Gå til innhold

kan advokat hjelpe med inkasso?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har mistet fullstendig kontroll over økonomien. Vi snakker forbrukslån, kredittkort, inkassosaker. Itillegg til bil lån, studielån og lån på en eiendom som ikke kan selges. ( det er ikke mulig å bo der) de tre siste er jeg ajour med. Husleie er jeg også ajour med. Kan en advokat hjelpe meg med å forhandle med inkasso selskapene? Jeg har en advokat forsikring som dekker dette i alle tilfelle. I tillegg til at jeg har slitt med å ha kontroll selv, blir også posten stjålet ned jevne mellomrom. Dette gjør det selvsagt ikke enklere, og har ført til noen lønnstrekk. Det har aldri gått så langt tidligere. Har anmeldt flere ganger men det hjelper lite.

Anonymkode: 41088...2c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av Menchit
Skrevet

Hvis du mener posten blir stjålet er jo pkt en på listen hengelås på postkassa. Deretter er det jo slik at de fleste mennesker betaler de samme regningene hva mnd, så da setter du opp en liste over hvem du betaler til, og dersom du ikke får regning så ringer du og etterlyser den.

Du sier ikke hva totalgjelden din er på, men det finnes selskaper som refinansierer gjeld slik at du kan betale ned alt du skylder til div inkassoselskaper og kredittkortutstedere, og så bare ha en innkrever. Renten her er imidlertid ganske høy, så det avhenger av hva du skylder og hva inntekten din er, og hvor fort du har mulighet til å betale ned. Når ting har gått så langt som til lønnstrekk er du egentlig langt forbi det stadiet du kan forhandle med de du skylder penger om renteendring og nedbetalingsplan. Tviler på at en advokat kan hjelpe deg her, du trenger heller en økonomisk rådgiver. Du høres ut som en deltaker i luksusfellen, en av de første tingene de gjør der er å selge bilen til folk og skaffe noe langt billigere uten lån. Det bør du også gjøre hvis du absolutt må ha bil. Bil er dyrt, selv uten lån, og kan gi deg overskudd som heller kan brukes til å betale ned gjeld. 

Anonymkode: 7c3bb...50f

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, jeg har ikke lønnstrekk nå. Det var noen enkeltregniger som er utenom det vanlige. Bla en bot. Setter på lås, men den blir klippet av hang på gang. Vurderer postboks, men nå har jeg ikke pengene til depositum en gang. Bilen kan jo selges. Men det blir isåfall med tap. Den har noen bulker som jeg ikke har hatt råd til å reparere. Det vil ta meg nesten fire timer med kollektiv til jobb så det er uaktuelt. Det samme er å flytte nærmere jobb da prisene er skyhøye. Bor veldig billig nå ( leier til 6000) å skifte jobb er uaktuelt da jeg jobber i oljebransjen. Jeg tjener litt over 500 000 og kreditt/ forbruksgjeld er vel ca 250 000. Inkasso rundt 20 000 tror jeg.

Skrevet

Ring NAV, de kan hjelpe deg med økonomien. De kan også ringe til kreditorene og få til avtaler.

Det koster mye mindre enn en advokat også 😊

Skrevet

Advokattimen man får gratis er gjerne kun for å evaluere en sak. De gjør ikke så mye praktisk.

Tror du må gjøre dette selv. Se gjerne gjennom noen episoder med Luksusfellen før du starter. 

Høres ut som du bor i et temmelig dårlig strøk! Sikker på at du ikke kan finne noe rimelig nære jobben? Hva med kollektiv i en overgangsfase?

Hvis ikke, så er det å late som man er student som er tingen. Skru for all sløsing. Ta ut kontanter som skal rekke for ukas mat. Gå igjennom alle utgiftene dine. Du må ha en del ukontrollert utslipp av penger i systemet siden det går såpass dårlig for deg. 

Lag liste over de du mener man kan forhandle med, og send de en e-post. Si at sånn-og-sånn ligger det an. Kan de godta en nedbetaling på X hver måned. Så setter du opp autotrekk i nettbanken på det du skal betale. Legg til side noen kroner for å spare sammen en buffer. Alle ekstra penger bruker du på gjeld. Betal gjerne den gjelden med minst hovedsum først. 

Selg det du kan selge, og ta deg selv sammen her, så kan du fikse opp i det! 

Skrevet

Takk for svar, jeg har ikke lønnstrekk nå. Det var noen enkeltregniger som er utenom det vanlige. Bla en bot. Setter på lås, men den blir klippet av hang på gang. Vurderer postboks, men nå har jeg ikke pengene til depositum en gang. Bilen kan jo selges. Men det blir isåfall med tap. Den har noen bulker som jeg ikke har hatt råd til å reparere. Det vil ta meg nesten fire timer med kollektiv til jobb så det er uaktuelt. Det samme er å flytte nærmere jobb da prisene er skyhøye. Bor veldig billig nå ( leier til 6000) å skifte jobb er uaktuelt da jeg jobber i oljebransjen. Jeg tjener litt over 500 000 og kreditt/ forbruksgjeld er vel ca 250 000. Inkasso rundt 20 000 tror jeg.

At de samme brevene blir stjålet hver måned tror jeg ingenting på! Du får ikke lønnstrekk over natta, det tar mange måneder! Hvis du etter så mange måneder ikke har kommet på å betale regninga så er jo lønnstrekk til pass for deg.

Anonymkode: a42bf...4aa

• Liker 1
Skrevet

Du må selge alt du har av verdi. Du snakker om tap av verdi på bilsalg, husk at nå vil den koste deg inkassosalær, om du kan få 20 000 for bilen vil du kunne slippe at det beløpet dobler seg på kort tid. Hvis du har fjernsyn eller pc eller mobil som ikke er gammel så må du selge dem og kjøpe billigere. Å eie et fjernsyn til 1000 kroner vil koste deg 1000 kroner på kort tid. Selg alt. 

Ring alle kreditorene og få oversikt. Lag et excell ark der du legger inn alle regninger og hvor mye ting koster. Søk om utsettelse på alt du betaler, og spør om du kan splitte opp beløpene.

Husk å betale minstebeløpet på kredittkort og forbruksgjeld. Betal de minste inkassoene først, og så de største. Når du er ferdig med inkassoene betaler du små kredittkort og forbrukslån, før du etterhvert betaler de dyreste. Du vil bli kvitt de små slik at du har mindre du må betale hver måned, slik at du har sikkerhet dersom noe skjer.

Skrevet

Takk for svar, og spesielt for linken. Når det gjelder lønnstrekkene så sender de ikke mange brev før det går så langt nei. Ikke når det er staten. Og brev med politi logo er muligens mer int for dem som sniker i postkassene. Men så klart er det ikke bare det. Det skyldes jo også  at jeg ikke har kontroll. Har ikke påstått noe annet. Jeg kan ikke selge bilen, da jeg vil sitte igjen med lån på den. Et lån som vil bli vesentlig dyrere enn det er nå, siden det er basert på pant i bilen. Dessuten har jeg ingen mulighet å bruke fire timer på å pendle til jobb hver dag. Det er såvidt jeg holder hodet over vannet der også. Det er jo en grunn til at jeg er i denne situasjonen. Funksjonsevnen min er nedsatt grunnet kronisk sykdom. Men jeg har til nå klart å holde meg. I 100 % jobb. Det resulterer da i svikt på andre områder. Som å organisere daglig livet.

Skrevet

Hva med å forklare situasjonen for banken? De er jo interessert i at du skal være betalingsdyktig med tanke på lånet. Kanskje de har en refinansieringsordning eller noe?

• Liker 1
Skrevet

Hør med jobben om du kan få bruke de som postmottaker, grunnet problemene du har der du bor. 

Anonymkode: 40348...720

Skrevet

Forsvinner posten din, og du ikke har råd til postboks så endrer du til posterestante postadresse. Da må du fysisk gå på posten og be om å få utlevert posten din og vise leg. 

Når du ikke helt har kontroll på økonomien kan du og snakke med Fylkesmannen i det fylket du bor i. Du har muligheter for å få oppnevnt en hjelpeverge av Fylkesmannen. Hjelpevergen kan være en advokat eller en person med annen yrkesbakgrunn. Sammen med Fylkesmannens saksbehandler lager dere et mandat for hjelpevergens oppdrag - hva hjelpevergen skal hjelpe deg med. Anbefales. Lykke til. 

Anonymkode: f1d1e...b78

• Liker 1
Skrevet

Hovedregel for enhver forsikring er at det må typisk være en ytre, uforutsigbar hendelse. Jeg tviler på at du kan bruke forsikringen til gjeldsrådgivning. 

Du trenger strengt talt ikke advokat:

1) få oversikt over all gjeld ved å kontakte kreditorer

2) lag et budsjett, du kan sette opp bokostnader inkl strøm, og livsoppholdssatser, dersom du er enslig uten barn er dette overkant av 8000. (Dette googler du og får korrekt beløp)

3) inntekt -(bokostnader og livsoppholdssatser)= restbetalingsevne

4) lag et betalingstilbud med utgangspunkt i restevnen din. Har du eks. 5000 i restbetalingsevne skal dette fordeles forholdsvis mellom alle kreditorer. Eks. Har du totalt 100k i gjeld der du skylder kreditor a) 90K og kreditor b) 10k, skal da tilbudet fordeles mellom a og b med hhv 90/10, der a får 4000 og b får 1000 i måneden

5) vær tøff og forhandle deg frem til en løsning med alle. Kreditor vil heller ha litt enn ikke noe penger. Du skal fokusere på å få lavest mulig rente, få ettergitt krav som er gamle som forrenter seg raskt og en akseptabel betalingsavtalelengde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...