Gå til innhold

Ventetid på blodprøvesvar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen for 3 uker siden og tok blodprøver, og forrige torsdag (2 uker etter) ringte jeg for å etterlyse svar. Vedkommede svarte at han skulle purre på legen, og fortalte meg samtidig at en av verdiene var forhøyet, men han kunne ikke forklare hva det betydde eller om det var av noe særlig betydning. Etter litt googling ser jeg at det kan være en indikasjon på fremtidige hjerte- og karsykdommer og diverse andre sykdommer som jeg vet vi har i familien, og blir såklart bekymret... Personen jeg snakket med på tlf sa at jeg ville få svar av legen i posten innen en uke, altså igår. Jeg ringte igjen idag for å etterlyse, og snakket med samme person som sist, og han sa at legen enda ikke hadde sett på det. Han skulle legge inn en ny purring, men forstod ikke min frustrasjon fordi han hadde jo fortalt meg hvilke prøver som var utenfor normalen. Jeg blir ganske frustrert og sier at det hjelper ikke meg når jeg ikke får noe svar på hva som faktisk er gale og at jeg trenger svar fra en person som kan faget sitt. Han sier videre at han ikke kan si når jeg får svar fordi det er flere pasienter som venter på svar, men det tar nok ihvertfall en uke til. 

Kan dette virkelig være riktig? Nå har jeg ventet i 3 uker, og må mest sannsynlig vente i 4 uker på svar? Jeg har nylig byttet lege, og hos den forrige legen tok det ca 1 uke før jeg fikk svar i posten, uavhengig av hvilke prøver det var. 

Hilsen bekymret :( 

Anonymkode: 4ba9e...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ventet 2 måneder for et prøvesvar fra Bergen som egentlig bare tar 3 uker. Slikt som skjer. Det går sikkert bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres rart/dårlig ut at legen ikke har vurdert prøvesvarene enda. Selv er jeg vant med å få (et kort) svar på sms etter 4-7 dager. 
Kanskje du kan bestille deg en ny time, for å få svar og ta kontrollprøver? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt legekontor får jeg aldri noe svar på blodprøvene selv om jeg vet at jeg har for høye verdier på flere ting som har med hjerte- og karsykdommer. Min søster bor i et annet fylke og hun får brev fra sin lege. Da jeg fortale det til disse legesekretærene så bare lo de. Å svare til alle som tok blodprøver hadde ikke de legene på dette legesenter tid til! Jeg bruker å be om utskrift for hver gang jeg har tatt prøve for å følge med selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange leger gir ikke beskjed hvis alt er normalt. At helsesekretæren i telefonen sier noe er forhøyet trenger ikke bety noe som helst, det kan være en markør som er rett over referanseområdet uten at det er signifikant i seg selv. Egentlig syns jeg ikke han burde si noe i det hele tatt, det gjør jo bare bekymringen større hos deg, og hvis legen oppfatter det som normalt er det som sagt ikke sikkert vedkommende har tenkt å si noe om det. Selv får jeg alltid svar fra legen min, men det er også fordi jeg bruker medisiner som doseres ut fra blodprøveverdier, så hun sender en sms med svar og medisindose et par dager etter prøven er tatt. Du får ringe kontoret igjen og be om at legen ringer deg tilbake. 

Anonymkode: 411c5...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Tusen takk for svar alle sammen! Bare for å ha sagt det så sa legen til meg når jeg var der at han ville sende meg brev i posten. Om han gjør det hver gang vet jeg ikke, men jeg skulle ta noen prøver for å sjekke hormonnivået og om jeg er infertil... Så det er klart jeg må få et svar på hvordan ting står til! Og jeg er helt enig med deg som skrev at vedkommede på telefon bare burde holdt kjeft. Det er vel ikke lovlig å gi ut sensitive opplysninger over telefon heller... Huff, får vel ringe de igjen over helgen og be om at legen ringer meg opp personlig. :-)

Anonymkode: 4ba9e...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...