Gå til innhold

Eksen til broren min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min bodde sammen med eksen "gratis", og betalte ikke husleie i ca 2 år da han var svært dårlig økonomisk stilt. Nå har hun kastet han ut og nekter å gi han tilbake møbler og eiendeler han har kjøpt til boligen, og sier hun tar det som husleie. Han har kvittering på alt han har kjøpt. Han bor midlertidig hos meg til han finner seg noe. Jeg er så bekymret for ham og frustrert over at han ikke får tilbake det eneste han har igjen av verdi. Har han noen rettigheter her eller er eiendelene tapt?

Anonymkode: 3c7b1...0e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har han nøkler?
jeg hadde låst meg inn å henta tingene når hun var på jobb

• Liker 2
Skrevet

Er broren din oppført med bosted på adressen til eksen? Om ja.

Har de laget en særeie på eindelene? Om ikke så har han rett på 50%.

Anonymkode: 0a5bc...f6b

• Liker 1
Skrevet

Er broren din oppført med bosted på adressen til eksen? Om ja.

Har de laget en særeie på eindelene? Om ikke så har han rett på 50%.

Anonymkode: 0a5bc...f6b

særeie? Det står at de var samboere, ikke gift! 

Broren din kan dokumentere at det er han som har kjøpt eiendelene. Hvis han også kan dokumentere at han har bodd hos eksen sin (feks hos folkeregisteret) så er dette plankekjøring - tingene er hans, 100%. Han kan også be politet om assistanse (men det er så klart ikke sikkert politiet har tid til å bistå). 

Anonymkode: 4b502...168

• Liker 1
Skrevet

Har en viss forståelse for henne. 
Han har bodd gratis, men brukt penger på ting til seg selv?

Videre bør du ta høyde for at du får den rosemalte utgaven av historien der broren din vil framstille seg selv i best mulig lys. 

Broren din har juridiske rettigheter. Men moralsk sett så skylder han henne en stor sum for livsopphold de siste to årene! Ingen kan forvente å bo gratis hos andre! 

• Liker 9
Skrevet

Eksen min bor også her til han får lov til å flytte inn i leiligheten han skal leie, når de andre som bor i leiligheten han skal leie har funet nytt sted/oppsigelsestiden er brukt opp. Hadde ikke falt meg inn å ta tingene hans som betaling, ville heller ha satt opp et realistisk nedbetalingssystem. Eksen min bor ikke her gratis, men likevel hadde jeg ikke tatt tingene hans hvis han ikke betalte, jeg hadde laget og krevd nedbetaling - spesielt med tanke på matvarer og denslags. Vil ikke føle meg brukt av verken han eller noen andre, noe jeg hadde gjort hvis jeg skulle brødfø han osv uten noe system på det.

Anonymkode: ec95a...2f5

Skrevet

På papirene/juridisk er tingene hans, men hallo - han har bodd gratis hos eksen, det er vel rettferdig at han lar tingene være hennes? Hadde han måttet betalt de to årene i penger, ville det fort endt opp i et sekssifret tall. Et forhold er ikke veldedighet, derfor virker det (fra mitt ståsted) ganske rettferdig at han gir litt tilbake for de 2 årene hvor han har fått bo helt gratis! 

Anonymkode: 98a9d...01b

• Liker 2
Skrevet

Broren din er smålig. Håper det ikke ligger til slekta å være sånn...

Anonymkode: 5d7ae...167

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Vet det er to sider ved en sak, og at dette er vanskelig. Lurer på har hun juridiske rettigheter på dette, eller har han rett til å få de tilbake? 

Skrevet

Han er eier av disse tingene. Hun lot han bo gratis. Han kan fint hente tingene sine. Hun burde tatt husleie om hun ønsket det, men hun gjorde ikke det. Hun har ikke rett på å beholde hans ting. 

Håper han har kvittering på det, ellers kan det bli en kamp med eksen for å få det tilbake. Har han nøkkel så bør han ta med henger og hente tingene. Om han ikke har henger, får han kreve å komme en dag hun er hjemme og hente sakene (ta gjerne med flere til bærehjelp). 

Hun virker bitter og ønsker i etterkant å "ta igjen" for at han bodde gratis. 

Anonymkode: e94b4...8ab

Skrevet

Synes også han kan la noe være igjen. Hun har betalt husleien, og han møbler, da er de nødt til å dele det som er. Hun kunne jo krevd å få tilbake for husleien, om hun skal slå tilbake med samme mynt. Smålig av broren din rett og slett. 

Anonymkode: aa0e0...b0a

Skrevet

Broren min bodde sammen med eksen "gratis", og betalte ikke husleie i ca 2 år da han var svært dårlig økonomisk stilt. Nå har hun kastet han ut og nekter å gi han tilbake møbler og eiendeler han har kjøpt til boligen, og sier hun tar det som husleie. Han har kvittering på alt han har kjøpt. Han bor midlertidig hos meg til han finner seg noe. Jeg er så bekymret for ham og frustrert over at han ikke får tilbake det eneste han har igjen av verdi. Har han noen rettigheter her eller er eiendelene tapt?

Du støtter ham vel ikke i det at han skal få tilbake møblene når han har snyltet på samboeren i to år? 

Skrevet

Synes også han kan la noe være igjen. Hun har betalt husleien, og han møbler, da er de nødt til å dele det som er. Hun kunne jo krevd å få tilbake for husleien, om hun skal slå tilbake med samme mynt. Smålig av broren din rett og slett. 

Anonymkode: aa0e0...b0a

Nei, hun kan ikke det. Har han bodd der uten å måtte betale husleie, så var det faktisk kvinnens valg. Om hun ikke ønsket at han skulle beholde tingene ved eventuelt brudd, skulle hun sagt fra om dette, hvor mannen sikkert hadde gått tidligere for ikke å miste møblene. 

Anonymkode: e94b4...8ab

Skrevet

Jeg er enig i at hun bør beholde noe av det. Men han har et hjemmekino anlegg til 60 000 kr der, går ikke an å få kontakt med henne. Hvordan bør vi gå frem for at han skal få det tilbake? 

Skrevet

Jeg er enig i at hun bør beholde noe av det. Men han har et hjemmekino anlegg til 60 000 kr der, går ikke an å få kontakt med henne. Hvordan bør vi gå frem for at han skal få det tilbake? 

Har ikke råd til husleie - eier hjemmekinoanlegg til 60 000. Makes no sense. 

Send hende et brev der dere krever tingene tilbake. 

• Liker 4
Skrevet

Herregud, han har spart langt over hundre tusen kroner i husleie, så klager han over noen møbler?

Anonymkode: 1c012...0aa

• Liker 3
Skrevet

Forstår henne litt, men hun kan ikke bare kreve tingene hans fordi hun har latt seg utnytte... Det er hennes egen idioti, og med mindre de avtalte noe annet, så kan hun jo ikke det... Forstår henne, men det er hennes egen feil

• Liker 2
Skrevet

Hun har faktisk rett til å beholde tingene hans som pant til han betaler for seg.. Først etter det kan han hente tingene sine. 

Anonymkode: 3e6d1...7e6

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Vet det er to sider ved en sak, og at dette er vanskelig. Lurer på har hun juridiske rettigheter på dette, eller har han rett til å få de tilbake? 

Jeg synes godt han kan la møblene stå som betaling for at han har snyltet på henne i to år. Med mindre de har det skriftlig at han skal bo der gratis så kan det godt være at det er han som ender opp med å skylde henne penger om dere velger å gå videre med saken.

Nye møbler kan han få gratis på finn.no, hun vil aldri få tilbake noen penger for tapt husleie. Man må velge sine kamper, og denne kampen synes jeg broren din skal la være å ta.

Anonymkode: 80f19...cad

Skrevet

Han hadde så dårlig råd at han ikke kunne bidra med husleie, men hjemmekinoanlegg til 60.000,- det hadde han? 

Litt av et catch, broren din! 

Han burde jo solgt det for lengst for å betale livsopphold! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...