Gå til innhold

Oksygenopptak og max/hvilepuls

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, ny her. Men er det sammenheng mellom maxpuls og oksygenopptak (altså mengde luft i lungene, lungekapasitet). Har ikke pulsklokke, men tar maxpuls/hvilepuls på et opplegg jeg er med på. Disse målene stemmer ikke helt mtp formen min generelt, så lurte litt på om jeg kan ha høy maxpuls pga stor lungekapasitet? 

Anonymkode: c5a79...a06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maxpuls har ingen ting med formen din å gjøre. Den får du ikke gjort noe med. Den varierer fra person til person, er høyere hos yngre mennesker og synker ettersom du blir eldre. Forskjellen på god og dårlig form er hvor mye som skal til for å nå makspuls. 

Hvilepulsen derimot er lavere når du er bedre trent. Men også her varierer det fra person til person hvor lavt man kommer.

Anonymkode: e3fca...2d0

• Liker 1
Skrevet

Maxpuls har ingen ting med formen din å gjøre. Den får du ikke gjort noe med. Den varierer fra person til person, er høyere hos yngre mennesker og synker ettersom du blir eldre. Forskjellen på god og dårlig form er hvor mye som skal til for å nå makspuls. 

Hvilepulsen derimot er lavere når du er bedre trent. Men også her varierer det fra person til person hvor lavt man kommer.

Jeg klarte å øke makspulsen min fra 196 til 210 på et par måneder. Det er mulig å få bedre makspuls.

Skrevet

Jeg klarte å øke makspulsen min fra 196 til 210 på et par måneder. Det er mulig å få bedre makspuls.

Det gjorde du nok ikke, men du klarte å komme nærmere makspuls. Og høyere makspuls betyr ikke bedre trent. 

• Liker 1
Skrevet

Det gjorde du nok ikke, men du klarte å komme nærmere makspuls. Og høyere makspuls betyr ikke bedre trent. 

Hva mener du makspulsen min er da? 

Skrevet

Men hvis man ikke kan nå makspuls hvis man er dårlig trent, vil jo den målte makspulsen allikevel bli avhengig av formen.

Skrevet

Men hvis man ikke kan nå makspuls hvis man er dårlig trent, vil jo den målte makspulsen allikevel bli avhengig av formen.

Man klarer det, men late folk orker kanskje ikke å bli like slitne. Sagt veldig enkelt. Å ta en makspulstest er veldig tungt. Min teori.

Skrevet

Din makspuls er genetisk bestemt og det er ikke mulig å øke denne. Makspulsen synker med alderen.

Det er veldig smertefullt og slitsomt å teste ut makspulsen og derfor er det vanskelig for utrente å klare å presse kroppen hardt nok. Etterhvert som du blir bedre trent blir det enklere å presse kroppen hardt nok. Uansett hvor godt trent du er, er det vondt å teste makspulsen.

Anonymkode: db5a8...5d8

Skrevet

Hva mener du makspulsen min er da? 

Makspulsen er genetisk bestemt. Det er ikke alle naturfaglærere som er like flinke til å få det fram, og ikke alle elever som får det med seg, men når man skal måle noe (lengde, vekt, puls, strøm etc.) er det evige problemet å vite hvor nøyaktig man måler den sanne verdien. Vår måling er og vil alltid bare være et estimat for den sanne verdien.

Grunnen til at du fikk et høyere tall andre gang du målte deg var at du var flinkere til å presse deg. Det ser også ut som makspulsen er lavere når man løper enn når man sykler.

TS: Hvilepuls er en god indikator for hvor god form du er i. Det kan selvsagt være personer med lav hvilepuls som ikke er i så god form, det skyldes genetisk variasjon. De kunne hatt enda lavere hvilepuls hvis de hadde trent. Men om din hvilepuls er redusert fra f. eks. 60 før du begynte til 50 nå, er det en pen reduksjon.

Makspuls og lungekapasitet har ingenting med hverandre å gjøre. Chris Froome, som har vunnet Tour de France to ganger, har såpass lav makspuls som 160. Han har allikevel svært høy lungekapasitet.

Lungekapasiteten, eller volumet til lungene, er i stor grad medfødt. Lungenes vekst kan bli redusert av røyking eller passiv røyking i oppveksten, men den kan ikke økes når du er voksen. Det som kan forbedres, som har stor betydning for din utholdenhet, er hjertets slagvolum, altså hvor mye blod det pumper per slag. Når man trener bra blir hjertemuskelen kraftigere, og pumper ut mer blod per slag. Syklister er den gruppen idrettsutøvere med størst hjertemuskler, sannsynligvis fordi sykling er den mest ekstreme utholdenhetsidretten som fins i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...