Gå til innhold

Vaksine hvert år på hund null vits!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter hunden har fått 1 års kontroll, er det liten vits og gå til dyrelegen for vaksine hvert år, men unntak om den blir sjuk,. 

Anonymkode: 36613...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi får innkalling til vaksine hvert år, men oppdretterne sier at det holder hvert 3. år. Hadde vært greit å slippe utgiften hvert år, ja. Diskuterte det med veterinæren i fjor, men hun mente at man burde vaksinere hvert år så klart.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabiesvaksine må tas én gang i året, ellers må man begynne fra scratch hvis man skal ha med hunden til utlandet. 

Anonymkode: 8ddb8...5e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en veterinær som sa at man ikke trengte å vaksinere hunden sin etter at den hadde fått de den skulle ha som valp. I hvert fall ikke hvis den ikke var utstillings- eller konkurransehund, eller om vi hadde den med til utlandet, eller plasserte den på¨kennel. Ingenting av dette er aktuelt for hunden vår. Hun er aldri sammen med andre hunder heller. Så vi lot være, da, men da vi hadde med hunden til en annen veterinær for tannsjekk (samme dyreklinikk, men annen veterinær), så sa veterinæren at vi absolutt burde vaksinere årlig mot kennelhoste. Skjønte ikke hvorfor. 

Det som står her underbygger jo rådene fra den første veterinæren, da: http://www.kennelhoste.com/vaksinering/

:vetikke: 

Anonymkode: 4c849...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vaksinerer strengt tatt ikke hvert år uansett.

Det vanlige vaksineprogrammet som mange følger inkluderer KUN kennelhostevaksine hvert år (for eksempel Nobivac Pi). Og den har litt for seg, så det skader ikke. De ytterligere vaksinene boostes kun hvert tredje år (for eksempel Nobivac Dhppi). Så det er jo forsåvidt ikke noe nytt.

Å dra innom veterinær for årlig helsekontroll er derimot en meget god vane som jeg ikke ser noen grunn til å droppe. Man ser seg av og til litt blind på sin egen hund, særlig hvis den "bare" er familiehund og ikke jevnlig følges av andre hundefolk også, så det kan være greit med et mer objektivt veterinærøye for å se etter tannstein, om hunden begynner å bli stiv i leddene, dårlig ånde, kuler etc. Det meste får man med seg selv, men det er en investering i hundens helse å få den sett over hos fagfolk årlig.

Anonymkode: 45b4c...85f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man vaksinerer strengt tatt ikke hvert år uansett.

Det vanlige vaksineprogrammet som mange følger inkluderer KUN kennelhostevaksine hvert år (for eksempel Nobivac Pi). Og den har litt for seg, så det skader ikke. De ytterligere vaksinene boostes kun hvert tredje år (for eksempel Nobivac Dhppi). Så det er jo forsåvidt ikke noe nytt.

Å dra innom veterinær for årlig helsekontroll er derimot en meget god vane som jeg ikke ser noen grunn til å droppe. Man ser seg av og til litt blind på sin egen hund, særlig hvis den "bare" er familiehund og ikke jevnlig følges av andre hundefolk også, så det kan være greit med et mer objektivt veterinærøye for å se etter tannstein, om hunden begynner å bli stiv i leddene, dårlig ånde, kuler etc. Det meste får man med seg selv, men det er en investering i hundens helse å få den sett over hos fagfolk årlig.

Det er jo ikke det diskusjonen går ut på. Vi har hunden vår inne til sjekk årlig, med tannstell og alt, selv om vi altså har valgt å ikke vaksinere årlig. Spørsmålet er jo om årlig vaksinering strengt tatt er nødvendig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke det diskusjonen går ut på. Vi har hunden vår inne til sjekk årlig, med tannstell og alt, selv om vi altså har valgt å ikke vaksinere årlig. Spørsmålet er jo om årlig vaksinering strengt tatt er nødvendig for alle.

TS skriver "gå til dyrelegen for vaksine hvert år, men unntak om den blir sjuk,. ". Så jo, poenget mitt er at det er absolutt vits å gå til veterinær hvert år selv om hunden ikke er syk. Man trenger ikke vaksinere, men en kontroll bør man ta. Og er hunden syk vaksinerer man ihvertfall ikke, da vaksiner skal gis når hunden er frisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabiesvaksine må tas én gang i året, ellers må man begynne fra scratch hvis man skal ha med hunden til utlandet. 

Helt riktig... det har nemlig vi bomma på.... og måtte snu på grensa med bikkja... ellers venter mange uker i karentene... men hvis du ikke skal ta med bikkja til utlandet så er det ikke så nøye tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette visste jeg ikke. Jeg har bare stolt på det dyrlegen har sagt og vaksinerer hunden min hvert år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinerer hvert 3. år og drar ikke til dyrlegen før bikkja er syk. Å betale 500+kr for en årlig vettsjekk hvor de bare klår litt på bikkja og jeg ikke får vite noe nytt uansettt gidder jeg virkelig ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre hunder fikk kennelhoste... HOS VETERINÆREN. Så vi vaksinerer hvert år. Har ikke lyst at de skal få det igjen (de fikk det mildt pga vaksine, men de var fortsatt syke nok!).

Anonymkode: b36dd...c67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer min hvert år, fordi kennelen vi bruker krever oppdatert vaksinekort (årlig vaksinering). Når det er sagt han bikkja fått kennelholste på tross av vaksine. Vi tar en årlig sjekk av hunden samtidig som har får vaksinen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre hunder fikk kennelhoste... HOS VETERINÆREN. Så vi vaksinerer hvert år. Har ikke lyst at de skal få det igjen (de fikk det mildt pga vaksine, men de var fortsatt syke nok!).

Anonymkode: b36dd...c67

Ja, det er en mulighet som faktisk har slått meg. Hunden vår er aldri sammen med andre hunder annet enn hos veterinæren... :/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår forrige hund ( omplassering ) var ikke oppfulgt med vaksiner siden den var valp. Den fikk dårlig immunforsvar, den måtte holdes unna fremmede hunder, og det var et mareritt å dra til veterinær mtp smittsomme sykdommer. Den var støtt og stadig innom veterinær pga øreproblemer, sopp osv. Den hadde også furunkler, noe de mener kommer av dårlig immunforsvar. Og for å få vaksine må hunden være frisk, så den forble uvaksinert.

Det er ikke dermed sagt at den ville vært friskere om den hadde vært vaksinert, men ettersom dette generelt var en hund som var mye plaget, så ville det vært tryggere med vaksine.

Anonymkode: 80497...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår veterinær kjører ikke alle vaksinene hvert år, men vi kommer innom årlig for helsesjekk, så tar de og fyller på de vaksinene som bør oppdateres, basert på info i helsekortet til hver enkelt hund. Er veldig glad jeg har veterinær som ikke overmedisinerer dyra mine, selv om jeg overlater dette til dem. Siden vi stiller og konkurrerer med hundene må de ha årlig sjekk og stempel.

Anonymkode: dfc19...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kennelhostevaksinen holder kun ett år, de andre vaksinene kan man ta hvert 3. år. 

Men er det noe poeng i å ta kennelhoste-vaksinen om hunden aldri treffer andre hunder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia

Men er det noe poeng i å ta kennelhoste-vaksinen om hunden aldri treffer andre hunder? 

Man kan aldri utelukke smitte helt, og en del av disse mikroorganismene kan smitte over uten hundekontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt fra i år- rabiesvaksine holder også i 3 år- men det er viktig å få dyrlegen til å skrive riktig dato.

Vaksine er jo brødmaten til alle dyrleger- derfor vil de sier de at alle bør vaksinere hvert år..

min hund har en sykdom som faktisk er lett å oppdage på slik helsekontroll som de tar ved vaksine- må hele tiden minne de på det, og spørre om det er noen utvikling- altså etter at de påstår at hunden min er frisk og fin, så man skal ikke stole blindt på dyrleger eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...