Gå til innhold

Dødsstraff

Anbefalte innlegg

Skrevet

For eller mot?

Selv er jeg mot. Jeg ønsker ikke et samfunn som bruker drap som straff.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mot.

Tror ikke det er rette måten å straffe på nei.

Skrevet

Har ikke et bestemt standpunkt der. Dette er et veldig vanskelig moralsk dilemma. Genrelt sett for "normale" forbrytelser er jeg imot ("Vanlige mord" osv), men dersom det dreier seg om seriemordere så kan jeg begynne å helle mot å være for dødsstraff. Også militær dødsstraff burde/kunne blitt gjenninnført (Ble fjernet i 1979 i Norge) men kun brukt i ekstreme tilfeller.

Skrevet

Selvsagt er jeg 100% mot dødsstraff.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg er prinsipielt imot. I alle samfunn skjer justismord, og det er ekstra ille med dødsstraff i et slikt tilfelle.

Men prinsippene mine hadde nok forsvunnet kjapt om noen hadde gjort noe mot ungene mine.

Skrevet

Jeg er imot fordi jeg synes det er en latterlig straffereaksjon å si "det er ikke lov til å drepe et annet menneske, så nå dreper vi deg for å ta igjen"... Det finnes ikke logisk...

Men jeg tviler ikke et sekund på at jeg hadde gått drastisk til verks dersom en pedo rørte ungene mine... "Bang" hadde det sagt...

Men synes ikke det er samfunnets oppgave å ta liv

Skrevet

Jeg er imot fordi jeg synes det er en latterlig straffereaksjon å si "det er ikke lov til å drepe et annet menneske, så nå dreper vi deg for å ta igjen"... Det finnes ikke logisk...

Men jeg tviler ikke et sekund på at jeg hadde gått drastisk til verks dersom en pedo rørte ungene mine... "Bang" hadde det sagt...

Men synes ikke det er samfunnets oppgave å ta liv

Skrevet

Jeg er imot dødsstraff.

Hvem er vi til å bestemme hvem som skal få leve og hvem som skal få dø? og ikke bare det, mangfoldige uskyldige blir henrettet, hvordan kan man rette opp noe sånt? er man i fengsel kan man bli sluppet ut om det blir funnet ut at man er uskyldig likevel.

Dessuten er fengsel dyrere for samfunnet enn dødsstraff.

Setter man noen i fangsel frarøver man dem noe av det viktigste og mest dyrbare et menneske har, friheten. havner dem i stolen er det over. og når alt kommer til alt, hvorfor drepe for å vise at dreping er galt?

Skrevet

Samme argumenter som jeg har.

Gjest lilletroll
Skrevet

Mot...dødsstraff straffer jo bare de som blir sittende igjen.....

Skrevet

Imot!

Jeg tror ikke engang jeg gidder å argumentere for standpunktet mitt. Det er opplagt.

Skrevet

Helt klart imot!

Men det hender at jeg tenker at den og den fortjener ikke å leve... uten å mene at noen skal gå noe videre med saken!

Jeg leste en fin "regel" i en bok (lurer faktisk på om den stod i "Ringenes Herre"...) hvis jeg husker den sånn nesten rett:

Så sant du ikke kan gi noen livet tilbake har du heller ingen rett til å ta det...

Eller noe i den duren!

Synes den er fornuftig!

Skrevet
Mot...dødsstraff straffer jo bare de som blir sittende igjen.....

Mot de som blir sittende igjen? Man kan ikke tenke på en familie når en massemorder går løs. Da må man tenke på hele sammfunnets sikkerhet. Og blir man kvitt en massemorder så er det kun positivt.

Let'em burn.

Skrevet

Jeg er i mot!

Hvorfor skal vi ha retten på vår side for å drepe noen, når de som dreper får straff? Hvor er logikken hen?

Skrevet

Mot de som blir sittende igjen? Man kan ikke tenke på en familie når en massemorder går løs. Da må man tenke på hele sammfunnets sikkerhet. Og blir man kvitt en massemorder så er det kun positivt.

Let'em burn.

Hvorfor er du for?

Skrevet
Jeg er prinsipielt imot. I alle samfunn skjer justismord, og det er ekstra ille med dødsstraff i et slikt tilfelle.

Men prinsippene mine hadde nok forsvunnet kjapt om noen hadde gjort noe mot ungene mine.

Har ikke et bestemt standpunkt der. Dette er et veldig vanskelig moralsk dilemma. Genrelt sett for "normale" forbrytelser er jeg imot ("Vanlige mord" osv)' date=' men dersom det dreier seg om seriemordere så kan jeg begynne å helle mot å være for dødsstraff. Også militær dødsstraff burde/kunne blitt gjenninnført (Ble fjernet i 1979 i Norge) men kun brukt i ekstreme tilfeller.[/quote']

Helt enig her.

Skrevet

Jeg er for dødstraff fordi:

- sammfunnet blir kvitt en person som vi tydeligvis ikke vill ha noe nytte av

- Sammfunnet trenger ikke bekymre seg for gjenntakelser - Vi blir tryggere

- Sammfunnet sparer penger = DU betaler ikke skatt / maten hans lenger, forsikringer for skader, drap etc.

- Dødstraff vil jeg tro er forebyggende fordi det er skremmende på potensielle forbrytere

Skrevet

Jeg er for dødsstraff i tillfeller der de er 100% sikker på at en man eller dame har begått voldtekt eller drap!

At folk soner 4 år for å drepe noen her i landet er syyykt!

4 år for å ødelegge for en hel familie og faktisk ta et persons liv!

Anders

Skrevet

Det finnes en mellomting mellom fire år i fengsel og å hogge hodet av folk.

Ved å sone livstid er man sikret for at personen ikke skal begå flere kriminelle handlinger, og det er vel det som er poenget med å straffe. Jeg vet ikke hva et fenselsopphold koster i forhold til en henrettelse. Vi har faktisk nytte av ansatte i fengsel, de sitter ikke på cella hele dagen men jobber. Forebyggende virksomhet bør foregå på andre måter.

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg er for dødsstraff særlig i saker der det går så imot menneskeligheten at alle i samfunnet reagerer (eks. Baneheia)

Jeg er for å fjerne skadedyr fra samfunnet og mener at enkelte forbrytere opphører å være menneske ved en særs grusom handling.

Det må ikke være den minste tvil om skyld og personen bør avlives dagen etter dommen er gitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...