solveien Skrevet 2. desember 2015 #1 Skrevet 2. desember 2015 Har en voksen sønn på 25 som foreløpig bor hjemme da han har en skade/liten funksjonshemming og er i tilrettelagt arbeid, og foreløpig må han bo hjemme iallefall et par år til. Han betaler halve husleien og internett/tv regningen, og vi deler på maten, Jeg har fått et trekk i uføretrygden min fra statens innkrevingssentral pga tidligere studielån, trekket var forholdsvis stort så jeg klaget, på brevet tilbake fra dem har de da registrert min sønn som min samboer - og de mener da i utregningen deres at han skal førsørge meg - når trekket er tatt og husleien betalt har jeg selv 1200 kr igjen i livsopphold i måneden. Er det riktig, må klage på nytt, kan de mene at han skal forsørge moren sin ? Har sendt dem husleiekontrakt bla ved forrige klagen der det står hvor mye sønnen min betaler, de har trukket fra dette i utregningen sin for hvor mye trekk de mener jeg skal ha, men det står samtidig der de regner han som min samboer at vi begge bare har denne halpartten av husleien å betale. Men, lurer mest på om han kan regnes som min samboer - synes det er helt utrolig ?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #2 Skrevet 2. desember 2015 Når du utførlig har dokumentert at han betaler for seg hjemme, så blir automatisk dine utgifter redusert og du må betale mer av gjelden din, da du tydeligvis har råd til det. Dere har felles husholdning, det samme ville blitt lagt til grunn dersom du hadde leid ut til en hvilken som helst annen person. Klage vil du neppe vinne frem med. Det er deling av utgifter ikke samboerforhold som er det sentrale her.Betal gjelden din, så unngår du slik problematikk. Anonymkode: 8e644...6e8 4
solveien Skrevet 2. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 2. desember 2015 ja gjelden min vil jeg gjerne betale, men jeg lurer på hvorfor min sivilstatus der er blitt samboer - med min sønn ? Jeg er uføretrygdet og vi leier bolig, og nå er det sånn at jeg sitter igjen med 5500 i mnd når min del av husleien er betalt, min sønn sitter igjen med omtrent det samme når hans husleiedel er betalt, når trekket på 4400 er betalt har jeg da igjen ca 1000 til livsopphold - skal han da forsørge meg med sine 5500 lurer jeg på - altså da skal vi ha 6500 å forsørge to voksne på i måneden ?
Brunhilde Skrevet 2. desember 2015 #4 Skrevet 2. desember 2015 Hvorfor har du ikke søkt om sletting av gjelden? 2
Rosalie Skrevet 2. desember 2015 #5 Skrevet 2. desember 2015 Med samboer menes ikke det vi tradisjonelt mener med samboer, altså å bo sammen med kjæresten, men heller det vi vil kalle medboer. To voksne deler bolig og utgifter gir stordriftsfordeler, og man har krav på å sitte igjen med mindre til livsopphold enn om man bodde alene.
Rosalie Skrevet 2. desember 2015 #6 Skrevet 2. desember 2015 Men trekket må være feil. Samboere/medboere/ikke ektefeller har ikke forsørgelsesplikt overfor hverandre.
solveien Skrevet 2. desember 2015 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2015 Hvorfor har du ikke søkt om sletting av gjelden?takk for svar - skal sjekke opp dette
solveien Skrevet 2. desember 2015 Forfatter #8 Skrevet 2. desember 2015 Men trekket må være feil. Samboere/medboere/ikke ektefeller har ikke forsørgelsesplikt overfor hverandre. ja trekket er nok feil, men vet ikke om statens innkrevingssentral har andre regler når det gjelder forsørgelsesplikt overfor samboere, iallefall ikke når man bare bor sammen.
Rosalie Skrevet 2. desember 2015 #9 Skrevet 2. desember 2015 SI's livsoppholdssatser: https://www.sismo.no/no/pub/tema/livsoppholdssatser
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå