Gå til innhold

Er det mulig for meg og typen å få lån til leilighet sammen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg (30 år) går på aap ( utbetalt 13000kr i  måndten) har studiegjeld på 200 000kr ( men ikke fullført studie, og vil ikke klare det heller PgA sykdom). har bil, men ikke billån. Kommer ikke i jobb med det første og håper og ikke bli ufør med det første, men kommer til og ta mange år før jeg kan jobbe ( godt mulig jeg blir noe ufør, har ung ufør tillegg på aap)  Vil ikke få veldig godt betalt i en eventuelt jobb da jeg ikke har fullført studiet, men jeg har videregående.

typen får utbetalt ca 19000kr i  måndten. Han har ikke fullført videregående eller annen studie. Så vanskelig å øke inntekten. Han har billån på 60000kr pluss MasterCard gjeld på 20000kr. Han er 30 år.

Ingen av oss har noen som helst egenkapital ( ja veldig klar over at det er dumt at vi ikke har fått spart opp det, og mye som burde vært gjort annerledes men sånn er det nå)

er det noen som helst mulighet for oss å få tatt opp lån så vi får kjøpt oss en liten leilighet ? 

Anonymkode: 83183...33d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Normal sett ville jeg anbefalt dere å snakke med banken, men jeg kan ikke se at å utsette dere for den ydmykelsen ville ha noe hensikt. 

Hvor mye tenkte du å bruke på leiligheten?

• Liker 4
Skrevet

regelen om 15% egenkapital er minstekravet om du ikke har kausjonist.

Mulighetene er doblet når dere er to, men hvorfor sparer dere ikke? Klarer selv å spare 5000 i mnd med 17.000 netto utbetalt. Jeg bor i kollektiv og betaler 5000kr i leie. Tar buss i 40 min til jobb. 

Kan foreldrene deres hjelpe?

Eller så bør dere få barn for da sier husbanken garantert ja til startlån… 

Anonymkode: 80cbb...91b

Skrevet (endret)

Bli kvitt den gjelda dere har først i hvertfall. Så må de spares eller dere må finne en kausjonist. Banken gir ikke lån om dere ikke har noen risiko selv.

Endret av Macro
  • Liker 3
Skrevet

Hvis dere står uten kausjonist og uten egenkapital, så får ni ikke lån i banken.

Ni kan søke om startlån hos Husbanken.

http://www.husbanken.no/startlaan/

takk for svar :) 

jeg har ringt husbanken og spurt om det er mulig for meg og få lån og det er det ikke så lenge inntekten min er aap. Godt mulig jeg hadde fått det om jeg var ufør, men jeg prøver som bare det og unngå og bli ufør. Jeg har gått på aap i ca 6 år ( fått forlenget det over normalen som er lengst 4 år) vil bare så innmarig komme i ihvertfall noe jobb, men ser at det ikke lønner seg sånn med tanke på hvis jeg vil komme på boligmarked. Men jeg er for sta, jeg vil jobbe noe, da jeg ikke ser at det kan være positiv sånn psykisk vis jeg aldri kommer i noe jobb. 

Han har ikke søkt. Men jeg er litt bekymret for at han vil få avslag på startlån da han har litt gjeld og har ikke vært så flink til kg betale regningene sine. Det går mye bedre nå som jeg har " tatt styringa " for han. Det er ikke det at han ikke ønsker å betale regningen sine, men han er helt blank på dette med tall og økonomi . Matten som gjør at han ikke får fullført videregående ( han har prøvd 5 ganger etter videregående og ta opp Matten  selv med privat lærer. , han har skikkelig dyskalkuli .

skulle veldig gjerne fått kjøpt oss en 2 Roms leilighet. Det koster rundt 2,2 mil her vi bor. Vanskelig og flytte så veldig langt bort PgA behandling jeg går i.

min familie kan ikke hjelpe som kausjonist. MuLig han må spørre hans familie. Men de har ikke akkurat tilbudt seg, så ikke sikkert de kan det.

Skrevet

Hvor bor dere. Hva er husleien nå? Hva jobber mannen som? Butikkjobber uten utdanning er lett å finne over alt.

Hva med å flytte et billig sted, bare for 1-2 år. Selge bil. Ta buss/finne jobb i nærheten. Er behandling i alle fylker. 

Leve for 5000 hver etter husleie (ved 7000kr eller mindre i husleie) i 1-2 år, som mange studenter må. Så får dere spart kanskje 100.000 på et år. Eller vent..det blir 180.000 på et år. Det var mye. Så dropper dere ferien det året. 

Spørs hvilke prioriteringer dere har, men dere kan faktisk få kjøpt hus om 2 år om dere gir slipp på bil og location.

Anonymkode: 80cbb...91b

Skrevet

Å være dårlig å betale regninger påvirker ikke muligheten til å få lån, med to unntak: dersom den du ikke betaler til er den du vil ha lån fra eller dersom du får betalingsanmerkning. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor har du bil hvis du ikke jobber?

Anonymkode: 7847b...03c

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor har du bil hvis du ikke jobber?

Anonymkode: 7847b...03c

Fordi begrensede mennesker også trenger mobilitet.

Anonymkode: ce10b...59f

Skrevet

jeg (30 år) går på aap ( utbetalt 13000kr i  måndten) har studiegjeld på 200 000kr ( men ikke fullført studie, og vil ikke klare det heller PgA sykdom). har bil, men ikke billån. Kommer ikke i jobb med det første og håper og ikke bli ufør med det første, men kommer til og ta mange år før jeg kan jobbe ( godt mulig jeg blir noe ufør, har ung ufør tillegg på aap)  Vil ikke få veldig godt betalt i en eventuelt jobb da jeg ikke har fullført studiet, men jeg har videregående.

typen får utbetalt ca 19000kr i  måndten. Han har ikke fullført videregående eller annen studie. Så vanskelig å øke inntekten. Han har billån på 60000kr pluss MasterCard gjeld på 20000kr. Han er 30 år.

Ingen av oss har noen som helst egenkapital ( ja veldig klar over at det er dumt at vi ikke har fått spart opp det, og mye som burde vært gjort annerledes men sånn er det nå)

er det noen som helst mulighet for oss å få tatt opp lån så vi får kjøpt oss en liten leilighet ? 

Sykdom og mangel på papirer har aldri hindret noen i å tjene penger mye penger. 
Selv om du ikke kan tjene penger ved å jobbe slik alle andre friske gjør så betyr bare det at
du må benytte deg av andre muligheter. 

Du må begynne å bruke det du har mellom ørene og finne på noe lurt.

Det finnes ingen andre muligheter enn dem du skaper selv. Så inntil du har skapt noen nye muligheter for deg selv
så blir det nok vanskelig. 

Anonymkode: 56923...bcb

• Liker 1
Skrevet

19 000,- utbetalt høres uansett lite ut. Er det full stilling? Hva jobber han som? 

Er fint mulig å finne en stilling som betaler mer enn dette selv om han ikke har utdanning. 

Skrevet

takk for svar :) 

jeg har ringt husbanken og spurt om det er mulig for meg og få lån og det er det ikke så lenge inntekten min er aap. Godt mulig jeg hadde fått det om jeg var ufør, men jeg prøver som bare det og unngå og bli ufør. Jeg har gått på aap i ca 6 år ( fått forlenget det over normalen som er lengst 4 år) vil bare så innmarig komme i ihvertfall noe jobb, men ser at det ikke lønner seg sånn med tanke på hvis jeg vil komme på boligmarked. Men jeg er for sta, jeg vil jobbe noe, da jeg ikke ser at det kan være positiv sånn psykisk vis jeg aldri kommer i noe jobb. 

Han har ikke søkt. Men jeg er litt bekymret for at han vil få avslag på startlån da han har litt gjeld og har ikke vært så flink til kg betale regningene sine. Det går mye bedre nå som jeg har " tatt styringa " for han. Det er ikke det at han ikke ønsker å betale regningen sine, men han er helt blank på dette med tall og økonomi . Matten som gjør at han ikke får fullført videregående ( han har prøvd 5 ganger etter videregående og ta opp Matten  selv med privat lærer. , han har skikkelig dyskalkuli .

skulle veldig gjerne fått kjøpt oss en 2 Roms leilighet. Det koster rundt 2,2 mil her vi bor. Vanskelig og flytte så veldig langt bort PgA behandling jeg går i.

min familie kan ikke hjelpe som kausjonist. MuLig han må spørre hans familie. Men de har ikke akkurat tilbudt seg, så ikke sikkert de kan det.

Har han betalingsanmerkninger? Jeg trur det kan minske sjansen for han å få et boliglån.

Skrevet

19 000,- utbetalt høres uansett lite ut. Er det full stilling? Hva jobber han som? 

Er fint mulig å finne en stilling som betaler mer enn dette selv om han ikke har utdanning. 

han jobber på bensinstasjon. Får utbetalt rundt 20 000 kr.  Ja det er full stilling ( han har jobbet 100 % der i 7 år) 

har du noen forslag til andre jobber han kan få seg uten og ha fullført videregående ? 

Skrevet

Har han betalingsanmerkninger? Jeg trur det kan minske sjansen for han å få et boliglån.

han har fått mange inkassokrav.  Pluss at han ikke betalte husleien i er halvt år. Og måtte ta opp lån og betale det han ikke hadde betalt. Både strøm og tlf har blitt stengt av PgA at han ikke har betalar regninger. 

Kan det ha ødelagt for at han aldri vil få huslån?

Ja jeg vet det høres ille ut.  Men han jobber virkelig med å bli bedre og jeg hjelpe han så godt jeg kan ( ikke me å gi han penger så klart, men med å hjelpe han med og få oversikt over økonomien )

Skrevet

han har fått mange inkassokrav.  Pluss at han ikke betalte husleien i er halvt år. Og måtte ta opp lån og betale det han ikke hadde betalt. Både strøm og tlf har blitt stengt av PgA at han ikke har betalar regninger. 

Ja jeg vet det høres ille ut.  Men han jobber virkelig med å bli bedre og jeg hjelpe han så godt jeg kan ( ikke me å gi han penger så klart, men med å hjelpe han med og få oversikt over økonomien )

Jeg trur ikke dere vil få lån, nei.

• Liker 1
Skrevet

Han kan selvfølgelig få huslån en gang i fremtiden, men først må han få ordentlig kontroll på økonomien. Begynn med det først, så kan dere tenke på huslån når det andre er i orden. Det er uansett ikke lurt å kjøpe hus sammen med noen som sliter med å betale regningene sine.

Anonymkode: b76ce...2d4

• Liker 5
Skrevet

Han må først betale ned alt av inkasso før dere kan få lån. Høres ut som om han har en del betalingsanmerkninger, men når disse kravene betales så blir anmerkningene også slettet. 

Lagerjobb er generelt ganske godt betalt. 

• Liker 2
Skrevet

Å skylde på dyskalkuli når man ikke betaler regningene sine er jo total ansvarsfraskrivelse. Man får en regning og man betaler den.  Trenger ikke være mattegeni for å se den sammenhengen. Er han mentalt i stand til å jobbe er han også i stand til å betale regninger. 

Anonymkode: 28390...aa0

• Liker 6
Skrevet

Mener du helt seriøst at å skaffe seg enda mer gjeld er en god ide, TS? Typen din har fått sperret mobilen, mastercardet er makset ut og han har NULL kontroll eller ansvarsfølelse.. Og du ønsker å ta opp et lån med han?! Et attpåtil så høyt lån?! 

Legg fra deg ideen om et hus i fremtiden akkurat nå, og fokuser på å få orden på økonomien deres i dag. Når det er på stell kan du plukke opp tanken på hus igjen. Den tiden kommer, men dere er ikke klare for det nå. 

Å ta opp mer lån løser absolutt ingenting. Og hvordan tør du i det hele tatt ta opp så mye lån med ustabil inntekt? Nei, det er nok ingen god ide. 

Få økonomien og tankesettet på rett vei så ordner dette seg. Men ta tak i dagens problemer først, så kan du tenke på morgendagens senere. Lykke til! :) 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...