AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #1 Skrevet 1. desember 2015 Jeg er 28 år gammel og søker en jobb ved siden av studiene mine. Det virker helt umulig?! Har søkt siden i sommer og har fortsatt ikke fått napp noe sted? Jeg søker på alt som kan gå i forhold til studiene (tid osv). Har søkt mange jobber i servicebransjen (servitør, bartender osv), men der får man ikke svar på om stillingen er besatt engang? Er dette normalt?Har tidligere hatt fast jobb i 7 år, men arbeidsplassen ble desverre nedlagt. CV og søknad er fine. Jeg skjønner ikke helt hva jeg eventuelt gjør feil. Skriver ikke superkreative søknader, med masse spenstige ting, men..Hva skal man gjøre? Anonymkode: 31e48...6a5
tørkestativ Skrevet 1. desember 2015 #2 Skrevet 1. desember 2015 Kan ikke gjøre noe annet enn å fortsette å søke... oljekrisa påvirker mange deler av norge etter hvert, og det er MANGE om beinet desverre 4
Gjest Herr Heftig Skrevet 1. desember 2015 #3 Skrevet 1. desember 2015 Bytt navn på CVen til Pär Hansson
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #4 Skrevet 1. desember 2015 Bytt navn på CVen til Pär HanssonBare du ikke skriver Albin som mellomnavn... Anonymkode: e49c7...f2f
FreeLife Skrevet 1. desember 2015 #5 Skrevet 1. desember 2015 Svært få jobber i landet om dagen. Sånn er det bare. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #6 Skrevet 1. desember 2015 Selv på jobber i for eksempel klesbutikker eller dagligvarebutikker kan få mange hundre jobb-søknader.... Anonymkode: 2ceaf...d93
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #7 Skrevet 1. desember 2015 Bytt navn på CVen til Pär HanssonHehe, har faktisk tenkt på det.. kjenner til flere svensker som bare kom og fikk seg jobb på 3 dager. Svært få jobber i landet om dagen. Sånn er det bare. Ja, skjønner jo det. Men er jo litt trist også. Jeg vil gjerne jobbe og bidra et eller annet sted.. Skal vi alle gå på NAV liksom? Det er jo litt stusselig. Anonymkode: 31e48...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #8 Skrevet 1. desember 2015 Selv på jobber i for eksempel klesbutikker eller dagligvarebutikker kan få mange hundre jobb-søknader....Anonymkode: 2ceaf...d93Mhm. En kompis er styrer i barnehage. Hadde utlyst et par vikariat i 60% deltid som assistent, fikk flere hundre søknader. Mange av søkerne hadde mastergrad. TS: Send åpne søknader til finansselskap på Aker Brygge, etc. De bruker gjerne studenter til rene punchejobber som gjøres på kveldstid. Anonymkode: 66337...2a6 1
Puny Skrevet 1. desember 2015 #9 Skrevet 1. desember 2015 Hvis du er student ved UiO er det lett å få de karriereveileder-folkene ved UiO til å se på søknaden din. De har mange gode tips! Før øvrig er det lutt å bruke nettverket ditt og klasebombe markedet. Send for eksempel åpne søknader til alle sykehjem/avlastningsboliger i hele Oslo. Får du en fot innenfor ett sted, så er det relativt lett å få ett annet sted. De trenger alltid folk.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #10 Skrevet 1. desember 2015 alltid behov for de som selger sex... Anonymkode: a301c...4b6
FreeLife Skrevet 1. desember 2015 #11 Skrevet 1. desember 2015 (endret) Hehe, har faktisk tenkt på det.. kjenner til flere svensker som bare kom og fikk seg jobb på 3 dager. Ja, skjønner jo det. Men er jo litt trist også. Jeg vil gjerne jobbe og bidra et eller annet sted.. Skal vi alle gå på NAV liksom? Det er jo litt stusselig. Anonymkode: 31e48...6a5Slapp av..du skylder ikke samfunnet noe. Prøv så godt du kan, det holder. Dont beat yourself up Endret 1. desember 2015 av FreeLife 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #12 Skrevet 1. desember 2015 Vi hadde nylig annonse ute gjeldende fast stilling på 100%, Servicebransjen. Sjefen måtte stoppe søknaden fordi han fikk over 100 søknader på et par dager... Så det er arbeidsgivers marked nå. De kan velge og vrake bland flere hundre overkvalifiserte søkere. Tips fra meg;Søk på jobb som ikke er annonsert. Åpen søknad på facebook- si ifra til nettverket ditt at du ønsker jobbI søknaden så skriver du hva arbeidsgiveren vil få hvis de ansetter deg. Du må være veldig på og gira og si at du kan jobbe når som helst og ikke "bare kvelder" eller "annenhver helg" eller "2 dager i uka" og lignende. Arbeidsgivere vil ha noen som kan være deres backup 24hrs. Og de kan få det, så hvorfor ansette noen som bare kan jobbe 4-5 dager i måneden?Hvis du blir ansatt så må du i begynnelsen ta alle vakter du får og være veldig interessert i jobben, senere når du har lært deg jobben og kommet godt inn så kan du jobbe mindre. Det er også viktig at du i søknaden skriver hva du har for mål de kommende åren. Vil du jobbe deg oppover i den bransjen hvor du søker jobben? Er du virkelig interessert i jobben du søker? eller søker du bare fordi du ønsker litt cash?Som arbeidssøkere idag så kan man ikke komme med krav. Spesielt ikke hvis du søker jobber som flere hundre andre også søker. Man må gi, gi og gi. Skjønner at det er surt at mange svensker eller andre ikke-nordmenn får jobber, men husk at arbeidsinnvandrere kommer fra land hvor det har vært vanskelig og få jobb lang tid og de vet hvordan de skal fremstille seg for at få en jobb og beholde en jobb. Spør en svensk venn om hjelp med søknaden din! HilsenEn svenske Anonymkode: cde40...462 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #13 Skrevet 1. desember 2015 Vi hadde nylig annonse ute gjeldende fast stilling på 100%, Servicebransjen. Sjefen måtte stoppe søknaden fordi han fikk over 100 søknader på et par dager... Så det er arbeidsgivers marked nå. De kan velge og vrake bland flere hundre overkvalifiserte søkere. Tips fra meg;Søk på jobb som ikke er annonsert. Åpen søknad på facebook- si ifra til nettverket ditt at du ønsker jobbI søknaden så skriver du hva arbeidsgiveren vil få hvis de ansetter deg. Du må være veldig på og gira og si at du kan jobbe når som helst og ikke "bare kvelder" eller "annenhver helg" eller "2 dager i uka" og lignende. Arbeidsgivere vil ha noen som kan være deres backup 24hrs. Og de kan få det, så hvorfor ansette noen som bare kan jobbe 4-5 dager i måneden?Hvis du blir ansatt så må du i begynnelsen ta alle vakter du får og være veldig interessert i jobben, senere når du har lært deg jobben og kommet godt inn så kan du jobbe mindre. Det er også viktig at du i søknaden skriver hva du har for mål de kommende åren. Vil du jobbe deg oppover i den bransjen hvor du søker jobben? Er du virkelig interessert i jobben du søker? eller søker du bare fordi du ønsker litt cash?Som arbeidssøkere idag så kan man ikke komme med krav. Spesielt ikke hvis du søker jobber som flere hundre andre også søker. Man må gi, gi og gi. Skjønner at det er surt at mange svensker eller andre ikke-nordmenn får jobber, men husk at arbeidsinnvandrere kommer fra land hvor det har vært vanskelig og få jobb lang tid og de vet hvordan de skal fremstille seg for at få en jobb og beholde en jobb. Spør en svensk venn om hjelp med søknaden din! HilsenEn svenske Anonymkode: cde40...462Tusen takk for gode råd :D jeg skal innrømme at det sikkert er greiere for arbeidsgivere å ansette svensker som vil jobbe 24/7, istedenfor oss norske som gjerne vil utdanne oss ved siden av osv og dermed ikke kan være tilgjengelig hele tiden.. Jeg skriver i søknaden at jeg studerer osv, burde jeg kanskje droppe det? En liten hvit løgn skader vel ikke? Så får jeg heller skulke noe forelesninger en periode. Og jeg er ikke så kreativ med hvorfor jeg absolutt vil jobbe der og der, er jo mest fordi jeg trenger penger har du noen gode tips til hva jeg kan skrive for hvorfor jeg gjerne vil jobbe son servitør f eks? fra TS som VIL ha jobb innen året er omme:( Anonymkode: 31e48...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #14 Skrevet 1. desember 2015 Hei. Har vært i samme situasjon selv. Send åpne søknader, å søke på utlyste stillinger er så og si nytteløst når det er minimum 200 søkere på hver stilling. Kontakt bemanningsbyrå, i Oslo pleier for eksempel Student Consulting å ha mange studentvennlige jobber. Sjekk evnetuelt andre bemanningsbyrå, de har som regel sine felter. Husk å registrere deg på sidene deres først. Hører du ikke noe iløpet av en ukes tid; ring selv og be om et møte hvor du kan presentere deg selv. Det funker hver gang. Har alltid fått jobb innen 2 uker ved å kontakte bemanningsbyrå på den måten. Veldig ofte så tar du prøvetiden(6 mnd) som ansatt i bemanningsbyrået, så går du over til å bli ansatt i firmaet om de er fornøyd. Anonymkode: 96552...8ac 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #15 Skrevet 1. desember 2015 Tusen takk for gode råd :D jeg skal innrømme at det sikkert er greiere for arbeidsgivere å ansette svensker som vil jobbe 24/7, istedenfor oss norske som gjerne vil utdanne oss ved siden av osv og dermed ikke kan være tilgjengelig hele tiden.. Jeg skriver i søknaden at jeg studerer osv, burde jeg kanskje droppe det? En liten hvit løgn skader vel ikke? Så får jeg heller skulke noe forelesninger en periode. Og jeg er ikke så kreativ med hvorfor jeg absolutt vil jobbe der og der, er jo mest fordi jeg trenger penger har du noen gode tips til hva jeg kan skrive for hvorfor jeg gjerne vil jobbe son servitør f eks? fra TS som VIL ha jobb innen året er omme:( Anonymkode: 31e48...6a5Så er det dessverre Kan de få slaver som ikke koster så mye penger og ikke har krav på at følge aml så tar de det. Men det er en annen diskusjon. Jeg studerer selv 100% på uio, og jobber 100%. Min arbeidsgiver fikk litt panikk når jeg sa at jeg skulle begynne på skolen, men jeg lovte han at det ikke skulle gå utover jobben så da vart han fornøyd. Jeg skulker MANGE forelesninger, men hører på de podcaster som legges opp så jeg får med meg det meste. Du kan skrive at du studerer, men at studiene nå ikke har så mye obligatoriske oppmøter og at du har mulighet til at være fleksibel ihht arbeidstider. Jeg har aldri jobbet i den bransjen og skjønner ikke at man ønsker det men når jeg har søkt på jobber tidligere som jeg ikke har erfaring fra så har jeg skrevet at jeg ønsker prøve nye ting og at det virker som at det passer meg da "jeg liker at røre på meg mye" "liker at gi god service" "liker at jobbe hvor det skjer mye" og lignende. Du viser at du vet hva jobben innebærer samtidig som du får inn personligheten din i jobben. Anonymkode: cde40...462
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #16 Skrevet 1. desember 2015 Hei. Har vært i samme situasjon selv. Send åpne søknader, å søke på utlyste stillinger er så og si nytteløst når det er minimum 200 søkere på hver stilling. Kontakt bemanningsbyrå, i Oslo pleier for eksempel Student Consulting å ha mange studentvennlige jobber. Sjekk evnetuelt andre bemanningsbyrå, de har som regel sine felter. Husk å registrere deg på sidene deres først. Hører du ikke noe iløpet av en ukes tid; ring selv og be om et møte hvor du kan presentere deg selv. Det funker hver gang. Har alltid fått jobb innen 2 uker ved å kontakte bemanningsbyrå på den måten. Veldig ofte så tar du prøvetiden(6 mnd) som ansatt i bemanningsbyrået, så går du over til å bli ansatt i firmaet om de er fornøyd. Anonymkode: 96552...8acTusen takk for tips, skal absolutt prøve ut dette! Anonymkode: 31e48...6a5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #17 Skrevet 1. desember 2015 Så er det dessverre Kan de få slaver som ikke koster så mye penger og ikke har krav på at følge aml så tar de det. Men det er en annen diskusjon. Jeg studerer selv 100% på uio, og jobber 100%. Min arbeidsgiver fikk litt panikk når jeg sa at jeg skulle begynne på skolen, men jeg lovte han at det ikke skulle gå utover jobben så da vart han fornøyd. Jeg skulker MANGE forelesninger, men hører på de podcaster som legges opp så jeg får med meg det meste. Du kan skrive at du studerer, men at studiene nå ikke har så mye obligatoriske oppmøter og at du har mulighet til at være fleksibel ihht arbeidstider. Jeg har aldri jobbet i den bransjen og skjønner ikke at man ønsker det men når jeg har søkt på jobber tidligere som jeg ikke har erfaring fra så har jeg skrevet at jeg ønsker prøve nye ting og at det virker som at det passer meg da "jeg liker at røre på meg mye" "liker at gi god service" "liker at jobbe hvor det skjer mye" og lignende. Du viser at du vet hva jobben innebærer samtidig som du får inn personligheten din i jobben. Anonymkode: cde40...462Tusen takk igjen! Skal prøve å legge inn flere argumenter for hvorfor jeg passer i jobben osv.. men er litt demotiverende når man hører at de mottar flere hundre søknader også. Da blir vel ikke alle lest engang.. :s Men skal gjøre mitt beste! Anonymkode: 31e48...6a5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #18 Skrevet 1. desember 2015 Vær villig til å søke jobber du må "pendle" litt til, altså en halvtime/time med buss. Da er det plutselig mye færre søkere har jeg erfart. Anonymkode: 447b7...101 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #19 Skrevet 2. desember 2015 Ring alle barne- og ungdomsskoler i nær avstand fra der du bor/studerer, og meld deg som ringevikar. Fra nå og utover vinteren trengs generelt mye vikarer på kort varsel, og kommer du deg inn på listene kan du fort få mye jobb. Anonymkode: 66337...2a6
Gjest hockeyfrue Skrevet 2. desember 2015 #20 Skrevet 2. desember 2015 Vi utlyste nettopp en stilling som ringehjelp/julehjelp, altså en stilling uten noen faste timer i måneden, og på tre dager fikk vi nesten 400 søknader. Det er mange om beinet for tiden, og dersom du skal ha et håp om å få napp burde du få noen til å titte over søknaden din og kanskje få til en spenstigere søknad. Mange søknader er prikk like og din vil da bare drukne i mengden. Skill deg litt ut, gjør skriv noe som gjør at den du søker hos husker deg! Ikke la være å nevne i søknaden din at du er student, det vil ta seg dårlig ut i et eventuelt intervju, men skriv heller at du er fleksibel og at ikke alt er obligatorisk. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå