AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #1 Skrevet 30. november 2015 Har ikke sett disse før, ei heller lest bøkene, men ble nylig "tvunget" til å se dem, har hittil bare sett de tre første. Det er vel ikke akkurat for voksne, så min vurdering er nok preget av dette, men lurer på hva folk ellers her synes. Mine vurderinger:På pluss-siden:"Vertsfamilien" er rett og slett fantastisk, Dudley og Onkel Vernon er geniale karakterer spilt av enda mer geniale skuespillere!Det er en del bra skuespillere med som for så vidt gjør brukbare rollerPå minus-siden:Daniel Radcliffe er en utrolig elendig og kjedelig skuespiller, at han har fått roller etter dette er mer enn jeg kan fatteBlir en slags generalisering av ovenstående punkt: Filmene er dårlige og kjedelige. Tar det seg opp etter de tre første? Anonymkode: 71df7...f0c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #2 Skrevet 30. november 2015 Desverre nei De 3 første er mye bedre enn resten Anonymkode: 54b70...e20
Gjest Luna123 Skrevet 1. desember 2015 #3 Skrevet 1. desember 2015 Jeg synes at toeren og treeren er de beste filmene i serien, så for min del tar ikke resten seg opp. De blir vel mørkere og mindre barnevennlige fra femmeren av, men Radcliffes skuespillerprestasjoner forbedres ikke, og jeg vil ikke tro at resten av filmserien vil gi deg så mye hvis du ikke har lest bøkene eller blitt "frelst" av de tre første filmene.
Papirhjerte Skrevet 1. desember 2015 #4 Skrevet 1. desember 2015 (endret) For min del så ligger magien i filmene at jeg så de som liten. Tror jeg var 11 år da den første filmen kom ut. Leste den første boka rett etterpå og var hekta. Tror kanskje ikke jeg ville hatt samme begeistring for filmene om jeg hadde sett de for første gang nå. Bøkene er bedre enn filmene, selvfølgelig, men sier meg enig med de over meg. De tre første filmene er best. For meg så er de veldig forbundet med barndommen, så det er nok derfor jeg klarer å se de flere ganger, til tross for diskutabelt skuespill. Bøkene leser jeg jo også enda, kanskje du skal prøve de i stedet? Endret 1. desember 2015 av Papirhjerte
fjellogvidde Skrevet 1. desember 2015 #5 Skrevet 1. desember 2015 Jeg var voksen når disse bøkene kom, men jeg elsker dem likevel. Så for meg er nok filmene mer en måte å leve meg inn i denne verdenen for en liten stund, enn som en vanlig filmopplevelse. Men som Papirhjerte over her, så foretrekker jeg bøkene mhp kvalitet. Filmen er mer for det visuelle mhp bygninger, klær, miljøer (Diagon alley) osv. 1
Gjest Caroline91 Skrevet 1. desember 2015 #6 Skrevet 1. desember 2015 Jeg elsker Harry Potter-bøkene og filmene! Men, jeg har vokst opp med bøkene. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert på filmene hvis jeg hadde sett de for første gang nå i voksen alder, uten å ha lest bøkene først. Det er jo mange delte meninger om Harry Potter. Enten elsker man det, eller så hater man det. Tror at grunnen til at jeg liker det så godt er fordi jeg har lest bøkene helt fra veldig ung alder, og det er noe jeg virkelig forbinder med barndommen min. Jeg begynte å se filmene igjen i forrige uke, og jeg synes det er like magiskt nå.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #7 Skrevet 1. desember 2015 Jeg har et godt forhold til både bøkene og filmene. Dog vil jeg si at jeg koser meg mer med bøkene enn med filmene De måtte også gjøre filmene noe mørkere, for det er etter 5'eren at hvem-hvis-navn-ikke-nevnes kommer tilbake for fullt. De kunne aldri laget filmene hvis det skulle vært basert for barn fra 8 - 10 år, og da mener jeg pga trollmannskrigen, Voldemort, alle dødsfallene osv. Bøkene blir jo også mørkere på sett og vis, men er kanskje mer tilpasset yngre barn. Anonymkode: e5d11...706
Rainbow Skrevet 1. desember 2015 #8 Skrevet 1. desember 2015 Jeg så dem i voksen alder, fordi HP kom ut da jeg var voksen (var 20 da den første kom) og jeg elsket dem, fordi de var en ny måte å se de fantastiske bøkene på. Jeg har aldri tenkt over om Radcliffe er en dårlig skuespiller, han bare ER Potter for meg i filmene. Og det blir definitivt mye mindre barnevennlig etter hvert!! Bøkene sparer ikke på noe når det gjelder ekle detaljer og skumle historier, og filmene følger opp. Jeg er snart ferdig med runde to av å lese bøkene på engelsk nå, og syns de er fantastiske. Men jeg har bare sett filmene én gang hver, da de kom ut, så det kan jo hende jeg hadde sett annerledes på det om jeg så dem i dag. 2
altflyter Skrevet 1. desember 2015 #9 Skrevet 1. desember 2015 Jeg har vokst opp med bøkene og elsker dem. Enig i at Radcliffe er en dårlig skuespiller, men han blir litt bedre etterhvert. Det er ikke lett å like en barnefilm når du ikke så den da du var barn. De siste filmene er litt mer for voksne.Da Harry var 11 var jeg 11, så jeg var på samme alder som skuespillerene, og filmene er lagt opp til å passe med omtrent den aldersgruppen. Derfor vanskelig å like. Jeg vil egentlig anbefale deg å lese bøkene. De er tusen ganger bedre, og du får forklaring på en del av det som skjer i filmene som ikke blir forklart...
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #10 Skrevet 1. desember 2015 For min del så ligger magien i filmene at jeg så de som liten. Tror jeg var 11 år da den første filmen kom ut. Leste den første boka rett etterpå og var hekta. Tror kanskje ikke jeg ville hatt samme begeistring for filmene om jeg hadde sett de for første gang nå. Bøkene er bedre enn filmene, selvfølgelig, men sier meg enig med de over meg. De tre første filmene er best. For meg så er de veldig forbundet med barndommen, så det er nok derfor jeg klarer å se de flere ganger, til tross for diskutabelt skuespill. Bøkene leser jeg jo også enda, kanskje du skal prøve de i stedet? Dette er nettopp det samme jeg også tenker. De som liker Harry Potter veldig godt har gjerne vokst opp med serien. Jeg så den første filmen da jeg var 6 år og ble umiddelbart forelsket. Etter dette har jeg lest bøkene og sett filmene kort tid etter utgivelse. Det jeg elsker med serien er at den har vokst med alderen min. De har gått fra å være barnefilmer til ungdomsfilmer. Den blir mørkere og mer spennende, men også mer humoristisk. Kvaliteten øker også betydelig. Min favorittfilm er Harry Potter and the Deathly Hallows part 1. Dette er min ultimate favorittfilm. I tillegg synes jeg den første boken (og filmen) er veldig koselig, kanskje mest på grunn av den nostalgiske følelsen. Det er vanskelig å peke ut noen da jeg er så glad i så mange av rollene, men mine favorittroller er nok Severus Snape (selvsagt), Horace Slughorn og Argus Filch. I tillegg liker jeg selvsagt Hermione, Ron og Lord Voldemort. Dolores Umbridge må være seriens mest irriterende rolle, men spilles av fantastiske Imelda Staunton. Utrolig dyktig skuespiller som virkelig irriterer seerne. Minerva McGonagall og Hagrid er også dyktige. Jeg er heller ikke veldig begeistret for Daniel Radcliffe, men jeg har et helt nøytralt forhold til han. Han er ikke irriterende, slik som Bonnie Wright (som spiller rollen som Ginny Weasly) er. Videre elsker jeg filmmusikken, særlig i de tre siste filmene. Alexandre Desplat er fryktelig dyktig, og filmene blir mye mer levende enn de første (etter min mening). Humoren øker også med filmene/bøkene. Det er ikke rart at voksne mennesker som ser Harry Potter for første gang ikke finner særlig underholdningsverdi i det. Jeg har for eksempel aldri sett Hjemme Alene eller Tre nøtter til Askepott, og hver gang de settes på synes jeg det er så dørgende kjedelig at jeg ikke orker å fortsette. Det finnes selvsagt voksne som synes Harry Potter er bra til tross for at man ser det i voksen alder, men de fleste gjør ikke det. Det handler da litt om hva slags filmsjanger en liker. Jeg elsker eventyr, fantasy og sci-fi, så jeg ville nok likt det dersom jeg hadde sett det i voksen alder, men kanskje ikke i like stor grad. Anonymkode: d1360...549
Gjest Caroline91 Skrevet 1. desember 2015 #11 Skrevet 1. desember 2015 Noe jeg ofte har merket er at det er ytterst få Harry Potter fan som har selve Harry Potter som sin favorittkarakter mine er Ron, Hermione, Fred og George.
Faith- Skrevet 1. desember 2015 #12 Skrevet 1. desember 2015 (endret) Jeg er skikkelig Harry Potter fan! Har lest bøkene kanskje 20 ganger og syns de er uendelig mye bedre enn filmene. Grunnen til at jeg ikke er like glad i filmene er vel rett og slett fordi de ikke har muligheten til å følge handlingen i bøkene 100%. Men jeg syns det er fint å se filmene likevel da det setter alle karkaterene og stedene man har lest om ut i livet. Filmene jeg liker best er helt klart Deathly Hallows 1 og 2, da disse er de filmene som jeg mener er mest lik bøkene. Det har nok også mye med at jeg virkelig elsker Ralph Fiennes fremstilling av Voldemort. Jeg syns også bare hele plottet rundt Horcruxene er utrolig bra og jeg har tilbrakt timesvis på nettet for å lese meg opp på historien til Voldemort og Horcruxene. Jeg liker også veldig godt Alan Rickman og Helena Bonham Carter som Severus og Bellatrix. Den av filmene jeg liker minst er 3eren og jeg kan ikke fatte hvorfor så mange liker den best. Bare disse dumme "Shrunken Heads" over alt gjør at jeg nesten ikke klarer å se filmen. Jeg tror noe av problemet mitt med 3. filmen også er at den har ikke det koselige barnefilm preget de to første har, men likevel ikke det mer mørke voksenfilm preget som film 4 og utover har når Voldemort kommer inn i bildet. Den faller liksom litt mellom to stoler hos meg. Jeg liker forresten heller ikke at Ron og Hermione krangler i store deler av boken. Mine favorittkarakterer er Hermione, Voldemort, Severus og Bellatrix. Mest fordi jeg liker Hermione veldig godt, men er veldig fascinert av Voldemort, Severus og Bellatrix. Endret 1. desember 2015 av Faith-
Celtic Heart Skrevet 2. desember 2015 #13 Skrevet 2. desember 2015 Jeg er i midten av 30-årene og elsker Harry Potter. Har lest bøkene mange mange ganger og sett filmene enda fler.
Snadder Skrevet 2. desember 2015 #14 Skrevet 2. desember 2015 For meg har Harry Potter vært en stor del av barndommen og jeg ELSKER bøkerne. De første filmene er mer barnevennlig før det blir mørkere utover. For min del er det absolutt en fordel å ha lest bøkern MANGE ganger da jeg får mye mer ut av filmene.
FruPære Skrevet 2. desember 2015 #15 Skrevet 2. desember 2015 Jeg er i midten av 20-årene og elsker Harry Potter. Jeg leser bøkene minimum en gang i året, og nå kjenner jeg at jeg må få gjort det igjen snart. Jeg storgleder meg til den dagen jeg kan lese den første boken med mine egne barn! Nå er jeg en del av gjengen som vokste opp med bøkene og filmene. Jeg var vel 11 år da den første filmen kom ut, med andre ord midt i målsonen. Jeg kan forstå at voksne mennesker som ser filmene for første gang den dag i dag ikke blir spesielt begeistret. De første filmene er jo beregnet på barn i den aldersgruppen, og grunnen til at de er spesielle for oss på min alder er jo fordi vi er oppvokst med filmene. Det knyttes en helt annen nostalgi og minner om forventning og spenning som voksne som ser filmene nå selvfølgelig ikke opplever. En vesentlig ting man virkelig må gjøre er jo å få lest bøkene da. Man kommer virkelig ikke utenom at bøkene selvfølgelig er mange ganger bedre enn filmene. Jeg liker å se filmene av og til bare for å få litt bilder til historien, men i bøkene er det selvfølgelig et helt annet detaljnivå og tråd i historien. Heldigvis har jeg lest bøkene før filmene slik at historien jeg ser for meg når jeg leser er min egen og ikke bilder fra filmene. Så les bøkene i stede, gjerne sammen med et barn i passende alder. Kanskje man igjen kan finne et hint av magien i øynene på barnet som for første gang får være med inn i denne fantastiske verden. 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 5. desember 2015 #16 Skrevet 5. desember 2015 (endret) w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest Nikee Skrevet 5. desember 2015 #17 Skrevet 5. desember 2015 Jeg elsker Harry Potter, fikk første boken i 98 og var hektet fra første stund Jeg liker faktisk Daniel Radcliffe, prestasjonene hans i PH er varierende men jeg synes han blir flinkere og i den siste filmene er han faktisk god. Jeg synes han klarte å få frem Harry sine tanker og følelser veldig bra i forhold til boken. Jeg er ikke objektiv da, siden jeg har et forhold til hele serien
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #18 Skrevet 5. desember 2015 Bøkene er definitivt bedre en filmene, men les dem på engelsk, dem norske oversettelsen er ikke den beste syns jeg... Jeg leste bøkene som voksen, en venninne hadde kommet over den første boken ved en tilfeldighet i England, før det ble en hype. Jeg elsker bøkene, syns de er flotte selv om det er en del logiske brister, og veldig mye er "stjålet" fra C.S. Lewis og J.R.R. Tolkien, samt at det selvfølgelig er mye input fra norrøn, gresk og egyptisk mytologi.Var 23 da jeg så første filmen da den kom, og det var fantastisk å se dette universet virkeliggjort. Det hadde ikke vært laget filmer på samme måte tidligere (husk at første Ringenes Herre filmen kom samme år), og vi var imponert. Nå når bøkene og handlingen er veldig kjent, folk har sett filmene 8-10-16 ganger, kunnet finne kritikk på nett og i samtaler hjemme, sett Ringenes Herre og andre fantasyfilmer i full utfoldelse, så blir ikke teknikken like imponerende og enkeltpersoner kommer mer i fokus. Det er langt fra alle skuespillerprestasjoner som er glimrende i HP, men jeg syns mange blir bedre etterhvert. De voksne skuespillerne gjør veldig gode fremtoninger, spesielt i de senere filmene. Hvis du ikke liker fantasy og/eller ikke er inne i HP universet, så kan jeg forstå at filmene blir litt rare og kanskje også vanskelige å følge. Men jeg liker dem, jeg syns de er bra, og det er mange filmatiske virkemidler i de siste to filmene som formidler hvor håpløst alt virker og hvor sterk man kan være når man står sammen. Scenen i den siste filmen når alle "de voksne" sier formler for å lage et skjold over Hogwarts før den siste kampen, med dramatisk klassisk musikk, i 3D på kino, var magisk og fantastisk! Tror nok ikke det gir samme effekt å se den på 50 tommeren i 2D hjemme dessverre. Men jeg anbefaler som sagt bøkene, det er veldig mye humor og gode historier der som er utelatt i filmene. Spesielt hjemme hos Harry og med Weasley brødrene, og så forklarer det mye av det som skjer i trollmannsverden som ikke sies noe om i filmene. Ellers er vel de tre første bøkene barnebøker, bok fire endrer seg med mye fordervelse til en ungdom/voksenbok, og de siste bøkene vil jeg i alle fall ikke kalle barnebøker. Det er mye vold, drap, konspirasjon, dobbeltroller og svik, som et barnehodet neppe tolker helt som det er ment. Men leseverdig er det, og etter min mening seerverdig også! Anonymkode: 26e03...a34
Gjest Caroline91 Skrevet 5. desember 2015 #19 Skrevet 5. desember 2015 Jeg elsker Harry Potter! Har en HP tatovering, to hunder med harry potter navn, og flere skal det bli Har ikke lest eller sett harry potter på over 1 år nå, og det klør i fingrene! Men vil vente så lenge som mulig, slik at jeg kan oppleve magien som om det var første gang. Vil glemme mest mulig, før jeg leser de igjen hva heter hundene dine?
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 5. desember 2015 #20 Skrevet 5. desember 2015 (endret) Caroline91 skrev (På 5.12.2015 den 20.27): va heter hundene dine? Tw Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå