Gå til innhold

Rosacea

Anbefalte innlegg

Noen som har det her inne?
Var til hudlege for noen år siden og fikk beskjed at dette er seboreisk eksem noe jeg er enig i.
Har flassete hud ved nesevingene og huden der er "kronisk" rød. Har alltid en rødhet som aldri går vekk og jeg tror at huden er betent. 
Den har faktisk vært veldig fin i sommer, men nå klør huden og den er flassete, og ujevn farge i ansiktet. 

Vet at seboreisk eksem og rosacea er beslektet og jeg og merker denne varmen mange med rosacea har. 
Har og spist en del mandariner i det siste, og mistenker faktisk en sammenheng. Vet jo at sitrus kan trigge. 
Drikker og en del vann med sitron, men innbiller meg at dette går bra. Har begynt å drikke mer vann. Er så glad i kaffe, men vet jo at kaffe dehydrerer så holder meg til tre kopper. 

Av hudpleie produkter så bruker jeg active moist fra dermalogica eller eucerin. Oljefrikrem og en mild gel rens fra dermalogica. Av og til renser fra apoteket da dermalogica er litt dyrt så varierer derfor mellom eucerin og dermalogica. 
Parfyme og mineraloljer er ikke noe man finner i mine hyller. Synes dermalogica og eucerin er ganske "klinisk" egentlig. :-)
Bruker ikke peeling, kun hos hudpleier en gang i halvåret.

Noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre annerledes/gjøre for å få bedre hud? 
Har nesten ikke kviser, bare noen irriterende porer og hudormer.

Anonymkode: b4df6...f90

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/988963-rosacea/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips. :-) Merker du noe på at huden blir trigget av matvarer? Jeg presiserer at jeg ikke har rosacea, men seboreisk eksem, men synes det og rosacea ligner litt på hverandre. 
Jeg skal prøve å kutte ut mandarin for en periode og se. 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/988963-rosacea/#findComment-17392140
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser jo at hvis man har rosacea, eller beslektede hudtilstander så skal man unngå varme drikker, varm mat, tomat, krydder, og avokado? Dette synes jeg høres veldig vanskelig ut. Jeg venter til kaffen ikke er så varm før jeg drikker den, og drikker to kopper om dagen. Må ha om morran, og synes det er kos med en midt på dagen, eller på kvelden. 
Er det veldig små kopper så hender det at det blir flere. :-) 

Jeg er veldig glad i grønnsaker, og spiser en god del tomater i salater, eller f.eks tomatsaus til pasta, og krydder synes jeg gir ekstra spiss på maten. Så jeg vet ikke helt hvor streng man skal være? Er ikke veldig plaget, men har litt det jeg vil kalle "kronisk" rødhet ved nesa, og det har jeg hatt i veldig mange år, men jeg har en teori om at det er seboren som gjør at huden der er betent, derav rødheten og flassingen. Har prøvd fungoral og en annen reseptbelagt krem, men synes ikke dette hjalp. Det jeg der i mot ser hjelper er fuktighet i form av oljefri kremer og masker.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/988963-rosacea/#findComment-17392560
Del på andre sider

Jeg har noe som likner på perioral dermatitt (googlet og så bilder). Har i flere år hatt et rødt utslett i hovedsak rundt nedre del av nesen, men som det siste år har spredt seg til haken. Utslettet er rødt, det ser ut som jeg har små klumper under huden, og jeg får slike løse hudfliker på utslettet, spesielt i neseområdet.

Jeg føler selv at utslettet har sterk sammenheng med vinteren. Sover jeg med vinduet åpent en natt, er utslettet ti ganger verre når jeg våkner neste morgen. Det blir alltid verre på vinteren, og forsvinner så og si på sommeren.

Har alltid gått ut i fra at dette har vært kuldeeksem. Var hos legen i fjord, og har siden brukt mildison (mild kortisonsalve) med kuldekrem over. Det har hjulpet fint. Da utslettet har vært ekstra ille, har jeg brukt en enda sterkere kortisonsalve.

Men siden denne salven gradvis ødelegger huden, dro keg igjen til legen for en stund siden. Han ringte da hudlegen, og jeg fikk utskrevet en antibiotika krem som heter rozex, som tydeligvis er behandlingen for rosascea. Syntes det er merkelig at de gikk ut fra at jeg har rosacea, når den tilstanden har sterk sammenheng med varme - mens mitt utslett på den andre siden blir bedre i varme, og verre i kulde. Legene mente at utslettet mitt kommer av en underliggende bakterieinfeksjon som får sterkere grobunn i kulde eller noe..

Problemet mitt er - jeg har brukt Rozex-kremen nå i ca. 1-2 uker, og jeg våkner hver dag opp til knusktørr hud i området hvor jeg har utslett. Her snakker vi at et helt nytt lag med hud som kan pelles av på morgenen dannes hver natt. Jeg føler ikke at kremen hjelper, men vet ikke om det først skal bli verre, så gradvis bedre...?

hva dkal jeg gjøre?! Er rådvill, og føler ikke at legene finner noe som faktisk kan hjelpe meg, de har ikke engang gitt meg en diagnose. Var snakk om at jeg henvises til hudlege hvis denne behandlingen ikke fungerer.

Ellers bruker jeg sminke for å dekke over de røde områdene ca. 5 dager i uka, og en sminkefjerner jeg ikke akkurat tror er den mildeste man finner..

Noen som har tips? Skal jeg se det an (slik jeg egentlig har gjort i flere dager allerede), eller skal jeg kontakte legen igjen?

Anonymkode: 57bd2...01a

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/988963-rosacea/#findComment-17416356
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...