AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #1 Skrevet 1. desember 2015 Hvilke tegn/symptomer hadde dere.og hvordan påvirket dette deres forhold til folk rundt dere?Er også veldig interessert i å høre erfaringer fra de som har vært i et forhold med en som har Borderline.Hvordan merket dere sykdommen hos kjæresten deres? Anonymkode: c5eea...718
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #2 Skrevet 1. desember 2015 Diagnosen stilles nesten ikke lenger, men de som er borderlinere merker man det VELDIG godt på.Det er ofte folk som er svært uttaggerende med hærverk, fest og tilfeldig sex og rusmidler i perioder, for så å å rett i kjelleren med selvskading og depresjon i andre perioder. Anonymkode: 31606...d4e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #3 Skrevet 1. desember 2015 Diagnosen stilles nesten ikke lenger, men de som er borderlinere merker man det VELDIG godt på.Det er ofte folk som er svært uttaggerende med hærverk, fest og tilfeldig sex og rusmidler i perioder, for så å å rett i kjelleren med selvskading og depresjon i andre perioder.Anonymkode: 31606...d4eOk.Grunnen til at jeg lurer er fordi kjæresten min er til utredning nå.Lenge trodde psykriateren at han "bare" var deprimert, men ingen antidepressiva eller samtaleterapi har hatt tilstrekkelig effekt.Snarere tvert imot.Han har oftere enn før,store opp- og nedturer i humøret og de kan komme uten åpenbar grunn.Den ene dagen er jeg verdens beste,mens dagen etter er jeg satan sjøl..men han er ikke så ekstremt utagerende at det ender med hærverk,selvskading,osv..Er det noen spesiell grunn til at denne diagnosen ikke stilles så ofte lenger,og hvilke diagnoser blir gitt istedenfor? Anonymkode: c5eea...718
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #4 Skrevet 1. desember 2015 Man har ikke nødvendigvis en psykisk lidelse selvom man er ustabil. Faktisk så er det ytterst få par jeg kjenner til som ikke er sånn som det du beskriver, at den ene dagen er alt en dans på roser og neste dag er den andre heksa fra helvete.Vet du om det er i forholdet han reagerer sånn, eller har han alltid vært sånn på alle andre mulige ting også?Diagnosen stilles ikke lenger nettopp fordi det er vanlig å være ustabil og mange har blitt feilmedisinert og dermed blitt værre enn de var i utgangspunktet. Anonymkode: 31606...d4e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #5 Skrevet 1. desember 2015 Man har ikke nødvendigvis en psykisk lidelse selvom man er ustabil. Faktisk så er det ytterst få par jeg kjenner til som ikke er sånn som det du beskriver, at den ene dagen er alt en dans på roser og neste dag er den andre heksa fra helvete.Vet du om det er i forholdet han reagerer sånn, eller har han alltid vært sånn på alle andre mulige ting også?Diagnosen stilles ikke lenger nettopp fordi det er vanlig å være ustabil og mange har blitt feilmedisinert og dermed blitt værre enn de var i utgangspunktet.Anonymkode: 31606...d4eHan har mistet jobben flere ganger,fordi han ikke møter opp på dager han er langt nede,kommer fort på kant med folk osv. Anonymkode: c5eea...718
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #6 Skrevet 1. desember 2015 Diagnosen stilles nesten ikke lenger, men de som er borderlinere merker man det VELDIG godt på.Det er ofte folk som er svært uttaggerende med hærverk, fest og tilfeldig sex og rusmidler i perioder, for så å å rett i kjelleren med selvskading og depresjon i andre perioder.Anonymkode: 31606...d4eTull, hvorfor sprer du direkte feilinformasjon? Det er mer fokus på diagnosen enn noen gang. Det var jo nettopp en forsideartikkel om det i aftenposten og dokumentar på Brennpunkt i NRK. Jeg har den selv, og jeg har ikke de problemene du nevner (de trekkene er mer tilstede hos en del antisosiale tilfeller, ikke borderline). De med emosjonelt ustabil pf er veldig ulike. Selv sliter jeg med ustabile relasjoner, tomhetsfølelse, identitetsvansker, depresjon og angst. Har aldri ruset meg eller vært kriminell. Synd at noen sprer fordommer. Man kan få hjelp hos en psykologspesialist eller psykiater med kompetanse på personlighetsforstyrrelser. Vil også anbefale mentaliseringsbasert terapi eller dialektisk atferdsterapi. På enkelte sykehus er det søesialiserte personlighetspoliklinikker (nettopp fordi diagnosen i høy grad stilles). Anonymkode: a3533...bf7 2
Anoia Skrevet 1. desember 2015 #7 Skrevet 1. desember 2015 Diagnosen stilles nesten ikke lenger, men de som er borderlinere merker man det VELDIG godt på.Det er ofte folk som er svært uttaggerende med hærverk, fest og tilfeldig sex og rusmidler i perioder, for så å å rett i kjelleren med selvskading og depresjon i andre perioder.Anonymkode: 31606...d4eNuvel. Det er ganske individuelt hvordan det som nå kalles emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse arter seg. Enkelte er sånn som du beskriver, mens andre kan man ikke se det på fordi de greier å holde det indre kaoset veldig godt skjult. Det finnes grader innenfor alle symptomer, noen sliter mest med tomhetsfølelse og humørsvingninger uten å være impulsive og selvdestruktive, for andre er det helt omvendt. Stigmaet rundt diagnosen gjør også at mange holder det hemmelig, så det kan være mange borderlinere rundt deg som du ikke vet om. Med riktige medisiner og behandling kan enkelte forøvrig leve tilnærmet normalt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå