AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #1 Skrevet 2. desember 2015 Jeg syns de fleste tiårene på sent 1900-tallet hadde sitt spesielle særpreg med tanke på klesstil, hårsveis og musikk. Hvorfor har ikke 2000-tallet hatt det samme? Er det behovet for å være annerledes enn alle andre som har stukket seg frem etter tusenårsskiftet?Kommer 2000-2010 eller 2010-2020 til å huskes for noe spesielt, som 70/80 og 90-tallet huskes for?Syns vi lever i en kjedelig tid, selv om sikkert mange syns det er bra at folk er forskjellige. Men dagens barn og unge vil neppe få samme nostalgi-følelse av å høre på musikken som lages idag, som vi som husker 80/90-tallet gjorde. Dagens generasjon kan ikke si "slik så vi ut da, sånn var musikken på den tiden". Anonymkode: f7cc0...4fe
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #2 Skrevet 2. desember 2015 Jeg følte det samme om 90-tallet en lang tid. Et par år til så ser man hva som var typisk for 00 Anonymkode: 4a673...5fd 10
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #3 Skrevet 2. desember 2015 Dagens generasjon har sitt, akkurat som vi hadde vårt, men det er ikke gitt at vi har innsyn i deres greie. Anonymkode: d228d...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #4 Skrevet 2. desember 2015 Det er vel litt for tidlig å anslå særpreg enda vel ? Anonymkode: c3d24...924 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #5 Skrevet 2. desember 2015 Allerede på begynnelsen av 90-talllet hadde 80-tallet sitt særpreg.Det er ikke for tidlig å se etter særpreg fra 00-10. Der er ingen særpreg. Anonymkode: a25e3...163 4
AmandaVI Skrevet 2. desember 2015 #6 Skrevet 2. desember 2015 (endret) Det har det - Norge ble 100 år, vi hadde åtte år med rødgrønn regjering på den dårekista vi kaller et storting og alle gikk enten i blomstrete tunikaer eller moods of Norway-gensere. Pinetrange skinny jeans for begge kjønn. Flaskevann og trendy vannflasker. Influensa med dyrenavn-hysteri. Overmedisinering av rastløse skoleunger som av mystiske årsaker ikke klarte å sitte pal i seks hele timer hver dag. Økologisk; unnskyld, ORGANISK mat. Irak-krig og elendighet. Tolv år gamle jenter og ensomme husmødre enten forelska i Draco Malfoy eller Edward Cullen. Ronald Reagan døde. Turbulente tider. De er enda mer turbulente nå... Endret 2. desember 2015 av AmandaVI 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #7 Skrevet 3. desember 2015 Hallo! Myspace, scene-kids, nettby, Harry Potter-mania, mobiltelefoner.. Nokia 3310 XD Og enkel, happy trance/techno-musikk: https://m.youtube.com/watch?v=kD084dLBbP4 Anonymkode: f3281...89c 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #8 Skrevet 3. desember 2015 Noen andre som blir lei av å høre andre si de vil være annerledes og gjøre seg selv om til monstre? (farging av hår, masse piercinger, ufattelig masse sminke, sære antrekk).De sier aldri om de faktisk liker det de gjør, de vil bare stå ut. Anonymkode: 066b5...6ba
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #9 Skrevet 3. desember 2015 Det er for nytt. Og så er 00-tallet verre å forholde seg til enn 70- og 80-tallet. Anonymkode: cff8f...abd
Gjest Herr Heftig Skrevet 3. desember 2015 #10 Skrevet 3. desember 2015 Olabukse + hettegenser for menn.Langt lyst hår for damer.
Gjest Bossa Nova Skrevet 3. desember 2015 #11 Skrevet 3. desember 2015 Ja, jeg tror det vil bli husket som noe ekstremt: rask utvikling innen teknologi, absurde skjønnhetsidealer, innvandring. At ting går ekstremt raskt, masse informasjon, folk er forvirret og rastløse. Overforbruk av teknologiske ting vi egentlig ikke trenger. Sosiale medier.Det er dagligdags å bruke teatersminke og injeksjoner i ansiktene (duckface). Unaturlige proporsjoner: smalt liv, svær rumpe, store pupper. Ingenting er naturlig. Botox og det der kommer til å bli sett på som vi ser på kinesisk fotbinding i dag. Treningsfokuset. Masse tatoveringer og piercinger, er også vanlig.Masseinnvandring, endringer av kultur, forsøk på integrering, frykt for å miste det gamle.
FreeLife Skrevet 3. desember 2015 #12 Skrevet 3. desember 2015 (endret) Jeg tror årsaken er at det meste har blitt gjort når det kommer til kreativitet. Musikk og film og kunst. Snart må man male et bilde hvor en funksjonshemmet Lama driter en pakistansk mongoloid sau i munnen samtidig som den ronker en dau pappegøyeunge med en nål, for at det skal fenge. Det lages jo heller ingen gode filmer lenger. Musikk..vel, det lages sikkert noe bra - jeg vet ikke, jeg hører aldri noe bra lenger. Men så leiter jeg ikke så mye heller. Men for uten dubstep (som egentlig bare var en variant av drumnbass og jungle som kom på 90-tallet) så er det stort sett de samme sjangrene. Techno døde jo også ut tidlig på 2000-tallet etter å ha hatt sin spede start seint 70 med kraftwerk, så over til breakbeat, electro,detroit techno, chicago house, acid i england, techno rave house minimal og så poff borte. Hiphop gikk jo også fra å være bra til å bli dårlig. Husker samfunnskritiske tekster, feite beats. Nå er det bare masse negre som rapper om å dannet et konglomerat..Noe av årsaken kan jo være mangelen på oppmerksomhet. 75% av alle amerikanere er avhengige av smartphonen. Det siste man ser på om kvelden og første om mårran /husker jeg hadde det sånn med snus. Walk and type er det nye. Folk får ikke med seg noe rundt seg lenger. Hvis man "idler" i ett sekund, så drar man opp mobilen. Så tror jeg det kan være et poeng at ironigenerasjonen gjorde alt seriøst pinlig. Alle forsøk på å faktisk mene noe eller ta noe seriøst ble bare "kleeeeeint" og aaaakwaaaard.Så ingen tør si noe eller mene noe. Legger du ut bilde av det gjennomsnittlige trynet ditt på facebook får du 90likes og hundre kommentarer om hvor fin du er. Legger du ut noe viktig politisk eller edgy så får du 1 like..gjerne av en du ikke kjenner engang. Hvis du ser tilbkae på 90 tallet så ser du hvor naivt og litt sirompa det var. Nå er alle så streberske. Alt skal være perfekt, flott og politisk korrekt,samtidig som folk alltid er enige om at ting ikke må være så perfekkt og flott og politisk korrekt. En slags merkelig dissonans der. Folk jobber mer, tar med jobben hjem mer, er mindre tilstede med barn og kone. Folk skiller seg, folk ruser seg mer, folk er mer avhengige av ting, folk shopper mer, folk er mer overfladiske, folk er mer ekstreme (ekstremsport, skitur over grønnland yeahhh) og folk er mer produkter av staten. Da ender man opp med,...vel..mer eller mindre ingenting. Substansløshet tror jeg blir riktig uttrykk. Jeg uthvever det jeg..for jeg tror det egentlig er alt jeg hadde trengt å skrive. Men jeg måtte skrive for å komme fram til det. Mangel på SUBSTANS er særpreget til 2000-tallet. Og jeg må, som jeg nesten alltid gjør - nevne Brave New World. Verden minner meg mer og mer om Huxleys klassiker fra 1932. Nærmest profetisk.Litt som Bill Hicks en gang sa (oversatt etter hukommelsen); " We´re rockstars agains drugs! Woohooo, we´re partying now!" Endret 3. desember 2015 av FreeLife 3
FreeLife Skrevet 3. desember 2015 #13 Skrevet 3. desember 2015 Ja, jeg tror det vil bli husket som noe ekstremt: rask utvikling innen teknologi, absurde skjønnhetsidealer, innvandring. At ting går ekstremt raskt, masse informasjon, folk er forvirret og rastløse. Overforbruk av teknologiske ting vi egentlig ikke trenger. Sosiale medier.Det er dagligdags å bruke teatersminke og injeksjoner i ansiktene (duckface). Unaturlige proporsjoner: smalt liv, svær rumpe, store pupper. Ingenting er naturlig. Botox og det der kommer til å bli sett på som vi ser på kinesisk fotbinding i dag. Treningsfokuset. Masse tatoveringer og piercinger, er også vanlig.Masseinnvandring, endringer av kultur, forsøk på integrering, frykt for å miste det gamle. Nailed it.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #14 Skrevet 3. desember 2015 Føler ikke det er så lenge siden 90-tallet fikk sitt særpreg. Vent noen år og få tiden litt på avstand, så skal du nok se at 00-tallet også blir noe eget. Anonymkode: 57594...fc9
Gjest Freakingawesome Skrevet 3. desember 2015 #15 Skrevet 3. desember 2015 Har aldri før trykket liker på så mange innlegg her inne på en gang før. Virker som om noen som har svart her har forstått hva som definerte 2000tallet. Spørsmålet blir vel heller om det var noe særlig bra.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #16 Skrevet 3. desember 2015 Husker at blazer + hettegenser og skinny jeans var stort en periode. Gjerne kombinert med piercede øyenbryn og 'frosted tips'. Tribal tattoveringene og 'tramp stamps' hadde vel også sin storhetstid på starten av 2000 tallet. Dette tiåret er vel nesten definert av hipstermoten. Menn som aldri har tatt i en øks, men som kler seg som kanadiske skogsarbeidere osv. Anonymkode: daf29...fbc 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #17 Skrevet 3. desember 2015 La oss ikke glemme nu metall i alle sine forskjellige former. Var enormt mye av det det tiåret. Emo-stilen var det tidlige 2000'tallet, og ikke glem dem kjennte hoodie under blazer looken. Lag på lag hippie inspirert stil med uggs. Det er ikke vanskelig å plassere en person i tidlig 2000'tall i klesstil tenker jeg. Det var tiåret da sosiale medier tok fart. Blondine sangdamer var det mye av i starten av tiåret. Anonymkode: cabe8...1e2
Sirah Skrevet 3. desember 2015 #18 Skrevet 3. desember 2015 Særpreget kommer Det er bare ikke lenge nok siden enda.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #19 Skrevet 3. desember 2015 Særpreget kommer Det er bare ikke lenge nok siden enda.det tror jeg og. Anonymkode: 2135a...84d 1
Mynona Skrevet 3. desember 2015 #20 Skrevet 3. desember 2015 På interiørfronten vil vel 00-tallet huskes som den sterile hvite perioden og 10-tallet som shabby chick da alle skulle ha gammelt ræl inn i stuene. 00-tallet med store silikonpupper, 10-tallet med botox og Restylane. Canada goose, den stripete vasen, skjegg ala hipster osv. Tror det blir mye som definerer de tiårene. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå