Gå til innhold

Husbanken er urettferdig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husbanken gir som regel kun startlån til alenemødre og innvandrere så de kan kjøpe et hus. Hvorfor skal de slippe å leie?

Ordningen er jo god for de det gjelder, men jeg synes det er utrolig dobbeltmoralsk av staten å bestemme 15% regelen med egenkapital men samtidig plukke ut unntak. Hvorfor MÅ noen eie et hus å betale 10.000 i mnd enn å leie til samme pris? Det må alle andre.

Jeg synes ikke staten skal bestemme hvorvidt private banker skal gi ut lån.

Har en kusine på 21år som er alenemor til 2. Hun får mange gode ordninger, dekket barnehage, utdanning, mye barnebidrag, overgangsstønad o.s.v. I tillegg skal hun i en alder av 21år ha fått et hus, noe som andre nektes pga manglende egenkapital.

Fint for de at de får en bra arv og trygghet med tanke på å ha et fast sted å bo, men hvorfor skal ikke andre 21åringer det? Hvorfor skal studenter uten barn krenkes, få lite studielån, ikke få hjelp fra nav om de ikke får jobb og sted å bo, kreve at de jobber 50% i tillegg til å studere 100%. Samtidig bli kalt for late av media og politikere. Få luselønn som lærling.

Blir gal av at andre skal ta dårlige valg og samtidig få alt i hendene sine. 

Anonymkode: c90fb...e82

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alenemødre er jo gørrsøte, og det er jo ikke deres feil at mannen deres forlot dem.

Innvandrere kan jo ikke noe for at vi (NATO) bombet regjeringen deres så de ble nødt til å flytte.

Det går fint an å leve på studielån. Hvis du jobbeg 50% på VGS ville du vært på god vei til å nå egenkapitalkravet. 

Skrevet

Husbanken gir som regel kun startlån til alenemødre og innvandrere så de kan kjøpe et hus. Hvorfor skal de slippe å leie?

Ordningen er jo god for de det gjelder, men jeg synes det er utrolig dobbeltmoralsk av staten å bestemme 15% regelen med egenkapital men samtidig plukke ut unntak. Hvorfor MÅ noen eie et hus å betale 10.000 i mnd enn å leie til samme pris? Det må alle andre.

Jeg synes ikke staten skal bestemme hvorvidt private banker skal gi ut lån.

Har en kusine på 21år som er alenemor til 2. Hun får mange gode ordninger, dekket barnehage, utdanning, mye barnebidrag, overgangsstønad o.s.v. I tillegg skal hun i en alder av 21år ha fått et hus, noe som andre nektes pga manglende egenkapital.

Fint for de at de får en bra arv og trygghet med tanke på å ha et fast sted å bo, men hvorfor skal ikke andre 21åringer det? Hvorfor skal studenter uten barn krenkes, få lite studielån, ikke få hjelp fra nav om de ikke får jobb og sted å bo, kreve at de jobber 50% i tillegg til å studere 100%. Samtidig bli kalt for late av media og politikere. Få luselønn som lærling.

Blir gal av at andre skal ta dårlige valg og samtidig få alt i hendene sine. 

Fordi de har ansvar for barn. Og man er to som får barn, når den ene forelderen ikke stiller opp, får det bli sånn. 

• Liker 6
Skrevet

Etter at noen fra videregåendeklassen min begynte å jobbe i husbanken ble det slutt på bostøtten gitt, viste seg at jeg ikke hadde rett på den mente de. Før fikk jeg 800 kr i mnd, den 10 hver mnd. De ble vel sure fordi jeg går på trygd. Men jeg har gitt blod til forskning på medisiner, det tenker ikke de sure folka på. JEg har gitt jobber til tonnesvis av psykologer, leger, tannleger, bidratt til å holde hele greia igang da. Dessuten har jeg diagnose. Vel, de sa jeg har ingenting å klage på men hva vet de egentlig om det.

Anonymkode: 3962f...de0

Skrevet

Alenemødre er jo gørrsøte, og det er jo ikke deres feil at mannen deres forlot dem.

Innvandrere kan jo ikke noe for at vi (NATO) bombet regjeringen deres så de ble nødt til å flytte.

Det går fint an å leve på studielån. Hvis du jobbeg 50% på VGS ville du vært på god vei til å nå egenkapitalkravet. 

Og derfor fortjener de et eget hus som trøstepremie? Komme til Norge å få alt i henda, mens andre må jobbe halve livet før de får råd til bolig. At mannen forlot dem spiller da ingen rolle i at de skal eie sitt eget hus eller leie. Skal alle bare droppe vgs, bli gravid og få et hus fordi de har barn å ta vare på? Logisk. 

• Liker 5
Skrevet

Og derfor fortjener de et eget hus som trøstepremie? Komme til Norge å få alt i henda, mens andre må jobbe halve livet før de får råd til bolig. At mannen forlot dem spiller da ingen rolle i at de skal eie sitt eget hus eller leie. Skal alle bare droppe vgs, bli gravid og få et hus fordi de har barn å ta vare på? Logisk. 

De får et lån, ikke et hus. Hvis vi ikke ville ha innvandrere burde vi ikke meldt oss inn i en krigsallianse som bomber land på kontinentet vårt.

• Liker 3
Skrevet

De får et lån, ikke et hus. Hvis vi ikke ville ha innvandrere burde vi ikke meldt oss inn i en krigsallianse som bomber land på kontinentet vårt.

Et lån som staten nekter private banker å gi til andre.

Jeg vil gjerne ha innvandrere, men ikke at de skal få servert alt på et sølvfat. Velkommen til Norge. Mange har jobbet halve livet for å få råd til en liten leilighet, men her har du din helt egen til deg og de 8 ungene dine. Så får du bygge opp er formue på 3 millioner mens andre må kaste penger ut vinduet til leie. For de er ikke nok verd til å få et hus.

• Liker 6
Skrevet

Et lån som staten nekter private banker å gi til andre.

Jeg vil gjerne ha innvandrere, men ikke at de skal få servert alt på et sølvfat. Velkommen til Norge. Mange har jobbet halve livet for å få råd til en liten leilighet, men her har du din helt egen til deg og de 8 ungene dine. Så får du bygge opp er formue på 3 millioner mens andre må kaste penger ut vinduet til leie. For de er ikke nok verd til å få et hus.

Du klarer da vel å spare opp tre millioner på ti år?

Skrevet

Husbanken er av statskassa så det har ingenting med private banker å gjøre, slik du nevner.
Men ja det er urettferdig, slik hele systemet er. Det er enda mer urettferdig at noen i rullestol på kjempe 15 år for å få rettighetene sine hos nav, og leve på 14000,- mnd resten av livet med store helseutgifter på en liten hybel , mens friske personer som ikke gidder å jobbe og selger dop ved siden av får 17.000 og leilighet i tillegg.

Anonymkode: 4f829...848

• Liker 4
Skrevet

Det er vanskeligere for en alenemor med to barn å skaffe EK enn en helt vanlig enslig. Det forstår de fleste.

Innvandrere derimot...de bør skaffe seg språk og jobb først i alle fall.

Anonymkode: c9536...071

• Liker 1
Skrevet

Husbanken er av statskassa så det har ingenting med private banker å gjøre, slik du nevner.
Men ja det er urettferdig, slik hele systemet er. Det er enda mer urettferdig at noen i rullestol på kjempe 15 år for å få rettighetene sine hos nav, og leve på 14000,- mnd resten av livet med store helseutgifter på en liten hybel , mens friske personer som ikke gidder å jobbe og selger dop ved siden av får 17.000 og leilighet i tillegg.

Anonymkode: 4f829...848

jeg mente at husbanken styres av staten. Staten har bestemt at private banker skal kreve 15% egenkapital, noe jeg ikke mener staten skal stikke nesen oppi. 

Skrevet

Personer med dårlig økonomi får lån i husbanken. Om det er alenemødre/fedre eller enslige,par eller familier spiller ikke noen rolle. Kravet er at du ikke får lån i vanlige banker. Så at du surmuler for at noen som har dårlig råd, og ellers ikke en reell mulighet og komme seg inn på boligmarkedet får lån i "fattigmannsbanken" sier sitt om deg. Fyller du de kriterer som er satt, så diskriminerer ikke husbanken. Har du ikke 15% egenkapital så kan du få topplån i husbanken. Men at folk klager på egenkapital kravet er sykt. 15% av 3 mill som gir ei grei leilighet i alle storbyer er jo kun 450.000 kr. Det vil si at du må spare 7500 kr i mnd i 5 år. Tar man utgangspunkt i en student som tjener maksbeløpet i 2016 som er 168.000 kr utgjør det at personen må tjene 109.356 kr for og spare 90.000 kr (forutsatt skatt på 17.7%, altså full bsu sparing og ingen fradrag). Som utgjør brutto inntekt for denne sparingen er 9113 kr i mnd. Det vil si at en student må jobbe i en 24.5% stilling for og tjene opp til egenkapital i en butikkjobb (utnytter maksimalt UB tillegg). Det gjør at en student netto har ca 12400 kr i mnd og leva av. Og etter masterstudiet kan personen kjøpe bolig til 3 mill som 23 åring

• Liker 5
Skrevet

Husbanken har et tak på hvor mye man kan få i lån. Man kan ikke velge å kjøpe på Oslos beste vestkant. Når det gjelder familier eller enslige forsørgere trenger barna et stabilt hjem. Barn har krav til å gå på samme skole og ikke måtte utsettes for stadige nye hjem i et vanskelig leiemarked. Men andre kan også få det, forutsatt at man har en sikker inntekt og det har ikke studenter. Eller har de? Uten jobb? Eller med en deltidsstilling på en bensinstasjon. Hva om du faller fra studiene, noen gjør det. Vet du hva ts, jeg har også vært student. Da var det ok å bo i kollektiv. Man er ung, kanskje man vil reise jorda rundt før man etablerer seg (det er ikke lov å leie ut en bolig finansiert med startlån), mulig man får jobb et annet sted, finner seg en kjæreste i Bergen eller Tromsø?. Det burde bygges flere studentboliger, men det er en annen sak. Jeg aner ikke hva innvandrere får eller ikke, men tror det stilles like vilkår. De med høy inntekt får ikke startlån, men de kan få et vanlig lån av husbanken så lenge huset er godkjent.

Anonymkode: 818f3...246

• Liker 2
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Har hun fått boliglån mens hun kun har overgangsstønad? (Det får man ikke her) 

Skrevet

Husbanker gir ikke lån, Husbanken bestemmer heller ikke reglene for hvem som skal få lån. De som gir startlån og tilskudd er Kommunene. Politikerne i hver kommune lager reglene for hvem som skal få lån i deres kommune, disse reglene må de som tildeler kommunale lån rette seg etter. 

Man får heller ikke som alenemødre dekket barnehageutgifter fullt ut, men 65 % av utgiftene til barnetilsyn for å kunne jobbe eller studere. 

Når du er så missunnelig på kusinen din, så får du bare bytte rolle med henne da, og se om du etter en måned synes alt er så rosenrødt som du tror. Eller du får finne deg en mann få to barn for så å finne ut at mannen ikke ønsker eller er til å leve med. Er du heldig da, så får du kanskje bolighjelp hos kommunen. 

Tråder som dette, sutretråder og missunnelsestråder får det til å gå ei kule varm hos meg. Særlig når sutring og missunnelse er tuftet på feilinformasjon/manglende kunnskap.  

Anonymkode: 459a4...316

• Liker 1
Skrevet

Husbanker gir ikke lån, Husbanken bestemmer heller ikke reglene for hvem som skal få lån. De som gir startlån og tilskudd er Kommunene. Politikerne i hver kommune lager reglene for hvem som skal få lån i deres kommune, disse reglene må de som tildeler kommunale lån rette seg etter. 

Man får heller ikke som alenemødre dekket barnehageutgifter fullt ut, men 65 % av utgiftene til barnetilsyn for å kunne jobbe eller studere. 

Når du er så missunnelig på kusinen din, så får du bare bytte rolle med henne da, og se om du etter en måned synes alt er så rosenrødt som du tror. Eller du får finne deg en mann få to barn for så å finne ut at mannen ikke ønsker eller er til å leve med. Er du heldig da, så får du kanskje bolighjelp hos kommunen. 

Tråder som dette, sutretråder og missunnelsestråder får det til å gå ei kule varm hos meg. Særlig når sutring og missunnelse er tuftet på feilinformasjon/manglende kunnskap.  

Anonymkode: 459a4...316

Poenget er at det er teit at staten, ja staten - ikke banken, bestemmer at man skal ha 15% egenkapital. Men samtidig har en ordning til enkelte for å slippe kravet de selv har satt.

Man söker gjennom husbanken. Jeg har ikke nevnt at det er rosenrødt å få et lån til bolig i alder av 21 pga barn, men det er mer rosenrødt enn å være en nedprioritert student som ikke har krav på noe.

Informasjonen jeg ga var riktig. Ja selvom det er hver enkelt kommune som gir ut lån, så er det under husbanken. Unntaksbanken. 

Skrevet

Har hun fått boliglån mens hun kun har overgangsstønad? (Det får man ikke her) 

vet ikke om hun fortsatt får OS, men nå jobber hun og tar utdanning. Rettere sagt vgs. Så hun er vel teknisk sett student. (Nettstudent) 

Tror hun får 20.000+- i mnd i stipend, jobb, barnetrygd, bidrag, skattetrekk osv. Hun skal forsørge 2 barn også, så at det er forsvarlig å gi et lån på nesten 2 millioner skjønner ikke jeg. Hva om renten stiger til 7% som i 2001?

Skrevet

Personer med dårlig økonomi får lån i husbanken. Om det er alenemødre/fedre eller enslige,par eller familier spiller ikke noen rolle. Kravet er at du ikke får lån i vanlige banker. Så at du surmuler for at noen som har dårlig råd, og ellers ikke en reell mulighet og komme seg inn på boligmarkedet får lån i "fattigmannsbanken" sier sitt om deg. Fyller du de kriterer som er satt, så diskriminerer ikke husbanken. Har du ikke 15% egenkapital så kan du få topplån i husbanken. Men at folk klager på egenkapital kravet er sykt. 15% av 3 mill som gir ei grei leilighet i alle storbyer er jo kun 450.000 kr. Det vil si at du må spare 7500 kr i mnd i 5 år. Tar man utgangspunkt i en student som tjener maksbeløpet i 2016 som er 168.000 kr utgjør det at personen må tjene 109.356 kr for og spare 90.000 kr (forutsatt skatt på 17.7%, altså full bsu sparing og ingen fradrag). Som utgjør brutto inntekt for denne sparingen er 9113 kr i mnd. Det vil si at en student må jobbe i en 24.5% stilling for og tjene opp til egenkapital i en butikkjobb (utnytter maksimalt UB tillegg). Det gjør at en student netto har ca 12400 kr i mnd og leva av. Og etter masterstudiet kan personen kjøpe bolig til 3 mill som 23 åring

Gir de lån til en enslig 22åring med lav lønn? Det står de prioriterer småbarnsforeldre og innvandrere. 

Jeg skjønte ikke alt du skrev til slutt. KUN spare 450.000kr? KUN spare 7500kr i mnd i hele 5 år? Og det skal jeg få til med å?? Tok du i betrakning at jeg skulle bo hos mamma til jeg er 27år eller?

Jeg tror boligprisene kommer til å stige mye mer, så om 5 år eller lengre holder det kanskje ikke med det jeg får spart.

Men innen den tid kan jeg jo sikkert bare skaffe meg barn, da er det jo på tide.

Mente du å si at jeg tjener 9113kr i mnd på en 24.5%stilling? I nordsjøen da kanskje? Hva regnet du ut timelønnen skulle være? :S 

Skrevet

Mente du å si at jeg tjener 9113kr i mnd på en 24.5%stilling? I nordsjøen da kanskje? Hva regnet du ut timelønnen skulle være? :S 

Ja, jobber du i butikk utgjør det en 24.5% stilling, så sant bedriften er bundet av tariff. Tar du deg jobb på feks lager, eller annen jobb som lønner høyere vil selvsagt stillingsprosenten gå ned.

Jeg skjønte ikke alt du skrev til slutt. KUN spare 450.000kr? KUN spare 7500kr i mnd i hele 5 år? Og det skal jeg få til med å?? Tok du i betrakning at jeg skulle bo hos mamma til jeg er 27år eller?

Kun 450.000 kr ja. Er faktisk ikke mye. Selv studenter har muligheten til og klare og spare dette beløpet gjennom studietiden sin, hvis de feks tar master. For da sparer de i fem år slik jeg skrev. En person i full arbeid har ingen problem og spare hvis de ønsker det. Er du ufaglært, så kan du ta deg utdanning og følge fremgangsmåten jeg skisset opp i innlegget du siterte. Hvis ikke er det faktisk fint mulig og tjene ok, uten utdanning. Ta deg jobb på hurtigruten, lønnen er 30-40.000 kr mnd. du jobber 1/1 turnus. I friperiodene kan du feks jobbe kveldsvakter i butikk, slik får du fort 15.000 kr ekstra i mnd. Hvis du da ikke greier og spare 7500 kr i mnd så er det rett og slett dårlige prioriteringer fra din side. Selv uten ekstajobb og jobb på havet skal det fint la seg gjøre og spare 7500 kr og fortsatt ha nokk til livets opphold. Om du velger og bo oss din mor til du er 27 år, så øker du jo bare muligheten til og spare enda mere.

Gir de lån til en enslig 22åring med lav lønn? Det står de prioriterer småbarnsforeldre og innvandrere. 

Ja, har du varig dårlig økonomi får du låne oss husbanken. Så sant de regner at du vil kunne betjene lånet. Er enkelt og finn ut om du greier det. Husbanken har en fin lånekalkulator hvor du legger inn inntekter, utgifter, lån, avdrag osv slik at du ser om du går i 0, pluss eller minus. Men det er en større sannsynlighet at husbanken låner deg penger, en en vanelig bank hvis inntekten din er lav.

Skrevet

Synes helt klart det er bedre å ha god økonomi og ikke kvalifisere for lån fra husbanken, enn det motsatte.
Det er noe med å ha kontrollen selv som er viktig, og muligheten til å leve livet slik jeg/vi ønsker.

Alle som lever på stønader fremfor inntekt er jo avhengig av en tredjepart som blant annet er politisk styrt, og satser og ordninger som kan endre seg over natta. Det føles tryggere at min inntekt kommer fra jobben jeg selv gjør slik at de er jeg som har påvirkningskraft på hva som skjer med den (i stor grad i alle fall).

Ser ingen grunn til å være misunnelig på de som har satt seg varig i en vanskelig økonomisk situasjon...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...