AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #1 Del Skrevet 4. desember 2015 Hei, jeg er ute etter en hunderase som passer for meg Jeg bor i en liten søt hageby med mange katter og hunder fra før. Jeg har en liten leilighet så hunden kan ikke være stor, men jeg liker å gå på tur så det hadde vært fint med en aktiv hund liten - mellomstor hunderase. Den må kunne være hjemme alene når jeg er på skolen, men den skal få tur om morgenen etter skoletid og på kvelden. Jeg liker utseendet på Japansk spisshund, Husky, Finsk lapp hund, Pomeranstre, Samojed og Borde Collie. Det kan også være blandingsrase Vet dere om noen hunder som passer for meg og evt noen hunde opprettere eller omplassering hunder? Jeg har også lagt til noen bilder av hunder jeg syntes er utrolig pene, men det er ikke bare utseende som teller. Hunden må også passe for meg Takk for svar Anonymkode: 65b6b...4f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aucaman Skrevet 4. desember 2015 #2 Del Skrevet 4. desember 2015 1. Sjekk de rasene du kunne tenke deg.2. Se plusser og minuser. Hvis du bor i en leilighet er det kanskje ikke en fordel å ha en hund med mye vakt, f.eks. Hvis du vil ha en hund som kan gå mye løs bør du unngå mye jakt.3. Ta kontakt med raseklubber og/eller oppdrettere av alle du syns virker interessante. Skriv hva du kan tilby hunden og hør hvordan hundene deres er. Som regel kjenner oppdrettere sin rase bedre enn "menigmann", da sistnevnte ofte bare har erfaring med en liten gruppe individer av sin rase.4. Besøk oppdrettere i nærheten av deg. Brått viser det seg at inntrykket du har av rasen du har lest om er helt annerledes enn hvordan de er i virkeligheten.5. Bruk lang tid på å finne oppdrettere som verdsetter helse og gemytt. Noen raser sliter med visse sykdommer, så det er greit å finne en som tar hensyn til det i avlen.6. Møt oppdretter og foreldredyra (i det minste moren) før du tar en avgjørelse. Det er litt vanskelig å komme med tips også. Hvor mye tid per dag ser du for deg å gå tur? Du nevner en del polare raser og de krever en del fysisk aktivitet. Hvor mye aktivitet utover tur ser du for deg? En BC krever mye mer hjernetrim enn de aller fleste andre raser for eksempel. Har du noen formening om pelsstell og hvor mye tid du vil bruke på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #3 Del Skrevet 4. desember 2015 De aller fleste hunder liker å gå på tur, man bør helst være særdeles aktiv før en får seg en veldig aktiv hunderase. Kjenner til flere bordercollier som har blitt rare i hodet fordi de ikke får nok arbeid, men kun vanlige turer og kanskje en lengre tur i helgene. Kan derimot tenke meg at en Finsk Lapphund hadde passet, under forholdene du beskriver. Anonymkode: 87e3a...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. desember 2015 #4 Del Skrevet 4. desember 2015 Hva slags mengde og type tur ser du for deg? Hva slags mental aktivisering ser du for deg at du vil gi? En del av rasene du nevner har litt pelsstell, er det noe som er ok for deg? Mange av rasene du nevner (japansk spisshund, finsk lapphund, pomeranian...) har ofte lav terskel for å bjeffe, noe som er viktig å være klar over.Jeg vil ikke anbefale samojed eller BC, dette er raser som krever mye fysisk (samojed) og mental (BC) aktivisering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 7. desember 2015 #5 Del Skrevet 7. desember 2015 Hva med eurasier? Ligner på en del av de du nevner, men har ikke utpreget jakt,-jeger,- eller vokterinstinkt. Vi bor i blokk med vår, men han krever mye aktivitet (blir utrolig irritert på folk som tror at euraiser er en sofahund). Vi går mange lange turer, jogger med ham, og vi driver med utstilling, rallylydighet og har begynt med agility såvidt. Han er sprek og ivrig og syns agility er kjempegøy. Han er med på alt og roer seg stort sett overalt bare vi er med ham. Eurasieren er veldig knyttet til menneskene sine, og ikke så nøye med andre mennesker. Det skal være reserverte, men ikke redde. Man bør undersøke foreldrene og være sikker på at de ikke har gitt EPI, og at HD- og AD-resultatene ikke er dårlige. Av de rasene du nevner er jo samojeden ganske stor, og eurasieren er på samme str. Vår er blant de største hannene, 59 cm, men tispene er lavere. Men husk, det er ikke inne hunden skal løpe rundt og bruke kroppen, så det er hvor mye du kan gi hunden utenfor leiligheten som teller.De trenger også mental stimuli, vår er veldig glad i søk, og da gjemmer vi gulostbiter rundt om kring i leiligheten og han går rundt og leter, det er også veldig fint for å bil litt sliten mentalt.De bjeffer ikke (eller, de bjeffer veldig lite). Eurasieren er en rase fra Tyskland som ble skapt på sekstitallet fra samojoed, keeshond og chow chow, så de har litt av dem alle i seg utseendemessig, men lengre bein og ikke sånn nese som chow chow, ikke så mye lyd som samojed, feks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå