Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som skriver julebrev? sånt brev som sendes ut til familie og venner om hva som har skjedd det siste året osv. har egentlig aldri hatt sansen for de brevene.. derfor lurer jeg på om dere skriver og hvorfor dere gjør det? selvsagt er det koselig med brev eller kort, men dette julebrevet har jeg egentlig aldri skjønt meg helt på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg skriver noen julebrev. Ikke sånne som kopieres opp, men håndskrevne brev. Sender til tanter og onkler, til mormor som bor langt unna, og to gamle tanter.

Dette er folk jeg ser maks en gang i året på grunn av lang avstand. De kjenner oss, men vet kanskje ikke om alt vi driver med i løpet av året. Så da skriver jeg litt om hvordan året har vært for oss, hvordan vi har det på jobben, her hjemme, kanskje har det skjedd triste ting som har preget oss, kanskje har vi vært på en fin ferietur vi vil fortelle om, eller kanskje har vi opplevd hyggelige ting som har preget oss...

Har flere ganger fått reaksjoner på at de synes det er hyggelig å følge med på oss på denne måten.

Skrevet

Jeg snakker hovedsaklig om brev som massekopieres og sendes ut til alle mulige kjente. håndskrevne brev spesielt til den du skriver til er jo hyggelig, men skjønner ikke helt dette med masseutsendelser.

Skrevet

Enig med Mylian. Standard brev som kopieres til hele familien er urteit.....

Skrevet

Nei, der kan jeg være enig med deg! Jeg er såpass ung at mine venner ikke har begynt med sånne massebrev enda, men må fnise litt når foreldrene mine får massekopierte brev fra sine beste venner med en oppsummering av året.... Som om de ikke vet hva som har skjedd med dem i løpet av året, liksom...

Skrevet

Nei, jeg skriver ikke julebrev. Som andre nevner her har jeg ikke helt sansen for slike standardbrev som sendes rundt, men samtidig kan jeg skjønne at folk man ikke har særlig kontakt med er interessert i å vite hvordan vi har det. Vi får en del julebrev fra folk i utlandet o.l, gamle venner av foreldrene mine osv som de sjelden ser, men likevel setter pris på å høre fra. Jeg skriver istedet en personlig hilsen i hvert julekort.

Skrevet

Er ikke så flink med lange brev akkurat, men skriver litt mer enn "god jul og godt nytt år" på julekortene. Synes masseutsendelser er upersonlig.

Skrevet

Sånne jmulebrev som Mylian beskriver synes jeg egentlig er mer eller mindre skrytebrev.

Det er veldig koselig å få et brev eller kort til jul, men sånne massegreier, nei huff.

Skrevet

Jeg vet om noen som skriver julebrev. Slike som er helt like, men sendes til venner og familie.

De fleste av disse bor i utlandet og har sjelden kontakt med venner og familie. Derfor synes jeg at disse julebrevene er ganske koselige.

Vil ikke si at jeg synes slike brev er "urteite". Det er ganske morsomt å lese hvordan folk har det og hva som har skjedd når man ikke har kontakt så ofte.

Gjest lilletroll
Skrevet

Vi gjør ikke det, men jeg synes at det er en fin tradisjon, og en fin måte å "oppdatere" alle en ikke har kontakt med så ofte....

Skrevet

Har ikke helt sansen nei... men søster og jeg morer oss hvert år over det som kommer fra noen slektninger. Tanken er sikkert god den, men det er ikke så spennede å få vite om problemene de hadde med å få innlagt kloakken på hytta, eller at husets 14-åring har fått sin første kjæreste...

Skrevet
Har ikke helt sansen nei... men søster og jeg morer oss hvert år over det som kommer fra noen slektninger. Tanken er sikkert god den, men det er ikke så spennede å få vite om problemene de hadde med å få innlagt kloakken på hytta, eller at husets 14-åring har fått sin første kjæreste...

:ler: Det er ikke alt som er like spennede nei!

Skrevet

Jeg vil heller ha et julebrev der folk forteller meg hva som har skjedd i livet deres av smått og stort, enn et julekort der det står:

"Vi ønsker dere alle en riktig god jul og et godt nytt år."

Det er jo ofte det som er alternativet.

Hva er det egentlig som er så teit med en liten oppdatering en gang i året?

Er det bare jeg som er nysgjerrig på hva folk driver med? Hvis det i tillegg er skrevet en liten snutt for hånd helt nederst, da er jeg såre fornøyd jeg! :)

Skrevet

Jeg skriver ikke sånne julebrev, men jeg sender masse julekort (ca 70 stk) hvor jeg skriver en liten personlig hilsen til alle.Også med bildet av Jr på!Og i år gleder jeg meg til å lime på bildet av 2 barn :hjerter:

Klems Charmina

:babyjente: 5 uker til termin :babyjente:

Skrevet
Hva er det egentlig som er så teit med en liten oppdatering en gang i året?

Det finnes en mellomting også. Jeg skriver heller en personlig hilsen og oppdatering på julekortet enn å sende masseproduserte julebrev.

Gjest Anonymous
Skrevet

sender brev i romjulen der det blir takket for julegaver, og forteller de om gavene om de passet eller om de må byttes i en str. eller at de har fått flere av samme sorten(barnas gaver)Og forteller de om hvordan juleaften var

Skrevet

Har ikke skrevet julebrev før, men vi blir å gjøre det i år. Kommer til å sende til svigemor (har fått slag og husker svært dårlig) og til gammletatene og tantene mine (fordi jeg ikke kjøper julegave til de, og det er litt mere personlig enn et julekort) Tror gubben vil sende til søskene sine. Men det skal være skikkelig brev, ikke en mail altså.

Kommer i tilleg til å sende julekort. Skal ta med bilde hade vi tenkt :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg sender et felles julebrev til mine og mannens tanter/onkler, aktuelle fettere/kusiner samt venner som bor langt borte og som vi ikke har jevnlig kontakt med. Syns det er en grei måte å oppdatere dem på hvordan vi har det, og setter stor pris på brevene jeg får fra dem. Syns faktisk det er ganske koselig å lese om 14-åringens kjæreste og lignende..... det er jo folk jeg bryr meg om og da er deres gjøren og laden interessant!

Det kan nok virke upersonlig med slike masseutsendelser, men for meg ville alternativet vært "God jul og godt nytt år"-varianten da jeg pga. en kronisk skade i hånden ikke kan skrive så mye for hånd. Men jeg prøver alltid å føye til en linje eller to med personlige kommentarer til hver enkelt.

I tillegg legger jeg mye arbeid ned i "lay-out", setter inn bilder mm.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når jeg leser denne tråden, så får jeg inntrykk av at mange av dere er unge, relativt nyetablerte - og med et behov for å henge seg med på trenden? :sjarmor:

Joda, jeg erter litt nå. Men det har vært så mye snakk om dette, og det er så veldig politisk korrekt å forakte disse masseproduserte julebrevene.

Jeg har skrevet slike brev i mange år, og koser meg med å gjøre det. Etterhvert har jeg begynt å lage varianter, og jeg prøver som regel å få tid til en liten personlig hilsen. Masse bilder, selvfølgelig.

Men utgangspunktet er "den årlige oppsummeringen".

Hvis noen synes at den er uinteressant - ja, da regner jeg med at de slutter å sende meg julekort, og så slutter jeg å sende til dem. Grei skuring.

Men det året jeg ikke rakk å skrive - da ble det etterlyst. Vi har masse familie, masse perifere venner og bekjente som vi gjerne skulle hatt mer kontakt med - dette er en fin måte å holde kontakten "varm".

Å, joda, det ideelle hadde selvfølgelig vært lange, håndskrevne brev (helst på hjemmelaget papir :tunge1: ) til 100 mennesker - men jeg har faktisk andre ting å gjøre før jul.

Og jeg koser meg så veldig med de samme oppdateringsbrevene fra slekt og venner! Synes det er nesten litt trist med bare "god jul og godt nyttår" - det sier jo ingenting!

Kommer til å skrive sånne brev i år også, ja!

....og er det skrytebrev? Ja, selvfølgelig! Jeg er kjempestolt av ungene mine!!! Det må jo være trist hvis man ikke kan finne på noe "skrytete" å fortelle etter et helt år, da :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...