Gå til innhold

Er ikke barnas liv viktig for foreldre??!!

Gjest C'est la vie:)

Anbefalte innlegg

Herregud, nå får da folk slutte å legge hele ansvaret på ungdommen. "De tar jo av refleksen daaaaa *ikke mitt problem*". KREV det! Sy og lim en refleks fast på jakka om det må gå så langt. Hjemme hos oss hadde vi en stor bolle full av reflekser. Hvis en av oss ungene sånn tilfeldigvis kom hjem uten refleks på jakka så var det bare å gå og finne seg en ny. 

Og nå fins det så mange forskjellige reflekser, at det kan ikke være vanskelig å finne noe som ungdommen vil like. Strikk en reflekslue? Kanskje de kan kjøpes også? Refleksbånd i forskjellige farger og mønstre, merker som kan sys på, jakker MED refleks, sko osv osv. 

Anonymkode: fb4bf...2a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min ungdom får 2 valg: enten bruker hun på refleks frivillig, og av den typen hun velger selv, eller så blir det ufrivillig ved at jeg f.eks syr ting på klærne hennes. Og siden jeg både jobber i området og har naboer og bekjente i nærheten, så fant jeg fort ut at hun forsøkte å ta de av seg når hun var ute av syne, da fikk hun vite at neste gang jeg finner ut av det, så er ikke valget hennes lenger. Punktum. Hun har funnet ut at det er mindre flaut å bruke et par sånne bånd man "slår" mot armen/benet fremfor å ha refleksvest påsydd jakkene. Og hun har etterhvert også innsett at det er viktigere å synes for å unngå å bli påkjørt enn å være "kul" og "tøff" uten refleks.

Anonymkode: b6919...f6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mitt om foreldre som ikke sørger for at barna har på seg refleks. ;) 

Det er like skummelt hver gang ungene hiver seg ut i trafikken uten å se seg for (fotgjengerfelt eller ikke, man ser seg for uansett!), og det er like spennende å møte en ungdom/barn i trafikken uten refleks.

Hjelper ikke å si at barna ikke bruker refleks pga populæritet... Jenta mi er en av de populære og hun går med refleks hver dag. Vi begynte tidlig og stikk-kontroller tilsier at hun fortsatt bruker refleks hver dag. 
Jeg går også igjennom blindsoner på bil og lastebil med jevne mellomrom og har gjort det siden første klasse. 
(i tillegg til bremselengde på bil og analyse av trafikken).

Hvis hun ikke bruker refleksen så tar jeg frem reflekssprayen og lager et svært kryss på alle jakkene og evt alle buksene hennes. Hun vet at jeg ikke kommer med tomme trussler.

Anonymkode: 87138...6ab

Åh.
Det minnet meg om en episode jeg så for en liten stund siden, jeg satt hjertet i halsen..
Var ett par kanskje 2-3 klassinger som skulle gå over en vei. Denne veien har trafikklys, men barna sto lenge ved fortauet og når en bil endelig kom på RØD mann, så gikk de over! o_O Bilen bremset hardt og var bare noen få centimeter ifra å treffe barna...Barna brydde seg ikke, de bare lo og gikk over.. Jeg tok tak i barna og ble skikkelig sint jeg :fnise: Sa at på slike veier som dette her, så trykker de på knappen og venter til grønn mann, uansett hvor kjedelig det er. Så fortalte jeg de videre at det er en grunn for at det er trafikklys på dette krysset og det er rett og slett fordi folk har blitt drept her før og vi vil ikke at det skal skje igjen. Barna surmulte og han ene startet å gråte og sa unnskyld, de tenkte ikke..
Jeg ble så sint...! de var bare ett par sekunder ifra å bli truffet, det kunne gått riktig ille.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 17, og skjønner at du mener refleks er livsviktig, MEN; uansett hvor mye mamma maser på meg om å ta på refleks når jeg går ut, nekter jeg. Så enkelt er det. Hun kan ikke tvinge meg til å bruke det, og helt ærlig, syns jeg refleks er det styggeste i verden. Jeg ville aldri gått rundt med det når ingen andre på min alder går rundt med det. Hadde blitt dødsflau om noen så meg med det om jeg skal på butikken feks. (Når jeg rir bruker jeg det da, men da er er det vanlig å bruke refleks, og jeg møter heller ikke på bekjente da)

Syns det er dårlig gjort ås i at foreldre er dårlige foreldre som ikke er glad i barna sine bare fordi barna ikke har refleks. Foreldre kan ikke akkurat tvinge barna til å bruke det. 

Anonymkode: 98dcc...4b0

Du er i den alderen hvor du enda lever inn i din egen lille boble. Å forstå konsekvenser av ting har du ikke helt forstått enda. Det er veeldig typisk for folk i din alder. Du tenker helt sikkert når du går over veien i mørke at "det skjer ikke meg. Jeg blir ikke påkjørt". Og kanskje det aldri skjer deg, kanskje du alltid klarer å komme deg over. Noen ganger må du løpe siste biten fordi bilen begynner å komme litt vel nærme, men det gikk jo bra, det er jo bare å løpe litt. Du blir ikke påkjørt. Men du VET ikke. Du kan ikke spå fremtiden. Men sånne fremtidstanker har du ikke fått utviklet enda. Du lever i nuet. Du kom deg over veien nå, det gikk bra, samme som i går og forrige uke. Hva som KAN skje i morgen tenker du ikke på. 

Grunnen til at det er så viktig med refleks er fordi så mange andre folk har opplevd nettop det du er sikker på at ikke kommer til å skje deg. Fordi man VET at det KOMMER TIL å skje flere av de som ikke bruker refleks. Flere av de kommer til å bli påkjørt. Kanskje ikke deg, kanskje ikke dine venner, men det vet ingen. Og om det ikke skjer deg, så skjer det noen andre. Og da skulle de ønske de hadde brukt refleks når de ligger på sykehuset og har blitt alvorlig skadet. Hadde det vært deg hadde du også angret deg på at du ikke brukte refleks.

Voksne ber ikke de unge om å bruke refleks bare for å drite de ut. Det er samme grunn som hvorfor det er viktig å bruke bilbelte. Fordi FOR mange dør av å ikke bruke det, og man vil ikke at det skal skje flere.

Anonymkode: fb4bf...2a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle: Beklager eventuelle angrep, kritikk og frekkhet. 

Eventuelle?

Kostelig...

(Selvhøytidlig ungdom....Sukk)

Anonymkode: f8cc6...e2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh.Det minnet meg om en episode jeg så for en liten stund siden, jeg satt hjertet i halsen..
Var ett par kanskje 2-3 klassinger som skulle gå over en vei. Denne veien har trafikklys, men barna sto lenge ved fortauet og når en bil endelig kom på RØD mann, så gikk de over! o_O Bilen bremset hardt og var bare noen få centimeter ifra å treffe barna...Barna brydde seg ikke, de bare lo og gikk over.. Jeg tok tak i barna og ble skikkelig sint jeg :fnise: Sa at på slike veier som dette her, så trykker de på knappen og venter til grønn mann, uansett hvor kjedelig det er. Så fortalte jeg de videre at det er en grunn for at det er trafikklys på dette krysset og det er rett og slett fordi folk har blitt drept her før og vi vil ikke at det skal skje igjen. Barna surmulte og han ene startet å gråte og sa unnskyld, de tenkte ikke..
Jeg ble så sint...! de var bare ett par sekunder ifra å bli truffet, det kunne gått riktig ille.. :(

Jeg trodde selv at jeg skulle bli en barnemorder for et par år siden...! :O  

kl 11 på kvelden, gikk langt ute i kjørebanen(de gikk til og med på feil side av veien), ikke noen refleks og så i en f***ings sving?! Det kom til og med en bil imot og ungene hoppet ikke til siden engang..! 
2 dager senere var det svineglatt, og hadde det vært glatt denne kvelden og jeg IKKE hadde kjørt 30 under grensa...?? Jeg tør nesten ikke tenke på konsekvensen, hadde ikke klart å tilgi meg selv.. :( 

At det skal være så tabu å være glad i livet skjønner jeg virkelig ikke.. Det er ikke tøft å gå uten refleks hvis en sjåfør dessverre er uoppmerksom i 3 sekunder - for det er alt som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Putt en reflexbrikke på dem, da kan de gjemme den i lomma om de plutselig må være akutt superkule.

Anonymkode: 02d58...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 17, og skjønner at du mener refleks er livsviktig, MEN; uansett hvor mye mamma maser på meg om å ta på refleks når jeg går ut, nekter jeg. Så enkelt er det. Hun kan ikke tvinge meg til å bruke det, og helt ærlig, syns jeg refleks er det styggeste i verden. Jeg ville aldri gått rundt med det når ingen andre på min alder går rundt med det. Hadde blitt dødsflau om noen så meg med det om jeg skal på butikken feks. (Når jeg rir bruker jeg det da, men da er er det vanlig å bruke refleks, og jeg møter heller ikke på bekjente da)

Syns det er dårlig gjort ås i at foreldre er dårlige foreldre som ikke er glad i barna sine bare fordi barna ikke har refleks. Foreldre kan ikke akkurat tvinge barna til å bruke det. 

Anonymkode: 98dcc...4b0

Refleks brukes for å øke sikkerheten din og er et hjelpemiddel til disse 2-100 tons maskiner som kjører på veiene for at de lettere skal kunne se deg. Hvis vi kjører på deg så er det ikke kun deg som får vondt, det vil også fører av bilen få... Det er også normalt å traumer om du kjører på noen.
Tenk deg til hvis du er ute på tur i din bil og nesten kjører på et barn utelukket pga du oppdager barnet forseint pga mangel på refleks? Det er virkelig ikke moro.

Du kan få mange ulike former for reflekser som ikke er like fremtredende, feks disse reflekssprayer. Hvis du feks sprayer glidelåsen eller på knapper som allerede finnes på din jakke så vil du med en gang være synlig. :)
Ta heller å skap en trend, vis heller at dumhet er tabu fremfor at sikkerhet er tabu. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt sånne LED reflekser på dem. Da kan du se dem på 500 meters avstand. Mange idioter bryr seg ikke om bilen sin og kjører med nærlys i boligfelt, der det er gatelys og dersom det er en bil en kilometer unna. Med nærlys ser du ikke så langt fram, det hjelper med refleks men når folk kommer med skitne lykter, en lyspære som mangler og nærlys så funker LED 10 ganger bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange her som er opptatt av refleks på barna og ungdommene. Men hva med deg selv? De eneste jeg ser med refleks er barnskolebarn med fastsydd refleks på dresser og sekker. De voksne som jeg ser hver morgen og kveld på vei til  eller fra jobb har kun refleks  et fåtall av gangene. Evt så har hunden refleks, men ikke eieren. Sykkelister uten lykt og refleks. 

Det er ikke mange ukene siden jeg hold på å kjøre ned en voksen mann på joggetur. Jeg så en mann som jogget på fortauet med refleksvest. Med det samme jeg passerte ham så jeg at de var to, og den andre mannen jogget uti gata uten noen form for refleks

Hvis vi skal få ungdommene til å bruke refleks så må vi virkelig gå foran med et bedre eksempel vi voksne også. 

* hilsen hun som bruker refleksjakke ute *

Anonymkode: 6ca2b...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refleks brukes for å øke sikkerheten din og er et hjelpemiddel til disse 2-100 tons maskiner som kjører på veiene for at de lettere skal kunne se deg. Hvis vi kjører på deg så er det ikke kun deg som får vondt, det vil også fører av bilen få... Det er også normalt å traumer om du kjører på noen.Tenk deg til hvis du er ute på tur i din bil og nesten kjører på et barn utelukket pga du oppdager barnet forseint pga mangel på refleks? Det er virkelig ikke moro.

Du kan få mange ulike former for reflekser som ikke er like fremtredende, feks disse reflekssprayer. Hvis du feks sprayer glidelåsen eller på knapper som allerede finnes på din jakke så vil du med en gang være synlig. :)
Ta heller å skap en trend, vis heller at dumhet er tabu fremfor at sikkerhet er tabu. 

0 til 50 tonns maskiner. Hun burde jo bare kjøpe klær som har innebygget refleks. Refleksspray er ikke et adekvat substitutt for refleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vondt i magen i dag til morgenen, og ønsker å komme med en oppfordring til alle foreldre! Ja, skolen har kanskje skrevet brev om dette, men ble det lest? Nei... Ble det fulgt opp? Sannsynligvis ikke... Holder det med et lite merke på armen? Ikke når barn og ungdommer vifter med armen mens de går. Jeg så de ikke.

Kjørte barnet til skolen i dag,  hvor jeg ble helt forferdet over at omtrent INGEN av ungdommene har refleks(??)! 1 av 10 har kanskje tilfeldigvis et lite refleks-merke på jakka, fordi produsenten av klærne har skjønt at foreldre ikke bryr seg om ungene sine nok til at de skal synes i trafikken! 

Det er minimum 4 overganger for de fleste der vi bor, hvor biler ikke har sjans til å se barna, og man kan lure på hvorfor det skjer påkjørsler hver vinter av barn :( 

Få på ungene refleks!!! Jeg er veldig oppmerksom, og måtte likevel bråbremse fordi en ungdom på sykkel fløy over veien uten refleks (eller hjelm!!).

Ta vare på ungene deres! <3 Og oppfordrer også foreldre til barn i barneskolealder om å ta på ungene refleks. Heldigvis bruker flere av de minste refleks. Det som er interessant er at de også er mer forsiktig i trafikken. Ungdommene derimot bryr seg mindre, bare går over og satser på at "de ser meg jo" og bruker sjeldent hjelm når de sykler. Forklar ungdommene at de ikke er mer synlig enn de var på barneskolen, og at de fremdeles må respektere at det er vanskelig for bilister å se de som ikke venter på å bli sett. 

Jeg får vondt i magen over hvor lite det virker til at foreldre tenker over dette :(:(:( Pass på deres barn, vi har ingen å miste... <3 

er da vitterlig ikke foreldrene sin feil om ungdommene nekter å høre på foreldrene og ikke gidder å bruke refleks. Og jo mer foreldrene formaner om det, jo mer skal ungdommene gjøre det motsatte..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Jeg ser mange her som er opptatt av refleks på barna og ungdommene. Men hva med deg selv? De eneste jeg ser med refleks er barnskolebarn med fastsydd refleks på dresser og sekker. De voksne som jeg ser hver morgen og kveld på vei til  eller fra jobb har kun refleks  et fåtall av gangene. Evt så har hunden refleks, men ikke eieren. Sykkelister uten lykt og refleks. 

Det er ikke mange ukene siden jeg hold på å kjøre ned en voksen mann på joggetur. Jeg så en mann som jogget på fortauet med refleksvest. Med det samme jeg passerte ham så jeg at de var to, og den andre mannen jogget uti gata uten noen form for refleks

Hvis vi skal få ungdommene til å bruke refleks så må vi virkelig gå foran med et bedre eksempel vi voksne også. 

* hilsen hun som bruker refleksjakke ute *

Anonymkode: 6ca2b...4f3

Refleksbruker her, jeg og bikkja ser ut som blinkede juletrær når vi er ute. Er ikke fortau her jeg bor, eller gatelykter. Ikke at det trengs, vi lyser opp nok for alle :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper lite å feste reflekser på ungenes klær når de bare tar de av. Har forsøkt å klistrepå reflekser på yttertøy også, men de blir fjernet. 

Anonymkode: 1b438...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre jeg måtte fysisk eller psykisk skade mitt barn, så hadde barnet mitt brukt refleks. Jeg tror mange foreldre slurver og er mer opptatt av å kunne ta seg et par vinglass på julaften. Det skal jeg garantere at de ikke glemmer :)

Anonymkode: 77cd9...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...