AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #1 Skrevet 4. desember 2015 Jeg har den siste tiden undret litt over hvor dyr høytid julen egentlig er. Jeg er singel i slutten av 20 årene, og frivillig barnløs. Man skulle tro at julegavene ikke utgjorde en stor utgift hos meg, men siden jeg feirer med familien min (mine foreldre, søster, svoger og deres to barn , samt hennes svigerforeldre ) blir jeg nødt til å kjøpe 7 julegaver bare her, og så har jeg venner og kollegaer i tillegg. Jeg har heldigvis stabil og god økonomi, og har absolutt råd til dette. Men jeg undrer meg over hvordan dette er for de svakeste i samfunnet ? Hvordan er det for de single med dårlig økonomi å feire jul? Det er forventet at man stiller med gave til alle, i min familie, regner med at det er sånn hos andre. Når man er enslig slik som meg og skal feire jul med familien blir det en del gaver å kjøpe. Anonymkode: c54ba...0e1 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #2 Skrevet 4. desember 2015 Høres merkelig ut å droppe julefeiring med familien pga det, man gir da vel gaver uansett? Jeg og mannen hadde perioder med veldig dårlig råd før vi fikk barn, men vi ga alltid gaver til alle i familien uansett hvem vi feiret med. Men vi kjøpte jo etter lommeboka. Det er ikke sånn at en gave MÅ koste så og så mye. Anonymkode: 31ef5...9ed 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #3 Skrevet 4. desember 2015 Dette er krisemaksimering. Hvis man legger unna en hundrelapp eller to i måneden til julegaver, noe jeg tør påstå at alle i Norge klarer hvis man lever økonomisk, så bruker man det man har. Voksne mennesker trenger man ikke gi noe annet en f eks noen fine lys og servietter, et håndkle, en blomst, så kan man heller bruke litt mer på barna. Har man ikke råd til det engang så gir man en kort med en hyggelig hilsen og et flaxlodd til 25 kr, eller bare et kort, evt ingenting. Anonymkode: 48044...2dc 1
Maleficenta Skrevet 4. desember 2015 #4 Skrevet 4. desember 2015 Jeg har den siste tiden undret litt over hvor dyr høytid julen egentlig er. Jeg er singel i slutten av 20 årene, og frivillig barnløs. Man skulle tro at julegavene ikke utgjorde en stor utgift hos meg, men siden jeg feirer med familien min (mine foreldre, søster, svoger og deres to barn , samt hennes svigerforeldre ) blir jeg nødt til å kjøpe 7 julegaver bare her, og så har jeg venner og kollegaer i tillegg. Jeg har heldigvis stabil og god økonomi, og har absolutt råd til dette. Men jeg undrer meg over hvordan dette er for de svakeste i samfunnet ? Hvordan er det for de single med dårlig økonomi å feire jul? Det er forventet at man stiller med gave til alle, i min familie, regner med at det er sånn hos andre. Når man er enslig slik som meg og skal feire jul med familien blir det en del gaver å kjøpe. Anonymkode: c54ba...0e1hadde droppa gaver til kolleger og blitt enig med venner om å ikke kjøpe julegaver i år 7
Rosa Sitron Skrevet 4. desember 2015 #5 Skrevet 4. desember 2015 hadde droppa gaver til kolleger og blitt enig med venner om å ikke kjøpe julegaver i årSier meg enig dette. Har ikke gitt gaver til venner på mange år, og gave til kolleger var nytt for meg. 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #6 Skrevet 4. desember 2015 Her i familien gir man kun symbolske gaver til søsken, som f.eks. dekorative oppvaskkoster, artige kjøkkenredskaper, enklere liv-ting. Venner gir vi ikke til utenom et julekort, og istedenfor å gi til kolleger lager man f.eks. knekkebrød og har de med på jobb slik at alle kan forsyne seg. Anonymkode: 75ad9...089 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #7 Skrevet 4. desember 2015 Er jo masse billig dilldall rundt om kring som egner seg fint som julegave. Bare fordi man er voksen og skal kjøpe gave til andre betyr det ikke at gaven må være dyr. Kan jo godt kjøpe en gave for 30kr Anonymkode: 7ec7e...c92
Jerry Lee Skrevet 4. desember 2015 #8 Skrevet 4. desember 2015 Jeg har ikke droppa noen pga gaver. Det har ikke søstra mi, heller....men hu droppa meg fordi hu ikke "takler" at jeg er syk. Sårt. Og jeg ser jo hvor vondt det gjør min mor når hu ikke vil feire jul med oss pga meg og min sykdom. 😢
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #9 Skrevet 4. desember 2015 Jeg har ikke droppa noen pga gaver. Det har ikke søstra mi, heller....men hu droppa meg fordi hu ikke "takler" at jeg er syk. Sårt. Og jeg ser jo hvor vondt det gjør min mor når hu ikke vil feire jul med oss pga meg og min sykdom. 😢Hvilken sykdom har du? Anonymkode: 48044...2dc
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #10 Skrevet 4. desember 2015 Jeg har ikke droppa noen pga gaver. Det har ikke søstra mi, heller....men hu droppa meg fordi hu ikke "takler" at jeg er syk. Sårt. Og jeg ser jo hvor vondt det gjør min mor når hu ikke vil feire jul med oss pga meg og min sykdom. 😢En sak har to sider. Er ganske sikker på at søstera di hadde hatt en annen forklaring. Jeg velger å avstå å feire julekvelden med min tante. Hun er kronisk syk, og der er det kos med misnøye. Alt er slitsomt, alt er mas, alt er off og usj. Middag måtte plutselig spises kl 14 for hun var så kveldstrøtt, gaver orket hun ikke forholde seg til. Vi har barn, og jo de får gaver. Det sitter ikke jeg på å hører på år etter år, så vi lager våre egne tradisjoner. Har gitt henne så mange tilbakemeldinger, at når hun ikke evner å se sin egen oppførsel får det være det samme.sier ikke du er like eksterm, men en side har ofte flere sider.- selvom du nå sikkert kommer til å si neeeeida, jeg er ikke slitsom eller kravstor i det hele tatt. Min tante har heller ikke den oppfattelsen..... Anonymkode: 9428c...af3 1
Jerry Lee Skrevet 4. desember 2015 #11 Skrevet 4. desember 2015 Hvilken sykdom har du?Anonymkode: 48044...2dcvet ikke om du behøver å vite det, men ok... sosial fobi, agorafobi, angst for angsten, styrtangst(anfallsangst), PTSD...Og et par til. Men det er faktisk sjelden noen kan se det på meg. Min søster gjorde ikke det, men fordømte meg når jeg åpnet meg og fortalte.Men dette er jo full avsporing. Beklager til TS for det.
Jerry Lee Skrevet 4. desember 2015 #12 Skrevet 4. desember 2015 En sak har to sider. Er ganske sikker på at søstera di hadde hatt en annen forklaring. Jeg velger å avstå å feire julekvelden med min tante. Hun er kronisk syk, og der er det kos med misnøye. Alt er slitsomt, alt er mas, alt er off og usj. Middag måtte plutselig spises kl 14 for hun var så kveldstrøtt, gaver orket hun ikke forholde seg til. Vi har barn, og jo de får gaver. Det sitter ikke jeg på å hører på år etter år, så vi lager våre egne tradisjoner. Har gitt henne så mange tilbakemeldinger, at når hun ikke evner å se sin egen oppførsel får det være det samme.sier ikke du er like eksterm, men en side har ofte flere sider.- selvom du nå sikkert kommer til å si neeeeida, jeg er ikke slitsom eller kravstor i det hele tatt. Min tante har heller ikke den oppfattelsen.....Anonymkode: 9428c...af3Sammen med familie/nære makter jeg å ta meg sammen nok til at ingen merker noe/så mye.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #13 Skrevet 4. desember 2015 vet ikke om du behøver å vite det, men ok... sosial fobi, agorafobi, angst for angsten, styrtangst(anfallsangst), PTSD...Og et par til. Men det er faktisk sjelden noen kan se det på meg. Min søster gjorde ikke det, men fordømte meg når jeg åpnet meg og fortalte.Men dette er jo full avsporing. Beklager til TS for det.Jeg behøvde ikke å vite det, men det var du som tok det opp i en tråd om gaver. Anonymkode: 48044...2dc 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #14 Skrevet 4. desember 2015 Jeg er 20 og arbeidsledig, har dermed ikke verdens beste økonomi... Jeg løser julegavehodepinen med å først og fremst gi beskjed til vennene jeg gir/får hos om at gavene blir billige i år, slik at de kan tilpasse det. Familie vet om situasjonen fra før og forventer ikke noe fancy. Jeg har en del gamle (men ubrukte) klær som jeg gir bort til de jeg tror kan like det, og supplerer med en flaske billig vin, noe sjokolade, kosesokker eller lignende. Butikker som SparKjøp og Europris har mye som kan brukes som gave-supplement som er greit for lommeboka!Jeg kikker også litt rundt i butikker der de har salg. Fant for eksempel en kjempefin bluse som min mor hadde elsket til 50 kr hin dagen, og broren min og fetteren min får filmer, som jeg kjøpte på tilbud 4 for 100. Pappa får to bøker fra Fretex, kusinene mine får noen gamle klær og skjerf jeg ikke bruker lenger men som er ganske så ubrukte, besteforeldrene mine får gavekort på husvask og en krukke med kjeks, ene tanta mi får en håndkrem og noe sminke på salg fra HM til sammen 60 kr omtrent, osv...... Men ja jeg vet at det kan være ganske traurigt å ikke ha penger til julegaver, særlig nå mens butikkene peprer oss med julegavetips til den nette sum av 4999,- per stk... Mitt tips er imidlertid; se gjennom det du har fra før, om du har noe du ikke bruker som noen andre kan ha glede av, gå rundt i butikker og se om du finner noe billig, bruktbutikker har ofte bøker og filmer og spill til en billig penge, så lenge tingene fungerer gjør det vel ingenting om de ikke kommer med prislappen på? Og om du er i tvil så er alltids sjokolade eller noe slikt en slager. Jeg vil heller ha en deilig Walter's mandler enn en klokke til flere tusen kroner som jeg ikke ser verdi i overhodet. (eller kanskje ikke, klokka kunne jeg jo solgt og kjøpt x antall walters mandler, men du tar poenget..!) ^^ Anonymkode: 573e5...15e 3
Jerry Lee Skrevet 4. desember 2015 #15 Skrevet 4. desember 2015 Jeg behøvde ikke å vite det, men det var du som tok det opp i en tråd om gaver.Anonymkode: 48044...2dcja. Og det beklaget jeg til TS.
Mayoo Skrevet 4. desember 2015 #16 Skrevet 4. desember 2015 Dette er krisemaksimering. Hvis man legger unna en hundrelapp eller to i måneden til julegaver, noe jeg tør påstå at alle i Norge klarer hvis man lever økonomisk, så bruker man det man har. Voksne mennesker trenger man ikke gi noe annet en f eks noen fine lys og servietter, et håndkle, en blomst, så kan man heller bruke litt mer på barna. Har man ikke råd til det engang så gir man en kort med en hyggelig hilsen og et flaxlodd til 25 kr, eller bare et kort, evt ingenting.Anonymkode: 48044...2dcDa har du ikke fulgt mye med i det siste. Det er faktisk ikke alle som har en hundrelapp eller to i måneden som de kan legge vekk. 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #17 Skrevet 4. desember 2015 Jeg er 20 og arbeidsledig, har dermed ikke verdens beste økonomi... Jeg løser julegavehodepinen med å først og fremst gi beskjed til vennene jeg gir/får hos om at gavene blir billige i år, slik at de kan tilpasse det. Familie vet om situasjonen fra før og forventer ikke noe fancy. Jeg har en del gamle (men ubrukte) klær som jeg gir bort til de jeg tror kan like det, og supplerer med en flaske billig vin, noe sjokolade, kosesokker eller lignende. Butikker som SparKjøp og Europris har mye som kan brukes som gave-supplement som er greit for lommeboka!Jeg kikker også litt rundt i butikker der de har salg. Fant for eksempel en kjempefin bluse som min mor hadde elsket til 50 kr hin dagen, og broren min og fetteren min får filmer, som jeg kjøpte på tilbud 4 for 100. Pappa får to bøker fra Fretex, kusinene mine får noen gamle klær og skjerf jeg ikke bruker lenger men som er ganske så ubrukte, besteforeldrene mine får gavekort på husvask og en krukke med kjeks, ene tanta mi får en håndkrem og noe sminke på salg fra HM til sammen 60 kr omtrent, osv...... Men ja jeg vet at det kan være ganske traurigt å ikke ha penger til julegaver, særlig nå mens butikkene peprer oss med julegavetips til den nette sum av 4999,- per stk... Mitt tips er imidlertid; se gjennom det du har fra før, om du har noe du ikke bruker som noen andre kan ha glede av, gå rundt i butikker og se om du finner noe billig, bruktbutikker har ofte bøker og filmer og spill til en billig penge, så lenge tingene fungerer gjør det vel ingenting om de ikke kommer med prislappen på? Og om du er i tvil så er alltids sjokolade eller noe slikt en slager. Jeg vil heller ha en deilig Walter's mandler enn en klokke til flere tusen kroner som jeg ikke ser verdi i overhodet. (eller kanskje ikke, klokka kunne jeg jo solgt og kjøpt x antall walters mandler, men du tar poenget..!) ^^Anonymkode: 573e5...15ehadde jeg vært en av dine "heldige" gavemottagere hadde jeg meldt meg frivillig til å være den du slipper å gi gave til. Her har du et skjærf jeg ikke liker lenger, og du skal få sminke fra h&m! 😂 og film!?!? Hello!! Hver kjøper dvd lenger? Hørt om nettflix? Ingen gave er bedre enn gaver som havner i søpla. Bare les tråden om gaver som blir kastet.. Anonymkode: 82c64...c26 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #18 Skrevet 4. desember 2015 Du dropper julefeiring med familien fordi du må kjøpe så mye gaver? Hva med å droppe gi gaver til kolleger? Det ser jeg på som totalt nødvendig! Anonymkode: 234f6...a21
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #19 Skrevet 4. desember 2015 Ja, jeg ser poenget. Jeg er såpass trygg på min egen familie at jeg ville bare sagt at jeg ikke har råd til å kjøpe gaver, hvis ståa ble sånn. Jeg ville ikke likt det fordi jeg elsker å gi og få julegaver, men jeg ville ikke droppet familiefeiring pga det. Men jeg vet også at ikke alle har like godt forhold til familien sin, at noen får krasse kommentarer pga dårlig økonomi, at noen opplever å bli baksnakket pga for "dårlige" gaver - så ja, jeg kan absolutt se for meg at det er de som velger å sitte alene for å unngå noe av gavepresset. Anonymkode: a0d2d...879 2
The Kitten Skrevet 4. desember 2015 #20 Skrevet 4. desember 2015 hadde jeg vært en av dine "heldige" gavemottagere hadde jeg meldt meg frivillig til å være den du slipper å gi gave til. Her har du et skjærf jeg ikke liker lenger, og du skal få sminke fra h&m! 😂 og film!?!? Hello!! Hver kjøper dvd lenger? Hørt om nettflix? Ingen gave er bedre enn gaver som havner i søpla. Bare les tråden om gaver som blir kastet..Anonymkode: 82c64...c26Hva er galt med sminke fra H&M? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå