Philosophia Skrevet 3. oktober 2004 #1 Skrevet 3. oktober 2004 Hvordan er hvit sjokolade i forhold til melkesjokolade når det gjelder kalorier?
Nella Skrevet 3. oktober 2004 #2 Skrevet 3. oktober 2004 Vet ikke, men fant følgende på Rikshospitalets sider. "For sjokolade er jo kalorier, det kommer vi ikke fra. Men forskere tror nå at det er stoffer i kakaobønner som kan ha en positiv effekt på helsa vår, og sjokoladeelskende forskere jobber på spreng for å finne harde bevis for dette. Flavonoider heter de postive stoffene, som man enda ikke har funnet alle hemmeligheter ved, men som bl.a. fungerer som antioksidanter. Studier indikerer at jo mørkere sjokoladen er - jo bedre! Bitter, mørk sjokolade har et kakaoinnhold på opptil 70%, og er ikke tilsatt ekstra fett foruten kakaofettet som er i bønnene. Her er det også plass til mindre sukker. Med andre ord: jo mer kakaomasse - jo mindre sukker. Ved å spise mørk sjokolade unngår man i tillegg melkefettet som er i melkesjokoladen. Hvit sjokolade inneholder ikke kakaomasse i det hele tatt, og dermed heller ingen flavonoider. Men alt er ikke bare fryd og gammen med den mørke sjokoladen heller (du ante det nok...). Dessverre er ca. 60% av fettet også i mørk sjokolade mettet. Hvis vi spiser for mye vil vi raskt få i oss for mye mettet fett, i tillegg til at vi setter til livs for mange kalorier. For eksempel gir 100 g kokesjokolade 17 g mettet fett, og 500 kcal, som er 25% av hele kaloriinntaket til en normalvektig person per dag, og da er trolig en eventuell helsegevinst borte. Likevel: Spis den mørke, bitre varianten når du skal skeie ut med sjokoalade, den er tross alt bedre enn melkesjokolade eller hvit sjokolade. Og det er jo viktig å kose seg litt også!" "Forskjellige typer sjokolade · Bitter mørk sjokolade. Denne inneholder 70% kakao og er ikke tilsatt ekstra fett, inneholder lite sukker og er sjokoladetypen med mest antioksidanter. Siden denne sjokoladen inneholder så mye kakao, blir den litt ”sterk” i smaken. Dette kan gjøre sitt til at vi ikke spiser så mye av den. · Mørk sjokolade Denne har minst 35% kakaotørrstoff, er tilsatt fett og sukker. · Lys sjokolade (melkesjokolade) Denne har minst 20% kakao foruten fett, sukker og melk. Landets mestselgende sjokolade. · Hvit sjokolade Denne inneholder ikke kakaomasse og dermed ikke antioksidanter. Er tilsatt kakaosmør (fett) og sukker."
Philosophia Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter #3 Skrevet 3. oktober 2004 Takk for svar! Har jeg forstått det riktig er hvit sjokolade værre en melkesjokolade.
Nella Skrevet 4. oktober 2004 #4 Skrevet 4. oktober 2004 Ja,sånn forstår jeg det også. Syns ikke det er så godt heller jeg da med hvit sjokolade.... :-)
Icy Skrevet 4. oktober 2004 #5 Skrevet 4. oktober 2004 kakaobønnene er sunne ja. Men spørs om det veier opp mot alt det usunne som man får i se sammtidig.
Philosophia Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter #6 Skrevet 4. oktober 2004 Veldig glad i sjokolade, også hvit.
^me^ Skrevet 4. oktober 2004 #7 Skrevet 4. oktober 2004 er VELDIG glad i kindersjokolade..d er jo brune oppå og hvite inni..
Suzy Skrevet 6. oktober 2004 #8 Skrevet 6. oktober 2004 Det der var noe dritt.. Jeg syns hvit sjokolade er aller best *setter seg ned og venter på en undersøkelse som sier hvit sjokolade er sunnest* :-?
Gjest gjest1 Skrevet 6. oktober 2004 #9 Skrevet 6. oktober 2004 Det der var noe dritt.. Jeg syns hvit sjokolade er aller best *setter seg ned og venter på en undersøkelse som sier hvit sjokolade er sunnest* :-? Sitter her og venter med deg, jeg.
^me^ Skrevet 6. oktober 2004 #10 Skrevet 6. oktober 2004 Sitter her og venter med deg, jeg. melder meg på jeg også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå