Gå til innhold

Folk i kommentarfelt - hva er det med de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Over de siste ukene ettersom debatter har rast, har jeg fulgt litt med i kommentarfeltene til nyhetssider på facebook. Det slår meg at ytterst få  med oppegående sosiale antenner kommenterer. Det er selvfølgelig noen som fører saklige debatter og noen som påpeker at andre er helt på vidda. Hvorfor er det ikke flere?

De fleste som kommenterer kommenterer kun sinte og kvalme, som om kommentarfelt er en arena for eder og galle.

Noen har til og med tilegnet seg en spesiell egenskap, hvor de klarer å se negativitet i alt som blir skrevet, de klarer å vri om det mest positive til noe negativt. Noen klarer å lynsje andre for fillesaker som at en ikke liker blomkål. Det kan se ut som en egen kunst, de klarer å spinne de mest oppegående kommentatorene til små ynkelige mus. Spinner de inn, og hakker på dem som kyllinger til de til slutt gir seg.

Det at en ikke liker blomkål kan bli til at du i bunn og grunn hater alt av grønnsaker, men ikke ferske grønnsaker kun fryste, og hvis man kun liker grønnsaker så liker man hvertfall ikke frukt, og uansett hva du sier er du rasist. Og hvis du da kommer med noe konstruktivt, og positivt, da er du dobbeltmoralsk og dum i huet -gjerne tøs hvis du er kvinne. Det virker som at noen bare sitter og spinner folk rundt for å være slemme, eller for å drive et sosialt eksperiment.

Ytterst få er opptatt av saklige debatter, med gode vinklinger og nyanser.

Har ofte tenkt at hvis det skulle skjedd i en skolegård med mine egne barn, så hadde jeg satt himmel og helvete i gang med foreldre og skole.

Jeg blir så fascinert at jeg kan sitte flere timer og se på hvordan folk oppfører seg i kommentarfelt. Og jeg blir så overrasket over hvordan de tør å fremstå med full profil og navn.

Har noen forsket på denne type sosiale omgang?

Anonymkode: c29f2...1c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg også på hehe. Men jeg kan jo svare litt for meg selv hvorfor mer saklige folk ikke deltar i diskusjonene.. Når man kommenterer med sin facebookbruker er man jo absolutt ikke anonym, og disse kommentarene kan dukke opp når man googler noens navn. Jeg har jo selv lagt ut kommentarer på åpne sider på Facebook eller lignende, men det har vært helt uskyldige greier. Men dette har dukket opp når jeg har googlet meg selv. Å da diskutere politiske meninger eller lignende ønsker jeg ikke at skal være åpent for alle å se, selv om jeg er saklig. Plutselig skriver jeg noe "feil" og kan bli misforstått av noen som leser det og vet hvem jeg er. Jeg har jo ting å tape sånn sett, og ønsker ikke ta den sjansen. Jeg liker å diskutere, men det gjør jeg stort sett bare blant venner, og som anonym på nett.

De som diskuterer og kommer med over grensen meninger og kommentarer på nett har vel kanskje ikke noe å miste? Nå generaliserer jeg veldig men, om du har havna på nav og bare sprer eder og galle under fullt navn på nett så er det jo egentlig ikke noen som vil bry seg. Har du en jobb hvor du for eksempel er leder, eller du er lærer for eksempel, vet du at du må være forsiktig med dine ytringer i det offentlige.

Anonymkode: 413b7...359

Skrevet

Ikke noe å tape*

Anonymkode: 413b7...359

Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Jeg reagerer mer på de som velger å legge ut livet sitt i kommentarfelt på hvorfor akkurat de skal vinne lysestaken til 199,- i konkurranser:

"Lik konkurransen og skriv om du ønsker deg sølv, hvit eller grå lysestake, vi trekker 12.12". 

Svar: "Min mamma har nettopp gått bort, jeg har brekt beinet og mistet jobben, og siden jeg har bursdag den dagen dere trekker, så vil jeg bli så glad om jeg vinner, siden min mann er på sykehuset for hemeroider som ikke vil gå bort. Åja, ønsker meg lysestaken i sølv, men blir glad uansett. Men jeg vinner nok ikke, for jeg har aldri vunnet noe i mitt liv :( ". 

Særlig flau blir jeg når de legger ut personlig informasjon om familiemedlemmer og venner, hvor det klart står, skriv 'ja' i kommentarfeltet og lik posten! 

Skrevet

Jeg reagerer mer på de som velger å legge ut livet sitt i kommentarfelt på hvorfor akkurat de skal vinne lysestaken til 199,- i konkurranser:

"Lik konkurransen og skriv om du ønsker deg sølv, hvit eller grå lysestake, vi trekker 12.12". 

Svar: "Min mamma har nettopp gått bort, jeg har brekt beinet og mistet jobben, og siden jeg har bursdag den dagen dere trekker, så vil jeg bli så glad om jeg vinner, siden min mann er på sykehuset for hemeroider som ikke vil gå bort. Åja, ønsker meg lysestaken i sølv, men blir glad uansett. Men jeg vinner nok ikke, for jeg har aldri vunnet noe i mitt liv :( ". 

Særlig flau blir jeg når de legger ut personlig informasjon om familiemedlemmer og venner, hvor det klart står, skriv 'ja' i kommentarfeltet og lik posten! 

Åhh herre jaaa! ._.
Er så enig med deg! :fnise:

-
Har også sluttet å lese kommentarer på facebook fra nyhetssider...
Se @ Stine, DU MÅ lese dette, @ Ole, haha..les dette!

Kan du ikke bare linke eller dele den på veggen til venninna eller kompisen din??
Jeg blir helt ærlig fly forbanna over venninner som tagger meg i nyhetssaker, vil ikke at mitt navn skal være rundtom på diverse sider på facebook..Har sagt til dem 100 ganger minst, at jeg ikke ønsker det, men hører de på meg? Nei..
Er ikke så vanskelig å dele den.. ._. Hvorfor tagge akkurat i kommentar feltet som tusenvis av andre får det med seg...*sukk*

• Liker 1
Skrevet

Åhh herre jaaa! ._.Er så enig med deg! :fnise:

-

Kan du ikke bare linke eller dele den på veggen til venninna eller kompisen din??
Jeg blir helt ærlig fly forbanna over venninner som tagger meg i nyhetssaker, vil ikke at mitt navn skal være rundtom på diverse sider på facebook..Har sagt til dem 100 ganger minst, at jeg ikke ønsker det, men hører de på meg? Nei..
Er ikke så vanskelig å dele den.. ._. Hvorfor tagge akkurat i kommentar feltet som tusenvis av andre får det med seg...*sukk*

Åh! Kjenner meg godt igjen på disse vennene. Synes det er ille nok å bli tagget i bilder som 600 000 har likt og kommentert.. Eller alle som skriver på veggene til venner over hvor glad de er i dem, savner dem og 'må ta en kaffe' snart, hvor samtalen i kommentarfeltet utvikler seg til noe som oppfordringsmess kanskje ikke burde stått offentlig... Private meldinger er en fin blomst :) 

Skrevet

Jeg vet!! Å herlighet! Jeg tenkte igår at nå er det høytid for å lese livshistorier i kommentarfelt igjen. Jeg blir helt matt altså!

Anonymkode: 21211...1e6

Skrevet

Jeg vet!! Å herlighet! Jeg tenkte igår at nå er det høytid for å lese livshistorier i kommentarfelt igjen. Jeg blir helt matt altså!

Anonymkode: 21211...1e6

Innrømmer at jeg når jeg har noen minutters pause i hverdagen, så leser jeg gjennom slike kommentarer for å finne 'dagens'. Det er utrolig hva folk får seg til å skrive.... Verste jeg har sett er nok "min mann har brekt beinet og jeg er trist etter begravelsen til min avdøde mor, så dette hadde vært en koselig oppmuntring i en vanskelig tid". Hvem får seg til å skrive slikt for å vinne noe til en hundrings?? :vetikke:

Skrevet

Jeg tror det er en kombinasjon av format, moderering og tilgjengelighet. Jeg har ikke deltatt i kommentarfeltene selv, men av det jeg har lest virker formatet veldig rotete. Det er ikke egne tråder, som på forum, og alt er gruppert nedover i en lang uryddig remse. Det virker vanskelig og rotete å få til en ryddig diskusjon med et så rotete format. 

I motsetning til en del forum virker modereringen i kommentarfeltene først og fremst gå på grovere overtramp, ikke å sikre et minimum av saklighet. Dermed sklir det nok lettere ut. Man ser det på dette forumet, der kravene til saklighet og argumentasjon er temmelig lave, sammenlignet med enkelte andre forum der både moderering og forventninger blant brukerne er høyere. Nivået på diskusjonen blir deretter.

Kommentarfeltene er lett tilgjengelig i slutten av artikkelen en akkurat har lest, så jeg vil tro en del sitter og hisser seg opp mens de leser, og lar "gørra" renne ut på tastaturet umiddelbart etterpå. Å binde det til facebook vil jeg anta gjør det relativt lettvint å poste (?), men fører nok også til at de fleste med en sunn dose (nett)vett unngår å poste, da de ikke ønsker at det de sier skal kunne spores resten av livet. Denne tilgjengeligheten fører også til at mange flere slipper til, de med minst selvinnsikt roper høyest, og resten skygger banen. 

Kort oppsummert tror jeg rett og slett kommentarfelt egner seg dårlig til saklig diskusjon, og arenaer som forum fremstår ryddigere. 

Skrevet

Jeg lurer på om de er klar over at dette dukker opp i newsfeeden hos alle vennene? Syns det er ille nok å få opp samtlige "Ja!" "Liker!" og "Jeg vil vinne!" Julekalenderne på Facebook er i ferd med å ta fra meg julestemningen faktisk. Folk spammer jo ned hele Facebook for å vinne billig rask.

Anonymkode: 37c40...382

Skrevet

Å skrive idiotiske kommentarer i kommentarfelt er en del av utdannelsen på livets harde skole. Jo mer idiotisk, jo bedre karakter får du. Det virker iallefall slik.

• Liker 2
Skrevet

Åhh herre jaaa! ._.Er så enig med deg! :fnise:

-

Dette!!!! All den jævla tagginga! Jeg liker å lese folks kommentarer til noe som er lagt ut, ikke 1000 "svar" der bare navn er tagget. Dessuten hater jeg å bli tagget på denne måten selv. Responderer aldri på det. 

Anonymkode: 00eb8...10b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...