Knekt1 Skrevet 1. desember 2015 #1 Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg lurer kort og godt på hvorfor riksavisene til stadighet lar seg lure av "beklagelser" som ville gjort selv Gerd Liv Valla grønn av misunnelse? Nå sist i den totalt uinteressante "banandiskusjonen" mellom en Helle Bornstein og bloggeren Linnea Myhre."Saken" kort oppsummert:"Bornstein, som er personlig trener for en rekke kjendiser, har tidligere skrevet på sin blogg at «en hel banan som et måltid er ikke noe jeg anbefaler for de aller fleste», et synspunkt hun argumenterte for i blogginnlegget.Myhre svarte på dette:«Jeg har ikke ord for hvor flau, frustrert og lei meg jeg ble da jeg slo på God morgen Norge i dag tidlig, og så deg stå der og fortelle om hvor usunt det er å spise BANAN. "Det interessante er at Dagbladet i dag byr på overskriften:"Helle Bornstein svarer på banan-kritikken: - Jeg beklager virkelig"Klikker du deg inn på artikkelen, er det dette du blir servert:"- Jeg beklager virkelig om bananinnlegget har blitt tolket ditt hen av Linnea Myhre og andre at banan skal unngåes til en hver pris og er usunt. Det var aldri min hensikt. I fremtiden vil jeg passe godt på at det kommer tydelig frem hvilke målgrupper rådene mine retter seg mot."Hva er det Bornstein gjør her? Hun gjør egentlig ikke annet enn å henvise til det hun har sagt hele veien. Det hun faktisk "beklager" er den "tolkningen" Myhre og andre gjør. Det er ikke akkurat første gang riksmediene formulerer seg som om det er snakk om en reell beklagelse.Mitt spørsmål er kort og godt: Gjør journalistene dette med vilje, eller forstår de rett og slett ikke hva Bornstein på lite delikat vis forsøker seg på? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 1. desember 2015 #2 Del Skrevet 1. desember 2015 Hvorfor trekker du Gerd Liv Valla inn i det her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #3 Del Skrevet 1. desember 2015 Det kalles click-bait. Anonymkode: bc40a...51a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #4 Del Skrevet 1. desember 2015 Hvorfor trekker du Gerd Liv Valla inn i det her?For at folk skal klikke seg inn på tråden hans, tenker jeg. Var jo ikke så interessant det han hadde å komme med. Anonymkode: 89068...1ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knekt1 Skrevet 1. desember 2015 Forfatter #5 Del Skrevet 1. desember 2015 Hvorfor trekker du Gerd Liv Valla inn i det her?For at folk skal klikke seg inn på tråden hans, tenker jeg. Var jo ikke så interessant det han hadde å komme med.Anonymkode: 89068...1ceAt det er mulig å være så historieløse! Det går i det minste an å foreta et kjapt Google-søk før dere forurenser tråden. Valla regnes av mange som å være opphavspersonen til slike "beklagelser". En "Valla-beklagelse" er det Bornstein holder på med her - nye stikk forkledd som en unnskyldning.Jeg synes det er interessant at riksavisene (og brukerne over?) lar seg lure av slike enkle knep. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knekt1 Skrevet 1. desember 2015 Forfatter #6 Del Skrevet 1. desember 2015 Det kalles click-bait.Anonymkode: bc40a...51aSå du tror altså det er bevisst? Jeg er neimen ikke så sikker på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 1. desember 2015 #7 Del Skrevet 1. desember 2015 At det er mulig å være så historieløse! Det går i det minste an å foreta et kjapt Google-søk før dere forurenser tråden. Valla regnes av mange som å være opphavspersonen til slike "beklagelser". En "Valla-beklagelse" er det Bornstein holder på med her - nye stikk forkledd som en unnskyldning.Jeg synes det er interessant at riksavisene (og brukerne over?) lar seg lure av slike enkle knep. Nå husker jeg hva som skjedde godt, men jeg skjønner ikke vitsen med å sammenligne det her med hva som skjedde den gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knekt1 Skrevet 1. desember 2015 Forfatter #8 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Nå husker jeg hva som skjedde godt, men jeg skjønner ikke vitsen med å sammenligne det her med hva som skjedde den gangen.Valla, 2007: "Det er leit hvis Ingunn Yssen har oppfattet noe jeg har sagt som sårende. Det har aldri vært min hensikt". Borstein, 2015: "Jeg beklager virkelig om bananinnlegget har blitt tolket ditt hen av Linnea Myhre og andre at banan skal unngåes til en hver pris og er usunt. Det var aldri min hensikt."Bornstein har jo nærmest blåkopiert Vallas "suksess"oppskrift.Red: Tilførsel. En skulle jo nesten tro at Bornstein og riksmediene lærte noe av den såkalte Valla-saken? Endret 1. desember 2015 av Knekt1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #9 Del Skrevet 1. desember 2015 At noen i det heile tatt gidder å lese alt dem kommer over angående disse tullingene, skjønner jeg ikke... Anonymkode: 6c7fd...e1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 1. desember 2015 #10 Del Skrevet 1. desember 2015 Det er ikke riksavisene som lar seg lure, det er riksavisene som håper at vi lar oss lure til å klikke på lenker/kjøpe aviser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #11 Del Skrevet 1. desember 2015 Det kalles clickbait og er no skikkelig irriterende tull! Anonymkode: 4e7a2...dee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 1. desember 2015 #12 Del Skrevet 1. desember 2015 Tråden er ryddet for hets.Kragebein, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arista Skrevet 1. desember 2015 #13 Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg er helt enig med TS. Helle beklager ingenting her. Det eneste hun beklager er hvordan Linnea oppfattet det. Hadde vært veldig forfriskende om hun turte å stå for det hun sa/skrev. Da kunne man i hvert fall hatt en god diskusjon... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ergune Skrevet 1. desember 2015 #14 Del Skrevet 1. desember 2015 Så du tror altså det er bevisst? Jeg er neimen ikke så sikker på det. Alle store aviser har måleutstyr som kontinuerlig viser hvor mange klikk hver sak får. På mange saker prøver de mange forskjellige overskrifter for å se hvilke som gir flest klikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ultiva Skrevet 1. desember 2015 #15 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Jeg lurer kort og godt på hvorfor riksavisene til stadighet lar seg lure av "beklagelser" som ville gjort selv Gerd Liv Valla grønn av misunnelse? Nå sist i den totalt uinteressante "banandiskusjonen" mellom en Helle Bornstein og bloggeren Linnea Myhre."Saken" kort oppsummert:"Bornstein, som er personlig trener for en rekke kjendiser, har tidligere skrevet på sin blogg at «en hel banan som et måltid er ikke noe jeg anbefaler for de aller fleste», et synspunkt hun argumenterte for i blogginnlegget.Myhre svarte på dette:«Jeg har ikke ord for hvor flau, frustrert og lei meg jeg ble da jeg slo på God morgen Norge i dag tidlig, og så deg stå der og fortelle om hvor usunt det er å spise BANAN. "Det interessante er at Dagbladet i dag byr på overskriften:"Helle Bornstein svarer på banan-kritikken: - Jeg beklager virkelig"Klikker du deg inn på artikkelen, er det dette du blir servert:"- Jeg beklager virkelig om bananinnlegget har blitt tolket ditt hen av Linnea Myhre og andre at banan skal unngåes til en hver pris og er usunt. Det var aldri min hensikt. I fremtiden vil jeg passe godt på at det kommer tydelig frem hvilke målgrupper rådene mine retter seg mot."Hva er det Bornstein gjør her? Hun gjør egentlig ikke annet enn å henvise til det hun har sagt hele veien. Det hun faktisk "beklager" er den "tolkningen" Myhre og andre gjør. Det er ikke akkurat første gang riksmediene formulerer seg som om det er snakk om en reell beklagelse.Mitt spørsmål er kort og godt: Gjør journalistene dette med vilje, eller forstår de rett og slett ikke hva Bornstein på lite delikat vis forsøker seg på? Journalistene gjør dette med vilje, og slik har de da holdt på i mange år. Det kalles click-bait, det samme som bloggerne etter hvert har adoptert. Hvor lysende, fresende overskrifter får folk til å kjøpe avisa/klikke seg inn på bloggen, mens artikkelen/innlegget stort sett omhandler noe annet enn det som var forespeilet i overskriften. Jeg husker selv en overskrift i Se & Hør for kanskje ti år siden; "se her, kjendisene kaster klærne!" og så var det en reportasje inni om kjendiser som donerte klær til Frelsesarmèen...Mange blogger kan sidestille lesertallene sine med en god del nettaviser, så det er innlysende at drama og blogg-kjendiser selger. Og selvfølgelig så selger en flame-throwing mellom to c-kjendiser. Selv denne, som er delvis oppkonstruert og dratt helt ut av proporsjoner ene og alene for å prøve å skape litt blest. Det triste her er at Dagbladet bruker så mye tid og plass til dette. Bekrefter bare at Dagbladet for alvor begynner å nærme seg Se & Hør. Endret 1. desember 2015 av Ultiva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg