Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det begynner og dukke opp bilder på sosiale medier av fantastisk flotte pyntede juletrær, gjerne begrunnet med at man bare ikke klarte å vente lengre.

Men det jeg lurer på er, får ikke lengre barna ta del i pyntning av juletrær?
Disse trærne er jo nærmest design trær hvor alt matcher og henger nøye plassert.
Er det mor i huset som skal ha det "perfekte" treet sitt, mens barna ikke får lov til å røre?

Her så er juletrepynting noe vi gjør sammen som famile både små og store.
Barna henger stolt opp pynten de har laget i barnehagen. Og nei resultatet er kanskje ikke like flott, men fy som vi koser oss.

Hva gjør dere?

Anonymkode: 975b1...f3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min og jeg pynter treet når ungene er i seng. Vi har ikke pyntet treet ennå men det kommer opp rundt den 20. Vi bruker nesten tre timer på hele jobben så barna går lei. Vil ikke ha en stygt pyntet tre i stuen der pynten ikke er jevnt fordelt siden barna ikke rekker opp.

De er med på å pynte resten av huset, bygge pepperkakehus mm. men akkurat treet tar vi selv.

Anonymkode: c0a47...717

• Liker 2
Skrevet

Vi pynter juletreet lillejulaften, både barna og oss voksne (eller mest meg og barna da, mannen sin jobb er å sette på lysene og feste stjerna i toppen ;) )

Og ja, det har vært mye rar og morsom pynting av trærne opp igjennom årene! Fra mange kuler på ei gren og nesten all pynt nederst da de var helt små, til skikkelig jevnt fordelt sånn som det er nå som de er store :)  Det eneste jeg har gjort av endringer etter at de har lagt seg da de var mindre var å flytte knuselig pynt lengre opp både pga minstemann og katten. Og ja, barnehage og skolepynt henger også på treet, skjevt og skakt, men utrolig med sjarm. 

(også har jeg arvet oldemoren min sine stokkgamle julekuler, de får ingen andre enn meg borti, og de henger øverst i treet. De er så vakre og skjøre, og jeg er livredd for de!).

Ellers så har jeg ikke fullt julepyntet hus første helga i advent. Jeg har pyntet litt til advent med lilla duker og julestjerner i vinduene, samt hengt opp julegardiner på kjøkkenet. Julepynt og nisser kommer frem siste helga i advent etter at jeg har tatt en liten rundvask. 

• Liker 3
Skrevet

Hjemme hos mor og far har vi alltid hatt en "middels pent pyntet tre". De har hjulpet oss å henge det jevnt og greit, vi har fine kuler og girlandere - men med innslag av pynt laget av oss barna. Selv i voksen alder henger det noen av de gamle "kunsteverk" rundt om kring:fnise:

Om jeg noen gang får barn skal de, om de har lyst få pynte med hvertfall noen av sine ting på treeet, så kan det som er mindre pent kanskje gjemmes vekk etter det året det ble hengt opp. Det var lite som var SÅ stas som å få pynte treet lille juleaften, og å se at "åh, denne har jeg laga!".. 

Stilig interiørhjem kan jeg ha til vanlig, til jul er det bare ekstra koselig med en litt skeiv julekurv på treet! :)

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg får barn skal de selvfølgelig være med og pynte treet. :laugh: Det var jo selve høydepunktet da jeg var liten! Classy, stilrene trær kan man nøye seg med når man er ung og når man har voksne barn. 

Skrevet

Her pynter ikke ungene treet, de våkner til ferdigpyntet tre, alltid sånn det har blitt gjort her i generasjoner

Anonymkode: b5133...73d

Skrevet

Mine barn er med på å pynte treet. De er flinke til å fordele pynten så det blir pent. De får også ha på noe de har laget selv, da blir de jo så stolte. Synes det er trist med de mødrene som nekter barna å henge opp pynt de har laget selv fordi det ikke blir pent, jeg kjenner noen sånne.

Anonymkode: 22543...b3e

• Liker 1
Skrevet

Mine barn skal få være med å pynte treet, slik vi gjorde som barn. Det blir selvfølgelig noen rare løsninger, som den gangen lillebroren min bestemte seg for å henge all pynten helt innerst ved stammen, men jeg husker hvor stolt jeg ble det første året jeg kunne stå på pianokrakken og sette opp stjerna (med litt hjelp).

Jeg har også sett hvordan mamma de siste årene kan slappe av i sofaen gjennom hele julepyntinga og ikke bry seg om annet enn å stryke duker og huske hvor eskene med julepynt står. Dette tror jeg er mulig fordi det å pynte treet er noe vi barna har fått lov til å gjøre, ikke en plikt, og dermed er noe vi synes er gøy. Nå som vi er eldre er treet blitt ganske pent, og vi kan le av de rare dorullnissene vi har laget gjennom årene.

• Liker 1
Skrevet

Henger opp ting barna har laget i barnehage, skole eller hjemme. De som er oppe, når vi setter opp juletreet får hjelpe med pynting. Som oftest kommer det ikke opp før etter klokka 20.00, så det er litt variabelt om de under 3-4 får være med på pynting. 

Har ikke noe superfancy juletre, det er et familietre! Jeg satser heller på å lage dekorasjoner, der jeg kan få bestemme alt selv for å leve ut min egen kreative evner og skjønnhetssans. 

• Liker 1
Skrevet

Leste i avisa om ei som pynta til første søndag i advent fordi hun likte jula og ikke klaklarte vente lenger. Men 1. juledag skule jula ut, og da har jo jula så vidt begynt, og ikke vart et døgn en gang!

Vi pynter til jul lille julaften og har mest hjemmelaget pynt på treet.

• Liker 1
Skrevet

Mannen min og jeg pynter treet når ungene er i seng. Vi har ikke pyntet treet ennå men det kommer opp rundt den 20. Vi bruker nesten tre timer på hele jobben så barna går lei. Vil ikke ha en stygt pyntet tre i stuen der pynten ikke er jevnt fordelt siden barna ikke rekker opp.

De er med på å pynte resten av huset, bygge pepperkakehus mm. men akkurat treet tar vi selv.

Anonymkode: c0a47...717

Hva med å løfte barna, gi de stoler eller noe? Eller de voksne henger pynt oppe, og barna tar seg av den nedre delen? Å pynte et tre stygt tror jeg ikke er mulig, i vært fall ikke når det er ens egne barn som har gjort det.

Anonymkode: 5a90f...b06

• Liker 1
Skrevet

Her i huset har vi ikke barn enda, men jeg har litt julepynt jeg har fått fra min lillesøster på 6 år. Denne pynten blir alltid plassert godt synlig på treet.
Vi pynter treet allerede 1. desember da vi jobber i butikk og lange dager både på hverdager og i helger. Er godt å få litt ut av julen når vi først er hjemme i stede for å slenge opp pynten lillejulaften og ta den ned igjen rett over nyttår.

• Liker 1
Skrevet

Husker vi alltid pyntet juletreet da jeg var liten. Superkoselig. Men fy søren - som treet så ut. Skjønner egentlig de som ikke synes det er så stas å ha juletre med hjemmelgde figurer og norgesflagg i hjemmet. Da kan heller barna være med å henge opp pynten mor/far har kjøpt, evt. ikke bombe juletreet med heslige julepynt.

Skrevet

Vi pyntet treet alle sammen da vi var barn. Glad jeg ikke vokste opp i et hjem der alt skulle være plettfritt for å se bra ut på insta.

Skrevet

Jeg er vant med å våkne opp til pyntet tre på julaften, og det er en tradisjon jeg ønsker å føre videre til mine fremtidige barn. Men noe "instavennlig" tre er jeg ikke ute etter..

Skrevet

Vi pynter alle sammen lille julaften!

Julepynten er en salig miks av kuler og hjemmelaget pynt. Slik liker vi det best :)

(Men ikke et eneste norgesflagg! Kan ikke fordra det og skjønner ikke hva det har med jula å gjøre. Det er noe etterkrigsaktig og nasjonalistisk over dette...O.T, men...)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vant med å våkne opp til pyntet tre på julaften, og det er en tradisjon jeg ønsker å føre videre til mine fremtidige barn. Men noe "instavennlig" tre er jeg ikke ute etter..

Ordet er stjålet! ;)  (av meg, assa...) I Like.

Skrevet

Selvfølgelig skal barna være med på å pynte, selvfølgelig skal de pynte med noen ting de selv har laget og selvfølgelig skal det se naturlig og randomisert ut :D Er man uten barn får man style som man vil. Har man barn er det nesten en forbrytelse å ikke la barna røre og kose seg med det :D 

• Liker 2
Skrevet

Vi var alltid med på å pynte treet, men mamma tok seg av lys, stjerne, det knuselig og evt glitter om vi hadde det på. Da lærte vi å fordele pynten, både etter farge, form og plass :) God blanding av hjemmelaget, gammel og ny pynt :) 

Det samme blir det nok her. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen barn men jeg var alltid med å pyntet nå jeg var liten. Pga skilsmisse og flytting hoss foreldrene mine så arvet jeg juletrepynten. I mine øyne skal ikke et juletre være stilig, klassisk og ensfarget. Mitt juletre har kuler i alle farger og fasonger, og mye av det stygge jeg lagte når jeg var liten. Like koselig enda.

Anonymkode: 2113d...d98

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...