Florence Skrevet 3. desember 2015 #1 Skrevet 3. desember 2015 (endret) Hei! Jeg starter et nytt prosjekt nå og vil lese såkalte 'klassikere'. På den korte listen jeg lagde i går har jeg:The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald (er de andre bøkene hans gode?)Les Mis og The Hunchback of Notre Dame- Victor HugoThe Iliad og The Odyssey - HomerThe Bell Jar - Sylvia Plath1984 - George OrwellStoner - John WilliamsAtlas Shrugged - Ayn RayndLord of the Flies - William GoldingThe Catcher in the Rye - J. D. SalingerTo Kill a Mockingbird - Harper LeeOf Mice and Men, East of Eden - John Steinbeck On the Road - Jack KerouacA Tale of Two Cities - Charles DickensThe Three Musketeers - Alexandre DumasKom gjerne med tips til gode klassikere fra rundt om i verden, ikke bare USA, England og Norge. Tillegg: Gjerne flere kvinnelige forfattere også Endret 4. desember 2015 av Florence
Fredsmegleren Skrevet 3. desember 2015 #2 Skrevet 3. desember 2015 Har en egen liste over klassikere jeg både har lest og ikke har lest Ser at du har nevnt et par av av bøkene allerde, men legger ut listen allikevel. 1. Odysseen – Homer (720 f.kr.)2. Oidipus i Kolonos – Sofokles (406 f.kr.)3. Odes – Horatius (13 f.kr)4. Den guddommelige komedie – Dante Alighieri (1472)5. Othello – William Shakespeare (1603)6. Hamlet – William Shakespeare (1603)7. Don Quijote – Miguel de Cervantes (1605)8. The School for Wives – Molière (1662)9. Don Juan – Molière (1665)10. The Would-Be Noble – Molière (1670)11. Robinson Crusoe – Daniel Defoe (1719)12. Candide – Voltaire (1759)13. Faust – Johann Wolfgang von Goethe (1808)14. Stolthet og fordom – Jane Austen (1813)15. Greven av Monte Cristo – Alexandre Dumas (1844)16. Jane Eyre – Charlotte Brontë (1847)17. Onkel Toms hytte – Harriet Beecher Stowe (1852)18. Alice i Eventyrland – Lewis Carroll (1865)19. Little Women – Louise May Alcott (1868)20. Krig og fred – Leo Tolstoj (1869)21. Anna Karenina – Leo Tolstoj (1877)22. Et dukkehjem – Henrik Ibsen (1879)23. Dr. Jekyll og Mr. Hyde – Robert Louis Stevenson (1886)24. Bildet av Dorian Gray – Oscar Wilde (1890)25. Sult – Knut Hamsun (1890)26. Tidsmaskinen – H.G. Wells (1895)27. Dracula – Bram Stoker (1897)28. Victoria – Knut Hamsun (1898)29. Women in Love – D. H. Lawrence (1920)30. Uskyldens tid – Edith Wharton (1920) 31. Ulysses – James Joyce (1922)32. Den store Gatsby – F. Scott Fitzgerald (1925)33. Prosessen – Franz Kafka (1925)34. Slottet – Franz Kafka (1926)35. Vidunderlige nye verden – Aldous Huxley (1932)36. Tatt av vinden – Margaret Mitchell (1936)37. Om mus og menn – John Steinbeck (1937)38. Rebecca – Daphne du Maurier (1938)39. Animal Farm – George Orwell (1945)40. 1984 – George Orwell (1949)41. Fahrenheit 451 – Ray Bradbury (1952)42. Fluenes herre – William Golding (1954)43. Lolita – Vladimir Nabokov (1955)44. Hundre års ensomhet – Gabriel García Márquez (1967)45. Logan’s Run – William F. Nolan & George Clayton Johnson (1967)46. Drømmer androider om elektriske sauer? – Philip K. Dick (1968)47. Slaughterhouse-five – Kurt Vonnegut (1969)48. This Perfect Day – Ira Levin (1970)49. The Unbearable Lightness of Being – Milan Kundera (1982)50. The Handmaid’s Tale – Margaret Atwood (1985)51. Uglies – Scott Westerfeld (2005)52. The Road – Cormac McCarthy (2006)53. How to Spend $50 Billion to Make the World a Better Place – Bjørn Lomborg (2006)54. The World Without Us – Alan Weisman (2007)55. Neverland: The Dark Side of Peter Pan – Piers Dudgeon (2009)56. The Windup Girl – Paolo Bacigalupi (2009)57. The End of Men: And the Rise of Women – Hannah Rosin (2012) 1
Florence Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2015 Takk! Mange innlysende der som jeg hadde fullstendig glemt, gleder meg til å starte!
Gjest Zeitgeist Skrevet 3. desember 2015 #4 Skrevet 3. desember 2015 Mye fint her, så jeg bare supplerer litt:- Bestialitetens Historie - Jens Bjørneboe- The Fountainhead og Anthem - Ayn Rand- Siddharta og Steppenwolf - Hermann Hesse- Meditations - Marcus Aurelius - Moby Dick - Herman Melville- The Canterbury Tales - Geoffrey Chaucer- Pesten - Albert Camus- Les Liasons Dangereuses - Pierre Chaderlos de Laclos- Mephisto - Klaus Mann- Paradise Lost and Paradise Regained - John Milton- The Aenid - Virgil
Bokdamen Skrevet 3. desember 2015 #5 Skrevet 3. desember 2015 (endret) De er begge nevnt, men Greven av Monte Cristo og Jane Eyre er to av mine absolutte favoritter.Og The Handmaids Tale som Frefsmegleren er virkelig god. Tror jeg skal lese den igjen... Endret 3. desember 2015 av Bokdamen
Cathj Skrevet 3. desember 2015 #6 Skrevet 3. desember 2015 (endret) De er begge nevnt, men Greven av Monte Cristo og Jane Eyre er to av mine absolutte favoritter.Og The Handmaids Tale som Frefsmegleren er virkelig god. Tror jeg skal lese den igjen... Jeg også elsker Jane Eyre! Du bør også legge til Wuthering Heights av Emily Brontë. Forøvrig synes jeg det er litt lite Dickens på listene enda, anbefaler Great Expectations, Bleak House, A Christmas Carol (passende i disse tider) og A Tale of Two Cities. Anbefaler også eventyrene til Oscar Wilde.To Kill A Mockingbird av Harper LeeHuckleberry Finn av Mark TwainHeart of Darkness av Joseph Conrad Og jeg synes det bør legges til mer Austen; Sense and Sensibility, Emma, Mansfield Park og Persuasion er alle verdt å lese. Endret 3. desember 2015 av Cathj 3
Florence Skrevet 4. desember 2015 Forfatter #7 Skrevet 4. desember 2015 (endret) Jeg også elsker Jane Eyre! Du bør også legge til Wuthering Heights av Emily Brontë. Forøvrig synes jeg det er litt lite Dickens på listene enda, anbefaler Great Expectations, Bleak House, A Christmas Carol (passende i disse tider) og A Tale of Two Cities. Anbefaler også eventyrene til Oscar Wilde.To Kill A Mockingbird av Harper LeeHuckleberry Finn av Mark TwainHeart of Darkness av Joseph Conrad Og jeg synes det bør legges til mer Austen; Sense and Sensibility, Emma, Mansfield Park og Persuasion er alle verdt å lese.Ja, jeg tenkte på Dickens, men var usikker på hvilke jeg skulle velge etter A Tale of Two Cities. Nå har jeg satt Great Expectations på listen + Jane Eyre, Little Women, Pride and Prejudice, Sense and Sensibility, The Count of Montecristo, Moby Dick, Paradise Lost, Paradise Regained og Heart of Darkness på listen. Gleder meg til å bygge opp mitt framtidige bibliotek/arbeidsrom Endret 4. desember 2015 av Florence
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 5. desember 2015 #8 Skrevet 5. desember 2015 Jeg vil slå et slag for en solid gresk grunndannelse! Sett av par lesemåneder og begynn med Iliaden og Odysseen, få med deg noen klassiske tragedier (Kong Ødipus av Sofokles er den største, Orestien av Aiskhylos er den eneste bevarte trilogien og en fin oppfølging til Homer, Perserne er den eneste som omhandler sin samtid) og en komedie (Lysistrata – om kvinner som tar grep for å få slutt på sine menns krigføring, bl.a. ved hjelp av en sexstreik – er mest populær i dag, Skyene er spennende fordi den portretterer Sokrates, begge er skrevet av Aristofanes), les Sapfos dikt ("den tiende muse", som hun ble kalt), få med deg litt Platon (Symposion og Sokrates' forsvarstale er veldig lesbare som litterære verker, og sistnevnte er interessant sammenholdt med Skyene) – og deretter er du klar for alt.
Jenki Skrevet 6. desember 2015 #9 Skrevet 6. desember 2015 Gjerne flere kvinnelige forfattere også To flotte verk av norske damer: Hellemyrsfolket av Amalie Skram, og Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset. 1
Vulpine Skrevet 6. desember 2015 #10 Skrevet 6. desember 2015 Mange fine forslag her allerede! Kan legge til noen:-Beowulf-Snorres sagaer-Poesi: Emily Dickinson og Edgar Allan Poe.-Forbrytelse og straff, Dostojevskij -Frankenstein, Mary Shelley
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #11 Skrevet 6. desember 2015 Vi leste en del av de på skolen, du har mange kjedelige lesetimer foran deg Anonymkode: a4c7e...1da 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #12 Skrevet 6. desember 2015 Og litt fra Norge (dette er bare eksempler):Edda-diktningaSagaerPeter Dass - Nordlands TrompetLudvig Holberg - Jeppe paa Bjerget og Niels Klims underjordiske ReiseHenrik Wergeland: Jan van Huysums Blomsterstykke, Mig selv, Til ForaaretJ. S. Welhaven: Digtets Aand, Det omvendte Bæger og Den SaligeCamilla Collett: Amtmandens Døtre og I de lange NætterH. Ibsen: Peer Gynt og GengangereB. Bjørnson: En fallit og Over Ævne I og II.K. Hamsun - Markens Grøde og Sult Ser ellers at det er lite lyrikk på lista di. Det vil jeg absolutt anbefale deg å lese, selv om det kan føles tungt i starten. Anonymkode: 0734d...699
lulu88 Skrevet 6. desember 2015 #13 Skrevet 6. desember 2015 Kan anbefale Neru. Om du ikke har hørt om dem, er det verdenshistorien skrevet i brevform til hans datter. Skrevet fra fengselet mellom 1930 og 1933.https://en.m.wikipedia.org/wiki/Glimpses_of_World_HistoryAnne Franks dagbok bør også leses.
Florence Skrevet 6. desember 2015 Forfatter #14 Skrevet 6. desember 2015 Kan anbefale Neru. Om du ikke har hørt om dem, er det verdenshistorien skrevet i brevform til hans datter. Skrevet fra fengselet mellom 1930 og 1933.https://en.m.wikipedia.org/wiki/Glimpses_of_World_HistoryAnne Franks dagbok bør også leses.Oi, ja den skal rett på lista! Ellers har jeg lest Anne Franks Dagbok, Markens grøde og Kristin Lavransdatter. Jeg vil slå et slag for en solid gresk grunndannelse! Sett av par lesemåneder og begynn med Iliaden og Odysseen, få med deg noen klassiske tragedier (Kong Ødipus av Sofokles er den største, Orestien av Aiskhylos er den eneste bevarte trilogien og en fin oppfølging til Homer, Perserne er den eneste som omhandler sin samtid) og en komedie (Lysistrata – om kvinner som tar grep for å få slutt på sine menns krigføring, bl.a. ved hjelp av en sexstreik – er mest populær i dag, Skyene er spennende fordi den portretterer Sokrates, begge er skrevet av Aristofanes), les Sapfos dikt ("den tiende muse", som hun ble kalt), få med deg litt Platon (Symposion og Sokrates' forsvarstale er veldig lesbare som litterære verker, og sistnevnte er interessant sammenholdt med Skyene) – og deretter er du klar for alt. Har lest Symposion og Sokrates' forsvarstale (og annet av Platon) gjennom studiene mine, opptil flere ganger, så der er jeg ganske stabil. Ellers har jeg lest mye utdrag fra de andre du nevner så de skal definitivt leses i sin helhet Vi leste en del av de på skolen, du har mange kjedelige lesetimer foran deg Anonymkode: a4c7e...1daMan får et annet syn på ting når man velger å lese de Husker vi måtte lese Markens grøde høyt i norsktimene på skolen og jeg hatet den boken. Men har nå lest den i voksen alder og hater den ikke lenger Takk for masse gode tips, folkens! 1
Florence Skrevet 6. desember 2015 Forfatter #15 Skrevet 6. desember 2015 Og litt fra Norge (dette er bare eksempler):Edda-diktningaSagaerPeter Dass - Nordlands TrompetLudvig Holberg - Jeppe paa Bjerget og Niels Klims underjordiske ReiseHenrik Wergeland: Jan van Huysums Blomsterstykke, Mig selv, Til ForaaretJ. S. Welhaven: Digtets Aand, Det omvendte Bæger og Den SaligeCamilla Collett: Amtmandens Døtre og I de lange NætterH. Ibsen: Peer Gynt og GengangereB. Bjørnson: En fallit og Over Ævne I og II.K. Hamsun - Markens Grøde og Sult Ser ellers at det er lite lyrikk på lista di. Det vil jeg absolutt anbefale deg å lese, selv om det kan føles tungt i starten.Anonymkode: 0734d...699Ja, har aldri lest noe særlig lyrikk så mulig jeg må prøve meg på det.
dreamerspalace Skrevet 6. desember 2015 #16 Skrevet 6. desember 2015 Om du ikke har lest Peer Gynt enda anbefales den på det sterkeste. En av mine favoritter.
Florence Skrevet 6. desember 2015 Forfatter #17 Skrevet 6. desember 2015 Om du ikke har lest Peer Gynt enda anbefales den på det sterkeste. En av mine favoritter.Den er lest 1
Cathj Skrevet 7. desember 2015 #18 Skrevet 7. desember 2015 Mrs. Dalloway av Virginia Woolf er også helt fantastisk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå