og bidra med noe for barna, eller ønsker og vri meg unna, men fordi jeg har sosial angst. Jeg har gruet meg i flere år allerede, siden listen ble satt opp i første klasse allerede. Har til og med vært desperat nok til og tenke "La oss flytte før den tid!" Anonymkode: 84001...c5a 7
ViljaH Skrevet 5. desember 2015 #12 Skrevet 5. desember 2015 Kan du ikke avtale kjøring med andre foreldre enn dem?Ellers så får du ta deg en tur og ta en prat med dem, finne ut om det er noen underliggende årsak til at de ikke bidrar. Forhåpentligvis vil de si det til deg på tomannshånd.Du kan jo si det så enkelt som at det blir mye ekstra kjøring på deg med datteren deres på "kjøregruppa" og om det er noen grunn til at de så sjeldent har anledning til å ta sin del? Fordi du vurderer å samsnakke deg med andre foreldre om kjøring, du er sliten og trenger bedre fordeling. Da må de enten forklare eller kjøre mer. 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #13 Skrevet 5. desember 2015 Da min gikk på en aktvitet var det far som bodde mange timer unna som hadde ansvar. Mor bodde rett ved, men var aldri der. Mange snakket om det, at mor aldri var til stede eller kjørte. Grunnen fikk jeg vite nå, og da forstår en det godt. Hadde et barn som krevde overvåkning 24 timer. De kunne ikke gå fra han hjemme, og stefar var mye på reise. Barnet kunne få anfall. Dette var noe de kunne sagt, men de ønsket ikke det. Jeg er heller ikke den som gjorde mer en akkurat det jeg var satt opp på. Kioskvakt og 1 kjøring. Nå hadde vi tre som var med +mannen var trener og trente/spilte selv. Anonymkode: 949da...226 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #14 Skrevet 5. desember 2015 Hva synes dere om at enkelte foreldre konsekvent ikke bidrar ved barnas aktiviteter, synes dere det er greit at barna da er med? På håndballaget til datteren min (13 år) er det en familie som konsekvent ikke bidrar og jeg kjenner jeg begynner å bli lei, når jeg vet de har både mer økonomiske ressurser og tid enn flere av oss andre foreldre, som er alene. De er to voksne, i full jobb, så de er ikke uføre og de bor sammen. Datteren må likevel alltid ha skyss, både til treninger og alt av kamper. Selv kjører de aldri. De stiller av og til opp på arbeidsoppgaver når de settes opp på liste, men langt i fra alltid. De melder seg heller aldri frivillig til noe som helst. Jeg kjenner at jeg er ganske så lei, men er det riktig å stille ultimatum og be dem stille opp eller ta datteren ut av laget? Man har jo ikke lyst til å ekskludere et barn. Samtidig faller det ganske mye mer på oss andre når man har denne familien pluss et par andre familier som bidrar mindre enn resten. Med tre treninger i uka og en-to kamper hver helg, kjenner jeg at det hadde vært godt om datteren min kunne sittet på med andre en gang i ny og ne. På direkte forespørsel om de kan kjøre neste gang, passer det aldri..Anonymkode: 90ace...7feSelv om du mener de har aldri så god råd (jaha?), har aldri så mye tid (hva vet egentlig du om det?) og er to, så aner du strengt tatt ikke en pøkk om deres liv. Jeg synes du skal holde deg for god for å komme med slike beskyldninger uten å ha relevant informasjon. Ting er ikke alltid slik det ser ut. Anonymkode: 6856c...a1e 10
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #15 Skrevet 5. desember 2015 Jeg mener du kan kreve at de bidrar. Når kampoppsettet kommer setter du opp kjøreliste, og så ringer du dem først og sier "siden dere er så opptatt tenkte jeg dere skulle får velge først, når passer det at dere kjører?" De fleste som aldri stiller opp gjøre fordi de rett og slett ikke gidder, da må de tvinges til å ta ansvar for eget barn. Hvis de likevel aldri dukker opp etter flere direkte forespørsler, så syns jeg det er på sin plass å si at "beklager, men hvis dere ikke er med og drar lasset, så kan ikke datteren dere være med heller". Å få barn er et ansvar i mange år, da må foreldrene ta det ansvaret eller forklare barnet hvorfor de ikke gidder. Hvis man har barn som må overvåkes 24/7 eller er så syke at man ikke kan gå utenfor huset,ja da får foreldrene informere om det, ikke bare forvente at unnasluntring er akseptert. For øvrig betyr ikke det å være satt opp til å kjøre at man må kjøre selv, det går an å be besteforeldre, tanter og venner om hjelp. Anonymkode: 0b57a...9df 6
Gjest Mythic Skrevet 5. desember 2015 #16 Skrevet 5. desember 2015 Er det noe jeg har lært meg etter å ha jobbet med barn i mange, mange år, så er det at man aner ikke hvordan folk har det på privaten, uansett hvordan det ser ut utenfra. Jeg har fått meg mang en overraskelse på foreldresamtaler med folk som er høyt på strå, lokale og nasjonale "kjendiser" og andre som tilsynelatende har alt på stell, så å dømme og irritere meg slik TS gjør, har jeg sluttet med.Ta heller vare på alle barna på laget, og gjør fritidsinteressen til noe hyggelig for alle sammen.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #17 Skrevet 5. desember 2015 Og hva vet dere om hjemmesituasjonen til jenta? Selv om foreldrene er gift og har god økonomi så kan det være mye som skurrer likevel..Jeg ble aldri kjørt eller hentet, foreldrene mine deltok aldri. Takk Gud for andre foreldre som stilte opp og lot meg sitte på sånn at jeg fikk være med. Utad så virket nok familien min som en kjernefamilie, og ingen kunne forstå hvorfor de aldri involverte seg i min fritidsaktivitet, hverken med kjøring, dugnad, kamper eller kiosksalg... Men: mamma led av sosial angst, og var avhengig av tabletter/pillemisbruker. Pappa jobbet 24/7 for å holde alt i gang, i tillegg så ble det han som måtte ta alt ansvar for mine 3 småsøsken, så han hadde rett og slett ikke kapasitet til å følge opp meg. Ingenting syntes utad...Anonymkode: fbf18...f5famen! Anonymkode: 69726...497 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #18 Skrevet 5. desember 2015 Er det noe jeg har lært meg etter å ha jobbet med barn i mange, mange år, så er det at man aner ikke hvordan folk har det på privaten, uansett hvordan det ser ut utenfra. Jeg har fått meg mang en overraskelse på foreldresamtaler med folk som er høyt på strå, lokale og nasjonale "kjendiser" og andre som tilsynelatende har alt på stell, så å dømme og irritere meg slik TS gjør, har jeg sluttet med.Ta heller vare på alle barna på laget, og gjør fritidsinteressen til noe hyggelig for alle sammen. Helt ærlig, hvis man som foreldre ikke kan eller er interessert i å bidra med noe som helst overhode, så synes jeg barnet får slutte/ikke begynne i utgangspunktet. (Ikke om det er noe forbigående, som gjør at man ikke kan bidra en kortere periode.) Kostnaden når man melder seg inn i et eller annet lag eller forening er sjelden kun prisen i kroner og øre, de fleste barneaktiviteter er foreldredrevet og krever mye av foreldrene. Jeg er ikke interessert i å bidra mer enn jeg må fordi andre ikke gidder/ikke kan over tid. Jeg har egen barn å følge opp. Anonymkode: 90ace...7fe 3
Gjest Stringfellow1 Skrevet 5. desember 2015 #19 Skrevet 5. desember 2015 Helt ærlig, hvis man som foreldre ikke kan eller er interessert i å bidra med noe som helst overhode, så synes jeg barnet får slutte/ikke begynne i utgangspunktet. (Ikke om det er noe forbigående, som gjør at man ikke kan bidra en kortere periode.) Kostnaden når man melder seg inn i et eller annet lag eller forening er sjelden kun prisen i kroner og øre, de fleste barneaktiviteter er foreldredrevet og krever mye av foreldrene. Jeg er ikke interessert i å bidra mer enn jeg må fordi andre ikke gidder/ikke kan over tid. Jeg har egen barn å følge opp.Anonymkode: 90ace...7fe hva om fritidsaktiviteter er noe som barnet har veldig lyst til å holde på med? hvorfor skal barna lide under at foreldrene deres (av forskjellige årsaker) ikke kan hjelpe til?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #20 Skrevet 5. desember 2015 Huff, jeg kjenner at dette er noe jeg gruer meg til.Verken jeg eller mannen min har lappen, av medisinske grunner, så vi vil aldri kunne være med i noen kjøreordning....Vi kommer også til å måtte ha hjelp til evt, bortekamper/cuper o.l som ligger ett stykke unna.I tilegg jobber jeg mye kveld, og da blir det vannskelig å stille opp mye ekstra.Men jeg kommer til å ta "vaktene mine" og stiller gjerne med en kake eller to ekstra om det trengs. men jeg regner med at jeg vil bli sett på som en snylter og unnasluntrer, selv om jeg ikke gjør det med vilje!Så kansje det beste er å ikke la barna drive med aktiviteter, men bare sitte hjemme, så de ikke kan påføre noen noe merarbeid. Anonymkode: 053d0...03c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå