leslie Skrevet 3. oktober 2004 #1 Skrevet 3. oktober 2004 tenkte å overraske med terteskjell imorgen, men har aldri laget dette før, bare fått det servert. greit nok jeg kan nok klare å kjøpe inn terteskjell og det tilbehøret jeg ønsker, men det er jo litt fint å vite hva andre har oppi også, selv bruker jeg erter, reker, asparges og fiskepudding. men hvordan lager dere den hvitesausen? hører at det kan være litt vanskelig?! vi er to stykker så hvor mye tror dere en må beregne med saus? man kan vel kjøpe ferdig laget saus, men det er vel ikke så godt?!
Arkana Skrevet 3. oktober 2004 #2 Skrevet 3. oktober 2004 Hvit saus på pose er etter min mening nærmest uspiselig. Og når hvit saus er så enkelt å lage blir saken klar. Smelt ca 3 ss smør og rør inn 2 ss mel. Så sper du med melk (ca 6 dl), litt etter litt, mens du visper hele tiden. Smak til med salt, pepper og revet muskat og la sausen småkoke ca 5 minutter (for å få bort den rå melsmaken). Til to stykker tror jeg det holder med halvparten av den oppskriften her.
Lula Skrevet 3. oktober 2004 #3 Skrevet 3. oktober 2004 Smelt ca 3 ss smør og rør inn 2 ss mel. Så sper du med melk (ca 6 dl)' date=' litt etter litt, mens du visper hele tiden. [/quote'] Hvis du i tillegg varmer opp melken først er det mye enklere å få en saus fri for klumper.
Gjest Pet Skrevet 3. oktober 2004 #4 Skrevet 3. oktober 2004 Jeg tar alltid kjelen av plata når jeg sper med melk. Rører inn melken før jeg stter kjelen tilbake på olata og koker opp. Og rører hele tiden!
Arkana Skrevet 3. oktober 2004 #5 Skrevet 3. oktober 2004 Så lenge man ikke har i for mye melk av gangen og rører godt hele tiden får man ikke klumper i sausen. Forresten finnes det en sunnere (men ikke så god) versjon av hvit saus, hvis du tenker på vekten. Varm opp 4 dl melk, rør ut 2 ss mel i litt melk og visp det inn i sausen. La småkoke 5 minutter, og smak til med salt og pepper.
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2004 #6 Skrevet 3. oktober 2004 tusen takk for råd, dette skal jeg da klare altså. men kan jeg bruke alminnelig soft smør? eller må det stekesmør til?
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2004 #8 Skrevet 3. oktober 2004 tusen takk for råd, dette skal jeg da klare altså. men kan jeg bruke alminnelig soft smør? eller må det stekesmør til? soft er ikke smør, men margarin. bruk tine smør, det gir best resultat.
søndagsengel? Skrevet 14. oktober 2004 #9 Skrevet 14. oktober 2004 Den hvite sausen blir enda bedre når den smakes til med bittelitegrann sukker!! det har jeg lært av min mor som lærte det av sin mor som lærte det av sin mor som..... (Det samme gjelder forøvrig for ertestuing fra pose!)
-Fisken- Skrevet 14. oktober 2004 #10 Skrevet 14. oktober 2004 Men så er margarin mye sunnere. Her i huset bruker vi ikke annet enn soft flora til matlaging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå