Sharon90 Skrevet 3. desember 2015 #1 Skrevet 3. desember 2015 HeiJeg strever med å gå ned i vekt, det tar lang tid, men jeg er relativt flink og jobber hardt med å trene og spise sunt. Problemet mitt er venner og familie, de serverer og presser på med både det ene og det andre. Jeg er blitt så stor jente, og flink, at jeg som regel klarer å si nei, og de som tilbyr respekterer NOEN ganger at jeg sier nei. Men så har man de som presser på, dekker på til deg til tross for at du sier du har spist, de lager selvsagt noe sinnsykt godt og det lukter f.eks vaffler lang vei. Og dA hender det jeg sprekker .... Jeg er såpass oppegående at jeg prøver å unngå disse situasjonene, men det kan virke som at mange i min omgangskrets faktisk bruker mat som eneste vei til hygge. UANSETT hva vi skal, når vi skal noe osv, må det med to-tre av vennene mine, omhandle mat !Og da er det vanskelig å unngå alle situasjoner ....uten å unngå vennene i lange perioder Noen som har råd eller tips ? Disse vennene / familiemedlemmene er også noen som kunne dratt nytte av en livsstilsendring og dermed tatt av noen kg, og ser jo på meg med oppgitthet når jeg ønsker å gå ned, de er gjerne hakket tykkere, og anser kanskje meg som relativt slank. Og den ene personen virker direkte fornærmet av det hele. Snakker drit om meg til andre fordi jeg takker nei til godteri og middager...Men etter to barn og med en litt tøff tid nå i ettertid, så viser vekta 80kg og høyden forblir 163; og det er ikke ideelt..Så hva kan jeg gjøre ?Er det noen smarte tips ??
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #3 Skrevet 3. desember 2015 Si du har spist?Men så har man de som presser på, dekker på til deg til tross for at du sier du har spist, de lager selvsagt noe sinnsykt godt og det lukter f.eks vaffler lang vei. Og dA hender det jeg sprekker ....Du må bare være konsekvent og stå på ditt. Klarer de ikke respektere dette ser jeg ingen annen utvei enn at du må unngå slike situasjoner. Dessverre, som du sier, vil dette føre til at du ikke kan være i kontakt med disse personene. Anonymkode: ced56...1a9 4
Sheltay Retrac Skrevet 3. desember 2015 #4 Skrevet 3. desember 2015 Skjønner deg godt! Er både lettere og høyere enn deg, og slanker meg jeg også. Jeg pleier å ta bittelitt, og så bruke lang tid på å spise det. Så spiser jeg heller et mellommåltid mindre den dagen. Jeg blir også irritert når noen presser på med "jammen, du må jo spise...blablabla". Ingen skal bestemme hva jeg skal spise, og ingen skal måtte føle seg presset når det kommer til mat. For å gjøre det lettest mulig for meg selv pleier jeg å sende en melding før jeg kommer, og si ifra om at jeg har spist, evt. så spør jeg om jeg skal ta med en salat el. Da hinter jeg om at jeg vil spise sunt, og så vet jeg at det er noe på bordet som jeg kan spise. Heldigvis spiser jeg stort sett middag hos voksne folk med rikelig med grønnsaker på bordet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #5 Skrevet 3. desember 2015 Jeg har opplevd det samme, men innsett at det eneste jeg kunne gjøre med det var å drikke ett til to glass vann før maten ble servert. Da spiste jeg mindre og det ble ikke sure miner over "at en gang i blant må jo gå fint". For av og til kan fort bli ofte... Til de nærmeste fortalte jeg at jeg tar av meg og at jeg er bevisst mat jeg spiser. Da ble det laget god og sunn mat, hvor salat alltid var inkludert. Anonymkode: ab373...6c7
Sharon90 Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2015 Ja, de vil jo kanskje til slutt da, forstå at jeg mener alvor når jeg da må "kutte" dem ut ... Kanskje de da respekterer et nei for et nei ? Jeg jo nettopp det at å slanke seg i seg selv er ikke alltid like enkelt, jeg er slik jeg er nå fordi jeg er glad i mat. Vanskelig å si nei til det flere ganger, stolt når jeg klarer å takke nei første gangen, i ekstase om jeg takker nei andre gangen, men etter det går det fort rett vest :/
Sharon90 Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #7 Skrevet 3. desember 2015 Lurt å ta med eget ja !! Og det er nettopp det, av og til blir ofte ! Og kanskje har jeg planer om å kose meg med pizza til helga, men fordi jeg ble itvungen boller og brus på onsdag så må jeg skippe piZza med barna f.eks da.... Og det er trist når du vet du heller ville hatt pizza i stedet for boller
Strawberrygirl Skrevet 3. desember 2015 #8 Skrevet 3. desember 2015 Hva med I verste fall foreslå å lage sunn snacks som man kan kose seg med? For eksempel sunne vafler med grovt speltmel eller dupp og grønnsaker?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #9 Skrevet 3. desember 2015 Hadde noen servert meg grove speltvafler fordi noen andre i selskapet skulle slanke seg hadde jeg seriøst blitt møkksur. Det er jo helt urimelig at andre skal måtte tilpasse seg TS' slankekur, så hun får bare skaffe seg litt ryggrad. (Men jeg er selvsagt enig i at det er ufint av vertskapet å ikke akseptere et "nei takk"!) Anonymkode: c1b30...b0a 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #10 Skrevet 3. desember 2015 Det er ikke å spise mat som er problemet. Det er HVA du spiser. Dere kan fint hygge dere med mat uten at det blir usunt. Det er også ikke særlig lurt at du prakker din nye kostholdsendring på venner og familie. Dette blir ikke særlig godt tatt imot, særlig ikke når du mener at de har godt av en slik endring. Anonymkode: 8d06d...172
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #11 Skrevet 3. desember 2015 Hadde noen servert meg grove speltvafler fordi noen andre i selskapet skulle slanke seg hadde jeg seriøst blitt møkksur. Det er jo helt urimelig at andre skal måtte tilpasse seg TS' slankekur, så hun får bare skaffe seg litt ryggrad. (Men jeg er selvsagt enig i at det er ufint av vertskapet å ikke akseptere et "nei takk"!)Anonymkode: c1b30...b0aVeldig enig! Anonymkode: 8d06d...172
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #12 Skrevet 3. desember 2015 Lurt å ta med eget ja !! Og det er nettopp det, av og til blir ofte ! Og kanskje har jeg planer om å kose meg med pizza til helga, men fordi jeg ble itvungen boller og brus på onsdag så må jeg skippe piZza med barna f.eks da.... Og det er trist når du vet du heller ville hatt pizza i stedet for boller Så det var noen som stappet boller og brus i halsen på deg? Evner du ikke til å stå opp for deg selv? Det er virkelig ikke så vanskelig å si nei som så mange av dere skal ha det til. Dersom man likevel føler seg veldig presset kan man si at man bare ønsker en liten bit. Når det er sagt oppfatter jeg det som noe frekt og konsekvent si nei til mat som blir servert. Da er det heller bedre å angi tonen i forkant. Mat er kultur, og når man avstår fra serveringen blir stemningen gjerne affektert av dette. Anonymkode: 8d06d...172 3
Pringle Skrevet 3. desember 2015 #13 Skrevet 3. desember 2015 Du kan bruke en kombinasjon av teknikker (bare kombiner dem riktig, ellers blir det bare rør ) - spis mindre resten av dagen så kan du ta litt av det som blir servert selv om det er kaloritett; spis et solid måltid på forhånd så blir det lettere å la være å spise borte; løp deg en ekstra tur før eller etter; spis litt av det du har aller mest lyst på og spis sakte; ha alltid et glass kalorifri drikke i hendene, så får de ikke prakket på deg noe; snakk/dans eller hva nå enn man gjør utenom å akkurat spise. Noe jeg ikke ville anbefale, er å takke nei med begrunnelsen at du vil spise sunt - det blir indirekte en kritikk av vertskapets matvalg. Ikke påberop deg allergier du ikke har, heller. Slanking kan for mange virke provoserende og man kan bevisst eller ubevisst ønske å sabotere. Det er ikke "høflig" å si at man ikke "liker" det som blir servert... Men du kan si at du allerede har spist/er forsynt.Vær i hvert fall konsekvent. Hvis du takker ja etter først å ha takket nei tre ganger, lærer folk fort at det lønner seg å mase Nei, det er ikke lett. Man vil gjerne være grei mot andre, men vi trenger å sette oss selv først noen ganger. Snu på det: Folk lager/kjøper ofte mat til andre for å føle seg snille/flinke, ikke så mye for andres skyld. Hvis noen vil oss bare godt, vil de respektere våre behov og våre valg. 4
skruf Skrevet 3. desember 2015 #14 Skrevet 3. desember 2015 Hvis du vet det vil bli servert noe å spise som ikke er innafor dietten din når du skal på besøk; hva med å spise noe sunt som metter før du drar hjemmefra?Da møter du mett og du unngår å ta en totalsprekk og spise f.eks 10 vaffelhjerter. Spis et par hjerter for å være matsosial, og la det være med det. Vet iallefall med meg selv at hvis jeg møter opp en plass sulten og det blir servert noe som både lukter og smaker helt himmelsk så er det veldig vanskelig å bare forsyne seg med litt... (åh, nystekte boller og vafler!!)
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #15 Skrevet 3. desember 2015 Hva med når man er invitert på middag og det serveres f.eks. Ostefondue eller frityr og ikke en grønnsak i sikte? Man må jo nesten spise litt, både av høflighet men også fordi man gjerne er sulten. Er det OK å spørre vertskapet om grønnsaker? Anonymkode: f09c9...337
Veslefrikk Skrevet 3. desember 2015 #16 Skrevet 3. desember 2015 Jeg syns det blir veldig feil å kalle maten for "drittmat" selv om du slanker deg og har problemer med viljestyrken. De mener det nok bare godt og har lagt ned tid og planlegging i maten de har laget og da blir det galt å kalle det for drittmat selv om jeg skjønner tankegangen din. 3
Berit Skrevet 3. desember 2015 #17 Skrevet 3. desember 2015 I bunn og grunn er det du selv som er ansvarlig og "skyld" i hvor mye du spiser av det de andre byr på og vil du skal spise. Jeg har det mange ganger sånn på besøk at jeg egentlig ikke vil ha, men at jeg tar bitte litt for syns skyld. Tar man og takker ja til å smake og ikke ta mye, så respekterer de det. Da kan du skryte og si hvor godt det var, men at du ikke har lyst på mer fordi du er forsynt. Maser de likevel på at du må ta mer, har du god grunn til å stå over og si nei takk. Klarer man å bare spise litt av det som blir servert, og at man da er bevisst på å spise mindre av andre ting den dagen, eller kanskje kutte ut et mellommåltid eller noe annet, så klarer man å gå ned i vekt.Men det er ikke lett i det hele tatt. 1
Sharon90 Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #18 Skrevet 3. desember 2015 Jeg forventer ikke at de endrer sin kost for meg. Jeg forventer bare at de tar nei for et nei og ikke maser om å hele tiden spise middag sammen hvis jeg sier at jeg HAR spist (middag) den dagen. Og jada, litt dramatisk i tittelen med 'drittmat' .. Men mange gode tips her da Vil også understreke at jeg aldri har prøvd å hinte til at dem også bør være sunne ol. Jeg er en veldig 'sjenert' person og forsiktig... Veldig redd for å såre folk så hinter ikke til at dem skal slanke seg ol. Er jo der 'vanskelig å være helt tydelig og å si nei'- problemStillingen kommer inn ... 1
kisskissbangbang Skrevet 4. desember 2015 #19 Skrevet 4. desember 2015 Jeg spiser litt, og sier at jeg er mett og forsynt. Dersom jeg vet at jeg skal spise kake eller noe, spiser jeg mindre resten av dagen. Ikke'no problem.Synes det er mest høflig å ta en liten bit, så gjør helst det, men ofte har jeg ikke lyst på, og da sier jeg at jeg heller smaker en bit fra ungene eller kjæresten, og skryter litt av det etterpå. Ikke fått noen rekasjoner på det.
ajarRun Skrevet 4. desember 2015 #20 Skrevet 4. desember 2015 Slutt å være så pretensiøs og spis det beste de serverer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå