AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #1 Skrevet 2. desember 2015 Jeg er jobbsøker, og har i dag vært på intervju hos en kafé vedrørende en 100% stilling. Jobben involverer å servere, betjene kassen, lage kaffe osv, typisk kaféjobb. De tilbyr kr 115 kr i timen som startlønn. Sjefen sa at de generelt ikke gir stort mer i lønn, og at han som har jobbet der lengst nå har 128 kr i timen. Han hadde visst jobbet der i 3 år. Jeg er 22 år, og jobben er i en av Norges største byer. Er ikke 115 kr i timen nesten... latterlig lavt? Finnes en minstelønn, eller kan de gi hva de vil så lenge noen er villige til å jobbe for den prisen? Jeg prøver å spare egenkapital, men det kommer jo ikke til å gå fort med en sånn lønn...Jeg har erfaring fra bensinstasjon og matbuikk, og begge steder var lønna langt høyere. Anonymkode: b2059...bb2
Angelheart2 Skrevet 2. desember 2015 #2 Skrevet 2. desember 2015 Det fines ingen lovfestet minstelønn i Norge, nei, så om noen er villige til å jobbe for 50,- pr time er det helt opp til en selv.Imidlertid så opererer de fleste seriøse arbeidsgivere med tarifflønn og denne har alltid en minstesats. Noen tariffer er også allmenngjort, noe som betyr at bedrifter innen disse bransjene er pålagt å følge tariff uansett om de er organiserte eller ikke.http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849De forskjellige tariffene finner du for øvrig på sidene til NHO,Fellesforbundet og lignende. 2
Glitnir Skrevet 2. desember 2015 #3 Skrevet 2. desember 2015 Det finnes ingen minstelønn i Norge, nei. Innen visse bransjer, for eksempel byggebransjen og renholdsbransjen har man såkalt allmenngjorte tariffavtaler, som innebærer at alle innenfor de sektorene har krav på lønn iht tariff. Kafe og restaurant er ikke allmenngjort, og så lenge arbeidsgiver ikke velger å følge tariff (eller tilstrekkelig antall ansatte krever det), kan han tilby 40 kroner timen for den saks skyld. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #4 Skrevet 2. desember 2015 Nei, det er ingen minstelønn i Norge. Med mindre det er en tariffavtale på bedriften, som det ikke virker som det er her. Og er enig i at 115 er lite.. :-/ Anonymkode: fe9da...581
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #5 Skrevet 2. desember 2015 Kafé er vanligvis veldig dårlig betalt og det meste av rettigheter er skrellet bort fordi det er så "hyggelig". Som regel ugunstige vakter og. Helt OK som deltidsjobb, men som fulltidsjobb egner det seg ikke. Kundesupport med 150 kroner timen er mye smartere valg når man skal jobbe for å spare penger. Jeg fikk fra kafé til support med tillegg for helligdag, kveld og helg. En annen verden!! Anonymkode: 883e3...ad9 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #6 Skrevet 3. desember 2015 Ja, det er latterlig lavt, og ja det er desverre helt vanlig i bransjen. Ta jobben, men fortsett å søke, siden det er lettere å finne jobb når du allerede har en. De straffer bare seg selv med å ha så lav lønn, de får mye gjennomtrekk og dårlig arbeidsmoral hos de ansatte, men enkelte kafeeiere er for dumme til å se at dette koster i form av opplæring, sykepenger osv. Anonymkode: 4248b...9aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå