FreeLife Skrevet 3. desember 2015 #1 Skrevet 3. desember 2015 Jeg kommer ikke på noen...gjør du?Jeg har prøvd å tenke på dette ordet; mangfold (på engelsk; diversity) og det fremstilles jo som et utelukkende positivt ord. Innvandringen gir mangfold,som er positivt. Men hvilke positive sider er det ved dette mangfoldet? Jeg ser faktisk bare negative. Mat er kanskje det eneste, men vi importerer jo ikke hauger med franskmenn for å kunne lage god fransk mat.Jeg ber bare om noen saklige argumenter for hvorfor mangfold er bra.. 2
Gjest Trollkarlen Skrevet 3. desember 2015 #2 Skrevet 3. desember 2015 Mangfold er supert så lenge folk holder seg til der de kommer fra. Som du sier det er jo er det jo fint å kunne lage mat fra alle verdens kriker og kroker. Skulle vi ha holdt oss til typisk norsk mat så hadde det vært lite variasjon på den fronten. Samme gjelder arkitektur, musikk og kunst generelt.Problemet starter jo når man skal blande disse kulturene inn i 1 land eller 1 by. Da kommer uenighetene flyvende og ingenting blir løst.Drømmen er jo at mangfoldet skal føre til et perfekt plukk og miks samfunn der helheten har tatt det beste fra de ulike bakgrunnene og alle aksepterer at slik er det. Dessverre skal alle rævknulle hverandre over uenigheter som ligger dypt inn i de forskjellige kulturene.
Okapi Skrevet 3. desember 2015 #3 Skrevet 3. desember 2015 Nesten ingenting av det vi tar for gitt i dag er særnorsk, verken innenfor mat, populærkultur eller teknologi. 1
FreeLife Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #4 Skrevet 3. desember 2015 (endret) Nesten ingenting av det vi tar for gitt i dag er særnorsk, verken innenfor mat, populærkultur eller teknologi.Igjen..Hva er positivt for oss med å ha innvandring hit?Det er vel ikke innvandrere til Norge som har tatt med seg populærkultur og teknologi? Og ja, jeg snakker om ikke-vestlig innvandring. Endret 3. desember 2015 av FreeLife
Okapi Skrevet 3. desember 2015 #5 Skrevet 3. desember 2015 Igjen..Hva er positivt for oss med å ha innvandring hit?Det er vel ikke innvandrere til Norge som har tatt med seg populærkultur og teknologi? Til en viss grad er det jo det. De aller fleste utenlandske restauranter i Norge er drevet av mennesker fra de korresponderende landene (eller iallefall tett nok på, siden indisk mat er lettere å markedsføre enn pakistansk). Arbeidsinnvandring av spesielt pakistanere, polakker og svensker har vært både ønsket av og positivt for Norge. Markedet etterspurte denne arbeidskraften, og normalt sett er jo folk på høyresiden positive til et selvregulerende marked.Ellers, om det kun er innvandring du vil snakke om burde du være klarere på det. Du snakket om mangfold, om mangfold er mer enn innvandring. Kulturell import er også mangfold. 1
FreeLife Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2015 (endret) Til en viss grad er det jo det. De aller fleste utenlandske restauranter i Norge er drevet av mennesker fra de korresponderende landene (eller iallefall tett nok på, siden indisk mat er lettere å markedsføre enn pakistansk). Arbeidsinnvandring av spesielt pakistanere, polakker og svensker har vært både ønsket av og positivt for Norge. Markedet etterspurte denne arbeidskraften, og normalt sett er jo folk på høyresiden positive til et selvregulerende marked.Ellers, om det kun er innvandring du vil snakke om burde du være klarere på det. Du snakket om mangfold, om mangfold er mer enn innvandring. Kulturell import er også mangfold.Polakker og svensker er hvite europeere. Mener du at pakistanere bidrar med noe positivt mangfold? Nevn noe? Hvilken arbeidskraft er det markedet har etterspurt pakistanere for? Men viktigst..hvilke positive mangfoldsting bidrar pakistanere til?Mat er irrelevant. En god kokk, uansett etnisitet kan lage hvilken som helst mat. Inspirasjon kan man få gjennom reising, internett, bøker osv. man trenger ikke importere indere eller pakistanere for å ha pakistansk mat.Man ja, mat trekkes vel alltid fram som det eneste folk kommer på som positvit med mangfold. Kommer du på noe mer? Endret 3. desember 2015 av FreeLife
Okapi Skrevet 3. desember 2015 #7 Skrevet 3. desember 2015 Polakker og svensker er hvite europeere. Mener du at pakistanere bidrar med noe positivt mangfold? Nevn noe? Hvilken arbeidskraft er det markedet har etterspurt pakistanere for? Men viktigst..hvilke positive mangfoldsting bidrar pakistanere til?Nå flytter du på målet igjen. Først sier du at du vil snakke om mangfold, mens du egentlig mener innvandring, men så er det ikke innvandring heller, men brun innvandring.Men ja, klart pakistanere har bidratt positivt. I utgangspunktet var behovet der for ufaglært (og billig) arbeidskraft, og dette leverte de, og til en viss grad fortsatt gjør (spesielt som drosjesjåfører og regjøringspersonell). I tillegg har du som nevnt maten, og butikkene de har åpnet i store deler av landet. Av og til er det ålreit med en uavhengig sjappe med et litt annet utvalg enn Rema. Nå har vi også andre- og tredjegenerasjons pakistanere som bidrar i alle tenkelige bransjer. For min del er det også positivt at en muslimsk minoritet av en relevant størrelse har bidratt til å svekke kristendommens posisjon i samfunnet. Det er langt lettere å være ateist i et samfunn uten en overveldende dominant religion. Denne går også begge veier; det er langt lettere å forlate islam i et land der den ikke er statsreligion, og sekularisering av kulturelle muslimer er hele verden tjent med. 2
FreeLife Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #8 Skrevet 3. desember 2015 Nei, både første generasjons og andre og tredjegenerasjons pakistanere deltar i mindre grad i arbeidslivet enn europeere og nordmenn. De får det til å høres ut som om det var massivt behov for taxisjafører i Norge på 80-tallet? Men denne tråden handler ikke om hvorvidt ikke-vestlige innvandrere deltar i arbeidslivet (noe de gjør, men i mindre grad enn oss som allerede var her - så i så måte bidrar de ikke, de er en belastning)- tråden handler om hvilke positive sider ved dette mangfoldet vi kan se? Du presterer å nevne mat nok en gang. Noe mer?
Okapi Skrevet 3. desember 2015 #9 Skrevet 3. desember 2015 Jeg tror du trenger å komme med noen konkrete spørsmål eller påstander så det går an å ta stilling til det. Nå har flyttet problemstillingen fra mangfold, til innvandring, til ikke-vestlig innvandring, til yrkesdeltakelse i løpet av fire innlegg. Hvis du bestemmer deg for hva du vil snakke om går det an å ha en konstruktiv samtale. om det.Jeg har nevnt bidrag i arbeidslivet, jeg har nevnt mat og butikker, jeg har nevnt religion og sekularisering. For noen vil sikkert tepper og møbler være positivt, mens andre setter pris på arkitektur. Personlig har jeg lite til overs for pakistansk musikk og kebabnorsk, men det er nok av folk som liker det og. 2
FreeLife Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #10 Skrevet 3. desember 2015 Nå flytter du på målet igjen. Først sier du at du vil snakke om mangfold, mens du egentlig mener innvandring, men så er det ikke innvandring heller, men brun innvandring.Men ja, klart pakistanere har bidratt positivt. I utgangspunktet var behovet der for ufaglært (og billig) arbeidskraft, og dette leverte de, og til en viss grad fortsatt gjør (spesielt som drosjesjåfører og regjøringspersonell). I tillegg har du som nevnt maten, og butikkene de har åpnet i store deler av landet. Av og til er det ålreit med en uavhengig sjappe med et litt annet utvalg enn Rema. Nå har vi også andre- og tredjegenerasjons pakistanere som bidrar i alle tenkelige bransjer. For min del er det også positivt at en muslimsk minoritet av en relevant størrelse har bidratt til å svekke kristendommens posisjon i samfunnet. Det er langt lettere å være ateist i et samfunn uten en overveldende dominant religion. Denne går også begge veier; det er langt lettere å forlate islam i et land der den ikke er statsreligion, og sekularisering av kulturelle muslimer er hele verden tjent med.hæ? Det er 250 år med opplysningstid, og kulturell utvikling i Europa som har bidratt til det..ikke islamsk innvandring.Bisarroworld.. 1
FreeLife Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #11 Skrevet 3. desember 2015 Ikke overraskende INGEN som klarer komme med ett eneste positivt eksempel ved "mangfold"..Trodde jeg det ikke. 1
Fredsmegleren Skrevet 3. desember 2015 #12 Skrevet 3. desember 2015 Større og billigere utvalg av interessant mat hos innvandrerbutikkene 1
Marie90 Skrevet 3. desember 2015 #13 Skrevet 3. desember 2015 Jeg er enig med deg, og i stor grad liten tilhenger av multikulturalisme. Spesielt når det ikke skjer kontrollert, og vi får et krasj mellom kulturer som ikke bare er ulike, men komplette motsetninger. For islam er en komplett motsetning av det samfunnet vi har i Norge i dag, som er et resultat av en lengre utvikling. Vi er et progressivt samfunn - islam er et bredt steg tilbake. Det er realiteten, uavhengig av om den er lite korrekt å påpeke. Selvsagt skal det være tillatt å flytte på seg, men det må skje på kontrollert vis og med visse forbehold. Det er ikke realiteten per idag. Jeg synes det er fullstendig tragisk at såpass progressive land skal kaste fra seg utviklingen de har jobbet for i århundre i frykt for å bli stemplet som politisk ukorrekt. Jeg ser det heller ikke som et mål at ethvert land skal fungere som en slags smeltedigel. Vi reiser til Frankrike og Italia for deres lokale kultur. Om alle land er like, mister vi ganske mye. 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #14 Skrevet 3. desember 2015 Ikke overraskende INGEN som klarer komme med ett eneste positivt eksempel ved "mangfold"..Trodde jeg det ikke. Du fikk mange av Okapi men du valgte å avspore og ler det bort. Som vanlig er du bare usaklig og latterlig. Anonymkode: 6dce4...042 1
Marie90 Skrevet 3. desember 2015 #15 Skrevet 3. desember 2015 Jeg har nevnt bidrag i arbeidslivet, jeg har nevnt mat og butikker, jeg har nevnt religion og sekularisering. Arbeidslivet faller vel bort iom. at ikke-vestlige innvandrere har lav deltakelse i arbeidslivet, sett i forhold til både nordmenn og andre vestlige innvandrere. Vi har sett regnestykkene fra SSB, og konklusjonen er at ikke-vestlige innvandrere tar ut mer penger i stønad enn de bidrar med i skattekroner.Mat og butikker - dette blir importert ellers, og kundegruppen er uansett hovedsakelig samme etnisitet.Religion og sekularisering - Sekularisering betyr ikke å bli kvitt 'kristendommen' spesifikt, det betyr å bli kvitt religion. Det gjør vi ikke når vi får en innmarsj av religiøse mennesker. Disse er også langt mer religiøse enn nordmenn flest i utgangspunktet er, og innehar holdninger som sekulariseringen i utgangspunktet hadde som formål å bli kvitt. Så på hvilken måte er dette noen som helst fremgang? 3
FreeLife Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #16 Skrevet 3. desember 2015 Du fikk mange av Okapi men du valgte å avspore og ler det bort. Som vanlig er du bare usaklig og latterlig. Anonymkode: 6dce4...042Nei. Han nevnte mat. Noe mer var det ikke. Han nevnte også taxinæringen, men at enkelte (dog færre enn den opprinnelige befolkningen) fra innvandrerbefolkningen jobber har vel ikke noe med mangfold å gjøre?
FreeLife Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #17 Skrevet 3. desember 2015 (endret) Arbeidslivet faller vel bort iom. at ikke-vestlige innvandrere har lav deltakelse i arbeidslivet, sett i forhold til både nordmenn og andre vestlige innvandrere. Vi har sett regnestykkene fra SSB, og konklusjonen er at ikke-vestlige innvandrere tar ut mer penger i stønad enn de bidrar med i skattekroner.Mat og butikker - dette blir importert ellers, og kundegruppen er uansett hovedsakelig samme etnisitet.Religion og sekularisering - Sekularisering betyr ikke å bli kvitt 'kristendommen' spesifikt, det betyr å bli kvitt religion. Det gjør vi ikke når vi får en innmarsj av religiøse mennesker. Disse er også langt mer religiøse enn nordmenn flest i utgangspunktet er, og innehar holdninger som sekulariseringen i utgangspunktet hadde som formål å bli kvitt. Så på hvilken måte er dette noen som helst fremgang?Enig. Altså, hvor er berikelsen og mangfoldet som vi blir tytet ørene fulle av? Jeg er dønn seriøs når jeg mener at jeg har tenkt vel og lenge på dette (og bedt min bedre halvdel gjøre det samme) og vi har ikke klart å komme på ett eneste punkt. Det eneste det såkalte mangfoldet bidrar til er polarisering. I samtlige land som har innvandring, så ser man white flight fra innvandrertte områder, man ser at innvandrere i fra samme kulturer flokker seg sammen, og når de blir tilstrekkelig mange danner ghettoer (London, Rinkeby, Malmø,paris, Brussel m.m). De deltar mindre i arbeidslivet, de boikotter eller gidder ikke delta på dugnader, er lite til stede i barnas fritid, de er ofte sterkt religiøse i hvert fall sammenlignet med svært sekulære Europa. Selv i USA, som alltid trekkes fram (av en eller annen merkelig grunn) som landet som er bygget på innvandring, så går det jo ikke videre bra. Enormt mye polarisering. Dessuten var jo alle de opprinnelige innvandrerne til USA hvite vestlige europeere. Nå er det jo bare fullstendig kaos med alle illegale latinoer og svarte. Digresjon, men dog litt merkelig at så mange afrikanere og andre mørke vil til USA -selve ondskapens vugge om man skal tro svarte i USA. Hvorfor vil de reise til landet som holder dem sånn nede? Kan det være på grunn av alle mulige sosiale tiltak som affermative action, food stamps og over 20 andre tiltak man kan være under som "minoritet"Samtidig så sitter de hvite og kaller seg selv rasister og forferdelige i en slags pervers botøvelse for slaveriet for 200 år siden? Hvorfor? Europeere og amerikanere er da ikke de eneste som hadde slaver på den tiden! Eller som koloniserte? Hva med Tyrkia? Hva med araberlandene? De har fortsatt svarte slaver. Hva med Afrikanerne selv? Amerikanerne valgte faktisk gå til krig mot hverandre (sin egen rase) mye fordi de ville ha slutt på slaveriet. Var ikke DET nobelt nok? Skal vi piske oss selv på ryggen i hvor mange år til? 100? 200?Det virker nesten som om målet er å utrydde oss selv?Hvite amerikanere vil bli en minoritet innen 2030.I London er hvite nå en minoritet. Hvorfor er vi den eneste rasen som ikke har lov til å ha en kulturell og rasemessig identitet? Hvorfor må vi heie fram vår egen undergang, hvis ikke er vi rasister? Endret 3. desember 2015 av FreeLife 2
Okapi Skrevet 3. desember 2015 #18 Skrevet 3. desember 2015 Ikke overraskende INGEN som klarer komme med ett eneste positivt eksempel ved "mangfold"..Trodde jeg det ikke. Er du i slekt med Debatant?Arbeidslivet faller vel bort iom. at ikke-vestlige innvandrere har lav deltakelse i arbeidslivet, sett i forhold til både nordmenn og andre vestlige innvandrere. Vi har sett regnestykkene fra SSB, og konklusjonen er at ikke-vestlige innvandrere tar ut mer penger i stønad enn de bidrar med i skattekroner.Mat og butikker - dette blir importert ellers, og kundegruppen er uansett hovedsakelig samme etnisitet.Religion og sekularisering - Sekularisering betyr ikke å bli kvitt 'kristendommen' spesifikt, det betyr å bli kvitt religion. Det gjør vi ikke når vi får en innmarsj av religiøse mennesker. Disse er også langt mer religiøse enn nordmenn flest i utgangspunktet er, og innehar holdninger som sekulariseringen i utgangspunktet hadde som formål å bli kvitt. Så på hvilken måte er dette noen som helst fremgang?Langt på vei enig angående yrkesdeltakelse, men det er jo liksom ikke sakens kjerne her da. Spørsmålet var ikke om innvandring fra ikke-europeiske land hadde flere positive enn negative følger, men om det hadde positive følger i det hele tatt.Når det gjelder religion: Dersom man blir "utsatt for" flere forskjellige religioner, og ingen av dem er dominante, blir ikke problemstillingen lenger tro vs. ikke tro, men heller hvilket som er det beste av en hel rekke alternativer. Veldig mange vanlige argumenter for religion faller bort da. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg ble utsatt for Pascal's wager i oppveksten, og det argumentet forsvinner rimelig kjapt når folk skjønner at det ikke er snakk om noen dikotomi. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #19 Skrevet 3. desember 2015 Jeg ser mye negativt ved det motsatte: vokste opp i en småby i Norge hvor alle var like, og den eneste innvandreren vi kjente var en dansk mor, og SOM vi rynka på nesa da hun drista seg til å servere røde pølser. En ensporahet som var full av jantelov, redsel for å stikke seg ut, gjøre noe annerledes, sladder og kjedsomhet.Nå har jeg mange venner av forskjellig bakgrunn, mine barn har det samme, vi har bodd flere år i flere utland, og det beriker mitt liv i det minste. Anonymkode: 728c8...6b3 1
FreeLife Skrevet 4. desember 2015 Forfatter #20 Skrevet 4. desember 2015 (endret) Jeg ser mye negativt ved det motsatte: vokste opp i en småby i Norge hvor alle var like, og den eneste innvandreren vi kjente var en dansk mor, og SOM vi rynka på nesa da hun drista seg til å servere røde pølser. En ensporahet som var full av jantelov, redsel for å stikke seg ut, gjøre noe annerledes, sladder og kjedsomhet.Nå har jeg mange venner av forskjellig bakgrunn, mine barn har det samme, vi har bodd flere år i flere utland, og det beriker mitt liv i det minste. Anonymkode: 728c8...6b3Spørsmålet var; Hvilke posiive sider ser du ved dette mangfoldet det snakkes så varmt om? Nå snudde du det til "white guilt" Det vet jeg at eksisterer i massive mengder. Endret 4. desember 2015 av FreeLife
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå