Gå til innhold

Sjalu venninne

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mamma123
Skrevet

Hei,

Jeg er en jente på 24 år som akkurat mistet i 4 mnd (MA). Hele familien og vennekretsen vår gledet seg på våre vegne. Men, den beste venninna mi var hele tiden så ekstremt sjalu. Misforstå meg rett, hun gledet seg på mine vegne men var så utrolig sjalu på min graviditet da hun selv ikke hadde mulighet eller alt tilrettelagt selv på det tidspunktet for å få barn selv (hun er forresten 3 år eldre enn meg). Hun og sin samboer hadde bestemt seg for å vente til de hadde fast jobb (begge studerer og har 1,5 år igjen). Det første hun sa til meg en uke etter jeg mistet var «nå kan jeg kanskje bli før deg», og lo som om det var morsomt. Hun hadde altså fått med sin samboer på å bli med å prøve å bli gravide nå før oss igjen, for hun har alltid vært en person som retter seg og blir påvirket av absolutt alt det jeg og min samboer gjør i livet.  

Har kjent i ettertid at jeg har fått helt avsmak fra henne. Er jeg helt teit? Synes det er helt vanvittig at en person kan la seg påvirke så mye av andre til å de aller største valgene i livet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow! Jeg kan jo egentlig ikke si dette basert på så lite, men venninna di er ei drittkjerring! Tenk å si noe sånt til en god venninne :( Tror jeg hadde tatt litt avstand fra henne en tid, for sånt skal man slippe å høre når man går gjennom noe såpass vanskelig. Klem til deg TS! Håper spiren sitter neste gang :) 

• Liker 7
Skrevet

Hei! For det første så vil jeg si at jeg føler med deg, og det var leit å høre om MA'en. Har ikke opplevd det selv, så jeg skal ikke si at jeg vet hvordan det er. Det må være en tung opplevelse for både deg og samboeren din. 

Jeg syns det er helt uakseptabelt at din beste venninne sier noe sånt rett etter at du har mistet. Det syns jeg er svært ufølsomt, og ikke en bestevenninne verdig. Det er jo ikke det at man forventer at noen kan si noe som gjør det enklere, men det er normalt å i alle fall prøve å si noe støttende, eller holde kjeft. 

Det kan jo virke som at hun ønsker seg barn først og fremst for å vinne over deg? Ikke i like stor grad fordi hun ønsker å bli  mor? Mitt råd til deg er å ikke fore denne konkurranselysten hennes med noe som helst, bare svar avvisende hvis hun kommer med sånne kommentarer igjen. Ikke bli sugd med i hennes dragsug, og omgi deg med folk som kan støtte deg i denne situasjonen. Håper du får bli mamma snart, uavhengig av når venninna di blir gravid. Og når det gjelder henne, så håper jeg at hvis hun blir gravid, at det er fordi de ønsker å bli foreldre, ikke fordi de skal vinne over deg. 

Lykke til :-) 

Gjest Gjest_Mamma123
Skrevet

Wow! Jeg kan jo egentlig ikke si dette basert på så lite, men venninna di er ei drittkjerring! Tenk å si noe sånt til en god venninne :( Tror jeg hadde tatt litt avstand fra henne en tid, for sånt skal man slippe å høre når man går gjennom noe såpass vanskelig. Klem til deg TS! Håper spiren sitter neste gang :)

Tusen takk for fine ord <3 Trengte å høre dette for trodde kanskje det bare var meg som reagerte helt feil nå i denne perioden når jeg uansett har vært litt nedpå. Jeg håper virkelig også den sitter neste gang J Stor klem til deg!

Skrevet

Din venninne er ingen god venninne. Avsmak er bare forsmaken av hva jeg ville ha "smakt" av henne... 

Vondt å høre at du opplevde en MA. Jeg hadde også MA i uke 18 for noen år tilbake, og det er helt forferdelig. Hadde noen sagt noe slikt til meg, som din venninne gjorde, hadde jeg trolig tatt selvmord (fikk totalt sammenbrudd som varte i halvannet år). Såpass vanskelig og vondt var det... Lykke til videre, TS, håper spiren sitter neste gang :) 

Anonymkode: f7bef...6ac

• Liker 3
Gjest Gjest_Mamma123
Skrevet

Hei! For det første så vil jeg si at jeg føler med deg, og det var leit å høre om MA'en. Har ikke opplevd det selv, så jeg skal ikke si at jeg vet hvordan det er. Det må være en tung opplevelse for både deg og samboeren din.

Jeg syns det er helt uakseptabelt at din beste venninne sier noe sånt rett etter at du har mistet. Det syns jeg er svært ufølsomt, og ikke en bestevenninne verdig. Det er jo ikke det at man forventer at noen kan si noe som gjør det enklere, men det er normalt å i alle fall prøve å si noe støttende, eller holde kjeft.

Det kan jo virke som at hun ønsker seg barn først og fremst for å vinne over deg? Ikke i like stor grad fordi hun ønsker å bli  mor? Mitt råd til deg er å ikke fore denne konkurranselysten hennes med noe som helst, bare svar avvisende hvis hun kommer med sånne kommentarer igjen. Ikke bli sugd med i hennes dragsug, og omgi deg med folk som kan støtte deg i denne situasjonen. Håper du får bli mamma snart, uavhengig av når venninna di blir gravid. Og når det gjelder henne, så håper jeg at hvis hun blir gravid, at det er fordi de ønsker å bli foreldre, ikke fordi de skal vinne over deg.

Lykke til :-)

Helt sant! Det har for henne alltid føltes som et kappløp. Når jeg begynte i min nåværende jobb, søkte hun også og fikk samme plass. Når vi kjøpte ny bil for to år siden, kjøpte også de denne bilen. Vi tegnet hus i starten av året og nå har de også begynt å tegne et prosjekt som er tilnærmet helt likt vårt.. Kjempe koselig at hun «ser opp til oss» og beundrer det vi gjør men synes det er kjempe slitsomt å hele tiden føle den tvangen til «konkurranse» om å strepe etter det beste slik hun legger det opp. Synes det blir helt feil tankegang og kjenner jeg blir irritert bare av tanken.

Tusen takk for fine ord, stor klem til deg :)

Gjest Gjest_Mamma123
Skrevet

Din venninne er ingen god venninne. Avsmak er bare forsmaken av hva jeg ville ha "smakt" av henne... 

Vondt å høre at du opplevde en MA. Jeg hadde også MA i uke 18 for noen år tilbake, og det er helt forferdelig. Hadde noen sagt noe slikt til meg, som din venninne gjorde, hadde jeg trolig tatt selvmord (fikk totalt sammenbrudd som varte i halvannet år). Såpass vanskelig og vondt var det... Lykke til videre, TS, håper spiren sitter neste gang :)

Nei ble bare rett og slett skikkelig såra.. Dere er så gode!!! Takk for støtten :) ja det var virkelig helt forferdelig... Trist å høre om deg, håper dere har fått det til i ettertid. Unner virkelig ingen det vi gikk gjennom! Krysser alt jeg har for at den sitter neste gang. Stor klem til deg!

Skrevet

Nei ble bare rett og slett skikkelig såra.. Dere er så gode!!! Takk for støtten :) ja det var virkelig helt forferdelig... Trist å høre om deg, håper dere har fått det til i ettertid. Unner virkelig ingen det vi gikk gjennom! Krysser alt jeg har for at den sitter neste gang. Stor klem til deg!

Jeg sitter her med to døtre akkurat nå, 6 år etter MA :)  mistet en gang i SA også, etter MA, men etter det kom barna på "løpende bånd" :) 

Gjest Gjest_Mamma123
Skrevet

Jeg sitter her med to døtre akkurat nå, 6 år etter MA :)  mistet en gang i SA også, etter MA, men etter det kom barna på "løpende bånd" :) 

Herlig!! Glad på dine vegne :blomst:

Skrevet

Uff, det høres veldig slitsomt ut (må jo være slitsomt for henne også?!). Høres ut som det kan være greit å ta litt avstand fra henne en stund, og rett og slett ta det som et stort kompliment at hun ønsker å være akkurat som deg. Ikke for å forsvare henne, men det er jo mange sm føler presset i dag når det gjelder å prestere på alle områder; jobb, skole, familie osv. Det er absolutt ikke greit at hun oppfører seg sånn, og er så hensynsløs mot deg i en sårbar situasjon, men jeg tenker at det kan joggende alt bunner ut i at hun kanskje ikke føler seg bra nok på noen av områdene, mens du ender opp med å være "idealet" som hun vil nå opp til.. Veldig trist, for det kan ødelegge mye mellom dere, og samtidig så ender jo hun opp med å være en evig streber. 

Håper du og samboer har andre rundt dere som støtter dere og som dere kan omgås nå, slik ar du kanskje kan ta en liten pause fra venninna di. Også får vi jo håpe at venninna di skjønner sitt eget og ditt beste, og tar seg sammen! Klemmer :-) 

Gjest Gjest_Mamma123
Skrevet

Helt sant!! Enig i alt du sier. Jeg synes det er utrolig vanskelig å vite hvordan jeg skal ta det opp med henne og hva jeg skal si. For ja, det virker som hun ikke klarer å ta egne besluttninger. Hverken hun eller samboeren hennes. De følger oss å gjør det vi gjør rett etter at vi har gjort noe. Kjempe kjekt men også slitsomt. Barn, hus, bil og jobb er jo faktisk de aller største og viktigste tingene å avgjør rett i livet. Takk for du tok deg tid til å svare :)

Skrevet

Hei,

Jeg er en jente på 24 år som akkurat mistet i 4 mnd (MA). Hele familien og vennekretsen vår gledet seg på våre vegne. Men, den beste venninna mi var hele tiden så ekstremt sjalu. Misforstå meg rett, hun gledet seg på mine vegne men var så utrolig sjalu på min graviditet da hun selv ikke hadde mulighet eller alt tilrettelagt selv på det tidspunktet for å få barn selv (hun er forresten 3 år eldre enn meg). Hun og sin samboer hadde bestemt seg for å vente til de hadde fast jobb (begge studerer og har 1,5 år igjen). Det første hun sa til meg en uke etter jeg mistet var «nå kan jeg kanskje bli før deg», og lo som om det var morsomt. Hun hadde altså fått med sin samboer på å bli med å prøve å bli gravide nå før oss igjen, for hun har alltid vært en person som retter seg og blir påvirket av absolutt alt det jeg og min samboer gjør i livet.  

Har kjent i ettertid at jeg har fått helt avsmak fra henne. Er jeg helt teit? Synes det er helt vanvittig at en person kan la seg påvirke så mye av andre til å de aller største valgene i livet.

Hei.

Jeg hadde en sånn venninne du beskriver her. Ikke med de samme eksemplene men var en "copy cat". Skulle gjøre alt det vi gjorde, si det samme, kjøpe det samme. Bli gravid likt, hus likt. Ja veldig slitsomt i lengden. Samtidig som vi var så gode venner og hadde det så morro sammen. Jeg fikk bare nok til slutt og følte ett sterkt behov for å ha mitt for meg selv, og ikke ha en som "hermet" etter alt jeg gjorde. Jeg ble til slutt lei og ingen kontakt i dag. 

Anonymkode: 8afad...862

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...