Gå til innhold

Hvordan er det i et fengsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er rommet lite eller stort? Får vi eget kjøkken til å lage mat? Tv? Pc? Må vi trene sammen med andre? Kan vi ligge så lenge vi vil og være oppe så lenge vi vil?

Anonymkode: 46519...561

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi vil? Hvem er vi?

Rommet er som en studenthybel. Du får ikke egent kjøkken. Avhengig av sikkerhetsnivå kan du få fjernsyn, datamaskin er også mulig men internett kan du nok se lenge etter.

Du må selvsagt ikke trene, men du kan ikke forvente at du får egent treningsrom.

Litt forskjellig praksis på når du må stå opp. Du kan være våken så lenge du vil men du må være stille.

Fengsel er nok drittfett, masse tid til å trene, god mat, gode folk og perfekt for å fokusere på studier.

• Liker 5
Skrevet

Du får det bedre enn på sykehjem, du får trøste deg med det 👍

• Liker 4
Skrevet

Det kommer veldig an på hvilket fengsel du kommer til. Det ene jeg har vært i (besøksdag for allmennheten!) har ganske store rom, deler kjøkken med alle på avdelingen (fra 10 - 15 stk.), tv på rommet, PC på biblioteket og felles treningsrom og gymsal. Man kan for så vidt sove så lenge man vil, og være oppe så lenge man vil. Det er "innetider", som vil si at man blir låst inne på rommet sitt. Men om man sover, ser på film eller leser der inne er det kun den innsatte som bestemmer.

Anonymkode: 93734...15e

Skrevet

Ok takk. Høres bra ut.

Skrevet

Spørs på sikkerheten,men der jeg var måtte  vi spise i spisesal og opp om morgenen for og jobbe.

Nå var jeg der bare i en uke, og jeg gadd ikke å jobbe så jeg sov så lenge jeg ville uten at de ansatte brydde seg om det.

Skrevet

Ok takk. Høres bra ut.

Husk at dersom du planlegger å begå kriminalitet er det mye bedre å bli dømt for ikke-voldelig kriminalitet. Underslag og lignende får mye bedre soningsforhold enn voldsforbrytere og folk dømt for narkotikakriminalitet. Angrer litt på at ikke jeg gjorde det før jeg begynte å studere.

Skrevet

Lite rom, nei du får ikke eget kjøkken men noen har en slags "minibar" (kjøleskap eller skap til et par matvarer/kjekspakker)

Du har tv på rommet, ikke pc. De som soner langtids får tilgang til pc etterhvert, i forbindelse med skole/utdanningskurs og lignende.

Ja man må trene sammen med andre, kan ikke reservere treningsrommet når man vil. Alle har "fritid" på samme tidspunkt ca.

Nei du blir vekt på morgningen og må stille til kontroll og frokost, og må legge deg når det er leggetid (de kjefter ikke om du velger å sitte på cella å lese bok hele natta men tv, lyder osv er ikke lov)

No mer du lurer på?

Anonymkode: 81372...36e

• Liker 1
Skrevet

Varierer veldig. Alt fra små, enkle rom til litt større med TV. Noen steder er det strengere enn andre når det gjelder vekketid og slikt, eller hvorvidt du vil jobbe eller studere, men dette kommer helt an på sikkerhetsnivået.

Nå har jeg aldri vært i fengsel selv, men har besøkt en kompis. Du har eget bad, men ikke eget kjøkken. Noen har internett, men vet ikke hvordan de avgjør slikt.

Du kan bare være glad du ikke skal legges inn i psykiatrien. Fikk besøk av en bekjent som er politi da jeg var innlagt og han sa "Oj. Dette ser helt ut som et rom i fengselet... bare at dette er mer nedslitt... og du har ikke TV..."

• Liker 1
Skrevet

Husk at dersom du planlegger å begå kriminalitet er det mye bedre å bli dømt for ikke-voldelig kriminalitet. Underslag og lignende får mye bedre soningsforhold enn voldsforbrytere og folk dømt for narkotikakriminalitet. Angrer litt på at ikke jeg gjorde det før jeg begynte å studere.

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe. Det er noe jeg har gjort og kan få straff for. Ikke vold eller voldtekt så klart.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe. Det er noe jeg har gjort og kan få straff for. Ikke vold eller voldtekt så klart.

Ikke innrøm noe som helst, ikke lyv, få deg en god advokat. Spør om mulighet for husarrest (viktig at du ikke bruker rus mens du er i det) eller samfunnsstraff. 

Skrevet

Vi hadde foresten en tv i stua på kvinneavdelingen ,ikke på soverommet.

Tror gutta har tv på sine rom.

• Liker 1
Skrevet

Dette varierer jo veldig, veldig mye fra fengsel til fengsel.

Hva slags sikkerhetsnivå man skal sitte på, spiller også inn.

Det finnes ingen fasit-svar på dette....

Anonymkode: 700fb...68d

• Liker 1
Skrevet

Er rommet lite eller stort? Får vi eget kjøkken til å lage mat? Tv? Pc? Må vi trene sammen med andre? Kan vi ligge så lenge vi vil og være oppe så lenge vi vil?

Tror det er ganske innestengt.

Anonymkode: e9761...b3d

Skrevet

Vi hadde foresten en tv i stua på kvinneavdelingen ,ikke på soverommet.

Tror gutta har tv på sine rom.

Du har vært i kvinnefengsel? Er det som i Orange is the new black? Er alle kvinnene lesbiske? Mye sex? Slåssing?

Anonymkode: b994e...99a

Skrevet (endret)
Det var ingen lesber der,ikke sex heller .Slossing osv har det sikkert vært

Endret av lovedrug
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Du har vært i kvinnefengsel? Er det som i Orange is the new black? Er alle kvinnene lesbiske? Mye sex? Slåssing?

Er alle menn i fengsel homser og har mye sex og sloss hele tiden? Nei, så det er ikke sånn for kvinner heller.

Anonymkode: 81372...36e

Ryddet for personangrep.

Kragebein, mod

Endret av Kragebein
  • Liker 4
Skrevet

Hva er denne romantiske beskrivelsen av fengsler jeg leser? Du får sove så lenge du vil, være våken så lenge du vil, kan studere i ro og mak, får varme måltider, får trene, se film, dusje og leve som en konge. Men er det noen som glemmer at man er I FENGSEL?! 

Du kan få en helt grei tilværelse ved å være i fengsel, men vel, du kan aldri dra på butikken når du vil, du kan aldri dra på kino, en tur i parken, dra på date, dra på ferie eller andre ting som krever frihet.

For ikke å snakke om konsekvensene etter fengsel, du får det på rullebladet som altså kan medføre at du får det vanskelig med å skaffe jobb, få partner, reise på ferie, og generelt sosiale friheter som alle andre har.

JA, fengslene i Norge er latterlig bra anlagt for fangene, men et opphold på hotell er det aldeles ikke! 

Anonymkode: bb488...d17

• Liker 4
Skrevet

Du får det bedre enn på sykehjem, du får trøste deg med det 👍

Hvilket belegg har du for å påstå dette? Har du kjennskap til mange sykehjem og fengsler? Er det din oppfatning at alle sykehjem er dårlige og at alle fengsler er så bra? 

• Liker 1
Skrevet

Spørs på sikkerheten,men der jeg var måtte  vi spise i spisesal og opp om morgenen for og jobbe.

Nå var jeg der bare i en uke, og jeg gadd ikke å jobbe så jeg sov så lenge jeg ville uten at de ansatte brydde seg om det.

Du gadd ikke jobbe. Det er riktig holdning :ironi:.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...