AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #1 Skrevet 2. desember 2015 Planlegger å gjøre dette på nyåret. Skal liksom være mitt nyttårsforsett å legge vekk smarttelefonen i minst et halvt år. Skal kjøpe meg en billig telefon, kan gjerne være en liten skjerm, men jeg skal ikke ha apper som snap, Facebook og instagrsm, eller muligheten til å bruke internett. Det er enkelte ting jeg kommer til å savne, som feks snap (ja jeg kommer til å savne dem litt), mobilbank og Google appen. Men nå levde jeg fint de årene før dette i det hele tatt fantes. Så jeg skal greie dette. Er bare snakk om en vanesak;) Grunnen til dette selvpineriet er at jeg kjenner jeg er lei av folk som sitter helt oppslukt av telefonene sine. Jeg er ikke noe bedre selv til tider, men jeg er bevisst på det å legge den vekk når jeg er sammen med folk. Jeg kan sitte å trykke på telefonen jeg også, men jeg gjør det kun når jeg er alene. Jeg vil iallfall ikke være en del av denne asosialiseringen. Jeg synes det er en uting å være så avhengig av en skjerm. Enten spiller folk, eller de sender snap, surfer på fb og instagram, tar selfies i hytt og gevær.. Alt dette kommer foran det å faktisk SNAKKE sammen med den man tilbringer tid med. Det er ikke noe moro å være den som sitter i en ring i en sofa og glor i veggen fordi de 5 andre rundt bordet har sittet å stirret ned i mobilskjermen de siste 15 minuttene. I tillegg har enkelte ikke evne til å la telefonen vente. Selv om man hører en plingelyd. Alle er så raske med å ta den opp med en gang. Som om det er snakk om liv og død nesten.så, er det flere som har dumpa smarttelefonen til fordel for en enklere type?:) om aldern min har noe å si så er jeg 28;) Anonymkode: 24eb1...b68
Gjest Vena Cava Skrevet 2. desember 2015 #3 Skrevet 2. desember 2015 Sorry. Det er jeg som er Trådstarter ☺️
Gjest Vena Cava Skrevet 2. desember 2015 #4 Skrevet 2. desember 2015 Jeg har aldri hatt smarttelefon så bra! Hold det sånn:) Smarttelefon er bare noe forbanna tull.Kan jeg spørre hvor gammel du er?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #5 Skrevet 2. desember 2015 så bra! Hold det sånn:) Smarttelefon er bare noe forbanna tull.Kan jeg spørre hvor gammel du er? Bullshit. Teknologi er ikke tull. Det er hvordan man bruker det som kan være dumt. Feks det å sitte med den når man er på besøk. Jeg har ikke noe problem med å legge den bort, og hva andre gjør kan jeg ikke bry meg med. Det får være dems sak. Men å ha en smarttelefon og følge med på utviklingen er helt essensielt om man vil henge med i samfunnet. Spesielt om man har barn, så har man en plikt til å følge opp også på den tekniske biten, og i sosiale medier. Vi følger jo barna på fotballtrening, ski og lærer oss regler for dette, så hvorfor ikke på nett? Jeg sliter faktisk litt med å ikke se ned på personer som kan si noe sånt om en så fantastisk teknologisk utvikling. Anonymkode: e5f6d...84e 4
Testosteron Skrevet 2. desember 2015 #6 Skrevet 2. desember 2015 Kan jeg spørre hvor gammel du er? 44
Gjest Vena Cava Skrevet 2. desember 2015 #7 Skrevet 2. desember 2015 Bullshit. Teknologi er ikke tull. Det er hvordan man bruker det som kan være dumt. Feks det å sitte med den når man er på besøk. Jeg har ikke noe problem med å legge den bort, og hva andre gjør kan jeg ikke bry meg med. Det får være dems sak. Men å ha en smarttelefon og følge med på utviklingen er helt essensielt om man vil henge med i samfunnet. Spesielt om man har barn, så har man en plikt til å følge opp også på den tekniske biten, og i sosiale medier. Vi følger jo barna på fotballtrening, ski og lærer oss regler for dette, så hvorfor ikke på nett? Jeg sliter faktisk litt med å ikke se ned på personer som kan si noe sånt om en så fantastisk teknologisk utvikling. Anonymkode: e5f6d...84eneida det er kanskje ikke selve teknologien som er noe forbanna tull, men heller den manglende evnen alt for mange har til å legge vekk telefonen i sosiale sammenhenger. Jeg har en samboer som henger på telefonen 24/7. Jeg har flere venninner og kompiser som sitter og trykker på telefonen hele jævla friminuttene på skolen. De tittet opp når de blir snakket til, men tar ikke mye initiativ selv til å ha en samtale med folk. De er superraske til å hente opp telefonen når den plinger. Alt handler liksom om den telefonen og det livet de har inni den. Det som foregår utenfor, kommer liksom i andre rekke.jeg er bare så dritt lei av p se på det, og føler ikke jeg kan si noe på det siden jeg eier en Smarttelefon selv. Dessuten tror jeg at jeg vil se på det som en befrielse å slippe all den plingingen hele dagene. Jeg slettet fb appen for en mnd siden, og kommer ikke til å laste den ned igjen. Jeg har fortsatt Facebook, men jeg blir nødt til å gå inn på nettsiden og logge meg inn hver gang. Og da blir det til at jeg henger mye mye mindre der enn da jeg hadde appen. Men fy så deilig det er:)
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #8 Skrevet 2. desember 2015 neida det er kanskje ikke selve teknologien som er noe forbanna tull, men heller den manglende evnen alt for mange har til å legge vekk telefonen i sosiale sammenhenger. Jeg har en samboer som henger på telefonen 24/7. Jeg har flere venninner og kompiser som sitter og trykker på telefonen hele jævla friminuttene på skolen. De tittet opp når de blir snakket til, men tar ikke mye initiativ selv til å ha en samtale med folk. De er superraske til å hente opp telefonen når den plinger. Alt handler liksom om den telefonen og det livet de har inni den. Det som foregår utenfor, kommer liksom i andre rekke.jeg er bare så dritt lei av p se på det, og føler ikke jeg kan si noe på det siden jeg eier en Smarttelefon selv. Dessuten tror jeg at jeg vil se på det som en befrielse å slippe all den plingingen hele dagene. Jeg slettet fb appen for en mnd siden, og kommer ikke til å laste den ned igjen. Jeg har fortsatt Facebook, men jeg blir nødt til å gå inn på nettsiden og logge meg inn hver gang. Og da blir det til at jeg henger mye mye mindre der enn da jeg hadde appen. Men fy så deilig det er:) Hvorfor tar du da ikke tak i problemet, fremfor å skylde på smarttelefonen? Jeg hadde ihvertfall ikke orket å ha en slik samboer, og jeg hadde heller ikke orket å henge med venner som satt på telefonen i tide og utide. Selv skrur jeg av lyden også under besøk, for å slippe plingingen. Men nå har du også dårlig selvkontroll ser det ut som, siden du fysisk må fjerne tilgang til ting for å holde deg unna. Anonymkode: e5f6d...84e 1
Gjest Tamsi Skrevet 2. desember 2015 #9 Skrevet 2. desember 2015 Har vurdert det samme, men et par ting hindrer meg. Nesten all kontakt jeg har med folk skjer via chaten over facebook, så jeg ser for meg at det ville blitt litt asosialt da jeg prater en del med folk der. Dessuten er jeg veldig glad i å ha bilder, og da er det en fordel at telefonen har et brukbart kamera, enklere telefoner har stort sett ikke det. Spotify er også et must på trening.Men en telefon uten nettleser eller noe slikt tror jeg bare hadde vært bra. Når jeg sitter på bussen og ser meg rundt sitter alle i samme stilling med ansiktet vendt ned mot telefonen, og det ser bare så ufattelig trist ut. Desverre klarer jeg jo ikke holde meg selv heller.
Gjest morhjertegod Skrevet 2. desember 2015 #10 Skrevet 2. desember 2015 Ser hvordan du tenker, er så lett å bare dra opp iphonen, surfe og oppdatere seg. Jeg tar meg i å være alt for avhengig av oppdate. Jeg må også innrømme at jeg savner tiden da man snakket med hverandre, hadde øyekontakt og man ikke hele tiden måtte se ned på mobilen. Men jeg får starte med å skjerpe meg selv, som et godt eksempel.
Sølvrosen Skrevet 2. desember 2015 #11 Skrevet 2. desember 2015 Jeg har valgt å ikke gå over til smarttelefon ennå. Dette er hovedsaklig fordi jeg vet at jeg er en avhengig person, og at jeg derfor er i ekstremt stor fare for å bli avhengig av snap, face, spill eller noe annet. Som Vena Cava har jeg sett hvor mye telefonen hindrer folk i å være sosiale med de rundt seg, og vet at om jeg får en smarttelefon vil jeg bli som alle andre og sitte med telefonen hele tiden.Et annet element er økonomi. En smarttelefon koster mer enn en billig telefon, og den vil ikke vare like lenge. Jeg er ganske klumsete, og jeg tviler på at en smarttelefon vil overleve i flere år selv om den jevnlig blir mistet i bakken, slik mine tidligere telefoner har. En smarttelefon vil også oppmuntre meg til å gå over til et abonement, og dermed vil jeg måtte gi slipp på mitt fantastiske kontantkort som koster meg 3-500kr i året med mitt bruk.Et tredje element er batteritid. Jeg tilbringer flere uker i året på et sted hvor strøm er mangelvare. Jeg liker ikke å måtte være avhengig av en telefon som kan gå tom for strøm på et så isolert sted. 1
sweg Skrevet 2. desember 2015 #12 Skrevet 2. desember 2015 Kommer aldri til å legge fra meg smarttelefonen min, men jeg skjønner godt hva du mener! Det var først i vår når jeg holdte på med en gutt at jeg innså hvor lite jeg faktisk var sammen med folka jeg satt i samme rom som! Han pleide å ta mobilen min og legge den vekk i en skuff med sin egen. På den måten fikk vi snakket masse, og jeg når jeg møtte bestevenninna mi i ettertid (som ALLTID sjekker mobilen), så følte jeg at hun ikke hørte på det jeg hadde å si. Hun bare nikket og slikt. Så nå legger jeg vekk mobilen min hver gang jeg er på fest, besøk osv., og selv om jeg er "sosial" over sosiale medier, så er det ingenting som slår nærvær av mennesker egentlig.
Alex Turner Skrevet 2. desember 2015 #13 Skrevet 2. desember 2015 Jeg gikk et halvt år uten telefon i det hele tatt i fjor, og det var uvant å ikke ha iphonen tilgjengelig og man tar seg selv i å få lyst til å sjekke telefonen ''bare fordi'' ganske ofte i begynnelsen. Det jeg savnet mest var å kunne ha musikk til enhver tid. Man blir vant til det da, og det gikk greit. Tror det skal gå helt fint å ''nedgradere'' telefonen din i en periode, jeg ble hvertfall bevisst på hver gang jeg satt med venner og alle satt med ansiktet ned i skjermen. Var liksom som å snakke med panna deres. 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 2. desember 2015 #14 Skrevet 2. desember 2015 (endret) . Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #15 Skrevet 2. desember 2015 Da smarttelefonen min ble stjålet, kjøpte jeg en gammel nokia som midlertidig løsning frem til jeg fikk råd til en ny. Plutselig hadde det gått over et år, med samme gamle nokiaen - og jeg stortrivdes. Jeg kan anbefale det! For min del endte jeg opp med en smarttelefon nå nylig, men bruker ikke appene så mye. Jeg er 21 år, og merket at folk i min aldersgruppe rynket litt på nesa av at jeg ikke hadde insta eller snap, og etterhvert ble maset til venninnene mine såpass mye at jeg kjøpte en smarttelefon og skaffet meg snap (ikke insta) for fredens skyld. Men ja, jeg irriterer meg ofte over at folk bare sitter med telefonene sine klint til trynet, eller at ingen øyeblikk kan være intime fordi alle må posere fordi det skal snappes, legges ut på insta, osv. Jeg har ikke noe i mot slike apper generelt eller bruk av smarttelefon i utgangspunktet (merker at noen apper er svært handy) - men når man aldri får øyenkontakt med noen på grunn av telefonen, blir jeg litt sur. Anonymkode: d947c...c8a
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #16 Skrevet 3. desember 2015 Forstår at det er mange som ønsker å skjerme seg litt fra kontaktkjøret man har med moderne smarttelefoner men det er ikke så enkelt at det bare er å kutte ut på et generelt grunnlag. Jeg skulle gitt mye for å legge fra meg telefonen mer, men kan ikke på grunn av jobb. Noen av oss har faktisk ikke noe valg, for å henge med på jobben og for å tilfredsstille krav fra kunder og ledelse så er vi nødt til å ha smarttelefon hele tiden. Anonymkode: 3204f...9a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå