Gå til innhold

Når gjør dere hva? Julestress!

Anbefalte innlegg

Gjest NorthDakota
Skrevet

Når tar dere julevasken? 

Når pynter dere til jul?

Når begynner dere å bake julekaker?

Har tenkt til å faktisk gjøre noe ut av julen dette året. Jeg er utrolig glad i tradisjoner, men har aldri gjort alt dette  alene før. 

For alle andre faller det helt naturlig mens jeg står her uten noe særlig julestemning på stedet hvil. Hvilke kaker er enklest å starte med og hvor lenge holder de seg? Hvordan oppbevare de best?

Har en del på facebook som har hele huset striglet til 1 desember, med pepperkakehus, nisser og glitter. Så føler jeg henger voldsomt etter! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har fortsatt god tid. Det er mange som venter med julepynten til lillejulaften, det er i alle fall tradisjon i familien min. Julevasken er grei å få unnagjort noen få dager tidligere, så slipper man å ta det samme dagen som man pynter :)

Skrevet

Tar ikke julevask.

Skal bake 3-4 kaker i helga.

Pyntet første søndag i advent, men jeg er lite glad i julepynt, så vår består i 2 julestjerner i vinduet ( lys, ikke blomst) 

adventsstake, julekalenderene og julesokkene til ungene og 2 nisser. Til helga kommer pepperkakehuset, og mellom den 16 og 20 pynter vi treet, det kommer an på når selgeren kommer nedi gata, kjøper alltid av samme mannen. Har gjort det siden eldste ble født, eneste tradisjonen vi har 😄 

Mot slutten av romjulen er jeg lei hele jula og da ryker treet

Anonymkode: 3015a...9de

Skrevet

Adventspynten og julevasken tok jeg første søndag i advent, men dette er ikke fast. Jeg gjorde det fordi jeg kjedet meg så voldsomt den dagen. Pleier aldri å begynne å gjøre sånt før advent. Ordentlig julepynt tar jeg rundt den 20., juletreet kommer inn den 23.. Julekaker har jeg ikke begynt på, men tenker å kanskje ta det neste uke, om jeg gidder. Julegaver har jeg ikke tenkt på engang, men tror jeg begynner fra den 12. Pepperkakehus orker jeg ikke. Liker ikke pepperkake, og orker ikke bake noe som bare havner i søpla uansett. Du trenger ikke stresse, TS!

Anonymkode: e78f2...65b

Skrevet

Når tar dere julevasken? 
Her tok jeg det meste i november.
Det er ikke store leiligheten, men nok å pusle med for det.

Når pynter dere til jul?
1. søndag i advent :)
Juletreet den 21. i år.

Når begynner dere å bake julekaker?
Jeg og bestevenninna mi skal bake 13. desember.
Da blir det chocolate chip cookies og pepperkaker. Muligens sugar cookies og.

Skrevet

Jeg tar ingen spesiell julevask. Liker generelt ikke ting som gjør jula eller førjulstida til stress. Gavene er handlet og ligger klar for utsending. Jeg pleier å ordne det meste i oktober og november. 

Har bakt pepperkaker med ungene to ganger alt, så pepperkakehus står det på kjøkkenbenken. Men det er bare fordi vi synes det er kos, ikke fordi vi synes vi må. Og skal bake lefser selv en dag (best uten barna). Ellers blir det sikkert en bakerunde til med barna med en annen type kaker en annen dag.

Julemiddagen er det mannen som står for. Han pleier å kjøpe inn en ukes tid før juleaften. I år skal jeg lage en dessert, så jeg har notert ingrediensene jeg trenger -slik at mannen kan handle med disse tingene også om et par uker. 

Vi har begynt litt pynting. Da vi hengte opp adventsstjernen i helga, fant vi også fram noen av tingene barna har laget i barnehagen foregående år osv. De er så stolte over å få stille det ut i vinduskarmen :)  Juletre skal vi hugge den 13. (har avtale med grunneier den dagen), og kommer til å pynte den 21, siden vi skal ha et selskap her den 22. (ville nok ellers ventet til den 23.) Annen pynt som litt duker, lys og flere små nisser og dompapper kommer nok fram i løpet av de neste to ukene litt etter innfallsmetoden.

Det jeg ellers synes er hyggelig å få med meg er julegateåpningen i mitt lokale sentrum, en håndverksmesse, en tur på teater med barna (har vært på f.eks pulverheksa og puttipluttipott).

Hovedfokuset mitt er å gjøre ting som er hyggelig og koselig, og som vi liker å gjøre. Her gjøres ingenting kun av plikt eller tradisjon, da dropper vi det heller helt. Dette småkakestyret f.eks det ser jeg ikke poenget med. Vi baker et par ganger for kosens skyld, mens spiser gjerne opp fortløpende også. Trenger ikke store kakefat i romjula, for vi serverer heller helt andre ting da,  Og vaske mer enn ellers ser jeg heller ikke poenget med (tar storrengjøring en helg i mai eller deromkring). Kjøpesentre og bysentre skygger jeg funnstendig i desember, for det syens jeg blir bare mas. 

Finn ut hva du har lyst til å gjøre, og kos deg med det. Hva andre gjør er opp til dem, og ikke noe du skal la deg stresse av.

Anonymkode: cb46e...3c1

Skrevet

Jeg baker julekakene etter 15-16 desember, tar et par dager der jeg baker alt på en gang, en dag det passer med når jeg har fri. 

Vinduer vasker jeg i starten av desember såfremt det er mildt ute. Ofte senere eller kanskje sent i november avhengig av været. Huset vasker jeg rundt i september, fra gulv til tak ig inni alt av skap, så det gjøres ikke til jul. Vasker som vanlig hver helg i desember, og så tar jeg en skikkelig ekstra vask lille julaften. Pynter til jul 22 desember, så er det klart til husvask og juletrepynting 23 desember. Julegardiner henger jeg opp i stua og kjøkkenet 22 desember. Det har hendt at jeg har hengt de opp den 21 hvis det har høvet seg. 

Julemathandelen tas 22 des. Juleribba steker jeg ferdig 23 des slik at den kan varmes opp ferdig oppskåret på julaften. Mindre stress, ingen gris med ribbefett i finstasen og vi får tid til å gå i kirka.

Personlig fatter jeg ikke hvorfor folk pynter og tar opp julegardiner 1.desember. Det er advent fra 1.des, ikke jul. Advent betyr å vente på julen. Mens vi venter på jula har vi lilla duker og lys, i tillegg til julestjerne og stake. Folk som pynter så tidlig må være drittlei av all julepynten når jula endelig kommer! Her hives jula ut 1 eller 2. nyttårsdag, da nermer vi oss lei, og hiver det heller ut før jeg spyr av det. 

Tror ikke alle skjønner forskjellen på advent og jul. 

Anonymkode: 9e932...259

• Liker 1
Skrevet

Har ikke "julevask", da jeg vasker og holder orden i huset året rundt. Vil ikke føle at desember er styr og stress.

Begynner å pynte rundt første advent, og så tar jeg det litt etter litt frem mot jul.

Baker kun pepperkaker, og det fjetde advent. Baker jeg dem tidligere, er de spist opp lenge før julaften😛

Skrevet

Jeg tar ikke julevask, men vasker som jeg ville gjort ellers :)

Baker bare det som er viktigst, horn med ost og skinke og risboller. Resten kjøper jeg på det lokale bakeriet. Er ikke så glad i de tradisjonelle julekakene, så da er det greit å bare kjøpe en liten pose med de beste :) 

Julegavene er ferdig kjøpt, jeg har brukt hele høsten på det.

Jeg har pyntet litt, og handlet litt ny julepynt. Hovedpyntingen kommer ca. rundt 20.desember, og så er alt klappet å klart til Grevinnen og Hovmesteren :nisselue:

Julematen kjøper jeg inn rundt 20.desember. 

Jeg orker ikke å stresse, da helsen min ikke er helt bra. Men vi får det trivelig likevel:tree:

Skrevet

Pynta til advent 1.søndag i advent. Julepynten kommer opp på kvelden lillejulaften når ungene er i seng. Hos oss tror de at det er nissen som pynter treet og legger gavene på plass. 

Har laget pepperkakehus. Lager de selv da de kjøpte er for store når ungene vil ha hver sitt. I år ble det også eiffeltårn, utedo, juletre og en porsche. Dette gjøres kun fordi det er gøy, og ungene synes det er morsomt å pynte! 

Julevasken har jeg bestilt i år som i fjor. 15.desember blir huswt vasket skikkelig, også blir det en liten vask rett før jul.

har ikke begynt å bake enda, men går stort sett i rundstykker og hvetebakst hjemme hos oss. Blir ikke spist så mye julekaker rett og slett. 

Julegavene er jeg stort sett ferdig med. Har et gavekort igjen og noen småting til ungene. Ingenting er pakket, men det tar ikke all verdens med tid. 

Jeg gleder meg til juleferie!!

Skrevet

Vi skal Shine skikkelig  neste helg, har bare vasket vanlig før vi pyntet,men vil vaske ut av skap osv, ikke fordi det er et krav, men fordi jeg føler at det trengs😜 . Juletreet tenkte vi å pynte neste helg, siden vi skal til mine foreldre helgen etter😊😊 . Julekaker har aldri vert en tradisjon her, utenom pepperkaker. Baker noen imorgen og noen neste helg. Ellers lager vi en haug med brente mandler. Gir vekk mye som en liten juleoppmerksomhet til mange i familien og til venner😊😊

Skrevet

Jeg baker julekakene etter 15-16 desember, tar et par dager der jeg baker alt på en gang, en dag det passer med når jeg har fri. 

Vinduer vasker jeg i starten av desember såfremt det er mildt ute. Ofte senere eller kanskje sent i november avhengig av været. Huset vasker jeg rundt i september, fra gulv til tak ig inni alt av skap, så det gjøres ikke til jul. Vasker som vanlig hver helg i desember, og så tar jeg en skikkelig ekstra vask lille julaften. Pynter til jul 22 desember, så er det klart til husvask og juletrepynting 23 desember. Julegardiner henger jeg opp i stua og kjøkkenet 22 desember. Det har hendt at jeg har hengt de opp den 21 hvis det har høvet seg. 

Julemathandelen tas 22 des. Juleribba steker jeg ferdig 23 des slik at den kan varmes opp ferdig oppskåret på julaften. Mindre stress, ingen gris med ribbefett i finstasen og vi får tid til å gå i kirka.

Personlig fatter jeg ikke hvorfor folk pynter og tar opp julegardiner 1.desember. Det er advent fra 1.des, ikke jul. Advent betyr å vente på julen. Mens vi venter på jula har vi lilla duker og lys, i tillegg til julestjerne og stake. Folk som pynter så tidlig må være drittlei av all julepynten når jula endelig kommer! Her hives jula ut 1 eller 2. nyttårsdag, da nermer vi oss lei, og hiver det heller ut før jeg spyr av det. 

Tror ikke alle skjønner forskjellen på advent og jul. 

Anonymkode: 9e932...259

Dette er ganske likt som hos meg, bortsett fra at jeg vasker kjøkkenet grundig i begynnelsen av desember, og da henger jeg opp julegardinene der. Da er jeg ferdig med å bake smultringer, lage sur-/rødkål, medisterpølser og -/kaker og da trenger kjøkkenet vask.

Det siste jeg lager av mat er julegodter og sild. Det gjør jeg 21/22 desember. Etter det er det bare pynting og vask igjen.

Skrevet

Tenker å pynte litt til jul på fredag eller lørdag, evnetuelt ta resten av pynten rundt 20. desember når treet blir kjøpt. Vi baker kun pepperkaker til jul, og jeg håper at jeg får tid til å bake litt neste helg. Pepperkakehus får jeg ikke tid til i år :( 

Gjest morhjertegod
Skrevet

Før des : Alltid ferdig med Julegaver, gavekalendere og julekort før desember.

Første advent :Pynter til advent første søndagen i advent. Advent stake, julestjerne i vinduet, lys på juletre i hagen, vasker vinduer og henger opp Julegardiner på kjøkkene.

i Des : Vasker ned til Jul, et rom av gangen, gjennom desember. Julekaker neste helg.

Lille julaften : Helgevask, pynter Juletre og resten av huset.

Julaften : Dekker bord på morgene, så er det tv, kos, pynter oss, kirken, så ringes Julen inn med fam og gjester, Ribbe og Pinnekjøtt m tilbehør.

Ingen stress, bare kos :o) Unngår kjøpesentere i Desember, så alt er handlet inn av gaver, pynt, mat og drikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...