Strawberrygirl Skrevet 3. desember 2015 #1 Skrevet 3. desember 2015 Jeg er i utgangspunktet veldig glad i å jogge. For 6-7 år siden trente jeg masse og jogget hver dag. Så hadde jeg en liten pause, for så å starte opp igjen.. Da fikk jeg problemer med bena, og mistenker at jeg fikk en mild betennelse. Sluttet å jogge og trente styrke en stund Før alt dabbet av. Begynte å trene det opp igjen for 3 år siden etter opptreningsprogram som loplabbet har/hadde på sin nettside. Kjøpte også sko som de anbefalte til mine ben. Men smerten i bena kom tilbake når intensiviteten økte. Da sluttet jeg med jogging og gikk på saltimer isteden. Nå etter at jeg har Vært igjennom to tette svangerskap og veier 20kg for mye vil jeg starte å trene igjen. Jeg har flyttet til ingenmannsland hvor det ikke finnes treningsstudio. Derimot er det jo mye grusveier og fjell. Nå har jeg en mann som jobber alt for mye og to små barn, så det er vanskelig å komme seg fra huset for å trene. Men vil virkelig og skal snakke med mannen min, slik at jeg får kommet meg ut en 30 minutters på kvelden. Det jeg lurer på er egentlig om noen vil hjelpe meg i gang? Hvordan Bør jeg starte opp? Hvordan få motivasjon tilbake og komme seg ut av sofaen på kvelden? Tiltro for at man er veldig sliten etter en lang dag. Håper jo på at jeg kan begynne å jogge uten smerter, men nå veier jeg jo 20kg mer enn det jeg gjorde når jeg fikk smerter i bena. Så er ekstra vekt å ta hensyn til også...
ajarRun Skrevet 3. desember 2015 #2 Skrevet 3. desember 2015 Jogg sakte, smertelig sakte. Og så jogger du lenge. Du må minst jogge sakte nok til at du kan puste gjennom nesen. Jeg ville anbefalt å bruke langt mer tid enn 30 minutter, iallefall etter den første måneden (tar ca en måned å bli i form til 10k, og en rolig 10k tar en time).
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #3 Skrevet 3. desember 2015 Begynn med yoga også kanskje, ettersom det kan hjelpe deg å tøye ut kroppen litt før hver jogge-økt. Man finner lett gratis videoer på nettet med enkle bevegelser. Som nevnt ovenfor er det best å senke tempoet også. Jeg vil faktisk anbefale deg å kun gå i de første 2 månedene, etter det så blir kroppen mer vant til presset og du kan øke tempoet. Anonymkode: 3db26...da2
KlikkeVibb Skrevet 6. desember 2015 #4 Skrevet 6. desember 2015 Jeg er i utgangspunktet veldig glad i å jogge. For 6-7 år siden trente jeg masse og jogget hver dag. Så hadde jeg en liten pause, for så å starte opp igjen.. Da fikk jeg problemer med bena, og mistenker at jeg fikk en mild betennelse. Sluttet å jogge og trente styrke en stund Før alt dabbet av. Begynte å trene det opp igjen for 3 år siden etter opptreningsprogram som loplabbet har/hadde på sin nettside. Kjøpte også sko som de anbefalte til mine ben. Men smerten i bena kom tilbake når intensiviteten økte. Da sluttet jeg med jogging og gikk på saltimer isteden. Nå etter at jeg har Vært igjennom to tette svangerskap og veier 20kg for mye vil jeg starte å trene igjen. Jeg har flyttet til ingenmannsland hvor det ikke finnes treningsstudio. Derimot er det jo mye grusveier og fjell. Nå har jeg en mann som jobber alt for mye og to små barn, så det er vanskelig å komme seg fra huset for å trene. Men vil virkelig og skal snakke med mannen min, slik at jeg får kommet meg ut en 30 minutters på kvelden. Det jeg lurer på er egentlig om noen vil hjelpe meg i gang? Hvordan Bør jeg starte opp? Hvordan få motivasjon tilbake og komme seg ut av sofaen på kvelden? Tiltro for at man er veldig sliten etter en lang dag. Håper jo på at jeg kan begynne å jogge uten smerter, men nå veier jeg jo 20kg mer enn det jeg gjorde når jeg fikk smerter i bena. Så er ekstra vekt å ta hensyn til også... hvis du har problematisk knær som ikke har vært brukt på en stund ville jeg tatt det veldig forsiktig. Kanskje du skulle begynt å gå tur i litt ulendt terreng først? For å kjenne på hva de tåler? Husk at du brenner like mye på å gå en km som å løpe en, bare det tar lengre tid. Etterhvert så kan du begynne å løpe korte turer, 400m av gangen. Fartslek. Jobb deg stadig opp i lengde i ulike terreng og ulik fart. Så ville jeg kanskje ha jobbet litt med å styrke kneleddene. Utfall er veldig fint(Google det). Kjøp teip og styrk knærne med den om det gjør vondt. Du får hjelp på YouTube.Omdette skulle gå til h så kan du forsøke svømming? Null vondt i leddene og du forbrenner helt vilt.når det kommer til motivasjon; kjentes det ikke bra å være i så god form som du var? Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå