ajarRun Skrevet 1. desember 2015 #1 Skrevet 1. desember 2015 https://www.tryggtrafikk.no/pressemeldinger/ingen-barn-omkommet-i-trafikken-hittil-i-ar/Ingen barn har dødd i trafikken i år! Husk på bilbelte, barnestol, og reflekser så klarer vi kanskje å unngå at noen dør! Husk at barn ikke kan ha på seg boblejakke/dress når de har på seg belte.Husk å teste reflekser på plagg for å se at de ikke har blitt vasket ihjel.Barnevogner bør pyntes så de ser ut som juletrær, alt for mange mødre dytter de foran seg ut i veien.Ikke la barna ake på veien, de er vanskelig å se når de er så lave og barn har ikke vett til å holde seg unna biler. 4
Gjest Jessica Skrevet 1. desember 2015 #2 Skrevet 1. desember 2015 Gode nyheter som jeg er glad for å lese . Og takk for rask oppdatering og tips 👍👍👍
Gjest Skrevet 1. desember 2015 #3 Skrevet 1. desember 2015 https://www.tryggtrafikk.no/pressemeldinger/ingen-barn-omkommet-i-trafikken-hittil-i-ar/Ingen barn har dødd i trafikken i år! Husk på bilbelte, barnestol, og reflekser så klarer vi kanskje å unngå at noen dør! Husk at barn ikke kan ha på seg boblejakke/dress når de har på seg belte.Husk å teste reflekser på plagg for å se at de ikke har blitt vasket ihjel.Barnevogner bør pyntes så de ser ut som juletrær, alt for mange mødre dytter de foran seg ut i veien.Ikke la barna ake på veien, de er vanskelig å se når de er så lave og barn har ikke vett til å holde seg unna biler.Takk for et informativt og viktig innlegg.Hvorfor kan de ikke ha på seg boblejakke/parkdress når de bruker belte? 1
ajarRun Skrevet 1. desember 2015 Forfatter #4 Skrevet 1. desember 2015 Takk for et informativt og viktig innlegg.Hvorfor kan de ikke ha på seg boblejakke/parkdress når de bruker belte?Ingen bør ha det, men barn er spesielt sårbare. De få centimeterne boblejakke/parkdress holder beltet unna ungen er nok til at barnet vil fly framover og treffe bilbelte med en kraft på flere hundre kilo ved kollisjon/bråstopp. Det er voksne også som har dødd fordi bilbeltet ikke var stramt mot hoftene. Beltet på barn bør være så stramt som mulig, og plassert over hoften (med mindre det er barnestol, da bør du følge instruksjonene nøye).En ting til: Skrap vinduene skikkelig! Den ekstra blind-sonen man får ved å ikke skrape hele frontruten og hele sideruten er nok til å ikke se en seksåring på vei til skolen, og tenk hvordan det ville føles å vite at i 2015 var du den eneste som drepte et barn i trafikken. Drit i bakruten, når du parkerer rygger du inn, da trenger du bare skrape frontruten og siderutene og speilene. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #5 Skrevet 1. desember 2015 Dette var fin og såsøtt skrevet, så flott at så mange i samfunnet har såpass med utstyr, skal si mange er pro på å skaffe seg utstyr her i landet. Kanskje du reddet et barn eller to. Dere er de tøffeste. prop til alle ice rockeres. jeg måtte gå med glatte sko og falt 3 ganger og slo bakhodet på isen 2x og asfalten smalt 1x for å more de med bil. En gang i tiden så sa en som var glad i meg at jeg var dyrebar last, det er 12 år siden. ingen illusjoner i forhold til biler, men flott noen passer på barn. Det virker givende på den andre siden. Anonymkode: 0397b...8ca 1
ajarRun Skrevet 2. desember 2015 Forfatter #6 Skrevet 2. desember 2015 En ting til: Sånne LED refleksbånd er helt fantastiske, da kan man se deg 300 meter unna (noen reklamerer med 500 meter, men det kan jeg ikke gå god for da jeg ikke har fått testet det) i motsetning til de 40 meterne nærlysene lyser. Mange folk skjønner ikke når man skal bruke fjernslys, det finnes folk som innbiller seg at det er forbudt med fjernlys der det er gatelys, og at man ikke skal bruke fjernlys i boligfelt fordi de kan blende folk inne i husene, og da har de veldig dårlig sikt spesielt når lyktene er skitten, vinduene er isete/duggette og de har det travelt.Fest reflekser rund håndleddene, og anklene til ungene (og deg selv), i tillegg til reflekser som henger løst. Alle mennesker er ubrukelige til å kjøre i mørket, men eldre personer er spesielt ubrukelig og studier har visst at det er mer effektivt å ha samme mengde refleksmateriale rundt ankler/håndledd enn på andre deler av kroppen. Reflekser som beveger seg er bedre, de gamle plastrefleksene er bedre enn de nye myke. Husk at synskravet for å kjøre bil er tilsvarende å kjøre med en brødpose foran øynene, så det er mange som ser dårlig.Når dere kjøper klær til ungene, velg klær med reflekser rundt ankler og håndledd. Reflekssømmer som viser konturene av kroppen er fantastiske, men de har noen ganger en tendens til å bli vasket bort, husk å teste refleksene regelmessig. For å teste dem trenger du bare en mørk plass og en lommelykt. Gå 50 til 100 meter unna og lys på plaggene, husk å sjekke baksiden. Alle reflekser blir dårligere ved vask, det finnes refleksklistremerker og reflekser som kan syes på plagg. Hvis du bestiller reflekser fra kina kan du kjøpe 50 stykk for under 200 kroner, hvis unger er som meg mister de fort refleksene. Derfor er det viktig med klær med reflekser i tillegg til andre reflekser. Hvis du går tur med ungen og tar på ungen refleksvest, kan du jo ta en på deg selv. Det er mye lettere å se en fyr på 160 centimeter enn en unge på 100. Slapp-wrap reflekser har jeg en tendens til å miste i hytt og pine, så jeg vil anbefale å skaffe mange. En del trafikkstasjoner deler ut slike reflekser, og de er bredere enn dem de selger på sportsbutikker så de synes bedre.For å forstå viktigheten kan du prøve å stå på huk, mens du lager briller av hendene for å blokkere ut sidesynet. Da får du en ide av hva en unge får med seg når de ferdes i trafikken. I tillegg er de uoppmerksomme og har den trafikale forståelsen til en sau. Da er man avhengig av å se dem for å unngå å treffe dem.Og til slutt vil jeg si at dere får kjøre trygt i julen. Kjør sakte og ta dere god tid, å komme et par timer for sent til julefeiringen gjør ingenting, å meie ned en unge eller krasje kan ødelegge din og mange andres jul. Bare 10km/t lavere fart kan utgjøre forskjellen mellom liv og død. Selv om du har kjøreegenskapen til Petter Solberg er det viktig å huske på at alle andre i trafikken er idioter og at du kan redde dem (og deg selv) ved å ha ekstra marginer. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå