AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #1 Skrevet 2. desember 2015 Hei. Jeg har fått som en engelskoppgave å lese The Catcher in the Rye, også skal jeg skrive en anmeldelse av den. Problemet her er bare at jeg hatet boka. Jeg syns Holden er en umoden, sutrete og bortskjemt drittunge, og jeg har faktisk ingenting positivt å si om boka. Jeg vil heller se maling tørke, enn å lese den igjen.Hvordan kan jeg skrive en anmeldelse når jeg syns den er så pyton? Jeg sitter og leser litt anmeldelser av den, og de fleste syns den er genial og revolusjonerende omtrent, men jeg skjønner bare ikke hvordan jeg kan vinkle det fra min side uten å totalt slakte en klassiker, da jeg ikke tror engelsklæreren min ville satt så veldig pris på det. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan gjøre det? Anonymkode: 8ccd2...808
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #2 Skrevet 2. desember 2015 Hvorfor lese den om igjen?Ton ned din vinkling, men få frem budskapet. Nå burde jo læreren forstå at god dårlig kritikk ikke har noe med kvaliteten på din anmeldelse.Gi og med du har lest boken før, les gjennom anmeldelsene og se om du kan skrive noe ut av dette med egne ord.Jeg hadde aldri lest en bok om igjen bare fordi boken er pensum. Bruk boken som oppslagsverk mhp henvisninger osv. Anonymkode: 21572...6c2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #3 Skrevet 2. desember 2015 Takk for svar! Ja, jeg har funnet både noen negative og positive anmeldelser nå som jeg trekker litt inspirasjon fra. Nå sliter jeg mest med å få flettet sammen alle meninger om plottet og karakterene på en sømløs måte. Kjenner at det er lenge siden sist jeg skrev en anmeldelse av noe som helst, hehe. Anonymkode: 8ccd2...808
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #4 Skrevet 2. desember 2015 Takk for svar! Ja, jeg har funnet både noen negative og positive anmeldelser nå som jeg trekker litt inspirasjon fra. Nå sliter jeg mest med å få flettet sammen alle meninger om plottet og karakterene på en sømløs måte. Kjenner at det er lenge siden sist jeg skrev en anmeldelse av noe som helst, hehe. Anonymkode: 8ccd2...808Hvorfor bruke klipp og lim? Det er jo bare å skrive hva du mener og hvorfor. Anonymkode: 6d610...1c6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #5 Skrevet 2. desember 2015 Jeg har ikke sagt noe om at jeg bruker klipp og lim? Jeg skriver mine meninger, men leser på forhånd andres anmeldelser for å se hvordan de har løst det. Anonymkode: 8ccd2...808
Gjest gjestvest Skrevet 2. desember 2015 #6 Skrevet 2. desember 2015 (endret) Du er i en posisjon hvor du ikke står i fare for å tenke, mene som alle andre da du ikke som alle andre mener boken å være genial. Dette bør du være glad for, og ta stor nytte av. Det du derimot må passe på er at du i din kritikk av boken er saklig. Du skal få ditt publikum til å se, eventuelt her, lesere til å lese boken med nye øyne: Oppdage nye sider ved den. Det er da det geniale fremstår: Å oppdage ting ingen tidligere har oppdaget. Å ta boken, dens karakterer til nye høyder. Og det er du som sitter med denne makten. Endret 2. desember 2015 av gjestvest
Gjest supernova_87 Skrevet 2. desember 2015 #7 Skrevet 2. desember 2015 Jeg tror ikke du har lest mange nok anmeldelser dersom du nesten kun har lest glitrende, fantastiske beskrivelser av denne boka. The catcher in the rye er en slik type bok som enten blir elsket eller hatet. Hvis du hater den så skriver du en anmeldelse utifra det. Jeg har lest mange anmeldelser som holder på å forkomme av entusiasme over hvor god denne boka er, men jeg har også lest anmeldelser som slakter den, og spesielt Holden, brutalt. En interessant spørsmål er også "er det mulig å elske en bok, selv om man hater hovedpersonen?". Klassikere er ikke nødvendigvis klassikere fordi alle har elsket den, men fordi de er lest av et stort antall gjennom tidene (jeg vet det ikke er den skikkelige definisjonen), og en del klassikere skaper kontroverser "hvorfor i alle dager er denne DRITTboka en klassiker!?". Wuthering Heights, The catcher in the rye, Of mice and men og The bell jar er noen få eksempler på bøker som er elsket og hatet. Engelsklæreren din er ikke særlig opplyst hvis hun forventer at en hel klasse skal elske The catcher in the rye.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #8 Skrevet 2. desember 2015 Vel, det er fullt lovlig å hate boka og argumentere saklig for det, men jeg tror kanskje du kommer lengre ved å ha som utgangspunkt at det er hovedpersonen som er håpløs - ikke boka. En god forfatter kan fint skrive en glimrende bok om en fullstendig uspiselig karakter. Man kan til og med kjenne seg igjen i den håpløse personen ved å se noe av sin egen håpløshet i ham - særlig hvis man er en forvirret tenåring som ikke aner hva man skal gjøre med livet og ikke føler seg hjemme noe sted, eller husker hvordan man følte seg da man var en sånn tenåring. Og noe liker folk med boka - en balansert anmeldelse vil gjerne både ta med de positive sidene som mange liker, og de negative sidene som mange misliker. Anonymkode: bfee1...990
Cathj Skrevet 2. desember 2015 #9 Skrevet 2. desember 2015 Vel, det er fullt lovlig å hate boka og argumentere saklig for det, men jeg tror kanskje du kommer lengre ved å ha som utgangspunkt at det er hovedpersonen som er håpløs - ikke boka. En god forfatter kan fint skrive en glimrende bok om en fullstendig uspiselig karakter. Man kan til og med kjenne seg igjen i den håpløse personen ved å se noe av sin egen håpløshet i ham - særlig hvis man er en forvirret tenåring som ikke aner hva man skal gjøre med livet og ikke føler seg hjemme noe sted, eller husker hvordan man følte seg da man var en sånn tenåring. Og noe liker folk med boka - en balansert anmeldelse vil gjerne både ta med de positive sidene som mange liker, og de negative sidene som mange misliker.Anonymkode: bfee1...990Jeg er så enig med dette! Og forøvrig det som er sagt om klassikere lenger opp i tråden.The Catcher in the Rye er en spennende bok, fordi den utfordrer den "klassiske" oppbyggingen ved at protagonisten er vanskelig å like, umoden og utilregnelig. Dette kan ofte, og spesielt hvis man leser boken på et annet språk enn sitt morsmål, ødelegge opplevelsen, for man klarer ikke helt å plukke opp alle de ulike nyansene i historiefortellingen eller språket. En annen bok jeg har opplevd at mange andre (nordmenn) har hatt samme opplevelse av, er The Great Gatsby. I denne boken finnes det ikke en eneste karakter som er en "perfekt" karakter, alle har store feil som kan gjøre dem vanskelige å svelge. Da sitter mange igjen med følelsen av at boken ikke var bra.Nå skal det sies (som også er nevnt over) at denne boken er elsket og hatet av mange, så problemstillingen min om morsmål vil ikke passe inn i alle sammenhenger. Men det er en interessant observasjon (synes jeg).Det jeg husker som fellesnevner da vi analyserte boken var at flere synes den la opp til så mye mer enn det den innfridde. Den lovte en spennende, heseblesende historie, og så skjer det egentlig ikke så veldig mye. Men dette er en bok som legger mye mellom linjene. Kjenner du deg ikke litt igjen i Holden? Kjenner du ikke en gutt som var som han, eller kanskje du var som han selv? Hvis du tenker på psykologien og menneskesynet oppe i alt sammen, hva synes du da?Hvis du absolutt ikke likte den kan du jo prise deg lykkelig fordi den er såpass kort. Og et lite tips; bøker som blir skrevet blir ofte skrevet som en reaksjon på noe som har skjedd i tiden den er skrevet. Det kan derfor alltid være lurt å sette seg inn i tidsepoker ved analyse av en tekst. Så kan du jo selv velge om du ønsker å analysere boken ut i fra ditt ståsted i dag, eller gjennom en forståelse av årstallet og tiden den ble skrevet på. Det er mulig du vil forstå hovedpersonen bedre gjennom en større forståelse av tiden den ble skrevet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #10 Skrevet 3. desember 2015 Hei! Wow, tusen takk for alle gode svar! Dere har vært veldig hjelpsomme, og fått meg til å tenke litt. Anmeldelsen er ferdig og levert nå, krysser fingrene for godt resultat. Igjen, tusen takk dere! Anonymkode: 8ccd2...808
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #11 Skrevet 3. desember 2015 Jeg har ikke sagt noe om at jeg bruker klipp og lim? Jeg skriver mine meninger, men leser på forhånd andres anmeldelser for å se hvordan de har løst det. Anonymkode: 8ccd2...808Tja, det minner mistenkelig om klipp og lim.Bruk ditt eget hode. det vil gagne deg i lengden. Anonymkode: 6d610...1c6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #12 Skrevet 3. desember 2015 Tja, det minner mistenkelig om klipp og lim.Bruk ditt eget hode. det vil gagne deg i lengden.Anonymkode: 6d610...1c6Tro meg, det er lite i den ferdige anmeldelsen som minner om klipp og lim. Men det var kjekt å lese andres anmeldelser, fordi jeg har hverken lest eller skrevet en på lenge, og jeg hadde glemt hvordan man skriver en, rett og slett. Jeg har ikke brukt andres ord. Anonymkode: 8ccd2...808
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå