AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #1 Skrevet 1. desember 2015 Bare 6% av amerikanerne har helt elementær kunnskap. Sjokkerende. Hvorfor er det sånn? Har de så dårlige skoler der borte? http://9gag.com/gag/a1Y98XY?ref=fbp Anonymkode: ba52e...dc4
King in the North Skrevet 1. desember 2015 #2 Skrevet 1. desember 2015 Bare 6% av amerikanerne har helt elementær kunnskap. Sjokkerende. Hvorfor er det sånn? Har de så dårlige skoler der borte? http://9gag.com/gag/a1Y98XY?ref=fbpAnonymkode: ba52e...dc4ganske enkelt: de fokuserer i større grad på nasjonal historie, nasjonal geografi, sitt eget speåk, sin egen politikk etc i skolesystemet. 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #3 Skrevet 1. desember 2015 De tror de er best og fokuserer kun på seg selv, vil ikke lære eller vite om andre. Anonymkode: c49c4...f7f 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #4 Skrevet 1. desember 2015 Bare 6 % klarte alle spørsmålene står det i teksten. Fort gjort å svare feil på ett eller fler spørsmål. Som en i kommentarfeltet sa:am PhD. I didnt answer all of the questions correct... Anonymkode: 7b981...795 1
Gjest supernova_87 Skrevet 1. desember 2015 #5 Skrevet 1. desember 2015 Synes ikke troverdigheten din er så stor når du linker til 9gag. Å ikke vite at det var Jonas Salk som oppfant poliovaksinen betyr ikke at man er dum.
Cashbah Skrevet 1. desember 2015 #6 Skrevet 1. desember 2015 Noen av de spørsmålene var jo faktisk ganske vanskelige... 1
Pterinochilus Skrevet 1. desember 2015 #7 Skrevet 1. desember 2015 Nå vet jeg ikke helt om 9gag er den mest seriøse kilden, men det offentlige skolesystemet i USA mangler ressurser og er ganske så dysfunksjonelt. Med mindre man har rike foreldre eller får et legat for å gå på privatskoler, får man ingen god utdannelse. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #8 Skrevet 1. desember 2015 Fleire studenter ved det amerikanske Harvard University visste ikke hva som var hovedstaden i Canada en gang. De bare gjettet på noen navn som de tilfeldigvis hadde hørt om. For eksempel Quebec, Toronto, Ottowa og så videre. Noen av dem fikk kanskje rett, men det var vel mest fordi de tilfeldigvis gjettet på riktig svar. Penger kan rett og slett ikke kjøpe høyere IQ eller kunnskap, enkelt og greit. Anonymkode: 63b73...40c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #9 Skrevet 1. desember 2015 Nå er det mye mulig påstanden om at bare 6 % klarte alle disse spørsmålene er sprøyt i utgangspunktet, for jeg vil gjerne ha en kilde på at disse tolv spørsmålene har blitt stilt til et representativt utvalg amerikanere. Men om det så skulle stemme synes jeg ikke det er spesielt oppsiktsvekkende. Kunnskap som hvem som oppfant poliovaksinen, navnet på en form for kvakksalveri og hvilken egenskap ved en lydbølge som avgjør hvor høy lyden er er ikke akkurat gode markører på en persons evnenivå.Så kan det nok være at det er en del områder der amerikanere jevnt over har mindre kunnskap enn europeere flest. Verdensgeografi, for eksempel, der er min erfaring at fordommene vi sitter med igrunn stemmer ganske godt. I tillegg kan vi alltids klage over en viss slagside i undervisningen i skoler her også, men f.eks. undervisningen i naturvitenskap i USA er langt mer preget av politisk og religiøs overbevisning enn vår er. Mange steder er den helt fin, andre steder er den skummelt tendensiøs. Det er ikke akkurat noe nytt.Men dette var et elendig eksempel på amerikaneres manglende allmennkunnskap. Det er snakk om at det var få som traff på absolutt alle spørsmål. Jeg var selv usikker på et av spørsmålene, selv om jeg resonnerte meg frem til det riktige svaret til slutt. At TS etter sigende blir "sjokkert" av dette synes jeg vitner om en langt mer mangelfull forståelse av verden rundt seg enn det å ikke ha poliovaksinens historie i hodet gjør. Og ja, jeg visste godt at det var Salk. Anonymkode: 62f5f...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #10 Skrevet 1. desember 2015 Selv nobelprisvinner kan si dumme tinghttp://www.slate.com/blogs/future_tense/2015/06/10/tim_hunt_on_women_scientists_nobel_laureates_say_the_dumbest_things.html Anonymkode: 7b981...795
EvaLena Skrevet 1. desember 2015 #11 Skrevet 1. desember 2015 En amerikaner jeg snakket med for mange år siden visste ikke hvem Whitney Houston var. Jeg ble helt målløs og fortalte om hvilke sanger hun var svært verdenskjent for og om filmen The Bodyguard. Han så ut som ett levende spørsmålstegn og hadde aldri i sitt liv hørt om henne. Han bodde i Florida og var på samme alder som meg 😳😦Jaja, helt utrolig spør du meg 😜 1
Vox_populi Skrevet 1. desember 2015 #12 Skrevet 1. desember 2015 Dette var MEGET ENKLE spørsmål. Flere reagerte på Jonas Salk-svaret, men den som heller tror at Einstein, Newton eller madam Curie oppfant en vaksine, er ganske på bærtur. Den som bommet på disse oppgavene, er dessverre rett så uvitende i realfag. Ikke nødvendigvis dumme, men mangler elementærkunnskap. Og det var vel hva dette skulle vise - hvor dårlig jobb skolene har gjort. Dessverre tror jeg nordmenn er nesten like uvitende som amerikanerne (unntatt i geografi, der er vi nok betraktelig mer kunnskapsrike). 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #13 Skrevet 1. desember 2015 navnet på en form for kvakksalveriAstrologi er sprøyt, men det er ikke kvakksalveri, for det brukes ikke til helbredelse. Anonymkode: 1f681...f9d
Gjest Herr Heftig Skrevet 1. desember 2015 #14 Skrevet 1. desember 2015 Nordmenn ville gjort det like dårlig. Mye av dette er ting man lærer på ungdomsskolen og som man aldri har bruk for å kunne siden, altså er det ikke rart at folk over 25 har glemt noe av det.Vet alle realfagsfolka i tråden her på stående fot hvor mange som sitter på stortinget, når partiet Venstre ble stiftet eller hvilket år homofili ble lovelig i Norge? Det er også "basic" ting man lærer på ungdomsskolen, men som folk lett kan glemme fordi de ikke har bruk for den kunnskapen noen sinne etterpå.Denne tråden burde forresten stenges for rasisme.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #15 Skrevet 1. desember 2015 Astrologi er sprøyt, men det er ikke kvakksalveri, for det brukes ikke til helbredelse.Anonymkode: 1f681...f9dSant nok. Kvakksalveri var feil ord, det har du rett i. Poenget står uansett. Anonymkode: 62f5f...3d7
Psilocybe Skrevet 1. desember 2015 #16 Skrevet 1. desember 2015 Min erfaring er at amerikanere flest ikke er stort dummere enn nordmenn flest, snarere tvert imot. Og jeg har inntrykk av at den amerikanske skolen er vesentlig bedre enn den norske, som er elendig.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #17 Skrevet 2. desember 2015 Bare 6 % klarte alle spørsmålene står det i teksten. Fort gjort å svare feil på ett eller fler spørsmål.Anonymkode: 7b981...795Ikke så fort gjort at 94% skal gjøre det. Dette er helt elementær kunnskap som selv ungdomsskoleelever bør klare. Anonymkode: ba52e...dc4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #18 Skrevet 2. desember 2015 Nå vet jeg ikke helt om 9gag er den mest seriøse kilden, men det offentlige skolesystemet i USA mangler ressurser og er ganske så dysfunksjonelt. Med mindre man har rike foreldre eller får et legat for å gå på privatskoler, får man ingen god utdannelse. Norske elever presterer ikke særlig mye bedre enn amerikanske i internasjonale undersøkelser. Og i delstater med noenlunde samme befolkningssammensetning som Norge, så gjør de det bedre enn norske elever. Anonymkode: 0170e...511
Gjest Gjest_Jacklost Skrevet 5. desember 2015 #19 Skrevet 5. desember 2015 Norske elever presterer ikke særlig mye bedre enn amerikanske i internasjonale undersøkelser. Og i delstater med noenlunde samme befolkningssammensetning som Norge, så gjør de det bedre enn norske elever.Anonymkode: 0170e...511Dokumenter?
Jus sanguinis Skrevet 5. desember 2015 #20 Skrevet 5. desember 2015 Bare 6% av amerikanerne har helt elementær kunnskap. Sjokkerende. Hvorfor er det sånn? Har de så dårlige skoler der borte? http://9gag.com/gag/a1Y98XY?ref=fbpAnonymkode: ba52e...dc4Jeg tror at selve definisjonen, at amerikanerne har dårlig skole, er problemet med norsk skole.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå