Kara W Skrevet 30. november 2015 #1 Skrevet 30. november 2015 Nå er jo rettferdighet et relativt subjektivt begrep, men jeg har lyst til å høre andres tanker rundt dette.Vi har tre barn, og relativt god råd. Min bror har ett barn, og ikke fullt så god råd. Vi feirer jul sammen, og gir da gaver til hverandres barn. Hvis vi f.eks sier at alle barna bør få gaver til ca 200,- kr så blir jo det rettferdig overfor barna, men da bruker vi 200,- totalt, mens de bruker 600,-. Om vi derimot sier at hvert par skal bruke 600,- så får det ene barnet en mye dyrere gave enn de andre barna.Nå er barna såpass små at jeg ikke tror de bryr seg så veldig om prisen på gaven, eller at de kommer til å merke så veldig stor forskjell på akkurat dette enda, men det var bare en tanke som slo meg, og som kan bli relevant etterhvert. Hva har andre tenkt rundt dette?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #2 Skrevet 30. november 2015 Hos oss har vi en uskreven regel om at onkel og tantebarn får for ca 200 hver. Jeg har vært enebarn til jeg var gammel nokk til at det ble slutt på gaver fra de, mens mine tanter og onkler har 3-5 barn hver. Min mor syns det ble litt kjipt da hun var eneste aleneforsørgeren i familien i tillegg. Så dette må du nesten bare prate med din bror om. Hadde jeg vært dere så ville jeg kjøpt en dyrere gave til hans barn om du finner noe som passer han til for eksempel 400. Men det er bare min tanke😊 Anonymkode: 82038...2ea
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #3 Skrevet 30. november 2015 Man kjøper etter evne. Selv har tre tre nevøer, skulle jeg ha droppet å kjøpe gaver til dem, bare fordi jeg er barnløs selv? Neppe. Anonymkode: ce01f...ea5 1
Vattenflaska Skrevet 30. november 2015 #4 Skrevet 30. november 2015 (endret) Man kjøper etter evne!Her brukes maks 200,- pr søskenbarn selv om vi kan kjøpe dyrere ting enn så. Men vi prioriterer å kjøpe dyre "finere" ting til hver andre, foreldre og søsken. Men søskenbarna er under 5 år allesammen. De blir overdrysset med julegaver fra besteforeldre, foreldre og gud vet hvem. Ikke heller bryr de seg om hva ting har kostet. De blir glade bare de får gaver.Eg hadde dessuten aldri forventet å få en gave til 600,- fra min tante eller onkel. Ifjor fikk jeg et sett med gode vintervotter fra min beste tante som har godt med penger, ikke ble jeg sure for det fordi min gave til henne kostet litt mer. Jeg elsket dessuten vottene! Jul handler om mer enn bare gaver....! Endret 30. november 2015 av karlakarl
Pinto2013 Skrevet 30. november 2015 #5 Skrevet 30. november 2015 Barna vet jo ikke hva ting koster før de blir eldre, så jeg tror ikke det er nødvendig med en "fastsatt pris" til julegaver. Egentlig ikke til voksne heller. Her i familien kjøper alle etter evne, og vi er mye mer opptatt av å finne en gave som passer mottakeren. For eksempel har jeg kjøpt nettbrett til bestemor i år, fordi hun endelig har begynt å vise litt interesse for internett, Facebook osv., mens de andre besteforeldrene har fått langt rimeligere gaver. Bestefar får en bok fra sin favorittforfatter, og en besteforeldrene på andre siden får spekemat sammen, ettersom de "har alt". Søskenbarn og nieser/nevøer får også ulike ting, og prisen på disse gavene varierer fra 150,- til 500,-, alt etter hva vi tror de kan trenge og bli glad for. Vi fant en kjempefin klokke til niesa på 12, som kostet under 200 kr, men som vi vet at hun kommer til å like. Samtidig får storebroren hennes klær til over 400 kr. Det er jo tanken som teller, og hos oss legger vi større vekt på at gavene er gjennomtenkte og personlige i den forstand at de kommer til å bli godt mottatt. Når det er sagt, så ser jeg jo problemstillingen din, og det er klart det mest sannsynlig blir dyrere for broren din enn for dere, men da har dere sikkert også forståelse for at gavene fra han kanskje er noe rimeligere enn gaven fra dere? Jeg tror fælt få som får gaver går og regner på dette i ettertid, eller mimrer tilbake til jula 2015, når gavene deres tilsammen hadde en større verdi enn fetterens...
minister-mio Skrevet 30. november 2015 #6 Skrevet 30. november 2015 Snakker dere sammen om prisen på gaver? Det må da være opp til hver enkelt.Det er den som gir gaven som legger premissene for den gaven.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #7 Skrevet 30. november 2015 Jeg mener det er logisk at man har en ca.-pris per barn. Da blir det ujevnt når noen har flere barn enn andre, men det er jo heller ikke rettferdig at "lille Ida" skal få en mye billigere gave enn kusinen sin bare fordi hun har søsken. Anonymkode: 09093...826
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #8 Skrevet 30. november 2015 Prisen på gaven er opp til den som gir, men jeg ville nok kjøpt større gave til din brors barn hvis jeg var deg. Hvis de ikke har så god råd, så får dette barnet sikkert mindre gave fra foreldrene også enn det dine barn får, så blir det kanskje "rettferdig" likevel?Fra den ene tanten min har julegavene i alle år vært på størrelse med en sjokolade eller en pakke kjeks. Hun og søsteren (moren min) hadde like mange barn, men hun har levd på sosialstønad mens foreldrene mine har hatt godt betalte jobber. Barna hennes fikk gaver av mer "normal" størrelse fra mine foreldre.Kan ikke huske at jeg reagerte på forskjellen i gaver, jeg visste om hennes situasjon og satte pris på at hun sendte en liten ting for å vise at hun husket på oss. Jeg var dessuten glad i sjokolade og kjeks. Anonymkode: dc6fc...afc 2
Gjest O.G. Skrevet 30. november 2015 #9 Skrevet 30. november 2015 Snakker dere sammen om prisen på gaver? Det må da være opp til hver enkelt.Det er den som gir gaven som legger premissene for den gaven.Enig.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #10 Skrevet 30. november 2015 En stk 50 åring, 1 stk krone og et vintage sad sam. Alle blir fornøyd og even steven. yeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!you stole EVERYTHING. how could you say i did you s wrong. Anonymkode: a4362...303
Arktis Skrevet 30. november 2015 #11 Skrevet 30. november 2015 Jeg har aldri avtalt sum med de jeg kjøper julegaver til, det må folk få velge selv. Gir fordi jeg har lyst å gi noe, ikke fordi jeg forventer å få noe igjen, og summen kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Trodde barn (og forsåvidt voksne) fikk såpass mye til jul at det ikke ville gjøre så stor forskjell om tante Ragnhild gir for 100 kr eller 350. 1
Trilliant Skrevet 30. november 2015 #12 Skrevet 30. november 2015 Har aldri vært noe snakk om pris på gaver her. Man bruker det man ønsker, det man selv føler er riktig og det lommeboken har råd til.
Kara W Skrevet 30. november 2015 Forfatter #13 Skrevet 30. november 2015 Takk for svar alle sammen. Vi har ikke diskutert pris på gaver og det har ikke egentlig vært et tema, det var bare noe som slo meg her om dagen, om de kanskje synes det er urettferdig å bruke mer penger på våre barn enn vi gjør på deres.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #14 Skrevet 30. november 2015 Takk for svar alle sammen. Vi har ikke diskutert pris på gaver og det har ikke egentlig vært et tema, det var bare noe som slo meg her om dagen, om de kanskje synes det er urettferdig å bruke mer penger på våre barn enn vi gjør på deres.Du må ikke se på det som hva dere bruker, men heller som hva barna får. Barna bør få ca. like mye. Anonymkode: 09093...826
Luckiness Skrevet 1. desember 2015 #15 Skrevet 1. desember 2015 Jeg tenker at dere ikke bør avtale noe pris for gaver i dette tilfellet. Si heller at barna kommer til å bli glad uansett hva de får og at det ikke behøver å koste særlig. Sikkert vanskelig å si noe på pris dersom dere foreslår f.eks. 200kr per barn. Dere kan jo også sørge for å gi ønsker fra hvert barn som dere vet ikke er så dyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå