Gå til innhold

Pinnekjøtt på rist i stekeovn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har prøvd å lage pinnekjøtt i stekeovnen?

Såvidt jeg har skjønt legger man da pinnekjøttet lagvis på en rist litt over midten i ovnen og så heller man vann i en langpanne som man setter langt nede i ovnen.
Dette har jeg aldri prøvd før, men så skal jeg ha fanden, hans oldemor og halve familien på andre juledags middag i år, og med åtte voksne og to barn må jeg ha ca 4,5-5 kg pinnekjøtt. Som ikke nødvendigvis får plass i den største gryta jeg har.
Så for å ikke bruke opp all plassen på komfyren, så kom jeg på at noen bruker stekeovnen som pinnekjøttkoker, slik at kokeplatene blir fri til kålrotstappe, poteter og saus.
Men så er det dette med at jeg aldri har gjort det før da. Noen tips? Blir det bra?

Skrevet

Ja du kan fint dampe pinnekjøttet i ovnen. direkte i langpanna med aluminiumsfolie i bunn og gjerne aluminiumsfolie over, så det ikke tørker ut. husk å fyll på med vann i langpanna, så det alltid er vann der. Ellers har jeg prøvd med stekepose en gang. Veldig greit og lite søl og ikke mist lite oppvask. Klippet ikke hull i posen som det ble gjort i linken over.

Når kjøttet er klart, kan du gjerne sprø/tørke det litt under grillen

Anonymkode: d7d1e...7ef

Skrevet

Hm, sprøstekt/grillet pinnekjøtt går litt imot mine pinnekjøtt-tradisjoner med kun damping, så jeg vet ikke om jeg tør å la det bli så mye tørrere. :P
Takk for tips, får tenke litt på det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...