Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Følelser er inn. Rasjonalitet og fakta er ut!

Alle som stiller spørsmål og prøver være pragmatiske og rasjonelle er slemme rasister. 

Vi skal føle. Dessuten skal vi også bøte for slaveriet 200 år etter at vi opphevet det. Affirmative action, kvoteringer av minoriteter og kvinner. Hatet mot hvite menn. Dersom vesten var så forferdelig rasistiske, hvorfor vil alle hit hvor de slemme rasistene bor? Vi tok i hvert fall et oppgjør med rasismen, i motsetning til tja..tyrkia? Araberstatene (som fortsatt har slaver) og Afrika som tross alt solgte sine brødre og søste som slaver til den hvite mann. 

Når etniske grupper føler tilhørighet så skal vi heie. Jo flere jo bedre. Når etniske grupper i andre land tillegner seg landeområder og steder som er sine så heier vi. Men at vi hvite skal føle noen som helst tilhørighet til vårt land, kultur og tradisjoner..FORKASTELIG! 

Noen tanker om det? Jada, jeg er rasist. Men husk når man tyr til simple ord som skal karakterisere meningsmotstanderen så har man tapt diskusjonen.

Endret av FreeLife
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel heller du som er den antiintellektuelle her. Alle disse tingene du fordømmer som føleri, er forsøk på å realisere idealer som danner grunnalget for vår kultur. F.eks dette med like rettigheter for kvinner og menn, erkjennelsen av at alle mennesker i utgangspkt er like og burde ha de samme muligheter i livet, erkjennelsen av at alle mennesker har et potensiale i seg for å være verdifulle deltakere i samfunnet, og at et samfunn som nekter noen mulgheten til å delta, også berøver seg selv en intellektiuell ressurs, en arbeidsmarkedsressurs og et stort potensiale for innovasjon og utvikling.

Du vil bare ha din frihet til å hate mennesker av andre raser, pga dine egne forutinntatte meninger om hvordan "de andre" er.

• Liker 3
Skrevet

Det er vel heller du som er den antiintellektuelle her. Alle disse tingene du fordømmer som føleri, er forsøk på å realisere idealer som danner grunnalget for vår kultur. F.eks dette med like rettigheter for kvinner og menn, erkjennelsen av at alle mennesker i utgangspkt er like og burde ha de samme muligheter i livet, erkjennelsen av at alle mennesker har et potensiale i seg for å være verdifulle deltakere i samfunnet, og at et samfunn som nekter noen mulgheten til å delta, også berøver seg selv en intellektiuell ressurs, en arbeidsmarkedsressurs og et stort potensiale for innovasjon og utvikling.

Du vil bare ha din frihet til å hate mennesker av andre raser, pga dine egne forutinntatte meninger om hvordan "de andre" er.

Alle mennesker er jo ikke like, og det er umulig å gi alle samme muligheter. I et kapitalistisk samfunn får alle delta etter evne. Det er sosialdemokratiske samfunn som putter folk i bokser og de som ikke passer inn havner utenfor.

Skrevet

Alle mennesker er jo ikke like, og det er umulig å gi alle samme muligheter. I et kapitalistisk samfunn får alle delta etter evne. Det er sosialdemokratiske samfunn som putter folk i bokser og de som ikke passer inn havner utenfor.

Sant nok, på mange områder er mennesker forskjellige. Det er kanskje en uheldig formulering. Den henviser på en overbevisning om at det finnes et menneskeverd som gjør alle mennesker like gode og verdifulle i utgangspkt ganske enkelt i kraft av å være mennesker. Selv om deres potensiale for intellektuell og fysiisk utvikling er forskjellig..

Det sosialdemokratiske samfunnet forsøker å jevne ut forskjeller som er skapt av klassetilhørighet og gi flere et bedre utgangspkt.

Skrevet

Hvilke idealer er det du mener vi forsøke realisere? Er det å utrydde oss selv et ideal vi burde etterstrebe mener du? Hvorfor?

Ja, alle har potensiale til å være en ressurs i SITT samfunn. En somalier er veldig sjeldent en ressurs i et høyteknologisk land som Norge, og han vil heller aldri bli det. Han er a) en annen rase, b) kommer fra en helt annen kultur, c) har antakelig lavere IQ og d) har ikke samme kulturelle verdier/normer/referanser/idealer som oss. 

Hvorfor tror du jeg hater andre mennesker av andre raser? Pluss - annerkjenner du plutselig at raser finnes nå? Wow..så det er forskjell på mennesker fra forskjellige områder? 

Det at du fortsatt lever i den følelsesverden at du tror alle somaliere kan bli gode deltagere i vårt samfunn sier jo bare litt om irrasjonaliteten og mangelen på fornuft og rasjonalitet. Somaliere kommer fra et dysfunksjonelt samfunn..hvem har skapt det dysfunksjonelle samfunnet? Er det somaliere kanskje? 

Skrevet

Sant nok, på mange områder er mennesker forskjellige. Det er kanskje en uheldig formulering. Den henviser på en overbevisning om at det finnes et menneskeverd som gjør alle mennesker like gode og verdifulle i utgangspkt ganske enkelt i kraft av å være mennesker. Selv om deres potensiale for intellektuell og fysiisk utvikling er forskjellig..

Det sosialdemokratiske samfunnet forsøker å jevne ut forskjeller som er skapt av klassetilhørighet og gi flere et bedre utgangspkt.

Alle mennesker er like mye verdt, uansett IQ eller rase. Men det betyr ikke at vi er skapt til å leve sammen. Ingen er jo interessert i det når alt kommer til alt uansett? White flight, ghettoer. Hvite som bor i områder som blir populert med innvandrere flytter. Innvandrere flytter til sine egne, og den rike hvite eliten sitter i homogene områder og preker om hvor viktig det er at andre bor sammen i en smeltedigel. 

Men i hvilket land noensinne i historien har det fungert kjære antihvite-mann snart 60 og fortsatt idealist på samme nivå som jeg var da jeg gikk på ungdomsskolen?

Skrevet

Ikke akkurat så veldig troverdig med tanke på at TS slenger ut en masse poster med argumenter basert på følelser...

Anonymkode: 3d395...c0e

• Liker 4
Skrevet

Samfunnet er altfor deontologisk :) 

Skrevet

Jeg vil heller si at et kapitalistisk samfunn i mye større grad ekskluderer folk. Man får kanskje delta etter evne, men problemet er at om evnene er beskjedne, så er belønningen så liten at det ikke går an å leve av den! Vil vel hevde at lavtlønnede i USA eller Sør Korea er langt mer ekskludert fra samfunnet enn uføretrygdede i Norge. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil heller si at et kapitalistisk samfunn i mye større grad ekskluderer folk. Man får kanskje delta etter evne, men problemet er at om evnene er beskjedne, så er belønningen så liten at det ikke går an å leve av den! Vil vel hevde at lavtlønnede i USA eller Sør Korea er langt mer ekskludert fra samfunnet enn uføretrygdede i Norge. 

Ingen av dem er eksempler på kapitalistiske land.

Skrevet

Ingen av dem er eksempler på kapitalistiske land.

Jeg tenker da på system som faktisk eksisterer i den virkelige verden. Ren liberalisme vil i praksis aldri eksistere, men man ser en klar tendens til at de fattige blir fattigere og mer ekskludert dess nærmere ren kapitalisme man kommer. 

Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg mener at føleri er nødvenderi. For å bekjempe ondskaperi. Men klart, det må være en balanse i samfunnet. Men er det ikke føleri å kjenne på følelsen "jeg elsker mitt land og vil at det skal bestå"? ;) 

Skrevet

Jeg mener at føleri er nødvenderi. For å bekjempe ondskaperi. Men klart, det må være en balanse i samfunnet. Men er det ikke føleri å kjenne på følelsen "jeg elsker mitt land og vil at det skal bestå"? ;) 

Nei. Det er rasjonalitet.Basert på kunnskap om historie, biologi og evolusjon, samt empiri fra samtiden vi lever i. :)

Bekjempe ondskap? Så rasjonalitet, fakta og pragmatisme er ondskap? Eller...Hva er ondskap?

Skrevet

Jeg tenker da på system som faktisk eksisterer i den virkelige verden. Ren liberalisme vil i praksis aldri eksistere, men man ser en klar tendens til at de fattige blir fattigere og mer ekskludert dess nærmere ren kapitalisme man kommer. 

Til og med Norge er mer kapitalistisk enn USA. Og nei. Minstelønn "redder" ikke fattigdom, det fører bare til flere uten jobb. Og da skaper den "godhjertede" staten noe som kalles trygd til arbeidsløse. Food stamps. Obamacare. Og ikke nok med det, de deregulerer konstant det høye nivået av næringer (til selskaper 100 000 000<), og regulerer det lave nivået av diverse næringer. En perfekt måte å stanse konkuranse på.

Sverige var faktisk veldig kapitalistiske i en lang periode, og de tjente på det. Det var ikke før etterkrigstiden at det begynte å dabbe ned til mer sosialistisk styre

Anonymkode: cea57...02b

Skrevet

Til og med Norge er mer kapitalistisk enn USA. Og nei. Minstelønn "redder" ikke fattigdom, det fører bare til flere uten jobb. Og da skaper den "godhjertede" staten noe som kalles trygd til arbeidsløse. Food stamps. Obamacare. Og ikke nok med det, de deregulerer konstant det høye nivået av næringer (til selskaper 100 000 000<), og regulerer det lave nivået av diverse næringer. En perfekt måte å stanse konkuranse på.

Sverige var faktisk veldig kapitalistiske i en lang periode, og de tjente på det. Det var ikke før etterkrigstiden at det begynte å dabbe ned til mer sosialistisk styre

Anonymkode: cea57...02b

Du har for mye av din "kunnskap" fra høyreradikale blogger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...