AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #1 Skrevet 2. desember 2015 Ja vi har vel alle fått med oss gårdagens blogginnlegg som ble delt overalt, om alenemoren som ikke hadde 50 kr til overs.Jeg lurer bare på hva som foregår i hodene på mennesker som setter barn til verden uten å ha en økonomisk buffer stående?? Et fåtall har vært fattig hele livet, på et tidspunkt må det ha vært rom for å spare opp noen kroner! Hvordan tør folk å ha barn men samtidig ikke ha penger på kontoen to dager før neste lønn?? Hva om barna blir syke og må til lege/legevakt, medisiner, bensin på bilen for å komme seg til legen, og tusen andre ting. Har ikke folk bufferkonto i dag?? Tør folk virkelig å leve slik? Blir rystet når folk ikke eier en krone. Likevel har de valgt å sette barn til verden. Det er ingen menneskerett å ha barn. Gah! Får spunk av slikt, når du ikke har 50kr til overs er det noe som har gått galt for lenge siden. Du skulle spart opp en buffer! Gå i banken eller snakk med en hvilken som helst økonom om personlig økonomi. Råd en fra samtlige vil være å sette av penger til uforutsette utgifter! Så slipper dere å sitte blakk en uke før lønn, eller tigge penger til medisiner til barna deres fra familie og venner. Voksne folk i dag burde vite dette. Alle skal nå sette barn til verden... Anonymkode: 0fff1...ba8 30
Populært innlegg Hvitløk Skrevet 2. desember 2015 Populært innlegg #3 Skrevet 2. desember 2015 Det kan være at folk har en buffer stående, men at den skal kun bli brukt til nødstilfeller. Det er forskjell på å ha oppspart penger til barnehagekunst enn til medisiner. 94
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #4 Skrevet 2. desember 2015 Dette er et fint argument i denne debatten! Nei, ikke alle har 50 kroner, men da burde de heller ikke ha barn.Jeg har en bekjent som spurte meg om 2000 kroner, fordi hun ikke hadde råd til å betale regninger, hvor det var siste frist før de stengte strøm etc. Men to barn, DET var et godt valg! Skulle ønske folk hadde økonomien på plass før de poppet ut barn og håpet på at økonomien skulle ordne seg i fremtiden... Og nei, barn er ikke en menneskerett. Anonymkode: 49511...689 12
Populært innlegg Calleia Skrevet 2. desember 2015 Populært innlegg #5 Skrevet 2. desember 2015 Nå er det vel sånn at folk faktisk kan gå på en økonomisk smell ETTER at de har fått barn også da.. Ikke alle er født fattige.... 123
Kontormus Skrevet 2. desember 2015 #6 Skrevet 2. desember 2015 Ja, hør hør!Det blir for dumt til at det er verdt å diskutere. Men alle velger ikke å havne i en slik situasjon! 8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #7 Skrevet 2. desember 2015 Nå er det vel sånn at folk faktisk kan gå på en økonomisk smell ETTER at de har fått barn også da.. Ikke alle er født fattige....Joda, men så handler det vel mer om at man bør ha en stabil økonomi en del år FØR man får barn også. Det er klart at slike uheldige ting kan oppstå, men da gjør man noe med det! Skaffer en ekstra jobb, får hjelp av venner og familie osv. Jeg fikk inntrykk av at kvinnen TS snakker om ofte sliter med å få endene til og møtes, og dét er nok ikke noe nytt. Anonymkode: 951d6...a10 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 Populært innlegg #8 Skrevet 2. desember 2015 Dette er et fint argument i denne debatten! Nei, ikke alle har 50 kroner, men da burde de heller ikke ha barn.Jeg har en bekjent som spurte meg om 2000 kroner, fordi hun ikke hadde råd til å betale regninger, hvor det var siste frist før de stengte strøm etc. Men to barn, DET var et godt valg! Skulle ønske folk hadde økonomien på plass før de poppet ut barn og håpet på at økonomien skulle ordne seg i fremtiden... Og nei, barn er ikke en menneskerett. Anonymkode: 49511...689Ja, for det er jo aldri at ens livssituasjon forandrer seg... fra stabil familieøkonomi med råd til å ha unger...til å feks samlivsbrudd der den ene må klare seg på den lille intekta man har og en liten slump barnebidrag og derfor sliter med å få endene tll og møtes... nei det skjer jo aldri...Snakk om å være dømmende... Anonymkode: b3156...0f1 51
fin_bil Skrevet 2. desember 2015 #9 Skrevet 2. desember 2015 50 kr her og 50 kr der, det kan fort bli mye penger!Selv for en familie som eier bolig og har mat og klær til barna sine!! 36
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #10 Skrevet 2. desember 2015 Alt er ikke svart hvitt. Anonymkode: 1186a...5c5 15
Honey Dew Skrevet 2. desember 2015 #11 Skrevet 2. desember 2015 Situasjoner kan endre seg: sykdom (det er ikke alle medisiner en får dekket), arbeidsløshet, dødsfall (medfører store utgifter for de etterlate vedr. begravelse) + en mengde andre ting.Folk kan heldigvis ikke se hva som kan skje i fremtiden og bufferen kan ha vært brukt til slike utgifter.Synes ikke vi skal sitte og kritisere noen som er kommet i en vanskelig situasjon. Vi kan også havne i slike og jeg tror ikke vi ville satt pris på at folk sitter på sin høye hest og sier "Nå kan du se hva som skjer når du ikke klarte å spare opp penger" 24
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #12 Skrevet 2. desember 2015 Å ikke ha en 50-lapp til noe bestemt er ikke det samme som å ikke ha en 50-lapp.Folk prioriterer ulikt. Når man da har dårlig råd og ikke kan bruke penger på like mye som mange andre så har man ofte ikke "en 50-lapp til overs". Ikke fordi at den ikke er der, men fordi man ønsker å bruke den på noe annet. Anonymkode: b6c0c...297 32
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #13 Skrevet 2. desember 2015 Nå er det en gang slik at selv om alt skulle være på stell, så kan ting brått endre seg. Slik er livet, det kan skje med alle. Tenker også at poenget ikke er en enkel 50 lapp, men 50 kr her og 50 kr der, kanskje har man flere barn i tillegg. Synes ikke at skolen/barnehagen skal legge ting opp slik at foreldre må betale, det må være forståelse for at alle har forskjellig økonomi. Anonymkode: f8b2c...b4d 25
Sirah Skrevet 2. desember 2015 #14 Skrevet 2. desember 2015 Jeg er i utgangspunktet enig med deg TS, men det er ikke alle situasjoner som er "planlagt". Jeg har selv venner som har gått fra å ha en stabil økonomi og bufferkonto til å gå på en skikkelig smell pga at de mistet jobben eller ble alvorlig syke. Ikke alt kan planlegges - dessverre. Når det er sagt så er det nok mange som burde tenke seg om to ganger før de setter barn til verden. 11
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 Populært innlegg #15 Skrevet 2. desember 2015 Ja vi har vel alle fått med oss gårdagens blogginnlegg som ble delt overalt, om alenemoren som ikke hadde 50 kr til overs.Jeg lurer bare på hva som foregår i hodene på mennesker som setter barn til verden uten å ha en økonomisk buffer stående?? Et fåtall har vært fattig hele livet, på et tidspunkt må det ha vært rom for å spare opp noen kroner! Hvordan tør folk å ha barn men samtidig ikke ha penger på kontoen to dager før neste lønn?? Hva om barna blir syke og må til lege/legevakt, medisiner, bensin på bilen for å komme seg til legen, og tusen andre ting. Har ikke folk bufferkonto i dag?? Tør folk virkelig å leve slik? Blir rystet når folk ikke eier en krone. Likevel har de valgt å sette barn til verden. Det er ingen menneskerett å ha barn. Gah! Får spunk av slikt, når du ikke har 50kr til overs er det noe som har gått galt for lenge siden. Du skulle spart opp en buffer! Gå i banken eller snakk med en hvilken som helst økonom om personlig økonomi. Råd en fra samtlige vil være å sette av penger til uforutsette utgifter! Så slipper dere å sitte blakk en uke før lønn, eller tigge penger til medisiner til barna deres fra familie og venner. Voksne folk i dag burde vite dette. Alle skal nå sette barn til verden...Anonymkode: 0fff1...ba8Du burde skamme deg over din fullstendig fraværende evne til å forholde deg til at din virkelighet ikke er den samme som andres. Du bør også ta innover deg det faktum at du ikke har noen som helst anelse om hvorfor noen kanskje ikke har en femtilapp til overs. Til sist oppfordrer jeg deg til å sette deg inn i hva fattigdomsproblematikk handler om, og da særlig undersøke begrepet "relativ fattigdom". Anonymkode: 6f7c4...808 56
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #16 Skrevet 2. desember 2015 Hvor mye man enn planlegger hender det at livet stikker kjepper i hjulene for en.Vi hadde det helt greit vi til mannen min ble utsatt for en ulykke. 5 år med 65% av inntekten hans gjorde ende på hver eneste sparekrone vi hadde. De 2 siste årene var beintøffe. Med 2 barn som skulle ha sitt, hus som sårt trengte vedlikehold, en bil som stadig trengte reparasjoner og en konto som var skrapa.Vi har sakte, men sikkert bygget oss opp igjen. Men jeg har lært å ikke dømme så fort hva andre har råd til å ikke. ALLE har faktisk ikke en 50-lapp til overs, uten at de faktisk har lagt det opp selv ved å sløse. Jeg husker fortsatt hvor fælt jeg synes det var å ha frihelg, for da måtte jeg spise av maten hjemme, som det ikke var nok av.i stedet for å spise på jobb.Jeg priser meg lykkelig hver eneste dag fordi vi ikke har det slik lenger. Anonymkode: 36ab6...c20 41
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #17 Skrevet 2. desember 2015 For livet blir alltid som man planlegger. Du aner ikke hvor heldig du er, som tydeligvis ikke har møtt motgang i livet.Jeg ble gravid på p-pillen da jeg var student. Bodde sammen med far til barnet, så valgte å beholde. Vi klarte oss bra, så vi giftet oss, fikk 1 barn til. Så ble jeg syk, og måtte ut av arbeidslivet. Selvfølgelig da jeg gikk i ulønnet permisjon, og før det hadde jobbet deltid, så jeg skulle få mer tid til barn og hjem. Mannen min tjente bra. Så ble han spilleavhengig, og spilte bort alt vi eide, og pådro oss enorm gjeld. Jeg gikk fra han, men måtte jo betale på hans gjeld. Så i perioder så har vi ekstremt dårlig råd.Nå var det virkelig ikke dette livet jeg planla. Skal jeg gi bort barna da? Far vil ikke ha noe med de å gjøre. Jeg må bare gjøre det beste ut av det, prøve å få pengene til å rekke til mest mulig. Jeg prøver også å bli bedre, studere og etter hvert jobbe. Så vi kan få en bedre hverdag. Anonymkode: a4435...c81 29
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #18 Skrevet 2. desember 2015 Nå er det vel sånn at folk faktisk kan gå på en økonomisk smell ETTER at de har fått barn også da.. Ikke alle er født fattige....Nettopp!Joda, men så handler det vel mer om at man bør ha en stabil økonomi en del år FØR man får barn også. Det er klart at slike uheldige ting kan oppstå, men da gjør man noe med det! Skaffer en ekstra jobb, får hjelp av venner og familie osv. Jeg fikk inntrykk av at kvinnen TS snakker om ofte sliter med å få endene til og møtes, og dét er nok ikke noe nytt.Anonymkode: 951d6...a10Jaha. Forklar meg da: Jeg hadde trygg 100% jobb, var gift, eide hus, to biler og levde et trygt og godt liv. Mens jeg var gravid ble jeg alvorlig syk, en latens sykdom som slo ut av den ekstra påkjenningen for kroppen. Jeg ble ufør sakte, men sikkert, hadde permisjon som vanlig, men kom meg ikke tilbake i jobb. Mannen endret personlighet, det gjorde vel sikkert jeg også av sykdomme. Det ble samlivsbrudd. Det ble AAP. Det ble salg av huset. Jeg endte opp som alenemor med den daglige omsorgen selv. Jeg fikk valg av NAV om å flytte eller miste AAP. Jeg mistet AAP (all familie som gav praktisk hjelp bodde i nærheten, idiotisk å flytte barnet bort fra alle de). Jeg måtte derfor over på sosialen. Der betaler man ikke til gjeld, så lånekasseavdrag forfalt da jeg hadde for mange utsettelser. Det ble tvangssalg av bilen. Det ble flere og flere betalingsanmerkinger. Jeg sitter nå i midten av 30årene i en liten leid leilighet og sliter sterkt fysisk. Hvordan skulle jeg ha endret denne situasjonen? Det er over ti år siden jeg ble syk. På slutten av måneden har vi altfor lite penger, og ofte går det i pasta både tre og fire dager den siste uken. Dn 50-lappen kan gi meg ganske mye mat. H Anonymkode: 1a1ca...a87 19
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #19 Skrevet 2. desember 2015 Alle som har barn vet at det går rundt 200kr med en gang man skal dra på slike arrangementer, og det er for 2 personer.Ikke nok med at man må ta seg fri for å dra på foreldrekonsultasjoner, planleggingsdager, ferier og helligdager hvor inntekten blir redusert. I tillegg skal man også belage seg på å selge kaker, lodd på fritida (og arrangementer) for både for skolen OG for fritidsaktiviteter.Det finnes de som midlertidig ikke har råd til å kunne kjøpe alt mulig, og det blir veldig synlig når det henger et par bilder på en vegg... Det er DET som er problemet noen steder.Vi hadde slike arrangementer i barnehagen vi og, men der kunne alle ta med seg et bilde og så stod det en gryte fremme til div donasjoner man ønsket å gi. Noen ga 200 kr, andre 20 kr og noen ga ikke noe. Et slikt system fungerer helt fint og utsetter ikke fattige. Anonymkode: 68257...774 17
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #20 Skrevet 2. desember 2015 Ja, for det er jo aldri at ens livssituasjon forandrer seg... fra stabil familieøkonomi med råd til å ha unger...til å feks samlivsbrudd der den ene må klare seg på den lille intekta man har og en liten slump barnebidrag og derfor sliter med å få endene tll og møtes... nei det skjer jo aldri...Snakk om å være dømmende...Anonymkode: b3156...0f1Hun jeg snakker om har aldri hatt økonomi til barn, men valgte på tross av at hun slet med en å få en til... Ja, klart økonomien kan endre seg, samtidig er det ikke disse jeg snakker om. I tillegg er det alt for enkelt for folk å få barn for så å gå fra partneren. Skulle ønske det ikke var så enkelt for tullinger å få barn... Er man usikker på fremtiden mellom to personer, IKKE FÅ BARN! Btw, bu hu, disse kvinnene må lære seg å klare seg selv før de velger å få barn med en mann, ettersom at disse mennene tydeligvis bare stikker. Ha litt selvinnsikt kvinner! Anonymkode: 49511...689 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå