AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #1 Skrevet 4. desember 2015 Jeg er ikke en muslim. Men jeg lurer likevel, er Allah full av kjærlighet for oss mennesker? Oppfatter du det som at Allah er full av omtanke og godhet for oss mennesker? Noen som har noen sura jeg kan lese om dette?Dere som er muslimhater: vær så snille og hold dere ute fra denne tråden. Hvis ikke er jeg nødt til å rapportere dere for avsporing. Anonymkode: cabf5...3a7
Gjest Gjest_Obi-Wan Kenobi Skrevet 5. desember 2015 #2 Skrevet 5. desember 2015 Noen ganger lurer jeg på om nordmenn forstår at Allah bare er det arabiske ordet for Gud. På samme måte som God er det engelske ordet for Gud. Eller Dieu er det franske ordet for Gud. Eller Gott som er det tyske ordet for Gud.Islam, Jødedommen og Kristendommen er alle Abrahamittisk religioner og tilber den samme Guden. Disse tre religioner stammer alle fra Abraham. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #3 Skrevet 6. desember 2015 Noen ganger lurer jeg på om nordmenn forstår at Allah bare er det arabiske ordet for Gud. På samme måte som God er det engelske ordet for Gud. Eller Dieu er det franske ordet for Gud. Eller Gott som er det tyske ordet for Gud.Islam, Jødedommen og Kristendommen er alle Abrahamittisk religioner og tilber den samme Guden. Disse tre religioner stammer alle fra Abraham.Noen ganger lurer jeg på om folk som skriver svarsinnlegg her på KG faktisk leser hovedinnleggene. Eller om de bare svarer på noen tilfeldige tanker de har i sine hoder. Anonymkode: cabf5...3a7 2
tyr91 Skrevet 7. desember 2015 #4 Skrevet 7. desember 2015 Allah er full av kjærlighet. Muslimer mener at det er Allah som har skapt alt som finnes i hele universet, alt fra hver minste insekt, til blomster, og til oss mennesker. Hvis du bruker et lite øyeblikk til å reflektere hvor vakkert alt i naturen er, og hvordan alt henger sammen, så vil du skjønne at Allah(eller Gud) er full av omtanke til oss mennesker. Hvis du reflekterer over gode ting som har skjedd i livet ditt, eller i verden, er det fint å tenke at det er Gud som har hjulpet deg på den rette veien. Slik viser Gud sin kjærlighet og omsorg. For å kunne forstå Koranen, er det veldig viktig å vite historien bak akkurat den sauraen og bruke tid til å vite litt om bakgrunnen til kulturen. De fleste kapitlene kom etter en spesifikk hendelse. Har man et spørsmål vil man alltid finne svar i Koranen, og det beste er å bruke Koranen som veiledning, og ikke prøve å tolke den på egenhånd for det kan være veldig komplisert og vanskelig. Og det er viktig å huske på at muslimer er ikke perfekte, men Islam er det. Islam står for fred, godhet, barmhjertighet og tilgivelse. Ayat al Kursi setter vår forståelse av Gud i persektiv. Det er kapittel 2 - Surah Al Baqarah. Håper dette svaret hjalp deg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #5 Skrevet 7. desember 2015 Hvorfor kan du ikke bare få tak i en koran og lese selv? Det beste er å lage seg sine egne meninger uten innblandinger fra religiøse eller ikke-religiøse. Anonymkode: dd27d...efa
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #6 Skrevet 7. desember 2015 Allah er full av kjærlighet. Muslimer mener at det er Allah som har skapt alt som finnes i hele universet, alt fra hver minste insekt, til blomster, og til oss mennesker. Hvis du bruker et lite øyeblikk til å reflektere hvor vakkert alt i naturen er, og hvordan alt henger sammen, så vil du skjønne at Allah(eller Gud) er full av omtanke til oss mennesker. Hvis du reflekterer over gode ting som har skjedd i livet ditt, eller i verden, er det fint å tenke at det er Gud som har hjulpet deg på den rette veien. Slik viser Gud sin kjærlighet og omsorg. For å kunne forstå Koranen, er det veldig viktig å vite historien bak akkurat den sauraen og bruke tid til å vite litt om bakgrunnen til kulturen. De fleste kapitlene kom etter en spesifikk hendelse. Har man et spørsmål vil man alltid finne svar i Koranen, og det beste er å bruke Koranen som veiledning, og ikke prøve å tolke den på egenhånd for det kan være veldig komplisert og vanskelig. Og det er viktig å huske på at muslimer er ikke perfekte, men Islam er det. Islam står for fred, godhet, barmhjertighet og tilgivelse. Ayat al Kursi setter vår forståelse av Gud i persektiv. Det er kapittel 2 - Surah Al Baqarah. Håper dette svaret hjalp deg.Så Allah er ikke der og støtter og hjelper når en ikke går den rette veien?En mor får telefon fra læreren til sønnen sin en dag. Læreren forteller at sønnen hennes har vært med på å mobben en annen gutt i klassen. Når sønnen hennes kommer hjem forteller hun han at hun er glad i han, hun elsker han, men det han har vært med på i dag er galt og derfor skal de dra bort til gutten så han kan be gutten om unnskyld. Men mamma vil være med han og vil holde han i hånden hele tiden, for mamma er glad i sønnen sin, selv når han gjør ting som er galt. Men sønnen må ta ansvar for sine feil og ordne opp i de, men mamma vil alltid være der og holde han i hånden.Sånn er kjærligheten. Den dømmer ikke, vender ikke bort, når en trår feil.Hvis Allah bare er glad i oss når vi går rett vei er det ikke kjærlighet. Kjærligheten krever ikke for å elske, den er betingelsesløs. Den elsker uansett. Må så være at den ikke alltid liker det en gjør, men kjærligheten er der alltid.Ayat alt Kursi sa ingenting om kjærligheten. Har du et annet vers?Og du, uansett og samme hva. Takk for at du tok deg tid til å svare! Og du har tydeligvis skapt en bruker bare for å kunne svare meg. Så snilt av deg! Ønsker deg en riktig fin kveld! Anonymkode: cabf5...3a7
tyr91 Skrevet 7. desember 2015 #7 Skrevet 7. desember 2015 Er helt enig i det du skriver. Allah er ikke bare glad i oss når vi gjør noe som er riktig, Allah er der hele tiden. Men det spørs hva du har gjort som er feil. Hvis du har snakket stygt om noen eller til noen, så vil ikke Allah dømme deg eller "straffe" deg, men heller at du skal reflektere over hva du har gjort. Det er ikke greit i Islam å behandle noen dårlig, på noen som helst måte, uansett hvor man kommer fra eller hva man tror på. Slik tenker nok de fleste uten å være religiøs. Gud er den mest barmhjertige og tilgir mye. Det er lov å trå feil, det er sånn man lærer. Når man ikke går den rette veien, noe som skjer de fleste, da er det viktig å prøve å huske å komme tilbake til Gud, Gud vil hjelpe deg, alltid. Det er de vi tror på!:) Gud skal alltid gi deg støtte og håp, også i dårlige tider. Hvis man gjør noe som er galt, kan man be om tilgivelse hvis man selv tror på at det er galt. Men det betyr ikke at man kan gjøre mange til som er feil bare fordi man kan få det tilgitt, sånn fungerer det ikke. Det er derfor man bruker Koranen som er veiledning, for å finne svar på det man lurer på, istedet for å tolke det som står. En sura for meg kan bety noe veldig annet for deg. Det beste er å lese Koranen selv å gjøre sin egen oppfatning av hva som gir deg kjærlighet i det du leser. Jeg tror du også kunne hatt glede av å lese beretninger fra profetens liv, disse beretningene kalles hadith. Noen hadith(fortellinger) er mindre troverdige enn andre, derfor må man ikke ta alt man leser boktavelig, men heller være veldig skeptisk i det man leser om. Hvis hadithen står i samsvar til det som står i Koranen, så er den mer troverdig. Islam handler ikke kunn om Gud, men det er en måte å leve livet sitt på, og prøve å leve livet slik profeten levde livet sitt. Som et veldig godt menneske. Hadith er altså beretninger om hvordan profeten levde livet sitt, og der kan du finne flotte historier, hvis det egentlig er det du leter etter. Også er det forskjellige retninger innenfor islam, som også utgjør en viss forskjell utifra det man tror på. Noen tror på at en hadith også er beretninger for de menneskene som er nærmest profetens familie. Her kan du også finne mange fantastiske historier om kjærlighet.Som du forstår kan det være komplisert i og med at Islam er så mye. Bare spør hvis du lurer på mer, ingen spørsmål er feil! Og bare kommenter hvis du syns jeg sa noe som var uforståelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå