absinthia Skrevet 2. desember 2015 #1 Skrevet 2. desember 2015 (endret) Jula bringer frem en del problemer som i den store sammenhengen er ubetydelige, men som jeg likevel er litt lei meg for: Her om dagen innså jeg plutselig at jeg står i fare for å miste flere av mine høyst elskede mattradisjoner pga at de store barna har flyttet ut og kanskje ikke kommer til å være her i jula, så ofte, mens de to nest minste og mannen nesten ikke spiser noe av det jeg liker best. Minstebarnet er så liten at hun spiser babymat.Jeg og de eldste barna,er veldig glad i god mat og er vant til å bruke dette som samlingspunkt. Det er greit nok med maten på julaften, for da er vi oftest med annen familie og mannen synes det er greit med tilbehøret til julematen, men så er det alt det andre som plutselig er lite fornuftig å lage, siden det bare er jeg som spiser det, når ikke de to største er hjemme, som: Lutefisk, tre forskjellige sorter sild,fenalår, røkelaks, hjemmelaget lammerull, julekonsert ( Edit: juleskinke ) , hjemmelaget sylte og annet pålegg ( gidder ikke investere over 1000kr i pålegg som bare jeg spiser, så da kjøper jeg meg bare en pakke av hver sort, og lager bare en type sild. Hos svigers har de ikke tradisjon for ordentlige julefrokoster, slik som jeg har praktisert inntil de siste par årene og det blir litt rart om jeg begynner å innføre det hos dem om vi er der f.eks 1. Juledag. De smører seg bare mat etterhvert som de står opp. 😕 Hos oss er mannen på jobb på natta i en del av juledagene og kan liksom ikke bli med på frokost, mellomstebarnet skal til sin far i juledagene, så da sitter jeg der med en kresen, treåring og en baby og ikke noen som setter pris på oppdekninger som minner mest om et rimelig bra koldtbord. Føles også litt kjedelig å diske opp med alt mulig, på bordet, når det bare er jeg som spiser 2/3 av utvalget. Har heller ikke noe nettverk her jeg bor, så kan liksom ikke invitere noen til julemat, bortsett fra svigers, som bor 6,5 mil unna og de kommer neppe til å spise så mye at det er verd å investere i alt dette. Det er bare min svoger som er like glad i all denne maten som meg om vi ser bort fra de to største barna. Kanskje jeg bør innføre koldtbord til kvelds for hele familien, før de minste legger seg? ( Merkelig nok, så er de eldste barnas kjærester også litt kresne, så det er flere matretter vi bare gidder å ha når vi er sammen med hverandre)Flere som har det litt sånn ? Endret 2. desember 2015 av absinthia
MissLucy Skrevet 2. desember 2015 #2 Skrevet 2. desember 2015 men hvis de minste barna skal lære seg å like julematen, så må de jo få den servert. Hvis du lager den maten du ønsker likevel så kan jo det være med å etablere juletradisjoner for de minste, og om noen år har du barn å spise julemat med igjen! men du kan jo kanskje kutte litt ned akkurat i år, og så legge til etter hvert i årene som kommer? 6
absinthia Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2015 Ja, jeg jobber jo, med at de minste skal lære å like det, men siden det foreløpig er bare jeg som som spiser det, så blir det jo noe minimalistisk utvalg, Er lettere å få barn til å like noe, når man har mange forskjellige ting og at flere liker det. Og så går de jo glipp av at man lager ruller, sylte og nedlagt sild i forskjellige former. Det går jo også litt på kvaliteten løs, når man kjøper i småpakker. - Isteden for en side fantastisk deilig, lokalprodusert einerrøkt laks eller ørret, så blir det altså en " grei nok" variant fra butikken. På den andre siden, så sparer vi jo litt på at folk foretrekker vanlig hverdagslig pålegg. I år har jeg satset på å heller lage mye forskjellig godt brød, rundstykker o.l., slik at det blir mer stas med frokost og kvelds. Er nok minst 8-10 år til det blir samme forholdene som jeg er vant til. I løpet av den tiden har kanskje tradisjonen, blitt litt utvannet. 1
Gjest Sisti Skrevet 3. desember 2015 #4 Skrevet 3. desember 2015 Når det kommer til julepålegg sløser jeg gjerne, og kjøper det jeg liker og tar det med hjem til svigers selv om bare jeg spiser det. Men klart, det er litt mer kjedelig å spise alt det gode helt alene, men jeg holder på å lære mannen min å like det samme som jeg liker, og det går fremover. Syns dessuten det var en god ide med koldtbord på kvelden! Og hvorfor kan du ikke innføre julefrokost hos dem 1. juledag? Tror du noen har noe imot det? Syns du skal fremme det som et forslag. "Jeg har så innmari mye julemat som jeg trenger hjelp til å få spist opp, kan vi ikke ha en skikkelig julefrokost sammen den og den dagen, det hadde vært så trivelig!"...? Eller inviter noen venner på besøk i romjula/rett før jul/tidlig på nyåret? Inviter meg? Ellers furter jeg også over noen småting som ikke blir som jeg er vant med. Jeg er nordlending som bor på vestlandet (GRØSS!), og kjenner faktisk en liten, overfladisk "sorg" hver jul over å sitte i regnværet uten snø, nordlys, stjerneklar himmel. Jeg er også veldig vant til at jula er veldig stille og rolig, og julaften og de andre juledagene starter gjerne med masse tente lys og rolig, fin julemusikk i bakgrunnen mens vi tar en kopp kaffe og beundrer juletreet. Hos svigers skjer ikke det. Svigerfar synes julemusikk er ganske så teit, og de har ikke engang musikkspiller tilgjengelig i stua. Lys tennes det heller ikke særlig mange av. Og så går de ikke rundt juletreet, og alle syns det er sååå teit. Så for min del forsvinner noen av de aller viktigste elementene med jula (ro, musikk og lys). Likevel, svigers er koselige, og spesielt svigermor gjør sitt ytterste for å skape stemning på andre måter, så det blir jo koselig nok likevel. Men jeg gleder meg til vi en gang kan feire jul hjemme hos oss, og VI bestemmer.
altflyter Skrevet 3. desember 2015 #5 Skrevet 3. desember 2015 Hvorfor skal du føye deg eller andres tradusjoner da? Kan ikke du insistere på å arrangere det du savner?
absinthia Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2015 Kom plutselig på at vi har en familie vi kan invitere til bespisning, men vet dere hva? - de er faktisk vegetarianere hele gjengen! Vi har ikke opparbeidet oss noe nettverk her enda. Tror jeg får satse hardt på å prakke på svigers nye vaner, med å fikse ordentlig julefrokost og å innføre julekvelds hjemme. Regner med at svogeren og svigerfar spiser sild.
Ruskemor Skrevet 3. desember 2015 #7 Skrevet 3. desember 2015 Julefrokosten på den 24. og 25 desember er så viktig for meg. Hadde jeg vært hos noen som ikke hadde dette som tradisjon, men bare ta en skive på benken, hadde jeg sagt at jeg ønsket å lage deilig frokost til hele gjengen og så hadde jeg laget julefrokost De aller fleste setter pris på dette, så lenge det ikke kommer i veien for tre nøtter til askepott 2
Gjest SykkelJenny Skrevet 5. desember 2015 #8 Skrevet 5. desember 2015 Jeg er ikke vant til noen julefrokost. For meg er det middag julaften som er høydepunkt i julen så jeg kjøper ikke engang inn noe julepålegg. Da mannen min levde kjøpte han sylte - som han spiste selv. Jeg spiser helt vanlig mat i julen - bortsett fra selve julemiddagen, da.
absinthia Skrevet 5. desember 2015 Forfatter #9 Skrevet 5. desember 2015 Jeg er ikke vant til noen julefrokost. For meg er det middag julaften som er høydepunkt i julen så jeg kjøper ikke engang inn noe julepålegg. Da mannen min levde kjøpte han sylte - som han spiste selv. Jeg spiser helt vanlig mat i julen - bortsett fra selve julemiddagen, da. Jeg har tradisjon for å leve på litt småkjedelig mat i desember, frem til jul, for å spare litt in, men mye for riktig å nyte all den gode maten. Dvs at det er mye fiskepudding, lapskaus og annen litt småkjedelig, men enkel mat og bare standard pålegg som leverpostei, hvitost, brunost o.l i kjøleskapet. Julemiddagen er en høydare her i gården også, men har en del høytidsretter jeg savner, som jeg forsøker å indoktrinere hos de minste - mannen er en tapt case mht alt av fårekjøtt, det meste av svin, fugl og fisk, men han er til gjengjeld svært glad i alt tilbehøret. Får satse på at han blir senil før meg, så jeg etterhvert kan innbille ham at han liker det om sånn 40-50 år..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå