Gå til innhold

Kan man trene vekk svai rygg? (med bilde)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

i68.tinypic.com/66bvcz.jpg

Sånn ser jeg ut når jeg står til vanlig. Nå vet jeg ingenting om svai generelt, hvorfor det blir sånn.. Men kan man trene så det blir bedre? Mindre svai? Er det noen muskler som på strammes eller.. er for stram? 

Tror ikke hoftene mine roterer fremover, de ser rette ut for meg iallefall uten å være sikker.. Men hva burde jeg trene? Noen som har gode øvelser til enten å trene eller om jeg bare må strekke ut noe? :fnise: 

Anonymkode: be7a5...9da

Endret av Pavilion
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, håper admin kan lage en link av bildet, ble veldig stort :/ 

Anonymkode: be7a5...9da

Gjest Spiderman
Skrevet (endret)

Tren hamstring og nedre mage og tøy hofteleddsbøyeren din.

Hofteleddsbøyeren er for stram, core underutviklet og hamstring svak. Korsryggen din er sannsynligvis veldig sterkt.  Markløft er den beste øvelsen for å korrigere dette så lenge det gjøres riktig ;)

Var forresten ikke noe spesielt ille tilfelle dette her. Du er langt unnå å ha Donald Ducksyndrom.

Endret av Plaskebrus
Skrevet

Hofteleddsbøyeren er for stram, core underutviklet og hamstring svak. Korsryggen din er sannsynligvis veldig sterkt.  Markløft er den beste øvelsen for å korrigere dette så lenge det gjøres riktig ;)

Var forresten ikke noe spesielt ille tilfelle dette her. Du er langt unnå å ha Donald Ducksyndrom.

Takk for svar :)  Nei, det er kanskje ikke så ille, men jeg sliter med smerter i forbindelse med denne svaien, og kjennes ut som.det har blitt verre siste året. 

Men da skal jeg google litt og starte med det! Tusen takk igjen for svar, var nettopp dette jeg var ute etter :fnise: 

(Det er jeg som er AB, er bare på en annen bruker på mobilen enn dataen) 

Anonymkode: a0776...f57

Skrevet (endret)

Du kan ikke trene bort svaien, men pga svaien bør du alltid være godt trent i kjernemusklaturen. Ingenting er finere enn en svai rent utseendemessig, så tren og vær glad. Hvis du fortsetter å ha vondt så gå til noen som kan lære deg å trene de helt innerste små ryggmusklene! Det hjalp meg og da hadde jeg vært hos mange forskjellige behandlere som ikke hjalp noe. Men fikk fine magemuskler på veien, da 😉

Endret av Ulla Ullsokk
Skrevet

Jeg har veldig svar rygg og har fått beskjed om at det er viktig å trene/ha en sterk kjernemuskulatur. Gjør endel øvelser etter kardiotrening som går spesifikt på kjernemuskulaturen, var en fysioterapaut som lærte meg endel av øvelsene for mange år siden. 

Har du crossfitsenter i nærheten av der du bor? Hvis du har det så kan jeg anbefale å teste det ut. Begynte selv å trene crossfit i høst, og ser stor fremgang bare på noen måneder :) 

Gjest Spiderman
Skrevet

Man kan tøye og trene bort svai som er går utover den naturlige svaien. 

Hvis du har korsryggsmerter kommer dette sannsynligvis av at ryggen jobber for hardt fordi den mangler støtte fra kjærnemusklaturen. Typisk at også hofteleddsbøyeren overkompensenerer for hamstring når man får svaitendenser slik at holdningen din formes etter musklene som jobber hardest.

Crossfitt er bra, men ville ikke begynt med dette før du vet at kjernemusklaturen blir ordentlig aktivert når du løfter. Ellers vil korsryggen bli mer slitt og smertene bli verre :)

Legge til det tøying hofteleddsbøyeren er viktig får å få mobiliteten som trengs til å få rumpa inn. Pluss hamstringtrening som skyver rumpa inn naturlig.

Skrevet

Bildet er gjort om til link. 

- Pavilion, mod

Gjest Badebuksa
Skrevet

donald duck. Hhi

Skrevet

Jeg kan ingenting om svai. Men er ikke dette en veldig fin rygg? Syns det er skikkelig pent med svai jeg :)

Anonymkode: 9a115...f78

• Liker 2
Skrevet

Svai og krumminger i ryggen bestemmes ofte i voksen alder, av skjelletet, detkan ikke trenes annerledes. Det som derimot i noen tilfeller kan gjøres, er å trene støttemuskulaturen til skjelettet slik skjelettet endrer holdning. Dette er et spørsmål for en lege og fysioterapeut å svare på, etter en fysisk undersøkelse av din kropp. 

Anonymkode: a9568...40d

Skrevet

Hei TS!

det ser ut som du har en ubetydelig form for skilose (?) tror jeg det heter. Altså 60% av Norges befolkning har skjev rygg (gjelder både meg og deg). Dette er ikke noe å gjøre med, men en fordel å bli sterk i kjerne!:-)

hilsen min kiropraktor!

Anonymkode: c85e7...6b9

Skrevet

Hei TS!

det ser ut som du har en ubetydelig form for skilose (?) tror jeg det heter. Altså 60% av Norges befolkning har skjev rygg (gjelder både meg og deg). Dette er ikke noe å gjøre med, men en fordel å bli sterk i kjerne!:-)

hilsen min kiropraktor!

hei! Nei, det har jeg fått sjekka. Ryggraden min er 100% loddrett :D 

Men nå har jeg fått mange gode tips her inne, tusen takk alle! Og takk til AB som kommenterte at jeg hdde fin rygg/svai :sjenert:  :klem: 

Anonymkode: a0776...f57

Skrevet

Hei TS!

hilsen min kiropraktor!

Tror du burde lese deg opp litt før du viderebringer slike idiotiske uttalelser. Dette er noe din kiropraktor har sagt til deg utfra din situasjon. Skoliose er svært alvorlig, (litt skjev rygg kalles ikke skoliose), det behandles ved korsett i ung alder og er man heldig hjelper det, hvis ikke må man operere. Ofte flere smertefulle, store og kompliserte operasjoner med avstiving av ryggsøylen, innsetting av jernplater o.l. 

Anonymkode: 42c82...377

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg hadde veldig svai rygg før, som kom av at jeg tøyde ryggen veeldig mye en periode. Fikk mye vondt, og fikk tips om å trene magemusklene parallellt. Det har hjulpet veldig, og jeg er helt fin igjen nå :laugh: Nå skal det jo sies at jeg ikke er født med svai rygg da, hadde jo lagd problemene selv, og da er det muligens lettere å "fikse".

Endret av dreamerspalace
  • Liker 1
Skrevet

Lån eller kjøp boken frisk rygg. Mange tips til øvelser for svai rygg og krum rygg.

Anonymkode: 350b6...06d

Skrevet

Svai er jo kjempefint! Jeg skulle ønske jeg hadde svai i ryggen min :(

Skrevet

Jeg hadde veldig svai rygg før, som kom av at jeg tøyde ryggen veeldig mye en periode. Fikk mye vondt, og fikk tips om å trene magemusklene parallellt. Det har hjulpet veldig, og jeg er helt fin igjen nå :laugh: Nå skal det jo sies at jeg ikke er født med svai rygg da, hadde jo lagd problemene selv, og da er det muligens lettere å "fikse".

Jeg har veldig svai rygg, men prøver å tøye/trene ryggen slik at jeg blir mykere og mer bevegelig. ( Har lyst til å kunne bøye slik som de som ble dippet i dirty dancing, om noen vet hva jeg mener? At man står rett opp ned, men kan bøye ryggen bakover/nedover) 

Men det er kanskje ikke så lurt da, om man kan få vond/overdreven svai av tøying?

Skrevet

Hei TS!

hilsen min kiropraktor!

Helt unødvendig å prøve å diagnostisere brukere på forumet. Ikke fortell hva noe ser ut til å være. I verste fall kan folk gå "rett på" og tro de har den diagnosen andre brukere på forumet mener det er. Dette er potensielt farlig! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...