Gå til innhold

Må jeg skaffe meg proteinpulver for å gå opp i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker veeeldig lang tid på å komme meg opp i vekt. Det er snakk om 0.25-0.5 kg i uken. Jeg prøver å presse meg til å spise mer og oftere, men jeg har aldri vært noe særlig interessert i mat så det er ganske vanskelig for meg. Det å bygge muskler er for i øyeblikket mitt mål, men da må jeg komme meg opp i vekt også.

Jeg har aldri prøvd proteinpulver før, men tydeligvis så er det veldig mange innen idrett og trening som bruker det. Er det en nødvendighet?

Anonymkode: 0e372...d68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville vel heller brukt Gainer.

Anonymkode: 8cac0...c26

Skrevet

Du må i alle fall få i deg mer protein og du må bare presse deg selv til å spise mer. I tillegg kan du ta en shake eller to med proteinpulver. Jeg tar 23 g protein gjennom proteinpulver hver dag jeg trener, men det er viktig å huske på at du trenger mer enn proteiner. Du trenger karbohydrater, fett, vitaminer og mineraler. Så et variert og sunt kosthold skal ikke erstattes. 

Anonymkode: 9543a...432

Skrevet (endret)

Jeg bruker veeeldig lang tid på å komme meg opp i vekt. Det er snakk om 0.25-0.5 kg i uken. Jeg prøver å presse meg til å spise mer og oftere, men jeg har aldri vært noe særlig interessert i mat så det er ganske vanskelig for meg. Det å bygge muskler er for i øyeblikket mitt mål, men da må jeg komme meg opp i vekt også.

Jeg har aldri prøvd proteinpulver før, men tydeligvis så er det veldig mange innen idrett og trening som bruker det. Er det en nødvendighet?

Hvorfor skal du opp i vekt i en raksere fart enn 0,5kg i uken? Edit: for å spesifisere, hvis du legger på deg mer enn 0,5kg i uken blir det 26kg+ i året. For en helt utrent person er det normalt å legge på seg 10-15kg muskler det første året. Det vil si at du minimum legger på deg 10-15kg fett hvis du øker farten. MINST.

Nei, det er virkelig ingen nødvendighet, men det er billig, og en enkel måte å sikre seg nok proteiner i kosten på.

Endret av King in the North
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du opp i vekt i en raksere fart enn 0,5kg i uken? Edit: for å spesifisere, hvis du legger på deg mer enn 0,5kg i uken blir det 26kg+ i året. For en helt utrent person er det normalt å legge på seg 10-15kg muskler det første året. Det vil si at du minimum legger på deg 10-15kg fett hvis du øker farten. MINST.

Nei, det er virkelig ingen nødvendighet, men det er billig, og en enkel måte å sikre seg nok proteiner i kosten på.

Mange går opp i vekt ved bulking. De spiser på seg en del slik at de går opp i fettprosent for så at fettet blir gjort om til muskler, men jeg er enig i at det bare er tull å gå opp mer enn 0,5 kg i uka. 

Skrevet

Mange går opp i vekt ved bulking. De spiser på seg en del slik at de går opp i fettprosent for så at fettet blir gjort om til muskler, men jeg er enig i at det bare er tull å gå opp mer enn 0,5 kg i uka. 

ikke for å kverulere men fett kan vell ikke omgjøres til aminosyrer eller proteiner? Ved overskudd av fett vill det legge seg i leveren og fettceller og dermed brukes ved langvarig faste i forhold til oppbygging av det livsviktige energirike molekylet adenosintrifosfat. Dermed kan ikke fett omgjøres til proteiner som bygger muskler! Med forbehold om feil i denne posten, men jeg håper jeg har riktig for eksamens skyld i metabolisme :) 

Anonymkode: edaa0...ed3

Skrevet (endret)

fett kan ikke gjøres om til muskler. Bulking er å gå opp i vekt, samme hvilken fart ;) 

Endret av King in the North
Skrevet

TS må avklare m h*n ønsker å legge på seg fett eller muskler. "Bygge muskler", "men da må jeg komme meg opp i vekt også"? Hva mener du? Du sier heller ingenting om vekt, høyde, kjønn eller fysisk aktivitet. Alt dette er relevant for å forsøke å svare på spørsmålet.

Anonymkode: df150...924

Skrevet

fett kan ikke gjøres om til muskler. Bulking er å gå opp i vekt, samme hvilken fart ;) 

Tror ikke du forstod dette altså. Fett er kroppens energilager. Det er mye lettere å legge på seg muskler når man har fett på kroppen

Skrevet

Siden du sier bygge musker er målet så er 0,5 kg økning i uka veldig veldig bra. Du kan ikke forvente å øke raskere enn dette. Dersom du ønsker å gå opp i vekt uavhengig av om det er muskler eller fett er det ikke noe annet alternativ enn å spiser mer. Spis energitett mat som f.eks. nøtter og oljer. 

Når du ønsker å bygge muskler trenger kroppen ca 2 gram protein per kg kroppsvekt (avhenger av hvem du spør). Dersom du får denne mengden dekket gjennom vanlig kosthold trenger du ikke mer protein for proteinets skyld. Det vil da være billigere med såkaldte "gainers" enn proteinpulver dersom du ønsker inntak av flere kalorier.

Som andre sier er dette bare tull. Fettceller kan ikke bli omgjort til muskelceller. Det vil tilsvare at hjernecellene dine blir omgjort til fettceller dersom du slutter å tenke. 

Grunnen til at du går opp i vekt ved bulking er at for maksimal muskelvekst bør du være i konstant energioverskudd. Da vil musklene alltid ha tilgang til energi slik at de kan vokse maksimalt. Ved energioverskudd er det ikke til å unngå at du også legger på deg litt fett. 

Anonymkode: 15bc0...fdb

Skrevet

Tror ikke du forstod dette altså. Fett er kroppens energilager. Det er mye lettere å legge på seg muskler når man har fett på kroppen

Vanskelig å forstå når du skriver "for så at fette blir gjort om til muskler". For det er en usann påstand :) 

Det beste vil uansett å gå opp jevnt og trutt i et tempo der du minimerer fettet du legger på deg. For når du da skal ned i vekt igjen vil du miste en betydelig del av muskelmassen om du driter i fettprosenten.

Skrevet

Vanskelig å forstå når du skriver "for så at fette blir gjort om til muskler". For det er en usann påstand :) 

Det beste vil uansett å gå opp jevnt og trutt i et tempo der du minimerer fettet du legger på deg. For når du da skal ned i vekt igjen vil du miste en betydelig del av muskelmassen om du driter i fettprosenten.

Snakk om å henge seg opp i ting da! Guri malla. 

Skrevet

TS må avklare m h*n ønsker å legge på seg fett eller muskler. "Bygge muskler", "men da må jeg komme meg opp i vekt også"? Hva mener du? Du sier heller ingenting om vekt, høyde, kjønn eller fysisk aktivitet. Alt dette er relevant for å forsøke å svare på spørsmålet.

Anonymkode: df150...924

Jeg er en mann, 190 cm, 81.25 kg, trener 2 ganger i uken (jogging, overkroppen, abs, samt benpress). Jeg veide 79.5 kg for cirka 1 1/2 måneder siden. Jeg har egne dumbbells som jeg bruker til korte treningsøkter 2 ganger hver dag.

Skrevet

TS: Syns det virker helt kurant å gå opp 0,25 - 0,5 kg i uka. Trener du styrke samtidig vil du fort bli sterkere og samtidig få en stram kropp :)

Snakk om å henge seg opp i ting da! Guri malla. 

Nei, det er du som ikke kan formulere deg. Du skrev ordrett at fett blir gjort om til muskler, så det er ikke mulig å tolke det på noen annen måte når det er direkte feil.

Hvor har at det lettere å bygge muskler når man har mye fett fra? Skulle gjerne hatt en kilde på det.

Anonymkode: dd8d7...b33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...