Gå til innhold

Blomster bedd


KalloRilla

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å spa opp en del av gressplenen her og lage et passe stort blomsterbedd. Jeg har tenkt å sette ned en del løker. Er dette litt sent nå kanskje? I tillfelle har har jeg lyst å lage en blandling slik at det er blomster der fra tidlig vår til utpå høsten. Kan kanskje være greit å sette løker litt om hverandre slik at det ikke blir en "tom" del i beddet til en vær tid? Jeg har ikke peilig på slik i det hele tatt, men synes det er fint med litt annet enn bare en grønnplen. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løker kan du sette nå. Perfekt timing faktisk. Da får du masse fine blomster når snøen forsvinner. Selv har jeg løker somspirer i snøløsningen. Så er det andre planter (stauder og løker) som overtar fra mitten av mai, nye fra mitten av juni og slik holder det på. De siste blomstrer nå om kapp med røde og gule høst frager.

Tenk litt på farger når du planter. Tre farger av gangen er ofte nok. Tilpass i forhold til fargen på huset. Ellers blir det lett rotete.

Hos meg er det slik:

Først kommer krokus i blått, gult, hvitt. Så, tulipaner i rødt, og liljer i hvitt sammen med pinseliljer i krem. Så kommer blodrøde roser sammen med mørke bonderoser, og høye blå(som jeg ikke husker hva heter) Så roer det seg i august med lys rosa løvemanke(?) og rosa (løk som gir høy stilk med mange blomster på), sammen med hvite klokkeblomster (som jeg heller ikke vet hva heter). Så kommer høsten og planter som jeg ikke vet navnet på blomstrer i mørk lilla, dyp rød, klar gul.

Blomster er gøy, og hage er rekrasjon. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...