Gå til innhold

medisin til trass ettåring med astma

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet
Skrevet

Vi har en ett åring som har fått konstatert astma, og som nekter å ta sin inhalasjons medisin. Han bare kaster på hodet og blir illsint.

Er det noen som har noen gode råd til hvordan vi kan få vent han til dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du forstøverapparat slik at det tar tid å få i seg medisinen eller....?

Gjest fortvilet
Skrevet

ja, og han skal helst ha den over nese og mund i mint 10 sek..

Skrevet

Skjønner at tidene er forandret :wink: Da min toåring fikk astma så måtte han sitte med forstøverapparat i ca 15 min. av gangen.

Hva med å prøve med musikk og headsett? En bok som han kan bla i? Noe som fanger oppmerksomheten hans. Kanskje en ny og spennende leke som han kun får ha når han skal ha medisin. Må du holde ham fast så vil han forbinde medisinen med noe negativt så den "vanen" er det viktig å endre. Det er du som vet hva som kan fange oppmerksomheten hans.

Ta en telefon til astma- og allergiforbundet. Jeg fikk god hjelp av fylkeslaget. Du er ikke den første som har et lite samarbeidsvillig barn.

Skrevet

Det var faktisk en artikkel i en avis i dag om dette, vent litt så skal jeg finne den.

Der var det mange gode tips :)

Skrevet

Problemet her er at gutten er bare et år og da blir det vanskeligere.

Jeg brukte seigmann som belønning husker jeg for å få i ungene antibiotika. Funket som bare det :wink: Men det går ikke ann å bruke gotteri som belønning når det gjelder medisin som man bruker fast og kanskje flere ganger pr. dag.

Skrevet

Åh jeg kjenner det igjen.

Har selv en 2 åring som har astma, han tar inhal. fra 2 til 6 ganger i døgnet ettersom hvor tett han er.

Vi har lekt at det kommer en liten mus oppover inhal. som han må blåse bort.

Og her en dag fikk han ett kinderegg av bestemor og i det var det en liten bil, så nå er det den han skal blåse bort.

Fordelen med at han blåser de bort er jo at han tar noen dype åndedrett, slik at det rekker med 10-15 innhalinger.

Men på sykhuset sa de at det var en fordel at han gråt for da blir jo også pusten dypere, men det er ikke gøy å "plage" barnet ditt opptil 6 ganger i døgnet.

Finn på en lek dere leker den lille stunden, la han "vise" andre hvor flink han er til å ta medisin, ta fram favoritt boka, lokk med et glass saft, syng eller sett på musikk.

Vi har jobbet en god stund med det nå, og føler at det går greit han til og med kommer med medisinen selv nå.

Så finn deres mønster og følg dem slavisk både med tider og rutiner, da blir det ikke så skummelt for den lille pjokken. :P

Lykke til. :)

Skrevet

Nå er det jo stor forskjell på forstøverapparat og babyinnhalator da! Babyinnhalatoren sitter man jo bare med en bitteliten stund mens forstøverapparatet tar mye lenger tid!

Tror det er viktig å få barnet til å føle seg trygg noe som ikke alltid er så lett når de er så små! Min sønn bruker begge deler og er utrolig flink! Men han har jo brukt det i mange år etter hvert! En fristende belønning er nok sikkert lurt!Men kanskje litt styr om man skal ha medisin ofte!Det hadde isåfall blitt masse snop på sønnen min så det var ikke så aktuelt! Kanskje du kunne ha en veldig morsom leke som han bare fikk lov til å leke med etter medisin takingen?

Gutten min var heller aldri så begeistert for den plastmasken rundt nesen/munnen så vi puttet heller tuten inn i munnen med bedre resultat!Snakk med astmalegen de har ofte gode råd å komme med!

Lykke til

Klems Charmina

:babyjente: 39 dager til termin :babyjente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...