AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #1 Skrevet 2. desember 2015 Når dere har skaffet innboforsikring har dere skrevet ned en liste med alt dere eier, og prøvd å komme tilnærmet lik hva dere faktisk har i innbo, eller har dere valgt en slik utrekningsoverslag som de kommer med på innboforsikringssidene?Okei, et dumt spørsmål her: Hvis dere har regnet sammen alt dere har tar dere med ting som sminke, shampoo, vaskemiddel osv? Det er jo noe som man forbruker, men samtidig er det noe som er ganske dyrt, og som man må erstatte om det skulle brenne vekk, og det er for seg selv veldig liten pris, men blir mye tilsammen. Tips og råd mottas med takk. Skal få innboforsikring til neste uke. Holder nå på å pakke, og det å regne ut samtidig som jeg pakker skulle gå greit, men blir litt merarbeid, så hvis det er helt unødvendig å gjøre så dropper jeg det. Anonymkode: 79445...8df
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #2 Skrevet 2. desember 2015 Når dere har skaffet innboforsikring har dere skrevet ned en liste med alt dere eier, og prøvd å komme tilnærmet lik hva dere faktisk har i innbo, eller har dere valgt en slik utrekningsoverslag som de kommer med på innboforsikringssidene?Okei, et dumt spørsmål her: Hvis dere har regnet sammen alt dere har tar dere med ting som sminke, shampoo, vaskemiddel osv? Det er jo noe som man forbruker, men samtidig er det noe som er ganske dyrt, og som man må erstatte om det skulle brenne vekk, og det er for seg selv veldig liten pris, men blir mye tilsammen. Tips og råd mottas med takk. Skal få innboforsikring til neste uke. Holder nå på å pakke, og det å regne ut samtidig som jeg pakker skulle gå greit, men blir litt merarbeid, så hvis det er helt unødvendig å gjøre så dropper jeg det. Anonymkode: 79445...8dfHar valgt en dekning på 2.5 mill, men dette fordi det gjennom min fagorganisasjon koster 800 kr/året Anonymkode: 9e2ec...c45
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #3 Skrevet 2. desember 2015 Har valgt en dekning på 2.5 mill, men dette fordi det gjennom min fagorganisasjon koster 800 kr/åretAnonymkode: 9e2ec...c45Okei, men har du verdier til 2.5 millioner da? Anonymkode: 79445...8df
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #4 Skrevet 2. desember 2015 Jeg har vel verdier for kanskje 200.000, har satt innbo på 500.000. Dette fordi jeg regner med at å kjøpe inn igjen alt vil bli dyrere enn det det kostet for noen år siden. Bare hvitevarer som vaskemaskin, tørketrommel, kjøleskap, oppvaskmaskin, komfyr og micro kommer lett opp i 50.000. Mange av de tingene har jeg jo arvet og fått, men det koster mye hvis det skulle blitt kjøpt nytt. Anonymkode: 95e73...4a5
MapleSirup Skrevet 2. desember 2015 #5 Skrevet 2. desember 2015 Det er vel mest vanlig å regne ut pr.person og antall kvm?Banken/forsikringsselskapet kan hjelpe deg på telefon med dette.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #6 Skrevet 2. desember 2015 Min mor har solgt forsikring hele sitt liv og sier folk flest undervurderer hvor mye de har av verdier. Hennes tips er å legge på en god del mer enn dere regner dere frem til. Det er også lurt å legge på 100 000 i tillegg. Man anskaffer seg nye ting hele tiden, og derfor er det greit å ha noe å gå på. Dette er ikke et salgstriks. Hun har denne regelen på seg selv og barna sine. Anonymkode: dd533...dce
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #7 Skrevet 2. desember 2015 Hva du har av verdier i dag og hva du har av verdier om huset brenner ned en dag i fremtiden, kan være vesentlig stor forskjell på. Du bør ha dekning over dagens anslag over alt av innbo og løsøre, fordi du kommer til å kjøpe mer med tiden. Brenner det, skal du kjøpe alt nytt fra hårstrikk, såpe saks, blyanter og ellers alt du har. Da først ser du hvilke verdier du har, og hvor lite smart det var å spare noen hundredelapper på innboforsikring. Innboforsikring får du gunstig gjennom medlemskap i fagorganisasjoner, boligbyggelag m.m. vi har gjennom boligbyggelaget og betaler 1200 kr. For 2016. Da har vi dekning på 1,5 / 2 mill.? Samt uflaks og rettshjelp og noe mer jeg ikke huskerni farta. Anonymkode: 17932...df7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #8 Skrevet 2. desember 2015 Ja, okei, så jeg kan sette innbo-forsikringen så høyt som jeg vil egentlig? Jeg trodde det ikke var lov å "late som" man hadde mer av verdi enn man har. ?? Skal jeg ta med ting som sminke, shampoo, kremer, vaskemiddel, forbruksting? Anonymkode: 79445...8df
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #9 Skrevet 3. desember 2015 Okei, men har du verdier til 2.5 millioner da?Anonymkode: 79445...8dfHar nok helt sikkert ikke verdier for så mye, men mye mer enn jeg først tenker.Hadde en skadesak for noen år siden, dette var når vi var ganske nylig var blitt sammen og vi leide leilighet, hadde ikke barn.Det som ble ødelagt da var et stereoanlegg, senga, mye håndduker, alle tørrmatvarer, under halvparten av mine klær, en del av mannen sine klær, noe tur utstyr og noe enkelt håndverktøy...utbetalingssummen på dette var like over 100.000 kr.Hvis jeg tar det største tingene vi nå har på kjøkkenet å gjør et kjapt overslag kommer jeg fort opp pris:kjøkkenmaskin (5000) kasseroller og stekepanner (6000) penservice (30000) penservice (10000) kaffe- og middagservice (2500) ildfaste former (2000) bestikk (7000) barnesølv (2000) nå har jeg tatt de dyreste delene av det som finnes på vårt kjøkken, og jeg har mye igjen. Bare på dette har jeg en sum på 64.500 kr.Densom vi skulle mistet alt hadde vi nok passer 1.5 mill ihvertfall. Anonymkode: 9e2ec...c45
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #10 Skrevet 3. desember 2015 Ja, okei, så jeg kan sette innbo-forsikringen så høyt som jeg vil egentlig? Jeg trodde det ikke var lov å "late som" man hadde mer av verdi enn man har. ?? Skal jeg ta med ting som sminke, shampoo, kremer, vaskemiddel, forbruksting?Anonymkode: 79445...8dfom du forsikrer deg for mer enn du har så er det eneste som skjer at du betaler unødvendig mye. Ved skadesak må du føre liste over hva som er mistet/ødelagt med verdi på hver ting. Anonymkode: 9e2ec...c45 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #11 Skrevet 3. desember 2015 Husk at forsikringsselskapet trekker fra alderen på hvitevarer osv. Har du bare gamle hvitevarer vil du få igjen ganske lite. Anonymkode: 37500...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #12 Skrevet 3. desember 2015 Min mor har solgt forsikring hele sitt liv og sier folk flest undervurderer hvor mye de har av verdier. Hennes tips er å legge på en god del mer enn dere regner dere frem til. Det er også lurt å legge på 100 000 i tillegg. Man anskaffer seg nye ting hele tiden, og derfor er det greit å ha noe å gå på. Dette er ikke et salgstriks. Hun har denne regelen på seg selv og barna sine.Anonymkode: dd533...dceDette!I tillegg dekker innboforsikringen også brann og skader på det innvendige. Det kan fort bli dyrt å rive opp gulv eller bytte ut deler av det elektriske ved skade som forsikringen dekker..... Anonymkode: ac71c...e8a
Minya Skrevet 3. desember 2015 #13 Skrevet 3. desember 2015 Ja, okei, så jeg kan sette innbo-forsikringen så høyt som jeg vil egentlig? Jeg trodde det ikke var lov å "late som" man hadde mer av verdi enn man har. ?? Skal jeg ta med ting som sminke, shampoo, kremer, vaskemiddel, forbruksting?Anonymkode: 79445...8dfForbruksvarer skal man vel ikke legge til på innbo, bare hvitevarer, brunevarer, møbler og evt sølvtøy/bunad/arvestykker eller lignende.Vi har innboforsikring som gjelder alle hvitevarer, TV, stereoanlegg med det som følger med, to desktop pc'er, to laptoper, alle møbler, et overslag på verdi av klær, i tillegg til at bunaden min inkludert alt sølvet er regnet for seg selv og et helvete med bøker hvorav noen av dem er ganske verdifulle.Forsikringen vår gjelder også tap av data som følge av natur"katastrofer" som feks hvis et lynnedslag eller en feil på strømnettet fører til overspenning i det elektriske anlegget i huset, som gjør at en pcharddisk kreperer, så kan vi bruke forsikringen på å evt få gjenopprettet dataene hos feks Ibas.Husker ikke hvilken sum vi har satt opp, men til sammenligning kan jeg jo si at jeg hadde forsikring på 150 000 da jeg bodde alene med vesentlig mindre og billigere innbo for en del år tilbake.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #14 Skrevet 4. desember 2015 Dette!I tillegg dekker innboforsikringen også brann og skader på det innvendige. Det kan fort bli dyrt å rive opp gulv eller bytte ut deler av det elektriske ved skade som forsikringen dekker.....Anonymkode: ac71c...e8aHer tar du grundig feil, fordi innboforsikring dekker bare det du fysisk kan ta med deg og bære ut av boligen når du flytter ut eller inn. Fastmontert kjøkkeninnredning, lamper i tak og ovner på vegg eller gulv og selv spiker i veggene når de er slått inn i veggen, dekkes ikke av innboforsikring men av bygningsforsikringen.alt av forbruksmateriell enten det er smør i kjøleskapet, shampo i dusjen eller brød i brødboksen dekkes av vanlig innborforsikring. Er der 4 egg i eggekartongen i kjøleskapet blir dette ført opp, skrives det derimot en hel 12 pakning med egg når det påviselig er/var 4 egg under brann eller vannskaden, så er dette å regne som forsøk på å lure forsikringsselskapet. Men brenner det, kommer restverdibilen og folka og henter ut ting, teller opp, skriver lister over alt fra møbler til bagateller de tar med seg. I tillegg må du skrive liste over alt du eier og har mistet, sannsynliggjøre at du har eid det du påstår, finne priser og prøve på å overleve mens du bor på hotel og prøver å skaffe deg nye klær og å overleve situasjonene du har kommet opp i. Da ser du prosen av å ha betalt for en god forsikring hos et forsikringsselskap det er enkelt å forholde seg til og med imøtekommende forsikringsarbeidere. Måtte Gud forby at noen opplever dette, og menneskene montere fungerende røykvarslere så ingen brenner inn. Verden ser og annerledes ut etter slike opplevelser! Anonymkode: 17932...df7 2
MapleSirup Skrevet 4. desember 2015 #15 Skrevet 4. desember 2015 Ett godt tips er å ta bilder av alle rom, inne i alle skap etc og lagre i en sky. (OT, men viktig ) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå