Gå til innhold

Vanskelig sak, ang barnehagen til minstemann.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp til å få sortert litt.

Vi har flyttet og treåringen måtte bytte bhg (forskjellige kommuner) i sommer. 

Jeg var i utganskpunketet negativ til bhg vi fikk plass til. Hadde bare hørt negative ting, men tenkte at jeg får gi de en sjanse. Gikk ikke så veldig bra i starten, da vi allerede første dag ble overlatt til oss selv. 

Vikarer hilser ikke, vi blir ikke møtt på morningene, og selv om nå gråter hver dag når jeg leverer han så står vi lenge alene ( jeg må stå der og snakke med han og overtale han mens jeg håper at noen skal se oss), ingen forteller meg hva de har gjort i løpet av dagen, eller om noe har skjedd i løpet av dagen.

Uansett hva jeg har sagt i fra om, så "skyller" de på at det har vært vikar der den dagen..

Noen av tingene vi har notert oss disse månedene han har gått der er:

- Vi har opplevd bleie som ikke har vært skiftet på en hel dag, dvs rundt 8 timer i barnehagen (Ble tatt opp med barnehagen, rutinesvikt)

- Vi har opplevd bleier med bæsj som har vært på han i mange timer flere ganger.

- Vi har opplevd at de tar på han bleie når vi hadde sluttet med det hjemme (rutinesvikt). Mye enklere vet du.

- Vi har opplevd her om dagen at han har på seg en annen persons utedress (altfor stor, 2 av hans egne dresser hang på plassen hans). I tillegg hadde han noen andre sine sko i størrelse 5 nummer for stort(flere av hans egne sko sto på plassen hans) 

- Vi har opplevd mange ganger at vi henter han hvor han er søkkvåt fordi de har tatt på han klær som ikke egner seg i regn/snø.

- Vi har opplevd altfor lite klær på han, alternativ altfor mye klær.

- Vi har opplevd at han sier han blir slått i barnehagen flere uker på rad, samt at vi ser blå/kloremerker på kroppen hans.

- Vi opplever at han gruer seg til barnehagen og slår seg helt vrang hver dag da han er redd for å gå i barnehagen.

- Vi har opplevd en stor personlighetsforandring hvor han har blitt mye mer aggressiv og slår og banner, og sier han skal banke oss her hjemme.

Vet snart ikke hva vi skal gjøre mer. Rundt her er det enorm tilflytting og de to nærmeste barnehagene har henholdsvis 100stk, og 70stk på venteliste.

Den barnehagen vi har fått plass i føler jeg er en bhg de plasserer barn de ikke finner plass til andre steder.

Vi har nå sendt klage til kommunen, hvor vi fikk raskt svar på at dette så de alvorlig på. Men hva skjer da? Når de ikke har andre plasser å tilby her i kommunen?

Anonymkode: 5f7e6...9b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes det høres så forferdelig ut, at jeg ville snudd hver stein økonomisk for å kunne være hjemme og prøve å få han inn på neste opptak.

Søke om redusert arbeidstid. Eller permisjon. Kanskje begge foreldre kan jobbe mindre, og en ta formidag, en ettermiddag?

Gjeld, man kan ofte søke om å få betale bare renter en periode: http://www.dinside.no/1060/ikke-betal-avdrag

Og bytte tilbake til å betale avdrag når begge er i jobb igjen.

Ikke ha oppussing, dyre ferier eller luksus før barnet er i en trygg barnehage. Et statushjem betyr ingen ting for en treåring.

Endret av ops2
  • Liker 16
Skrevet (endret)

Blir trist av å høre om så grov omsorgssvikt i barnehagen. Bra dere har sendt klage til kommunen.
Har dere snakket med andre foreldre? er SU innvolvert?
Finnes det private alternativer i nærheten, som familiebarnehage eller lignende?

Må være forferdelig å sende barnet sitt i barnehagen når situasjonen er som den er!
Har dere familie i nærheten, eller mulighet til å ta midlertidig permisjon for å være hjemme med barnet mens klagen behandles?

Endret av fin_bil
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ser det var en gammel link i mitt svar, men tror det fremdeles er mulig å få avdragsfritt lån til høsten.

Kunne du tenke deg å jobbe som dagmamma? Du skulle få et barn superlett når det ikke er nok barnehageplasser. Og "sile" søkerene til du fant et barn som ditt barn gikk overens  med. En prøveperiode på en uke, to uker?

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det høres så forferdelig ut, at jeg ville snudd hver stein økonomisk for å kunne være hjemme og prøve å få han inn på neste opptak.

Søke om redusert arbeidstid. Eller permisjon. Kanskje begge foreldre kan jobbe mindre, og en ta fomidag, en ettermiddag?

Gjeld, man kan ofte søke om å få betale bare renter en periode: http://www.dinside.no/1060/ikke-betal-avdrag

Og bytte tilbake til å betale avdrag når begge er i jobb igjen.

Ikke ha oppussing, dyre ferier eller luksus før barnet er i en trygg barnehage. Et statushjem betyr ingen ting for en treåring.

Heldigvis må vi ikke sende han i bhg hver dag, da vi har veldig flexible jobber begge to. Og ta han helt ut er ikke aktuelt, da det er større sjanse for å få overflyttet plass, enn å få en ny bhgpass ved neste opptak.

Om jeg finner noen å spørre når jeg henter han, så sier de at han koser seg sånn, men når vi setter oss i bilen gråter han ofte, og forteller om at han har blitt slått av den og den. Virker som om han tar på en maske i barnehagen, men at han ikke "klarer" å holde denne når det bare er oss. OG glad er jeg for det altså! Men det virker ikke til at de ser hvor alvorlig dette egentlig er.

Vi skal ha nytt møte på tirsdag, så får se hva de sier.

Blir trist av å høre om så grov omsorgssvikt i barnehagen. Bra dere har sendt klage til kommunen.
Har dere snakket med andre foreldre? er SU innvolvert?
Finnes det private alternativer i nærheten, som familiebarnehage eller lignende?

Må være forferdelig å sende barnet sitt i barnehagen når situasjonen er som den er!
Har dere familie i nærheten, eller mulighet til å ta midlertidig permisjon for å være hjemme med barnet mens klagen behandles?

Vet om flere som er missfornøyde med barnehagen. Naboene våre har også barna sine i samme barnehage, og de har også merket en veldig atferdsendring på eldste mann. Mange jeg har snakket med har hatt barna sine der, men er glade for at de har fått plass andre steder i kommunen.

De to nærmeste barnehagene er private, men det hjelper ikke når ventelistene er så lange. Jeg vet at i den ene bhg skal det gå ut over 20 barn til høsten, så hadde virkelig håpet vi kunne fått plass der.

Skrevet

Dette er jo helt forferdelig! Flott at dere har tatt dette videre. Veldig spesiell praksis de har der. Flere av tingene kan fort komme fra 'overbeskyttende foreldre', som at bleien ikke er skiftet eller at de har for mye/lite klær, ikke alltid bli møtt på morgenen. Men om dette ikke er overdreven klaging på enkelt-tilfeller, men daglig svikt fra barnehageansatte, kan jeg ikke annet enn å måpe. 

Som vikar (assistent i barnehage) møter jeg ALLTID foreldre og barn, snakker med foreldrene og forteller dem/og barna om hva vi skal gjøre i dag og hvordan det har gått. At vikarer i barnehagen oppfører seg slik gjør vondt for meg i samme stilling! Noen mennesker burde virkelig ikke jobbe i barnehage, og det er jo også grunnen for artiklene "Om du ikke liker jobben, slutt" og at det er for mange som jobber i barnehage for å ha en jobb. 

Har dere snakket med pedagogisk leder eller styrer og fortalt hvordan dere opplever praksis, hvordan barnet har det og spurt om de har noe dokumentasjon/snøring på hvordan barnet har det når det er i barnehagen??

Blir så forbannet over at det finnes så mange som er useriøse i barnehageyrket!!!!!!!!!!!!!! Viktigste og beste jobben i verden! <3  Og det kommer fra en vikar! 

Anonymkode: 35f3f...f48

• Liker 6
Skrevet

Heldigvis må vi ikke sende han i bhg hver dag, da vi har veldig flexible jobber begge to. Og ta han helt ut er ikke aktuelt, da det er større sjanse for å få overflyttet plass, enn å få en ny bhgpass ved neste opptak.

Jeg hadde ikke klart å sende han dit, mulighet for overflytting eller ikke. :icon_frown:

Hva med å spørre rundt om dere kan ha en dagmamma på deling? Det må være bedre enn dette.

Krysser fingrene for at det blir bedre... blir det ikke bedre på nyåret så hadde jeg heller tatt og ansatt en svart dagmamma. Det er kanskje ikke så vanskelig å få hvit dagmamma som en tror? Kanskje undersøke det.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke klart å sende han dit, mulighet for overflytting eller ikke. :icon_frown:

Hva med å spørre rundt om dere kan ha en dagmamma på deling? Det må være bedre enn dette.

Krysser fingrene for at det blir bedre... blir det ikke bedre på nyåret så hadde jeg heller tatt og ansatt en svart dagmamma. Det er kanskje ikke så vanskelig å få hvit dagmamma som en tror? Kanskje undersøke det.

Om vi sier opp plassen, får vi nok bare tilbud om plass i samme barnehage ved neste opptak. 

Her er det umulig å få tak i dagmamma i det hele tatt, og dessverre har jeg ikke helse til å ta vare på flere barn enn hva jeg har.

Krysser fingrene for at kommunen virkelig tar tak, og at vi får tilbud om en annen bhg.

Skrevet

Dere har allerede tatt dette opp med barnehagen uten at det hjalp, så da tar dere kontakt med den som er ansvarlig for barnehager i kommunen (ofte skolesjef, tror jeg?) Send inn serviceklage. Hjelper ikke det, er det vel serviceklage til fylkesmann neste. Ikke gi dere på dette!

Anonymkode: 6019e...540

• Liker 4
Skrevet

Gå rett til sjef for oppvekst i kommunen dersom barnehagestyrer ikke hører på dere! Og sørg for at alle klager er skriftlige. Jeg ville også søkt permisjon fra jobb for å være hjemme med ham mens prosessen pågikk, men uten å offisielt ta ham ut av barnehagen (for å ikke miste fortrinn mtp overflytting etc). Krangler barnehagen på det, henviser dere til saken om mistillit og/eller sier at han har ferie (men fortsetter å betale for plassen).

• Liker 10
Skrevet

Dere har allerede tatt dette opp med barnehagen uten at det hjalp, så da tar dere kontakt med den som er ansvarlig for barnehager i kommunen (ofte skolesjef, tror jeg?) Send inn serviceklage. Hjelper ikke det, er det vel serviceklage til fylkesmann neste. Ikke gi dere på dette!

Anonymkode: 6019e...540

Gå rett til sjef for oppvekst i kommunen dersom barnehagestyrer ikke hører på dere! Og sørg for at alle klager er skriftlige. Jeg ville også søkt permisjon fra jobb for å være hjemme med ham mens prosessen pågikk, men uten å offisielt ta ham ut av barnehagen (for å ikke miste fortrinn mtp overflytting etc). Krangler barnehagen på det, henviser dere til saken om mistillit og/eller sier at han har ferie (men fortsetter å betale for plassen).

Har kontaktet kommunen, og øverste sjef for oppvekst, som jeg skriver i hovedinnlegget. De tar dette veldig seriøst.

Det jeg lurer på, er hva skjer så? Vi vil ikke fortsette i Bhg til tross for hvilke forbedringer de måtte finne på.. Men tror dere de kan klare å finne en plass før til høsten?

Skrevet (endret)

Dette er jo helt forferdelig! Flott at dere har tatt dette videre. Veldig spesiell praksis de har der. Flere av tingene kan fort komme fra 'overbeskyttende foreldre', som at bleien ikke er skiftet eller at de har for mye/lite klær, ikke alltid bli møtt på morgenen. Men om dette ikke er overdreven klaging på enkelt-tilfeller, men daglig svikt fra barnehageansatte, kan jeg ikke annet enn å måpe. 

Som vikar (assistent i barnehage) møter jeg ALLTID foreldre og barn, snakker med foreldrene og forteller dem/og barna om hva vi skal gjøre i dag og hvordan det har gått. At vikarer i barnehagen oppfører seg slik gjør vondt for meg i samme stilling! Noen mennesker burde virkelig ikke jobbe i barnehage, og det er jo også grunnen for artiklene "Om du ikke liker jobben, slutt" og at det er for mange som jobber i barnehage for å ha en jobb. 

Har dere snakket med pedagogisk leder eller styrer og fortalt hvordan dere opplever praksis, hvordan barnet har det og spurt om de har noe dokumentasjon/snøring på hvordan barnet har det når det er i barnehagen??

Blir så forbannet over at det finnes så mange som er useriøse i barnehageyrket!!!!!!!!!!!!!! Viktigste og beste jobben i verden! <3  Og det kommer fra en vikar! 

Anonymkode: 35f3f...f48

Er så UTROLIG enig med deg i det du skriver her! 

Jeg er selv assistent, driver å tar fagbrev nå. Å det er så frustrerende å lese om alle de dårlige opplevelsene folk har i barnehager rundt om. 

Å er så lei den unnskyldninger om at det er ikke er tid nok eller at man har vikarer.

Har selv jobbet under totalt kaos mange ganger, men bleier ble byttet og ingen gikk våte og kalde av den grunn. Rett klær hadde de også.

Jada, der hender en sjelden gang at man ikke har oppdaget en bleie. At noen har blitt våt eller at de har fått noen andres klær, men det skal ikke være noe som hender regel messing. Det skal være unntak!!

Man skal brenne for jobben da man jobber med barn. Ellers så får man finne seg seg noe annet å gjøre.

Endret av MissPierce
Skrevet

Mon tro hva de som jobber der driver med om dagen da!! Har du prøvd å spørre de og styreren direkte hva som foregår? Jeg ville skrevet til lokalavisen, VG og andre media om dette. Tipper kommunen har fått x antall klager når barnehagen er så åpenbart dårlig, så de tar det nok ikke så seriøst. Ville også vurdert å ta det til politiet. Dette er STORT brudd på barnehageloven. Vet ikke om barnevernet har noe de skulle gjort, men hadde jo vært en mulighet å kontakte de også. Jeg ville hvertfall gjort ALT i min makt. 

Skrevet

TS - du kan la være å sende han i bhg og betale plassen, da har du ikke sagt den opp mens dere venter på flytting. Jeg ville vurdert en slik løsning, si til kommunen at det er uaktuelt å sende barnet ett sted det blir neglisjert og at dere velger fortsette betalingen for å sikre at dere får en annen plass i en annen foretrukken barhenaget, sett gjerne opp en liste over barhenager dere mener er bedre og begrunn hvorfor. Nærhet til hjemmet og barnets oppvekstmiljø, skole, kjenskap til andre barn eller voksne som er i den barnehagen - ta en litt sånn "business-approach" til det hele. 

Skrevet (endret)

Sånn skal det IKKE være, dette er under en hver kritikk! Her må kommunen inn og foreta ekstra tilsyn med krav om kvalitetssikring og store forbedringer. Alt du beskriver går på menneskene som jobber der, som framstår som uskikket og inkompetente i jobben de har. Ikke gi deg. Klag til styrer, klag til kommunen, få med deg andre foreldre som også har dårlige erfaringer, og krev at det tas skikkelig tak i problemene. Her må det store omveltninger til for å heve kvaliteten på tilbudet, og det går på personalressursene. Ikke bare hvor mange ansatte det er, men hvem som jobber der. For å være dramatisk: Hoder må rulle. 

Endret av Mythic
Skrevet

Du har allerede klaget til de som har makt i administrasjonen. Neste steg må være politikere (ring ordføreren, partienes gruppeledere, alle i barne- og oppvekstkomiteen!), og så allierer du deg med andre misfornøyde foreldre før du evt kontakter lokalavisen. Men husk: Dersom du kontakter avisen må du og mannen din være forberedt på å stå frem, kanskje i flere saker.  Har fylkesmannen tilsyn med barnehager? Jeg er litt usikker, men vet at "noen" har slike tilsyn. Finn ut hvilken instans det er, og send klage dit også. 

• Liker 2
Skrevet

Om vi sier opp plassen, får vi nok bare tilbud om plass i samme barnehage ved neste opptak. 

Her er det umulig å få tak i dagmamma i det hele tatt, og dessverre har jeg ikke helse til å ta vare på flere barn enn hva jeg har.

Krysser fingrene for at kommunen virkelig tar tak, og at vi får tilbud om en annen bhg.

unnskyld meg, men du virker forferdelig egoistisk. Ingen din blir påført omsorgssvikt og gråter i bilen hver dag.  Han blir slått,  og gruer seg til å dra dit. Ingen kan fortelle deg hva de har holdt på med,  og du er bekymret. LIKEVEL sender du han dit og kaster vekk alle forslagene her om å være hjemme med han ? Bravo. Håper du har god økonomi , for god økonomi varer bare noen få år 😉

Anonymkode: 25107...ae3

• Liker 3
Skrevet

unnskyld meg, men du virker forferdelig egoistisk. Ingen din blir påført omsorgssvikt og gråter i bilen hver dag.  Han blir slått,  og gruer seg til å dra dit. Ingen kan fortelle deg hva de har holdt på med,  og du er bekymret. LIKEVEL sender du han dit og kaster vekk alle forslagene her om å være hjemme med han ? Bravo. Håper du har god økonomi , for god økonomi varer bare noen få år 😉

Anonymkode: 25107...ae3

om du leser hva jeg skriver, så har vi han i Bhg minst mulig, og absolutt ikke hver dag.

• Liker 2
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Vil bare si at minstemann nå om en  måned begynner i ny barnehage!

Han har ikke vært i den gamle Bhg siden i fjor. Gleder oss så masse til oppstart i en skikkelig Bhg 😊

• Liker 6
Skrevet

Dette er vel ikke så alt for ille?

De ansatte der er vel under veldig hardt press, veit du.

Alt for få ansatte, på alt for mange små unger....

Anonymkode: 3f294...b16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...